محسن نساوند میگوید باعث تاسف است که هیچ آرشیو عکس یا نسخه فیلمی از طبالهای منحصر به فرد آفریقاییتبار بوشهری در دست نیست.
به گزارش سینماسینما، مستند «سبالو» ساخته محسن نساوند روایتی از زندگی محمود بردکنیا، نوازنده سازهای کوبهای و آخرین بازمانده از نسل طلایی، نادر و منحصر به فرد سیاهان مهاجر بوشهر است که در لایههای زیرین خود نگاهی به تاثیر غیرقابل انکار رنگینپوستان آفریقاییتبار در موسیقی آیینی و سنتی جنوب ایران و بوشهر دارد. فاطمه معتمدآریا تهیهکننده این مستند است که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است.
نساوند درباره چرایی پرداختن به زندگی محمود بردکنیا، گفت: با محمود از سالها قبل دوست بودم و هر سال محرم برای دیدن سنج و دمام در محله بهبهانی بوشهر به مسجد محله میرفتم و به دلیل اینکه محمود یکی از بهترین دمام زنهای بوشهر بود و هست، کم کم دغدغه ساخت این مستند در من شکل گرفت.
او در ادامه درباره روند تحقیقات این پروژه نیز توضیح داد: تحقیقات گروه ما تا لحظه تدوین فیلم همچنان ادامه داشت، به این دلیل که همیشه به نکتههای تازهای دست پیدا میکردیم، که حضورش در اثر تاثیرگذار بود.

نساوند همچنین با اشاره به تغییر نام این فیلم و حضور فاطمه معتمدآریا در کنار پروژه به عنوان تهیهکننده بیان کرد: در اوایل فیلمبرداری ما کار را با نام «دینگانه» شروع کردیم، اما بعد تصمیمان عوض شد و عنوان «سبالو» را انتخاب کردیم. خانم معتمد آریا وقتی که اولین نماهای خام فیلم را دیدند بسیار از کار خوششان آمد و ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. باز آنجایی که در این سالها بارها به بوشهر سفر کرده بودند و از نزدیک با مراسم، فرهنگ و موسیقی بوشهر آشنا بودند در نهایت پذیرفتند که به عنوان تهیهکننده در کنارما باشند و برای فیلم تمام تلاششان را کردند تا دیده شود. ضمن این که با حضورشان در زمان فیلمبرداری انرژی مثبتی به گروه میدادند و برای بهتر شدن فیلم در مرحله تدوین و پُست پروداکشن نیز از هیچ چیزی دریغ نکردند و کاملا همراه ما بودند.
او درباره معنای «سبالو» نیز گفت: رقص و موسیقی سبالو متاثر از موسیقی آفریقایی است و یکی از شکلهای معمول محلی موسیقی جنوب ایران است. در واقع آوازی است که با دایره همراه میشود و به وسیله خوانندگانی که دایرهوار کنار هم مینشینند، اجرا میشود. خوانندگان همزمان با اجرای سبالو، شانههای خود را به طرف راست و چپ به شکل منظم حرکت میدهند.

این کارگردان جوان در ادامه و درپاسخ به این سوال که جای پرداختن به چنین موضوعاتی که روایتی است از موسیقی، آداب و رسوم و فرهنگ منطقه جنوب تا چه اندازه خالی است، اظهار کرد: بی شک جای چنین موضوعاتی که این سالها توجه کمتری به آنها شده است، بسیارخالی است و جا داشت که در این زمینه اثری تولید شود، اما متاسفانه این اتفاق در طی این سالها نیفتاد و باعث تاسف است که هیچ آرشیو عکس یا نسخه فیلمی از طبالهای منحصر به فرد آفریقایی تبار بوشهری در دست نیست. همین فقدان، نیز در من ایجاد انگیزه کرد تا به نوعی از آخرین بازماندگان این نسل اثری تولید کنم. کسانی که الان در بین ما هستند و این موسیقی خاص را زنده نگه میدارند.
نساوند همچنین درباره پرداختن به موسیقی و نمایشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر نیز بیان کرد: این دو را نمیشود از هم جدا کرد. موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر در هم ترکیب و تنیده شده است. بسیاری از آداب و رسوم منطقه با موسیقی جنوب همراه است. در کار، در جشن، سرور و عزاداری ماه محرم موسیقی نیز حضور جدی دارد و به همین دلیل میتوان گفت«سبالو» تلفیقی از نمایش هر دو است.
او در خاتمه به سایر فعالیتهای خود اشاره کرد و افزود: این روزها مشغول بازنویسی فیلمنامه جدیدی هستم تا با فراهم شدن شرایط بتوانم برای ساخت آن اقدام کنم.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای بیداری» رونمایی شد
- اکران انیمیشنهای کوتاه سرانجام رسمیت یافت
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- «پسر انسان» به شیراز میرود
- اکران مستند فوتبالی در آستانه جام جهانی
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش





