بازیگر سینما و تلویزیون گفت: پیشکسوتان در تنهایی و انزوا دچار افکار و مشکلات زیادی میشوند، نمونه آن خودم هستم، وقتی هر روز سر صحنه فیلمبرداری میروم فرد دیگری هستم اما وقتی پیشنهاد و کاری نباشد و در خانه مینشینم از خودم بدم میآید.
به گزارش سینماسینما، سعید پیردوست بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره دلایل کمکاری خود گفت: با توجه به شرایط سن و سال و تجربه ای که امثال من در این عرصه دارند نباید دنبال تهیهکننده و کارگردان برویم که به ما کار بدهند بلکه آنها با تشخیصشان باید تصمیم بگیرند که برای بازی در یک نقش سعید پیردوست به عنوان بازیگر حضور داشته باشد.
او در همین راستا افزود: مدتی بود که کاملا فراموش شده بودم ولی حالا دوباره با سریال ۸۷ متر کیانوش عیاری قسمت شد که بازی کنم. وقتی در سینمایمان پیرمرد، پدر، پسر و همه نوع سن وجود دارد نباید برای نقشها بازیگران جوان را گریم کرده و پیر کنیم یا بالعکس بازیگران سالخورده را با گریم جوان کنیم یا مرد را تبدیل به زن و زن را تبدیل به مرد کنیم. این مسائل است که باعث میشود افراد با آثار و قصهها ارتباط برقرار نکرده، منزوی میشوند و امیدوارم همه چیز در جای خود قرار گیرد.
بازیگر «شبهای برره» درباره وضعیت عرصه بازیگری اظهار کرد: با ۵۰ سال سابقه بازیگری از این عرصه توقعاتی دارم اما به هنرمدان پیشکسوت اهمیتی داده نمیشود. پیشکسوتان در تنهایی و انزوا دچار افکار و مشکلات زیادی میشوند، نمونه آن خودم هستم، وقتی هر روز سر صحنه فیلمبرداری میروم فرد دیگری هستم اما وقتی پیشنهاد و کاری نباشد و در خانه مینشینم از خودم بدم میآید و از اطرافم متنفر میشوم. در واقع کار و دیدن دوستان به انسان انرژی داده، روحیه انسان آماده کار می شود و خستگی نمی پذیرد. باید بگویم که متاسفانه زمانه بدی شده است.
پیردوست با اشاره به بده بستانهای عرصه بازیگری که در تولید فیلمها رواج پیدا کرده است افزود: در مقطعی بازیگری براساس زیبایی بود. بهرهگیری از زیبایی برای بازی گرفتن از افراد اصلا درست نیست. زیبا بودن دلیلی برای بازی نیست.
بازیگر «قاتل اهلی» با گلایه از بازی بازیگران امروز که در ذهن مخاطب نمیمانند بیان کرد: با وجود هنرپیشههای شناخته شده و معروفی که داریم اما اصلا امکان ندارد مخاطبان پس از اتمام فیلمها و خروج از سینما صحنهای از بازی بازیگر را به یاد داشته باشند. به جز چند جوان فعلی ما در عرصه بازیگری کسی نمیتواند به جایگاه بازیگران اسطوره و پیشکسوت ما دست یابد. هنرپیشگان امروز، بازیگری را در پول و قرارداد میبینند و هنر و نوع بازیگری در وجودشان جایی ندارد.
پیردوست با اشاره به این که تا کنون پیشنهاد خرید نقش به من نشده است خاطرنشان کرد: هر کسی به شکلی تربیت یافته، بزرگ شده و تربیت خانوادگی دارد. شرایط اخلاقی و شخصیت من طوری است که فیلمساز جرات نمیکرده و نمی کند چنین پیشنهادی مالی را به من بدهد یا از من پول بخواهد.
منبع: میزان
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- معیار انتخاب بازیگر در سینما (بخش دوم)
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- یکی مسئولیت این ماجرا را بپذیرد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش اول
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- خسرو شکیبایی در لابهلای خاطرههای امین حیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵





