
سینماسینما، علی نعیمی
تصورش را بکنید. یک روزی در زندگی روزمره خود مشغول نوشتن رویدادی از جهان پیرامون خود هستید. به لطف تکنولوژی میشود اینطور هم تصور کرد که در یک جمع دوستانه تلفن همراه هوشمند خود را روشن کرده اید و از جمع دوستانهتان فیلم میگیرید. چرخش روزگار بعد از مدتی یکی از همان جمعی را که درون فیلمتان است، با یک بحران بزرگ روبهرو میکند. بحرانی که منجر به ناپدید شدن او نیز میشود. در چنین موقعیتی اولین کاری که میکنید، به سراغ تمام فیلمها و عکسها و صداها میروید و از میان آن شروع به کندوکاو میکنید. به یاد میآورید تمامی حرفهایی که میانتان ردوبدل شده و فکر میکنید صحبتهای عادی است که در زمان گفتنشان چندان اهمیتی نداشت، امروز چه رازهای مگو و نهفتهای را در خود پنهان کرده است. مستند «گزارش فرار یوسفی» دقیقا حکایت چیزی است که در بالا ذکر شد؛ یک اثر مهیج در یافتن و جستوجوی هویت در جامعه. مواجهه با نسل جوان که در دهههای ۷۰ و ۸۰ به دنیا آمدند و بزرگ شدند و امروز در دنیای آدم بزرگها سعی میکنند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. تلاش میکنند جامعه آنها را باور کند. به بقیه بقبولانند که میتوانند تصمیمهای بزرگ و حساس بگیرند و روی حرف و تصمیم خود ایستادگی کنند.
مستند «گزارش فرار یوسفی» یک مستند روایی است که روایتکننده دو قصه موازی برای رسیدن به سرانجام آن است. یکی از روایتها اما چهار راوی موازی دارد و هوشمندی کارگردان برای بسط قصه از طریق قصههایی به ظاهر نامربوط یکی از نکات قوت فیلم به حساب میآید.
فیلم از هر لحاظ فاقد قضاوت و نتیجهگیری شخصی است و تلاش میکند آنچه را که دیده و شنیده، با مخاطب در میان بگذارد. در این میان پژوهشهای اولیه مستند به نظر بینقص و کامل میآید و خوراک کافی را در اختیار کارگردان قرار میدهد. قهرمان محوری قصه در نگاه اول و همانطور که از اسم فیلم معلوم است، فردی به نام یوسفی است که جوانی است با زندگی چندپاره و سرنوشتی تلخ که در پیش آمدن اتفاقات پیرامون آن به نحوی مقصر است.
تدوین در این اثر نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. توالی و چیدمان تصاویر به صورتی که وجه ماجراجویی و معماگونه قصه حفظ شود، از ویژگیهای «گزارش فرار یوسفی» است. اطلاعات کمکم و به صورت تدریجی به مخاطب داده میشود تا مخاطب در این میان با شخصیتهای محوری به مرور آشنا شود و آنها را درک کند. انگیزه شخصی افراد در همین چیدمان منطقی قصهها بیشتر از قبل مشخص میشود و فیلمساز بیآنکه بخواهد عجلهای در روشن شدن ماجرا داشته باشد، تمامی مختصات و اتفاقات پیرامون موضوع را بهخوبی کندوکاو میکند.
به نظر میرسد جای چنین مستندهایی در فضای سینمای مستند بیش از پیش احساس میشود. مستندی که دغدغهمند و پرسشگر است و نگاهی متفاوت به تغییر نسل در ایران دارد؛ نسلی که منش و رفتار مخصوص به خودشان را دارند و نیاز دارند بیشتر و بهتر شنیده شوند .
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از تنش تا پالایش/ نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
- من آشغالها را دوست دارم / نگاهی به فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»
- افسون شده در هزارتوی خیال!/ نگاهی به فیلم «جنبل»
- هرکی اینجا بمونه، گم میشه!/ نگاهی به فیلم «دو لکه ابر»
- فیکشن بودن را فریاد بزن/ نگاهی به فیلم «گزارش فرار یوسفی»
- گمشده در هیاهوی شهر/ نگاهی به فیلم «پاسیو»
- عارف عاجز/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- چشمی و صد نَم جانی و صد آه/ نگاهی به فیلم «خانم یایا»
- بازی مافیا/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- گفتوگو با پوریا کاکاوند، کارگردان فیلم «گلدن تایم»/ شانسِ تازه کار
- بازی گرگ بازی/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- سوالهای بی جواب/ نگاهی به فیلم «خانم یایا»
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- گمشدگی آدم های خواب زده/ نگاهی به فیلم «دو لکه ابر»
- چند متر مکعب عشق و نفرت/ نگاهی به فیلم «آهستگی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





