افشین امیر شاهی در روزنامه هم میهن نوشت : وارد فرودگاه یا ایستگاه مترو میشوید و چند لحظه بعد میبینید تصویر و مشخصاتتان از دوربینهای مدار بسته که دارای فناوری پیشرفته تشخیص چهره و هویت است، روی صفحه مانیتورهای محوطه مترو همراه با اطلاعات فردی چون سن و جنسیت قرار میگیرد؛ اتفاقی که در مشهد رخ داد و بازتاب بسیار زیادی پیدا کرد و باعث تشویش، نگرانی و ناراحتی بسیاری از شهروندان در سراسر کشور شد. بازخوردهای منفی که بیشتر شد، فرمانداری مشهد اعلام کرد: انتشار تصاویر را متوقف کردیم. هرچند دوربینها در جای خودشان فعال هستند و تنها انتشار تصاویر متوقف شده است.
در متروی مشهد بنری با این عنوان نصب شده که ۱۰ روز تا ۲ ماه حبس و یا جزای نقدی از ۲ تا ۱۰ میلیون ریال برای زنانی در نظر گرفته شده که بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی ظاهر میشوند.
فیلم گزارش اقلیت را به خاطر دارید؟ فیلم درباره یک فناوری پیشرفته است که براساس آن مجری قانون میتواند مجرمان را پیش از ارتکاب جرم دستگیر و زندانی کند. یک پیشفرض جالب در فیلم اسپیلبرگ و تامکروز که فلسفه اراده آزاد را به چالش میکشد. یک چماق تئوریک در تفکرات فلسفی فیلم که مفهوم و شرایط مطلوب مورد نظرش را بر فرق اکثریتی میکوبد که انگار هیچ ارادهای برای تغییر آینده در خودشان حس نمیکنند و مجبور هستند به تقدیرشان تن بدهند. پس اگر مجری قانون بتواند از طریق یک سیستم فناوری و نظارت روی ذهن مخاطبانشان تاثیر بگذارند که یک وضعیت فیزیکی که هنوز رخ نداده، همچنان در همان وضعیت بماند و بهعبارتی یک مجرم بالقوه را از جرم وابدارد، یک سرخوشی برای کسانی به وجود میآید که علاقه دارند جامعه طبق سلیقه و روش آنها پیش برود.
دوربینهای مشهد قرار نیست از امروز تصویری را روی صفحه مانیتور بیندازند، اما دیگر نیازی به این کار هم نیست. دوربینها فعال است و این پیام منتقل شده که ما چهره و مشخصاتتان را داریم. هر زمان که نیاز باشد میتوانیم منتشرشان کنیم. درواقع یکجور تلاش برای تاثیرگذاری روی ذهن مخاطب که میتوانیم کنترلتان کنیم.
دیروز که انتشار چهره مردم بازتاب منفی فراوان پیدا کرد، متولیان امر گفتند دوربینها از چند ماه قبل بهمنظور بازدارندگی امنیتی در مشهد نصب شده است. آنطور که خودشان گفتهاند با توجه به اتفاقات تروریستی در برخی از شهرهای کشور این دوربینها میتواند به برقراری امنیت در محلههای مهم شهر کمک کند اما از همان روزی که تصاویر و اطلاعات مردم روی صفحههای نمایش منتشر شد، تعریف بهکارگیری دوربینها این میشود که با تکنولوژی و هوش مصنوعی بهتر میتوانیم امور را تحت کنترل خودمان نگه داریم.
آیا از تکنولوژی باید برای تحمیل یک نوع سبک زندگی مورد علاقه سیستم رسمی استفاده کرد؟ آیا انتشار چهره و مشخصات مردم باعث حس ترس، نگرانی و ناامنی در میان بخشهایی از مردم نمیشود؟ تکلیف کرامت انسانی و حریم خصوصی چه میشود؟ دستیار
امور اجتماعی و حقوق شهروندی رئیسجمهوری هم در واکنشی، این اقدام را مغایر اصل ۲۵ قانون اساسی دانسته است که هرگونه تجسس را بدون حکم قانونی ممنوع میداند. باید دید کسی بهعلت نقض قانون اساسی مؤاخذه میشود؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- استیون اسپیلبرگ، اسپایک لی و کن برنز مدال ملی هنر میگیرند
- مستند «آروارهها» ساخته میشود/ اکران در پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم
- امیلی بلانت در فیلم جدید استیون اسپیلبرگ بازی میکند
- جزئیات برنامههای جشنواره ترایبکا اعلام شد/ نمایش فیلمهای خاطرهانگیز هیچکاک، اسکورسیزی و اسپیلبرگ
- کایه دو سینما بهترین فیلمهای ۲۰۲۳ را معرفی کرد
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- به تهیهکنندگی اسپیلبرگ؛ کریس راک کارگردان فیلمی درباره مارتین لوتر کینگ شد
- صحبتهای یک بازیگر علیه آکادمی اسکار
- فیلمبردار «آروارهها» درگذشت/ اسپیلبرگ: مدیون بیل باتلر هستم
- جشنواره برلین با پیام زلنسکی افتتاح خواهد شد
- ضیافت آکادمی اسکار برگزار شد/ تام کروز ستارهی مراسم
- فهرست فیلمهای جشنواره برلین کامل شد / یک کارگردان ایرانی در بخش «مواجهه»
- جان ویلیامز سوژه مستندی از اسپیلبرگ شد/ روایت زندگی آهنگساز افسانهای سینما
- با ۵۲ نامزدی اسکار؛ جان ویلیامز بازنشسته نمیشود/ نه گفتن به اسپیلبرگ محال است
- برندگان گلدن گلوب ۲۰۲۳ معرفی شدند/ موفقیت برای اسپیلبرگ و مکدونا
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری