به دلیل شیوع ویروس کرونا و شرایط قرنطینه مرکز هنری «واکر» مسترکلاسهای خود را با حضور بزرگان سینما از جمله عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران در اختیار عموم مردم قرار داده است.
به گزارش سینماسینما، بنا بر گزارش فیلماستیج، مرکز هنری واکر واقع در مینیاپولیس که میزبان برگزاری مسترکلاسهایی با حضور بزرگان سینما از سال ۱۹۹۰ بوده است، به دلیل ویروس کرونا به سراغ آرشیوهایش رفت تا این گنجینه را در اختیار عموم قرار دهد.
آرشیو این مسترکلاسها که پیش از این هرگز دیده نشدهاند، شامل کلاسهایی با حضور عباس کیارستمی کارگردان سینمای ایران، انیس واردا فیلمساز فقید فرانسوی، اسپایک لی کارگردان آمریکایی، ورنر هرتسوگ با حضور راجر ایبرت منتقد فقید سینما، جین کمپیون و جیم جارموش است.
گفتوگوی تازهای با بونگ جونهو کارگردان کرهای تنها چند روز پس از آنکه با فیلم انگل در اسکار تاریخساز شد و نیز گفتوگوهایی با لئوس کاراکس، آپیتاچپونگ ویراستاکول، استن برکج و چهرههای برجسته دیگر نیز در این مجموعه موجود است.
این مجموعه برای آنهایی که به دنبال بهترین آموزش فیلمسازی از سوی شماری از برترین فیلمسازان معاصر هستند، بهترین مرجع به شمار میرود و همچنین فایل صوتی مربوط به عباس کیارستمی شامل گفتوگوی او با ریچارد پنا برنامه ساز آمریکایی در مستر کلاس و یک ساعت و ۲۷ دقیقه تنظیم شده است که این کارگردان ایرانی ابتدا به زبان انگلیسی صحبت کرده و گفته است ترجیح میدهد فارسی صحبت کند و سخنان او به انگلیسی ترجمه شود.
وی گفت و گویش را با یادی از نخستین تجربه سینمایی خود شروع کرده و گفته است نخستین فیلمی که وی دید از متروگلدوین مایر بود و نخستین تصویر، شیری بود که غرش میکرد (تصویر لوگوی کمپانی) وقتی ۱۰ سال داشت، باعت شد او بترسد و دست خواهرش را در دست بگیرد و در پاسخ به سوالهای پنا درباره نسلهای مختلف فیلمسازی در ایران صحبت کرده و به نسل چهارم که آن را نسل خودش نامیده رسیده است و درباره ساخت فیلمهای مختلفش از جمله «خانه دوست کجاست» صحبت کرده است.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران و نقد «مادر» در سینما اندیشه
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- «میکی۱۷» اکران میشود/ رونمایی فیلم کارگردان برنده نخل طلا در جشنواره برلین
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی





