محسن نساوند میگوید باعث تاسف است که هیچ آرشیو عکس یا نسخه فیلمی از طبالهای منحصر به فرد آفریقاییتبار بوشهری در دست نیست.
به گزارش سینماسینما، مستند «سبالو» ساخته محسن نساوند روایتی از زندگی محمود بردکنیا، نوازنده سازهای کوبهای و آخرین بازمانده از نسل طلایی، نادر و منحصر به فرد سیاهان مهاجر بوشهر است که در لایههای زیرین خود نگاهی به تاثیر غیرقابل انکار رنگینپوستان آفریقاییتبار در موسیقی آیینی و سنتی جنوب ایران و بوشهر دارد. فاطمه معتمدآریا تهیهکننده این مستند است که این روزها در گروه هنر و تجربه در حال اکران است.
نساوند درباره چرایی پرداختن به زندگی محمود بردکنیا، گفت: با محمود از سالها قبل دوست بودم و هر سال محرم برای دیدن سنج و دمام در محله بهبهانی بوشهر به مسجد محله میرفتم و به دلیل اینکه محمود یکی از بهترین دمام زنهای بوشهر بود و هست، کم کم دغدغه ساخت این مستند در من شکل گرفت.
او در ادامه درباره روند تحقیقات این پروژه نیز توضیح داد: تحقیقات گروه ما تا لحظه تدوین فیلم همچنان ادامه داشت، به این دلیل که همیشه به نکتههای تازهای دست پیدا میکردیم، که حضورش در اثر تاثیرگذار بود.
نساوند همچنین با اشاره به تغییر نام این فیلم و حضور فاطمه معتمدآریا در کنار پروژه به عنوان تهیهکننده بیان کرد: در اوایل فیلمبرداری ما کار را با نام «دینگانه» شروع کردیم، اما بعد تصمیمان عوض شد و عنوان «سبالو» را انتخاب کردیم. خانم معتمد آریا وقتی که اولین نماهای خام فیلم را دیدند بسیار از کار خوششان آمد و ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. باز آنجایی که در این سالها بارها به بوشهر سفر کرده بودند و از نزدیک با مراسم، فرهنگ و موسیقی بوشهر آشنا بودند در نهایت پذیرفتند که به عنوان تهیهکننده در کنارما باشند و برای فیلم تمام تلاششان را کردند تا دیده شود. ضمن این که با حضورشان در زمان فیلمبرداری انرژی مثبتی به گروه میدادند و برای بهتر شدن فیلم در مرحله تدوین و پُست پروداکشن نیز از هیچ چیزی دریغ نکردند و کاملا همراه ما بودند.
او درباره معنای «سبالو» نیز گفت: رقص و موسیقی سبالو متاثر از موسیقی آفریقایی است و یکی از شکلهای معمول محلی موسیقی جنوب ایران است. در واقع آوازی است که با دایره همراه میشود و به وسیله خوانندگانی که دایرهوار کنار هم مینشینند، اجرا میشود. خوانندگان همزمان با اجرای سبالو، شانههای خود را به طرف راست و چپ به شکل منظم حرکت میدهند.
این کارگردان جوان در ادامه و درپاسخ به این سوال که جای پرداختن به چنین موضوعاتی که روایتی است از موسیقی، آداب و رسوم و فرهنگ منطقه جنوب تا چه اندازه خالی است، اظهار کرد: بی شک جای چنین موضوعاتی که این سالها توجه کمتری به آنها شده است، بسیارخالی است و جا داشت که در این زمینه اثری تولید شود، اما متاسفانه این اتفاق در طی این سالها نیفتاد و باعث تاسف است که هیچ آرشیو عکس یا نسخه فیلمی از طبالهای منحصر به فرد آفریقایی تبار بوشهری در دست نیست. همین فقدان، نیز در من ایجاد انگیزه کرد تا به نوعی از آخرین بازماندگان این نسل اثری تولید کنم. کسانی که الان در بین ما هستند و این موسیقی خاص را زنده نگه میدارند.
نساوند همچنین درباره پرداختن به موسیقی و نمایشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر نیز بیان کرد: این دو را نمیشود از هم جدا کرد. موسیقی، فرهنگ و آداب و رسوم مردم بوشهر در هم ترکیب و تنیده شده است. بسیاری از آداب و رسوم منطقه با موسیقی جنوب همراه است. در کار، در جشن، سرور و عزاداری ماه محرم موسیقی نیز حضور جدی دارد و به همین دلیل میتوان گفت«سبالو» تلفیقی از نمایش هر دو است.
او در خاتمه به سایر فعالیتهای خود اشاره کرد و افزود: این روزها مشغول بازنویسی فیلمنامه جدیدی هستم تا با فراهم شدن شرایط بتوانم برای ساخت آن اقدام کنم.
منبع: هنرآنلاین

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- اکران «قویدل» در هنر و تجربه
- تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای بیداری» رونمایی شد
- اکران انیمیشنهای کوتاه سرانجام رسمیت یافت
- «تهران سیمین»؛ داستانِ تهرانی که فاطمه معتمدآریا تجربه کرده است!
- اکران فیلمهای کوتاه در سینماهای هنر و تجربه از ۲۰ دی
- رونمایی از مستند زندگی علی انصاریان
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- «پسر انسان» به شیراز میرود
- اکران مستند فوتبالی در آستانه جام جهانی
- تیرهتر از شب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- اظهارات معتمدآریا درباره اهانتهای بیسابقه به سینماگران و مشکل مالیاتی
- در دیار خود غریب/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- ققنوسی که از خاکستر برنخاست/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند