قائممقام وزارت بهداشت گفت: کیارستمی با تمایل خود تصمیم به سفر به خارج از کشور گرفت و زمانی که به فرانسه میرفت هوشیار بود ولی اینکه در روند درمان در فرانسه چه اتفاقی افتاد و در چه بیمارستانی و با چه امکانات تخصصیای بستری شدند مسائلی است که بررسی میشود.
میبینی سوفیا؟ ما که بچه بودیم مدرسهمان دوشیفت بود و هر اتفاقی اعم از خطکشیدن روی دیوار و چسبریختن روی صندلی معلم و ترکاندن بخاری و انداختن سیگار و انفجار موتورخانه و پیداکردن برگههای تقلب در جیبمان را میانداختیم گردن صبحیها. صبحیها هم میانداختند گردن ما. حالا مثل نظام پزشکی است. اول گفتند ما کاری نکردیم، بعد گفتند تقصیر فرانسویهاست. البته ما هم با وزارت بهداشت موافقیم. فرانسه سالها بود داشت نقشه میکشید که دمار از روزگار عباس کیارستمی دربیاورد چون سینمای کیارستمی در فرانسه خیلی طرفدار داشت و خودش هم خیلی آدمحسابی بود. فرانسویها هم چون نه آدمحسابی هستند، نه سینمای درستوحسابیای دارند، از کیارستمی دقدلی داشتند. سوفیا من یک چیزی برای نظام پزشکی و وزارت بهداشت نوشتهام که به نظرم هرروز باید در بیمارستانهای ایران خوانده شود و مریضها هم باید آن را روی بدنشان تاتو کنند.
من نبودم دستم بود… تقصیر آستینم بود… آستین مال کتم بود… کت مال فرانسویها بود… جان واسه ایرانیها بود…
خوردم تمام شد: سوفیا به یک دکتر گفتم مگر تو قسم نخوردهای؟ گفت: چرا. منتها خوردن آغاز کار است.
تغییر عنوان: به نظر ما وزارت بهداشت و درمان و آموزش و … باید به وزارت بهداشت و درمان و آموزش دفاعشخصی تغییر نام دهد. چرا؟ چون پزشکان اینقدر که به دفاعشخصی از خود مشغول هستند، دوزار بیشتر وقت میگذاشتند برای جان و سلامتی بیمار، الان کیارستمی که هیچی، همه کسانی که بر اثر بیتوجهی برخی پزشکان از دست رفتهاند، سُر و مُر و گنده پیش ما بودند.
وصیت: سوفیای من… من اگر هر مریضیای گرفتم من را نبر دکتر. بگذار خودم خشک بشوم بیفتم، جای اینکه دکتر من را خشک کند که من از پا بیفتم. ممنون.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حضور بهرام بیضایی در مراسم اکران فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» در آمریکا
- فهرست کامل برندگان جوایز بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم بوسان
- توحیدی: کیارستمی در بازگشت من به هنر تأثیرگذار بود
- توصیهای محبانه به آقای دکتر میر
- خاطرات یک تعزیه خوان پیشکسوت از همکاری با کیارستمی
- انتشار نتیجه گفتوگوهای رضویان درباره پرونده پزشکی کیارستمی
- آقای دکتر میر! لااقل اجازه بدهید ما از شما عذرخواهی کنیم
- یک مسئول دولتی کرهجنوبی: بازیگرهای ایرانی بیش از حد زیبا هستند
- آشنایی با چهره تازهای از عباس کیارستمی در کتابفروشیها
- عیاری جایگزین کیارستمی
- نامه ۴۰۰ سینماگر و هنرمند به خانواده کیارستمی/ شما تنها نیستید
- در باب اهمیت شکایت خانواده کیارستمی
- واکنش ترانه علیدوستی به حمایت نظام پزشکی از پزشک کیارستمی
- تجمع سکوت سینماگران در اعتراض به روند درمان عباس کیارستمى مقابل بیمارستان جم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد





