سینماسینما، محمد حقیقت:
گروه سینماهای هنر و تجربه «Art et essai» در فرانسه نزدیک به ۶۰ سال قدمت دارد؛ شیوهای برای نمایش فیلمهای خاص هنری و تجربی که در کشورهای دیگر مشابهی نداشته است. در ژانویه ۱۹۵۵ پنج مدیر سینما و منتقد در پاریس دور هم جمع شدند و یک انجمن سینماهای هنر و تجربه را پایهگذاری کردند که ایده اولیه آن از «سینه کلوب»های پاریس الهام گرفته شده بود. در سال ۱۹۵۹ وزارت فرهنگ فرانسه که در آن زمان آندره مالرو وزیرش بود، این انجمن را به رسمیت شناخت و کمکهای دولتی برای آن در نظر گرفت. تا سال ۱۹۶۲ در پاریس ۲۴ سالن سینما و در شهرستانها ۲۳ سالن به این گروه پیوسته بودند. در سال ۲۰۰۰ تعداد سالنهای سینمای هنر و تجربه در کل فرانسه به ۱۱۳۰ سالن رسید که CNC (مرکز ملی سینما) به آنها کمک مالی میکند. در حال حاضر از ۵۳۸۰ سالن سینمای فرانسه، ۲۳۸۸ سالن نشان هنر و تجربه دارند.
سالنهای سینما در فرانسه همه خصوصی هستند. مالک هر سینما میتواند از مرکز ملی سینما درخواست کند که به سینماهای هنر و تجربه بپیوندد. سپس باید برنامههایش را در جهت هدفهای این گروه اعلام کند. آنگاه کمیتههایی از مرکز ملی سینما به بررسی این برنامهها میپردازد و در صورت تایید، نشان هنر و تجربه را به سینما اعطا میکند. سینماهای هنر و تجربه این نشان را باید نزدیک گیشه فروش بلیت نصب کنند. این سینماها هر سال حدود صدهزار یورو کمک بلاعوض از دولت دریافت میکنند. تعدادی از پخشکنندهها در فرانسه فقط فیلمهای هنر و تجربه را میخرند و پخش میکنند که فیلمهایشان در همین سینماها نمایش داده میشوند.
جدا از این، برخی از سالنهای مولتی پلکی هم برخی از سالنهای خود را به نشان دادن فیلمهای هنر و تجربه اختصاص میدهد، که از کمکهای دولتی برخوردار شوند. از سوی دیگر، این کار باعث میشود تماشاگران بسیاری که به این مولتی پلکسها میروند، گاهی نیز به دیدن فیلمهای هنری تشویق شوند و به رشد فرهنگی سینماروهای عامپسند افزوده شود. بسیاری از فیلمهای کشورهای سه قاره، آسیا، آفریقا، آمریکای لاتین، از وجود سینماهای هنر و تجربه استفاده میکنند و اگر چنین سالنهایی در فرانسه وجود نداشت، چه بسا خیلی از این فیلمها هرگز به نمایش عمومی درنمیآمدند. در مورد سینمای ایران هم بیش از ۸۰ درصد آن فیلمهای ما در همین سالنها پخش شدهاند. مثلا فیلم «دونده» امیر نادری که سکوی پرتاب جهانی خود را از فرانسه شروع کرده بود، ابتدا در پاریس، در یک سالن نمایش داده شد، همچنین «خانه دوست کجاست؟» عباس کیارستمی و فیلمهای جعفر پناهی، بهمن قبادی، مخملبافها و غیره، ابتدا در همین سینماهای هنر و تجربه فرانسه به نمایش درآمدند. البته بعدا فیلمهایی مثل «طعم گیلاس» و «جدایی نادر از سیمین»، غیر از این سینماها، در سینماهای دیگر هم نمایش داده شدند. بهتازگی چندین سالن کمپانی MK2 دارای نشان هنر و تجربه شدهاند. این شرکت تولید و پخش فیلم جزو کمپانیهای بزرگ و پرفروش فرانسوی است، اما برنامههای نمایش فیلمها را برای برخی از سالنهای مولتی پلکس خود بر مبنای سایر سینماهای گروه هنر و تجربه تنظیم میکند تا از کمکهای دولتی استفاده کند.
ویژگیهای فیلمهایی که در سینماهای این گروه نمایش داده میشوند:
– فیلمها به زبان اصلی با زیرنویس فرانسوی نشان داده شوند.
– محصولات سینمایی تمامی کشورها، به جز آمریکا میتوانند از کمکهای دولتی در رشته هنر و تجربه استفاده کنند.
برای برخورداری از کمک مالی یادشده باید بیش از ۵۰ درصد ظرفیت سالانه سینما برای فیلمهای هنر و تجربه اختصاص داده شود و این سینماها میتوانند فیلمهای دیگری – غیر از هنر و تجربه – هم نمایش بدهند.
– جایزهای از جشنوارههای مهم برده باشند.
– در جستوجوی زبان تازهای در سینما باشند.
– فیلم تجاری یا شبیه آنها نباشند.
– هرساله از سوی مرکز ملی سینما تعدادی فیلم جدید بهعنوان هنر و تجربه طبقهبندی میشوند که این سینماها وظیفه دارند آنها را نیز نشان دهند.
نمایش فیلمها ابتدا در یک یا چند سینما شروع میشود، اما بهتدریج که فروش فیلم پایین میآید، تعداد سینماها محدودتر و حتی تعداد سانسهای روزانه کمتر میشود، تا اینکه حتی به یک سانس در هفته هم میرسد. اما گاهی پیش میآید که نمایش یک فیلم هنر و تجربه، فقط در یک سالن شروع میشود – مثل «خانه دوست کجاست؟»، «باشو غریبه کوچک»، «آن سوی آتش» و… – اما با افزایش ناگهانی و پیشبینینشده فروش، تعداد سینماهای نمایشدهنده اضافه میشود. این اتفاق در مورد آثار کشورهای آمریکای لاتین هم زیاد پیش آمده است.
حدود قیمت بلیت سینماهای هنر و تجربه ۹ یورو (برای دانشجویان ۷ یورو) است، اما برخی از این سینماها کارت اشتراک دارند و مثلا یک سینما، کارتی برای تماشای ۱۰ فیلم را به مبلغ ۴۰ یورو میفروشد که به این ترتیب تماشای هر فیلم چهار یورو تمام میشود. بلیت سینماهای بزرگ، خارج از گروه هنر و تجربه، بیشتر است و تا ۱۳ یورو هم میرسد. البته صبحها، همین سینماها بلیت ارزانتر هم دارند که ۴۰ تا ۵۰ درصد ارزانتر است. برخی از کمپانیهای بزرگ سینمادار پخشکننده هم هستند (ام -کا – دو، یو. ژ. س. و گومون که بیشتر سینماهای کشور متعلق به آنهاست) و چند سالی است که این سینماها کارتهای اشتراک سالانه درست کردهاند به مبلغ ماهانه ۲۱ یورو، که صاحب کارت در طول روز هر تعدادی که بخواهد، میتواند فیلم ببیند. برای فیلمهایی که اولین نمایش خود را در سالنها آغاز میکنند، فروش فیلمها به نسبت مساوی بین سینما و صاحب فیلم تقسیم میشود. اما بعد از مدتی، مثلا هشت هفته، درصد تقسیم از فروش فیلمها بین سینمادار و تهیهکننده، متفاوت میشود و به نفع سالنهای سینما، درصد سودبری بیشتر میشود. گاه پیش میآید که ۳۵ درصد به تهیهکننده داده میشود و بقیه را سینمادار برمیدارد.
– گروه سینماهای هنر و تجربه فرانسه سایت اینترنتی هم دارد با نشانی زیر، که میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنید. البته این سایت به زبان فرانسوی است: www. art-et-essai. org
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «کن – پامنار» در سینماهای هنروتجربه روی پرده میرود/ رونمایی از پوستر
- رونمایی از پوستر فیلم سینمایی «دوار» در آستانه اکران
- پوستر مستند «مشق امشب» رونمایی شد/ لیست شهرهایی که فیلم را اکران میکنند
- اکران «ایمو» از ۱۴ دی در هنر و تجربه / رونمایی از پوستر
- نمایش فیلمی با موضوع سایکودرام در گروه هنر و تجربه
- «بیآبان» از اول آذر اکران میشود
- «درخت خاموش» از سن دیگو آمریکا جایزه گرفت
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- در مراسم افتتاحیه فیلم «درخت خاموش» مطرح شد؛ اگر سینما یک جا بماند موجب مرگ و انحطاط است/ تحقق یک رویا در گروه سینمایی هنر و تجربه
- «درخت خاموش» در گروه هنر و تجربه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- با حکم حمیدیمقدم؛ سرپرست گروه سینمایی هنر و تجربه منصوب شد
- اکران بسته فیلم کوتاه «چهارراه» در سینماهای هنروتجربه
- جعفر صانعی مقدم: گسترش فعالیتها در سینمای «هنر و تجربه» بستگی به تامین نیازهای مالی دارد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





