وقتی واقعاً با خودمان صادقیم باید اقرار کنیم که زندگیمان تماماً به خودمان متعلق است و همان روشی که برای زندگی برمیگزینیم تعیین میکند چگونه آدمیانی هستیم.
سینماسینما، ستاره پیرخدری: پایان هر اکتشافی این است که برگردیم به نقطۀ شروع و آن جا را انگار بار اول است، دوباره بشناسیم. برمیگردم به مریم؛ زن جوانی که زندگیاش را وقف فعالیتهای اجتماعیاش کرده است. او آشفته از این دارالتأدیب به آن زندان میرود و کارش این است که با طلب بخشش از اولیای دم مجرمان را آزاد کند و زندگی را به روال معمولش درآورد. او تنها و سختکوش تصویر میشود و هر بار که با دری بسته روبرو میگردد، آنقدر یکدنگی و اصرار میکند تا راهی به رویش باز شود.
در ادامه با جوانی به نام پاشا آشنا میشود که به سختی عاشقاش میشود. عشقی که برچسب یکطرفه بودن میخورد، اما آیا واقعاً همین طور است؟ مریم میگذارد پاشا همراهیاش کند و به او ابراز عشق کند، او در در بیمارستان ادعا میکند که فقط میخواسته پاشا را که به او دل سپرده، سر راه بیاورد. اما تا پیش از این صحنه، خندههای او همانقدر که در تأیید عشق متقابلش، برای پاشا نشانه است، ما را نیز مجاب میکند و همین است که احساسات مریم عجیب و ضد و نقیض جلوه میکنند. مریم با خودش صادق نیست. وقتی واقعاً با خودمان صادقیم باید اقرار کنیم که زندگیمان تماماً به خودمان متعلق است و همان روشی که برای زندگی برمیگزینیم تعیین میکند چگونه آدمیانی هستیم. مریم به واقع زنی سرگشته است که هیچکس از زندگیاش سر درنمیآورد و بعد از اینها هم میرسیم به فاجعه. چرا او میبخشد؟
ما پیش از این موضع او در قبال بخشودن را دیدهایم؛ او بخشودن را نوعی فضیلت میداند، فضیلتی که در رخت بربستن خشونت از جامعه نقشی اساسی دارد. اما آیا اتفاقی که میافتد همین است؟ نیچه بخشودن را نوعی تظاهر قلمداد میکرد. تظاهر افراد ضعیف به اینکه از تواناییهای افراد قوی برخوردارند، که با هبه کردن بخشایش میتوانند به نحوی خودشان را از مبارزۀ هر روزه برای حفظ شأن خویش در چشم دیگران برکنار نگه دارند. اگر در این مبارزه شرکت نکنی پس امکان زخم برداشتن در این مبارزه هم از میان میرود. او در تبارشناسی اخلاق، تأکید میکند که فرد قربانی با بخشیدن، ارزش و اهمیت خود را منکر میشود.
مریم حتی قبل از آن اتفاق، به پاشا میگوید متعلق به هیچکس نیست. حتی خودش. مریم دقیقاً در پناهگاهی پناه میگیرد که نهایتاً چیزی جز توهّم خودشیفتهوار از خودبسندگی نیست. او میبخشاید تا درد خود را تسکین دهد و آن درد را زیر لوای رهنمودهای خودستایانه و انساندوستانه از خودش پنهان کند و به آن جلوهای دیگر ببخشد. توجه کنید به صحنه انتهایی فیلم در خیابان که مردم به دفاع پشت سر او ایستادهاند. در واقع او توانسته حمایت جمعیت زیادی را برای خود بخرد.
به این ترتیب فیلم به کلی بحث عدالت شاعرانه را نادیده میگیرد. آن قانون اخلاقی مکتوم در فیلمهای وسترن را در نظر بگیرید، که در آنها مقاومت، ایستادگی، مجازات و غالباً گرفتن انتقام چه نقش تعیینکنندهای در ماجراهای این فیلمها دارد. در مقابل به نظر میرسد مریم با وجود حرفۀ خبرنگاری و مددکاری، درک مناسبی از ماهیت ستمگری ندارد؛ نگاه کنید که او با چه سماجتی میخواهد بخشش زنی را که دخترش به طرز دردناکی کشته شده است، را بگیرد، و دلایل او کدامند؟ گمان میکنم برخلاف نظر نیچه، همیشه میتوان دلایلی گویا به نفع بخشودن یافت. دلایلی که از همبستگی انسانی، از آگاهیمان بر لغزشپذیری اخلاقی مشترکمان، از استعداد مشترکمان برای شرارت، و از دلبستگیمان به ارزش خیرخواهی، و فراتر از آن عشق و محبت نشأت میگیرد. اگر بخشودن به طریق درست و با شرایط لازم و روحیۀ درست صورت گیرد، بهترین و ستودنیترین واکنش ممکن به خطاکاری است، اما بخشش مریم، زادۀ شخصیت او نیست و گویی از بیرون به او تحمیل شده است.
به نظرم حتی ایستادگی و پافشاری مادری که دخترش کشته شده، ستودنیتر از بخشش مریم ترسیم میشود. مادری که تن به فشار غیرمشروع مریم نمیدهد و همچنان بر حق اصیل بیزاریاش از بیعدالتی صورت گرفته، پافشاری میکند. جهان اخلاقی که ما در آن زندگی میکنیم جهانی پیچیده است و اعمال متضاد ممکن است بعضاً در این جهان هر دو خوب باشند. مهم دلایل اعمال است و به نظرم فیالواقع برخی اشکال بخشودن بسیار نازل و بیبها هستند؛ درست مثل بخشودن مریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- سوینا (سینمای نابینایان) منتشر میکند؛ ۲ داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- اکران فیلمی با بازی باران کوثری
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- جهانگیر کوثری: باران کوثری هم ممنوع از تصویر است هم ممنوع از خروج هم ممنوع از پوستر
- فیلمی به تهیهکنندگی نوید محمدزاده در جشنواره لوکارنو
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- صدداستان؛ برنامه تازه سوینا/ انتشار سه داستان کوتاه با صدای باران کوثری
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- «جنگل آسفالت» با بازی نوید محمدزاده و فرشته حسینی
- ماجرای بازیگری که در انتظار نوید محمدزاده بود؛ «من نوید نیستم!» به اجرا بازگشت
- دو جایزه جشنواره نیویورک برای «شب، داخلی، دیوار»
- جایزه بزرگ جشنواره کورش به «آیههای زمینی» رسید/ معرفی برگزیدگان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
آخرین ها
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- نمایش وقتی الاغا عاشق میشوند / گزارش تصویری
- تریلر قسمت هشتم منتشر شد؛ «مامویت غیرممکن» با تام کروز پایان مییابد؟
- ستاره اسکندری: ساخت «خورشید آن ماه» مسئولیت اجتماعی من بود
- «سودابه»؛ فیلمی برخلاف ذائقهسازی مرسوم سینمای ایران
- سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند به شیوه «آکادمی» داوری میشود
- یادداشتی کوتاه در مورد تئاترِ ناصدا..
- درباره ساخته جدید علی عباسی/ امتحان نهایی «شاگرد»
- زندگینامه بیتا فرهی منتشر میشود
- هانس زیمر: خلق موسیقی برای فیلم «بلیتز» و چالشهای نوای جنگ جهانی دوم
- شکستِ دنباله «جوکر»؟ «جوکر: جنون مشترک» به نقطه صفر رسید
- فشار سیاسی و خروج یک فیلم از داوری آکادمی؛ موافقت اردن با درخواست آذربایجان برای خروج «سرزمین شیرین من» از اسکار
- رالف فاینز و ژولیت بینوش بار دیگر همبازی می شوند