مسعود ردایی تهیهکننده سینما به تشریح مسایل و مشکلاتی پرداخت که با ورود پولهای شائبهدار، دامن سینما را میگیرد.
به گزارش سینماسینما، مسعود ردایی تهیهکننده سینما درباره دستمزد بالایی که برخی از بازیگران برای حضور در آثار سینمایی طلب میکنند و پولهای نامتعارفی که از سوی برخی از سرمایهگذاران وارد سینما و به ویژه شبکه نمایش خانگی شده و باعث شده، گفت: چندی پیش کانون کارگردانان سینمای ایران درباره دستمزد بالای بازیگران و ورود برخی از پولهای شبههناک به سینما بیانیهای صادر کرد که این بیانیه دقیقا بر این نکته تاکید داشت که این دستمزدها باعث افزایش نرخ تمام شده یک فیلم میشود و این موضوع شرایط را برای سرمایهگذاران و تهیهکنندگان دشوار میکند.
وی افزود: گاهی اوقات در سینما و به ویژه در شبکه نمایش خانگی دستمزدهای هنگفتی به برخی از بازیگران داده میشود که این موضوع روی مباحث کلان سینما تاثیر میگذارد. وقتی بازیگری در شبکه نمایش خانگی دستمزد بالایی دریافت میکند آن دستمزدها را در سینما هم طلب میکند که این روند تاثیر منفی روی تولید آثار سینمایی میگذارد. در چنین وضعیتی تنها یک کارگردان، یک تهیهکننده و یا یک سرمایهگذار ضرر نمیکند بلکه تمام عواملی که دست به دست هم میدهند تا فیلمی ساخته شود، صدمه میبینند.
تهیهکننده «مالاریا» عنوان کرد: وقتی تولید صورت نگیرد تمام صنوف سینما دچار مشکل و بسیاری از دستاندرکاران سینما بیکار میشوند لذا به نظرم بازیگران باید منصفانهتر برخورد کنند زیرا اگر آنها دستمزدهای عادلانه بگیرند شرایط تولید بهتر میشود و وقتی تولید بیشتر شود کار در تمام صنوف زیرمجموعه سینما رونق پیدا میکند. این دوستان باید به این موضوع هم توجه کنند که اگر فیلمی ساخته نشود آنها هم به مرور فیلمی برای ایفای نقش نخواهند داشت اما در صورت بهبود شرایط تولید، بقیه صنوفی که دستمزد کمتری هم دارند میتوانند در چرخه اقتصادی سینما سهیم باشند و فیلمهای بیشتری ساخته شود.
ردایی با اشاره به ورود پولهایی که گفته میشود برخی افراد از بیرون سینما و بعضا برای پولشویی به سینما آوردهاند، اظهار کرد: من نمیخواهم درباره پولهای ناپاکی که وارد شبکه نمایش خانگی شده توضیح بدهم، به هر حال همه از هرآنچه که هست و نیست خبر دارند، اما قاعدتا پولهای این چنینی تولید در سینما را به مخمصه میاندازد.
تهیهکننده سریال «عالیجناب» ویژه شبکه نمایش خانگی ضمن بیان این مطلب که بخش خصوصی بیشترین ضرر را از این ماجرا میکند، توضیح داد: وقتی نهادها، ارگانها و سازمانها برای ساخت فیلم پول پرداخت میکنند با توجه به اینکه از جیب خودشان این پول را هزینه نمیکنند دغدغه پرداخت دستمزد بالا به برخی بازیگران را هم ندارند. در شبکه نمایش خانگی هم امکان دارد افرادی سرمایههایی را وارد کنند که راست و صواب نباشد در نتیجه آنها هم ضرر نمیکنند اما افراد مستقل و افرادی که سرمایههای پاک و درستی دارند، ضرر خواهند کرد. بنابراین باید برای بهبود این شرایط تلاش کرد و این امر نیازمند همکاری و همدلی از سوی همه عوامل سینما است.
وی ادامه داد: برای مثال اگر منِ تهیه کننده دستمزد بالایی دریافت میکنم باید رعایت کنم. این موضوع درباره دیگر عوامل مثل بازیگر و کارگردان هم صدق میکند از همین رو همه باید همدلی کنند تا آنهایی که به لحاظ مالی ضعیف هستند بتوانند در این گردش مالی شریک باشند و تولید ما هم به جایی برسد که بتوانیم تاثیرات خوبی از خود به جای بگذاریم.
ردایی در پایان گفت: برای سامان پیدا کردن این شرایط باید بخشی که تمام صنوف سینما را در برمیگیرد وارد عمل شود تا بتواند با پادرمیانی، ایجاد شرایط مناسب و یک هم اندیشی، چارهای پیدا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- مسعود ردایی درگذشت
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- سید ضیاء هاشمی خبر داد/ مهلت اعتراض تهیهکنندگان به لیست شورای عالی تمدید شد
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- رسول صدرعاملی در مصاحبه مطبوعاتی در جشنواره مسکو: تحریمکنندگان، هشتاد میلیون ایرانی را هدف تیرهای خود قرار میدهند
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- حبیب کاوش به آرامگاه ابدی بدرقه شد
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- همکاری تازه مستانه مهاجر با سینمای افغانستان
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





