سینماسینما، مهدی درستی _ امیرحسین علم الهدی با بیان اینکه وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید از آن ها انتظار سینما رفتن داشت، گفت: «برای آنکه از تاثیر وضعیت اقتصادی بر فروش سینما مطلع شویم باید به بررسی دقیق و مقایسه فروش سالانه بپردازیم تا تحلیل درستی بتوانیم ارائه دهیم.»
به گزارش سینماسینما، بالا رفتن قیمت ارز، سکه و کالاهای مختلف دیگر نقل محافل است و به سوژه اصلی صحبت های مردم بدل شده است. مسئله ای که به موجب آن بسیاری از حوزه ها دچار بحران های شدیدی شده اند و گذران زندگی برای مردم دشوار شده است.
سینما در ایران همواره به فروش مخاطب وابسته بوده است و در سال هایی که مردم به نوعی با سینما قهر کرده بودند دچار مشکل و بحران شده بود. حال که وضعیت اقتصادی جامعه رو به راه نیست و همه دغدغه معاش دارند باید دید سینمای ایران هم در وضعیت آنچنان خوشایندی به سر می برد یا اوضاع روبه سامانی دارد.
سینمای ایران دو بعد دارد، بعد اول فروش و استقبال مخاطبان است و بعد دوم شامل تمامی مراحلی که یک فیلم قبل از رسیدن به روی پرده طی می کند می شود، از تهیه و تولید گرفته تا پخش و سالن داری.
امیرحسین علم الهدی کارشناس پخش و تهیه و مدیر پیشین گروه سینمایی هنروتجربه درباره تاثیری که مشکلات اقتصادی بر وضعیت فروش سینما در ایران گذاشته است به سینماسینما گفت: «مردم جامعه مشکل اقتصادی دارند و در شرایطی که پولی در جیب شان نیست نمی توانند به سینما بروند و در اصل نباید هم در این شرایط از آن ها انتظار سینما رفتن را داشت.»
او ادامه داد: «مردم وقتی غمگین هستند و به موجب سختی های زندگی از روحیه مثبتی برخوردار نیستند به دنبال جایی هستند تا بتوانند کمی از مشکلات روزمره فاصله گرفته و شاد باشند و به همین دلیل هم است که در سال های اخیر شاهد رونق سینمای کمدی هستیم. باید بپذیریم که مردم غمگین هستند و با دیدن این فیلم ها روحیه شان تغییر می کند.»
علم الهدی همچنین گفت: «سینما در ایران یکی از مکان هایی است که می تواند غمگین بودن جامعه را جبران کند و به تغییر روحیه سینما منجر شود.»
این سینماگر در پاسخ به اینکه تا چه اندازه گرانی و مسایل وابسته به آن روی میزان فروش سینمای ایران تاثیرگذار بوده است، توضیح داد: «نمی توان منکر تاثیر شد ولی برای آن که بتوان ارزیابی کامل و دقیقی از وضعیت فروش امسال و سال گذشته داشت باید به تحلیلی رسید و از نظر علمی به بررسی امکانات از نظر سالن ها و میزان حضور مخاطبان در سینما پرداخت.»
او افزود: «اینکه افزایش ظرفیت سینماها بر فروش تاثیرگذاشته یا معنادار بوده است با حتما با تحلیلی منطقی همراه باشد تا بتواند موثر واقع شود.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- گزارشی از وضعیت اقتصادی سینماها و شرایط اکران فیلمها در آستانه نوروز/ در سینما بهار میشود؟
- بایسته های ارتقای اقتصاد فرهنگ ، هنر و سینما
- «کشتارگاه»، «تیغ و ترمه» و «بهت» به زودی وارد شبکه نمایش خانگی میشوند/ آمار فروش اکران آنلاین
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- اقتصاد سینمای ایران
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- سحر قریشی در جذب مخاطبان ناکام ماند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- از رکوردزنی «متری شیش و نیم» تا فروش ۱۲۱ میلیاردی/ نگاهی به اتفاقات ۱۰۰ روز نخست سینمای ایران
- «زهرمار» اوج گرفت، «شبی که ماه کامل شد» صدرنشین ماند/ گزارش فروش هفتگی سینما
- «شبی که ماه کامل شد» از «ما همه با هم هستیم» سبقت گرفت/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
- شکست «دختر شیطان» در گیشه، «ما همه باهم هستیم» در اوج/ گزارش فروش هفتگی سینما
- «تگزاس ۲» و «سامورایی در برلین» گیشه را تسخیر کردند/ گزارش فروش هفتگی سینمای ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- از استعفای اعتراضی جعفر پناهی تا تقابل با هیاتمدیره؛ پشت پرده اختلافات صنفی سینماگران
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





