سینماسینما، علی نعیمی
تصورش را بکنید. یک روزی در زندگی روزمره خود مشغول نوشتن رویدادی از جهان پیرامون خود هستید. به لطف تکنولوژی میشود اینطور هم تصور کرد که در یک جمع دوستانه تلفن همراه هوشمند خود را روشن کرده اید و از جمع دوستانهتان فیلم میگیرید. چرخش روزگار بعد از مدتی یکی از همان جمعی را که درون فیلمتان است، با یک بحران بزرگ روبهرو میکند. بحرانی که منجر به ناپدید شدن او نیز میشود. در چنین موقعیتی اولین کاری که میکنید، به سراغ تمام فیلمها و عکسها و صداها میروید و از میان آن شروع به کندوکاو میکنید. به یاد میآورید تمامی حرفهایی که میانتان ردوبدل شده و فکر میکنید صحبتهای عادی است که در زمان گفتنشان چندان اهمیتی نداشت، امروز چه رازهای مگو و نهفتهای را در خود پنهان کرده است. مستند «گزارش فرار یوسفی» دقیقا حکایت چیزی است که در بالا ذکر شد؛ یک اثر مهیج در یافتن و جستوجوی هویت در جامعه. مواجهه با نسل جوان که در دهههای ۷۰ و ۸۰ به دنیا آمدند و بزرگ شدند و امروز در دنیای آدم بزرگها سعی میکنند گلیم خود را از آب بیرون بکشند. تلاش میکنند جامعه آنها را باور کند. به بقیه بقبولانند که میتوانند تصمیمهای بزرگ و حساس بگیرند و روی حرف و تصمیم خود ایستادگی کنند.
مستند «گزارش فرار یوسفی» یک مستند روایی است که روایتکننده دو قصه موازی برای رسیدن به سرانجام آن است. یکی از روایتها اما چهار راوی موازی دارد و هوشمندی کارگردان برای بسط قصه از طریق قصههایی به ظاهر نامربوط یکی از نکات قوت فیلم به حساب میآید.
فیلم از هر لحاظ فاقد قضاوت و نتیجهگیری شخصی است و تلاش میکند آنچه را که دیده و شنیده، با مخاطب در میان بگذارد. در این میان پژوهشهای اولیه مستند به نظر بینقص و کامل میآید و خوراک کافی را در اختیار کارگردان قرار میدهد. قهرمان محوری قصه در نگاه اول و همانطور که از اسم فیلم معلوم است، فردی به نام یوسفی است که جوانی است با زندگی چندپاره و سرنوشتی تلخ که در پیش آمدن اتفاقات پیرامون آن به نحوی مقصر است.
تدوین در این اثر نقش مهم و تاثیرگذاری دارد. توالی و چیدمان تصاویر به صورتی که وجه ماجراجویی و معماگونه قصه حفظ شود، از ویژگیهای «گزارش فرار یوسفی» است. اطلاعات کمکم و به صورت تدریجی به مخاطب داده میشود تا مخاطب در این میان با شخصیتهای محوری به مرور آشنا شود و آنها را درک کند. انگیزه شخصی افراد در همین چیدمان منطقی قصهها بیشتر از قبل مشخص میشود و فیلمساز بیآنکه بخواهد عجلهای در روشن شدن ماجرا داشته باشد، تمامی مختصات و اتفاقات پیرامون موضوع را بهخوبی کندوکاو میکند.
به نظر میرسد جای چنین مستندهایی در فضای سینمای مستند بیش از پیش احساس میشود. مستندی که دغدغهمند و پرسشگر است و نگاهی متفاوت به تغییر نسل در ایران دارد؛ نسلی که منش و رفتار مخصوص به خودشان را دارند و نیاز دارند بیشتر و بهتر شنیده شوند .
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از تنش تا پالایش/ نگاهی به فیلم «مغزهای کوچک زنگزده»
- من آشغالها را دوست دارم / نگاهی به فیلم «آشغالهای دوستداشتنی»
- افسون شده در هزارتوی خیال!/ نگاهی به فیلم «جنبل»
- هرکی اینجا بمونه، گم میشه!/ نگاهی به فیلم «دو لکه ابر»
- فیکشن بودن را فریاد بزن/ نگاهی به فیلم «گزارش فرار یوسفی»
- گمشده در هیاهوی شهر/ نگاهی به فیلم «پاسیو»
- عارف عاجز/ نگاهی به فیلم «شعلهور»
- چشمی و صد نَم جانی و صد آه/ نگاهی به فیلم «خانم یایا»
- بازی مافیا/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- گفتوگو با پوریا کاکاوند، کارگردان فیلم «گلدن تایم»/ شانسِ تازه کار
- بازی گرگ بازی/ نگاهی به فیلم «گرگ بازی»
- سوالهای بی جواب/ نگاهی به فیلم «خانم یایا»
- بحران بلوغ بر بستری اجتماعی/ نگاهی به فیلم «آستیگمات»
- گمشدگی آدم های خواب زده/ نگاهی به فیلم «دو لکه ابر»
- چند متر مکعب عشق و نفرت/ نگاهی به فیلم «آهستگی»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- مرگ ناگهانی و غم انگیز بازیگر خردسال فیلم یه حبه قند
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
آخرین ها
- جایزه بزرگ اسکار کسبوکارهای خاورمیانه به همراه اول رسید
- دو تصویر از تاریخ دوبله ایران
- جشن ۱۹ سالگی کانون ادبی زمستان برگزار شد؛ اهدای مدال سال به شهره سلطانی و مهدی یغمایی/ ایرج مهدیان تجلیل شد
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟