تاریخ انتشار:۱۴۰۱/۰۳/۰۳ - ۱۰:۲۷ تعداد نظرات: ۰ نظر کد خبر : 175319

سینماسینما، امیرحسین جعفری: روز دوم از دومین جشنواره‌ی فیلم کرمان، با اکران فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه‌ی جشنواره، در قالب شش سئانس و در سالن شماره یک تماشاخانه‌ی پارس آغاز شد. فیلم «زمهریر» ساخته‌ی «رضا فتحی» (دربخش ملی)، اولین فیلم از این مجموعه بود که ساعت ۹ صبح پخش شد. برنامه‌ی نمایش فیلم‌ها، در ساعت ۱۷:۱۵ عصر، با پخش مستند «فرزندان خونیار» ساخته‌ی «آرمان قلی‌پور دشتکی» (در بخش ملی) به پایان رسید.

هم‌زمان با نمایش آثار، در بخش جنبی، نشستی تخصصی با موضوع مستند چهره‌نگاری (پرتره) از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۲ بعد از ظهر، با حضور «منوچهر مشیری» (مستندساز) در سالن شماره ۲ تماشاخانه‌ی پارس برگزار شد. مشیری در سیر این نشست، به اهمیت شناخت سوژه‌ی مستند و تحقیقات پیش از ساخت فیلم اشاره کرد و به سؤالات علاقه‌مندان به سینمای مستند پاسخ داد. وی در پایان این نشست، یکی از مستندهای خود با نام «صد سالگی» (درباره‌ی دکتر «محمد حسن گنجی»، پدر علم هواشناسی در ایران) را به نمایش درآورد که با استقبال گرم حضار روبه‌رو شد.

در ادامه‌ی برنامه‌های این روز، پس از اکران ۲۲ اثر، جلسه‌ی نقد و بررسی فیلم‌های به نمایش درآمده، با حضور «سحر عصر آزاد» (منتقد و داور بخش نوشتار سینمایی) و «مهرداد فراهانی» (مستندساز و داور بخش فیلم) در سالن شماره‌ی ۲ تماشاخانه‌ی پارس برپا شد. مدیریت این جلسه را «مهدی بوستانی شهربابکی» (دبیر کمیته‌ی داوری) بر عهده داشت. این نشست، با استقبال گرم‌تری نسبت به روز گذشته، از سوی جمعی از خبرنگاران، فیلم‌سازان، هنرجویان و علاقه‌مندان سینما، همراه بود.

پس از استراحتی کوتاه، در ادامه‌ی نشست‌ها و نمایش فیلم‌های سینماگران آزاد، این‌بار چهار فیلم «افسار» ساخته‌ی «قدرت الله طبیب‌زاده»، «پیکر» اثر «محمود محمدی» (از تولیدات سینمای آزاد کرمان)، «نهنگ» به کارگردانی «حسن بنی هاشی» و «فصلی دیگر» ساخته‌ی «زاون قوکاسیان» (از دفاتر شعب دیگر سینمای آزاد) با حضور «هادی علی پناه» (منتقد و پژوهشگر سینما) به نمایش درآمد.

در ادامه‌ی این برنامه، دومین نشست تخصصی با موضوع سینماگران آزاد کرمان، با مدیریت «هادی علی پناه» و با حضور «منوچهر مشیری» (مستندساز و بنیان‌گذار سینمای آزاد کرمان)، «احمد امین عدالتی» (سرپرست سینمای آزاد کرمان)، «مهدی ثانی» (بازیگر تئاتر)، «تقی روسفید» (کارمند سابق تلویزیون کرمان پیش از انقلاب) و استاد «پیروز کلانتری» (مستندساز برجسته) در سالن شماره‌ی ۲ تماشاخانه‌ی پارس، از ساعت ۲۰:۳۰ الی ۲۲ برگزار شد.

علی پناه، در ابتدای این نشست، ضمن تبریک زادروز «فریدون رهنما»، او را یکی از با درایت‌ترین مدیران فرهنگی تاریخ ایران دانست. وی هم‌چنین با معرفی کتاب اول و سوم سینمای آزاد، این منابع را به عنوان بخشی از مستندات تاریخی جنبش سینمای آزاد معرفی کرد.

مشیری، به درخواست علی پناه، جلسه را آغاز کرد و با اشاره به تحصیلات خود در مدرسه‌ی عالی سینما و تلوزیون، در خصوص تأسیس سینمای آزاد کرمان گفت: «سال ۱۳۵۲ پس از پایان درس، از طرف تلویزیون به کرمان اعزام شدم و به عنوان فیلم‌بردارِ خبر شروع به کار کردم. از آن‌جایی که ورود من با انتصاب استاندار جدید کرمان مصادف بود؛ به همین دلیل برای سفر به سراسر کرمان هم‌پای استاندار شدم تا از محل فیلم‌برداری کنم. در اوقات فراغت خود عکاسی می‌کردم و در همین حین، با اهل هنر کرمان ارتباط برقرار کردم. در زمانی که سینمای آزاد به وسیله‌ی برادران نصیبی، در سراسر کشور شعبه‌هایی دایر می‌کرد؛ من به این فکر افتادم که چرا کرمان، با این میزان ظرفیت‌ها نباید سینمای آزاد داشته باشد؟! تمام هدف من این شد تا سینمای آزاد را در شهر کرمان راه‌اندازی کنم و با ارسال نامه‌ای به تهران، درخواست خود را برای این کار، نزد آقای قطبی (ریاست وقت رادیو و تلویزیون ملی ایران) مطرح کردم. او هم با درخواست من برای تأسیس نمایندگی سینمای آزاد موافقت کرد.» مشیری دلیل کنارگیری خود از سرپرستی سینمای آزاد را اجبار به خدمت سربازی عنوان کرد و افزود: «با توجه به شناختی که از آقای عدالتی داشتم، او را فرد مناسبی برای سرپرستی سینمای آزاد یافتم.»

«احمد امین عدالتی» در پایان این جلسه، ضمن تشکر از «هادی علی پناه» برای مطرح کردن سینمای آزاد کرمان، نسل خود را نسلی جدی در مسائل هنری دانست و افزود: «در آن زمان وقتی ما  فیلمی را نمایش می‌دادیم، سالن به سرعت پُر می‌شد و یا اگر کلاسی داشتیم، هنرجویان ما به پنجاه نفر هم می‌رسید. اما متأسفانه امروزه با وجود امکانات بیش‌تری که در دسترس است؛ به آن شکل رغبتی به کار هنری نیست!»

در پایان برنامه‌های این روز، علی پناه هدف برگزاری از این جلسه را، شناخت بخش گم‌شده‌ای از تاریخ سینما و پیدا کردن فیلم‌سازانی که سال‌ها فراموش شده‌اند، برشمرد.

با برگزاری این نشست تخصصی، روز دوم جشنواره‌ی ملی فیلم کرمان نیز پایان یافت. دومین جشنواره‌ی فیلم کرمان، چهارشنبه ۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ خورشیدی، با اعلام نتایج به پایان خواهد رسید.

عکس: پارسا شیخ محمدی

لینک کوتاه

نظر شما


آخرین ها