فیلم «قطار آن شب» به کارگردانی حمیدرضا قطبی از ابتدای بهمن ماه در سینماهای تهران و شهرستانها به نمایش درآمده است ولی تاکنون نه تنها فروش خوبی در گیشه نداشته که حتی گیشه حیرتانگیزی دارد.
به گزارش سینماسینما ،در فاصله یک ماهی که از اکران این فیلم میگذرد تنها ۳۹ میلیون تومان این فیلم بازگشت گیشه داشته این درحالی است که وقتی به سایت فروش آنلاین بلیت مراجعه میکنیم، تعداد سالنهای زیادی در تهران و شهرستان به «قطار آن شب» اختصاص داده شده اما حمیدرضا قطبی، کارگردان این فیلم در گفتوگو با «اعتماد» ادعا میکند بعضی شهرستانها و بعضی از سینماهای تهران از نمایش این فیلم در سالنهای خود شانه خالی کرده و به بهانه نداشتن مخاطب فیلمهای دیگری را جایگزین این فیلم کردهاند و «قطار آن شب» را برای مخاطب اکران نمیکنند. به اعتقاد او این فیلم اکران دارد اما در واقع ندارد.قطبی میگوید:«طی سفری چند روزه به شهرهای بوشهر، آبادان و اهواز با تاسف متوجه شدم، سینماهای این ۳ شهر که برای اکران فیلم ما قرارداد داشتند نه تبلیغی برای فیلم ما میکنند و نه فیلم را برای مخاطبان نمایش میدهند. گو اینکه مسوولان سینمایی در این ۳ شهر فیلم ما را در کشوهای خود گذاشته و فیلمهای دیگری که حتی ۳ ماه از اکرانشان گذشته به جای آن به مردم نشان میدادند آنها به شکلی سازمان یافته عملا فیلم قطار آن شب را از رده خارج کردهاند.» در ماههای اخیر پیرامون حمایت از اکران فیلمهای کودک بحثهای زیادی در رسانهها مطرح بود. این کارگردان در همین رابطه صحبتهای جالبی دارد:«فیلم قطار آن شب عنوان بهترین فیلم را از جشنواره رشد کسب کرد و از همین رو قرار بود با نامهای که از وزارت آموزش و پرورش دریافت کردیم، مدارس نمایش این فیلم را در فوقبرنامهها و اردوهای خود برای بچهها برنامهریزی کنند اما در عمل شاهد این همکاریها نیستیم. در پروانه فیلم درج شده که اولیا و مربیان فیلم را ببینند ولی باور کنید، کوتاهی میکنند. نه خانوادهها نه مربیان مدرسه نه تنها این فیلم را نمیبینند که مطلع نیستند این فیلم در سینماها اکران است. من هیچ ادعایی ندارم که در اکران عمومی در رقابت با فیلمهای طنز و بعضا مبتذل، شانسی برای فروش میداشتیم اما در اکران ویژه مدارس هم این فیلم جایی نداشت.»
او در ادامه صحبتش به شاهد مثالی اشاره میکند: «مدیر مدرسهای در منطقه شهریار برای اینکه دانشآموزان را به سینما ببرد با یکی از این سینماهای آن منطقه تماس میگیرد و صاحب سینما پیشنهاد نمایش «قطار آن شب» را به او میدهد اما مدیر مدرسه که انگار در پی تفریح خود بوده، بچهها را با خود به تماشای فیلم «مطرب» میبرد. حالا شما خودتان قضاوت کنید که من کارگردان چه کاری از دستم برمیآید. یا مثال دیگر مدیر مدرسهای در حالی که خودم فیلم را معرفی میکردم، شتابزده گفت ما احتیاج به نمایش این فیلم نداریم و گوشی تلفن را محکم گذاشت. برای لحظهای همه چیز در برابر چشمانم تیره و تار شد. انگار که من مزاحمی بودم یا ویزیتوری که دستگاه تصفیه آب را به او میفروختم. از همان لحظه دیگر به مدرسهای زنگ نزدم. آیا من کارگردانم یا ویزیتور؟»
کارگردان فیلم «قطار آن شب» با بیان اینکه فیلم ما را دست و پا بسته ذبح کردهاند و تازه بر سر ما منت هم میگذارند که فیلمتان را اکران کردهایم ولی فروش نداشته، میگوید:«به ما ۴۰ سینما بدهند ولی چه فایده که سینمادار فیلم ما را نمایش نمیدهد. البته شاید اگر پول بیشتری داشتیم و برای تبلیغات فیلم هزینه میکردیم یا پشتمان به نهادهای قدرت گرم بود حداقل بعضی اسم فیلم «قطار آن شب» را میشنیدند؛ ولی با این وضع نمیدانم سرنوشت این فیلم چه خواهد شد. آیا میتوان امیدوار بود؟ میتوان امید داشت که مدیران مدارس از جایشان برخیزند و بگویند: بچه ها بریم یه هوایی بخوریم، نفسی تازه کنیم و با انرژی برگردیم یا اینکه شبح کرونا و اشباح دیگر، آنها و ما را در خانه خواهد نشاند.
قطبی در ادامه درباره خصوصیات فیلمش توضیح میدهد که قطار آن شب یک فیلم کودکمحور روایی آموزشی است که برای سرگرمی بچهها ساخته شده ولی در عین حال خانوادهها هم میتوانند مخاطب این فیلم باشند.
منبع: اعتماد
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد