محسن نساوند میگوید باعث تاسف است که هیچ آرشیو عکس یا نسخه فیلمی از طبالهای منحصر به فرد آفریقاییتبار بوشهری در دست نیست.
به گزارش سینماسینما، مستند «سبالو» ساخته محسن نساوند روایتی از زندگی محمود بردکنیا، نوازنده سازهای کوبهای و آخرین بازمانده از نسل طلایی، نادر و منحصر به فرد سیاهان مهاجر بوشهر است که در لایههای زیرین خود نگاهی به تاثیر غیرقابل انکار رنگینپوستان آفریقاییتبار در موسیقی آیینی و سنتی جنوب ایران و بوشهر دارد. فاطمه معتمدآریا تهیهکننده این مستند است که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است.
نساوند درباره چرایی پرداختن به زندگی محمود بردکنیا، گفت: با محمود از سالها قبل دوست بودم و هر سال محرم برای دیدن سنج و دمام در محله بهبهانی بوشهر به مسجد محله میرفتم و به دلیل اینکه محمود یکی از بهترین دمام زنهای بوشهر بود و هست، کم کم دغدغه ساخت این مستند در من شکل گرفت.
او در ادامه درباره روند تحقیقات این پروژه نیز توضیح داد: تحقیقات گروه ما تا لحظه تدوین فیلم همچنان ادامه داشت، به این دلیل که همیشه به نکتههای تازهای دست پیدا میکردیم، که حضورش در اثر تاثیرگذار بود.
نساوند همچنین با اشاره به تغییر نام این فیلم و حضور فاطمه معتمدآریا در کنار پروژه به عنوان تهیهکننده بیان کرد: در اوایل فیلمبرداری ما کار را با نام «دینگانه» شروع کردیم، اما بعد تصمیمان عوض شد و عنوان «سبالو» را انتخاب کردیم. خانم معتمد آریا وقتی که اولین نماهای خام فیلم را دیدند بسیار از کار خوششان آمد و ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. باز آنجایی که در این سالها بارها به بوشهر سفر کرده بودند و از نزدیک با مراسم، فرهنگ و موسیقی بوشهر آشنا بودند در نهایت پذیرفتند که به عنوان تهیهکننده در کنارما باشند و برای فیلم تمام تلاششان را کردند تا دیده شود. ضمن این که با حضورشان در زمان فیلمبرداری انرژی مثبتی به گروه میدادند و برای بهتر شدن فیلم در مرحله تدوین و پُست پروداکشن نیز از هیچ چیزی دریغ نکردند و کاملا همراه ما بودند.
او درباره معنای «سبالو» نیز گفت: رقص و موسیقی سبالو متاثر از موسیقی آفریقایی است و یکی از شکلهای معمول محلی موسیقی جنوب ایران است. در واقع آوازی است که با دایره همراه میشود و به وسیله خوانندگانی که دایرهوار کنار هم مینشینند، اجرا میشود. خوانندگان همزمان با اجرای سبالو، شانههای خود را به طرف راست و چپ به شکل منظم حرکت میدهند.
این کارگردان جوان در ادامه و درپاسخ به این سوال که جای پرداختن به چنین موضوعاتی که روایتی است از موسیقی، آداب و رسوم و فرهنگ منطقه جنوب تا چه اندازه خالی است، اظهار کرد: بی شک جای چنین موضوعاتی که این سالها توجه کمتری به آنها شده است، بسیارخالی است و جا داشت که در این زمینه اثری تولید شود، اما متاسفانه این اتفاق در طی این سالها نیفتاد و باعث تاسف است که هیچ آرشیو عکس یا نسخه فیلمی از طبالهای منحصر به فرد آفریقایی تبار بوشهری در دست نیست. همین فقدان، نیز در من ایجاد انگیزه کرد تا به نوعی از آخرین بازماندگان این نسل اثری تولید کنم. کسانی که الان در بین ما هستند و این موسیقی خاص را زنده نگه میدارند.
نساوند همچنین درباره پرداختن به موسیقی و نمایشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر نیز بیان کرد: این دو را نمیشود از هم جدا کرد. موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر در هم ترکیب و تنیده شده است. بسیاری از آداب و رسوم منطقه با موسیقی جنوب همراه است. در کار، در جشن، سرور و عزاداری ماه محرم موسیقی نیز حضور جدی دارد و به همین دلیل میتوان گفت«سبالو» تلفیقی از نمایش هر دو است.
او در خاتمه به سایر فعالیتهای خود اشاره کرد و افزود: این روزها مشغول بازنویسی فیلمنامه جدیدی هستم تا با فراهم شدن شرایط بتوانم برای ساخت آن اقدام کنم.
منبع: هنرآنلاین
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای بیداری» رونمایی شد
- اکران انیمیشنهای کوتاه سرانجام رسمیت یافت
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- «پسر انسان» به شیراز میرود
- اکران مستند فوتبالی در آستانه جام جهانی
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار