به گزارش خبرنگار کیهان، نخستین نشست خبری هیئت مدیره جدید خانه سینما در حالی دیروز(سه شنبه) در تالار مرحوم سیف الله داد برگزار شد که همچنان سوالات متعددی درباره وضعیت و عملکرد این تشکیلات مطرح است. به همین دلیل هم در این نشست خبری، پرسشهای خبرنگاران بیش از آنکه متوجه جشن خانه سینما باشد، حول مسائل معیشتی سینماگران و آنچه جزو وظایف صنفی خانه سینماست پرسیده میشد.
به طور مثال، در این نشست بحثهایی درباره بیمه اهالی سینما مطرح شد و همایون اسعدیان، رئیس هیئت مدیره خانه سینما، توضیحاتی در این باره داد که موجب شفاف شدن موضوع مطرح شده نشد.
جای سوال است که چرا خانه سینما در یکی از وظایف اولیهاش که بیمه کردن اعضای اصناف است کوتاهی میکند؟ چون برخی از اعضا اعلام کردهاند که خانه، علاقه چندانی به بیمه کردن آنها ندارد.
فاطمه معتمد آریا، یکی از اعضای هیئت مدیره خانه سینما هم اظهارات جالبی را بر زبان آورد و گفت: «برخی حتماً عضو هستند که فعالیت سینمایی نداشتهاند که اگر این شفافسازی صورت بگیرد تعداد برخی از اعضای صنوف کم خواهد شد. هیئت مدیره تلاش دارد تا بودجه بیمهها صرف کسانی شود که اعضای واقعی خانه سینما هستند!»یکی از مسائلی هم که معمولا سینماگران نسبت به آن انتقاد دارند، عدم رسیدگی خانه سینما به معضل بیکاری است. چراکه طی سالهای اخیر و بویژه در دولت یازدهم، میزان بیکاری سینماگران و معضلات معیشتی آنها افزایش یافته است.
همایون اسعدیان ضمن توضیح درباره اینکه امروز رابطه خانه سینما با وزارت ارشاد به بهترین وضعیت خود رسیده است، کوتاهی در زمینه رسیدگی به مشکل اشتغال سینماگران را این گونه توجیه کرد: «درباره بخش بیمه بیکاری نیز باید بگویم یک پروسه بسیار سنگین است و با یک طرح ساده نمیتوان همه چیز را تمام شده در نظر گرفت. ابتدا باید صنوف به شکل مستقل و با یک تعریف درست از فعالیتشان برسند.» اما جای سوال است که چرا طی چهار سالی که از بازگشایی خانه سینما گذشته، هنوز اقدامات جدی درباره استقلال صنوف خانه سینما و حتی ثبت آنها نشده است؟
ضمن اینکه سوالات بسیار دیگری درباره عملکرد خانه سینما مطرح است. بطور مثال، چرا خانه سینما در مواجهه با موفقیتهای سینماگران ایرانی، تبعیض قائل میشود؛ وقتی یک کارگردان جایزه اسکار یا کن میگیرد، خانه سینما بیانیه تبریک صادر میکند، اما در قبال موفقیتهای فیلمهایی چون «محمد رسول الله(ص)» و «بادیگارد» در خارج از کشور، سکوت پیشه کرد؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- خانه سینما به رییس قوه قضاییه نامه نوشت؛ درخواست تشکیل کمیته حقیقتیاب در ماجرای بازداشت بازیگران
- در نشست خانه سینما مطرح شد؛ بازداشت هنرمندان، حذف پروانه ساخت و پویش آب
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





