مسعود ردایی تهیهکننده سینما به تشریح مسایل و مشکلاتی پرداخت که با ورود پولهای شائبهدار، دامن سینما را میگیرد.
به گزارش سینماسینما، مسعود ردایی تهیهکننده سینما درباره دستمزد بالایی که برخی از بازیگران برای حضور در آثار سینمایی طلب میکنند و پولهای نامتعارفی که از سوی برخی از سرمایهگذاران وارد سینما و به ویژه شبکه نمایش خانگی شده و باعث شده، گفت: چندی پیش کانون کارگردانان سینمای ایران درباره دستمزد بالای بازیگران و ورود برخی از پولهای شبههناک به سینما بیانیهای صادر کرد که این بیانیه دقیقا بر این نکته تاکید داشت که این دستمزدها باعث افزایش نرخ تمام شده یک فیلم میشود و این موضوع شرایط را برای سرمایهگذاران و تهیهکنندگان دشوار میکند.
وی افزود: گاهی اوقات در سینما و به ویژه در شبکه نمایش خانگی دستمزدهای هنگفتی به برخی از بازیگران داده میشود که این موضوع روی مباحث کلان سینما تاثیر میگذارد. وقتی بازیگری در شبکه نمایش خانگی دستمزد بالایی دریافت میکند آن دستمزدها را در سینما هم طلب میکند که این روند تاثیر منفی روی تولید آثار سینمایی میگذارد. در چنین وضعیتی تنها یک کارگردان، یک تهیهکننده و یا یک سرمایهگذار ضرر نمیکند بلکه تمام عواملی که دست به دست هم میدهند تا فیلمی ساخته شود، صدمه میبینند.
تهیهکننده «مالاریا» عنوان کرد: وقتی تولید صورت نگیرد تمام صنوف سینما دچار مشکل و بسیاری از دستاندرکاران سینما بیکار میشوند لذا به نظرم بازیگران باید منصفانهتر برخورد کنند زیرا اگر آنها دستمزدهای عادلانه بگیرند شرایط تولید بهتر میشود و وقتی تولید بیشتر شود کار در تمام صنوف زیرمجموعه سینما رونق پیدا میکند. این دوستان باید به این موضوع هم توجه کنند که اگر فیلمی ساخته نشود آنها هم به مرور فیلمی برای ایفای نقش نخواهند داشت اما در صورت بهبود شرایط تولید، بقیه صنوفی که دستمزد کمتری هم دارند میتوانند در چرخه اقتصادی سینما سهیم باشند و فیلمهای بیشتری ساخته شود.
ردایی با اشاره به ورود پولهایی که گفته میشود برخی افراد از بیرون سینما و بعضا برای پولشویی به سینما آوردهاند، اظهار کرد: من نمیخواهم درباره پولهای ناپاکی که وارد شبکه نمایش خانگی شده توضیح بدهم، به هر حال همه از هرآنچه که هست و نیست خبر دارند، اما قاعدتا پولهای این چنینی تولید در سینما را به مخمصه میاندازد.
تهیهکننده سریال «عالیجناب» ویژه شبکه نمایش خانگی ضمن بیان این مطلب که بخش خصوصی بیشترین ضرر را از این ماجرا میکند، توضیح داد: وقتی نهادها، ارگانها و سازمانها برای ساخت فیلم پول پرداخت میکنند با توجه به اینکه از جیب خودشان این پول را هزینه نمیکنند دغدغه پرداخت دستمزد بالا به برخی بازیگران را هم ندارند. در شبکه نمایش خانگی هم امکان دارد افرادی سرمایههایی را وارد کنند که راست و صواب نباشد در نتیجه آنها هم ضرر نمیکنند اما افراد مستقل و افرادی که سرمایههای پاک و درستی دارند، ضرر خواهند کرد. بنابراین باید برای بهبود این شرایط تلاش کرد و این امر نیازمند همکاری و همدلی از سوی همه عوامل سینما است.
وی ادامه داد: برای مثال اگر منِ تهیه کننده دستمزد بالایی دریافت میکنم باید رعایت کنم. این موضوع درباره دیگر عوامل مثل بازیگر و کارگردان هم صدق میکند از همین رو همه باید همدلی کنند تا آنهایی که به لحاظ مالی ضعیف هستند بتوانند در این گردش مالی شریک باشند و تولید ما هم به جایی برسد که بتوانیم تاثیرات خوبی از خود به جای بگذاریم.
ردایی در پایان گفت: برای سامان پیدا کردن این شرایط باید بخشی که تمام صنوف سینما را در برمیگیرد وارد عمل شود تا بتواند با پادرمیانی، ایجاد شرایط مناسب و یک هم اندیشی، چارهای پیدا کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تعویق اکران فیلم پرویز شهبازی در فقدان تهیهکننده
- مسعود ردایی درگذشت
- اختصاصی/ کامبیز نوروزی: کسانی که نمیتوانند قدشان را بلند کنند، پای دیگران را کوتاه میکنند!
- تهیهکننده «سال دوم دانشکده من»: از شرایط اکران و فروش فیلم راضی نیستیم
- سید ضیاء هاشمی خبر داد/ مهلت اعتراض تهیهکنندگان به لیست شورای عالی تمدید شد
- تهیهکننده «وکیل مدافع»: توان پرداخت دستمزد میلیاردی چهرهها را نداشتیم
- رسول صدرعاملی در مصاحبه مطبوعاتی در جشنواره مسکو: تحریمکنندگان، هشتاد میلیون ایرانی را هدف تیرهای خود قرار میدهند
- همایون اسعدیان: پولشویی در سینمای ایران شوخی است
- حبیب کاوش به آرامگاه ابدی بدرقه شد
- ساداتیان: من اگر با وام فیلمبسازم، دستمزد میلیاردی به بازیگر نمیدهم
- دهنمکی: دستمزد بازیگران آنقدر بالا رفته که بدون پول کثیف نمیشود فیلم ساخت
- حضور دیکاپریو در دادگاه برای رسیدگی به پرونده اختلاس جنجالی
- معتمدآریا: کسی حق ندارد سینمای ایران را تسلیم پولهای کلان بیشناسنامه کند
- همکاری تازه مستانه مهاجر با سینمای افغانستان
- انتقاد مجید مظفری از نگاه صرفا اقتصادی به سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم





