فخرالسادات محتشمیپور، فعال سیاسی، مطلبی را در صفحه اینستاگرام خود درباره فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، او نوشت: «دیروز توسط عوامل فیلم دیدنی «به دنیا آمدن» به تماشای این فیلم در سینما فرهنگ دعوت شدیم. فیلمی زیبا و تاثیرگذار بود با سوژه ای متفاوت. کارگردان به موضوع سقط جنین پرداخته بود و بازیگران فیلم هنرمندانه نقش خود را بازی کرده اند تا به نوعی تقابل سنت و مدرنیسم را در عصر سرگشتگی انسان های محصور میان محدودیت ها و چالش های متفاوت به نمایش بگذارند.
در نگاه اول روابط عاطفی و انسانی و اخلاقی در خانواده کوچکی که امکان به دنیا آمدن عضو چهارم آن گویی نه تنها نوید دهنده نبوده بلکه آژیر خطر را در آن به صدا درآورده بود، حس لذت و آرامشی را به بیننده می داد. بیننده ای که تحت تاثیر فیلم های رایج سینمایی و سریال های تلویزیونی چشم و گوشش به جنگ و دعوا و تنش و چالش های مدام در خانواده ی ایرانی عادت کرده است و دیدن خانواده ی متعادلی که زوجین در آن قربان صدقه یکدیگر بروند و آشکارا به یکدیگر عشق بورزند برایشان نوظهور است.
اما ترس از آینده و هراس از تغییرات منجر به عقبگرد و سیر قهقرایی زندگی، مرد را وادار به تصمیمی می کند که همسرش نمی تواند با او همساز و همراه شود. این که در جریان فیلم جوان ترها حکم به دنیا نیامدن می دهند و بزرگترها به نفع به دنیا آمدن رای می دهند و بر رای خود پافشاری می کنند، نه تنها به تضاد سنت و مدرنیسم برنمی گردد بلکه متاثر از تجاربی است که نسل قبلی بدان دست یافته و نسل نو از آن هراسناک و گریزان است.
من به عنوان یک مادر پری را تحسین می کنم که در کنشی فطری تصمیمی آگاهانه و منصفانه برای به دنیا آوردن فرزند دوم می گیرد و زنانه بر سر این تصمیم می ایستد. تصمیمی که نه تنها او را خانه نشین نمی کند بلکه عزمش را برای اثبات خود با پرورش استعدادهای ذاتی و بهره گیری از دانش و تجربیات اکتسابی، استوارتر می سازد. و در دل دعا می کنم فرصتی که این زن- همسر- مادر به شویش داده تا در تنهایی فکر کند و به تصمیم برسد، او را با خانواده همراه کند. از همان دست آرزوهای مادرانه که پایان همه قصه های عالم را خوب و شیرین می طلبد.»

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
- اکران و نقد «به دنیا آمدن» در فرهنگسرای ارسباران
- محمد احمدی: «به دنیا آمدن» فیلم گیشه نیست/ اعتقادی به فصل مرده اکران ندارم
- ساکن طبقه متوسط/ گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»
- اکران همزمان فیلم «به دنیا آمدن» در سینماهای «هنر و تجربه»
- اختصاصی سینماسینما/ یادداشت رخشان بنیاعتماد درباره «به دنیا آمدن»؛ از غرور و خوشحالی قد کشیدم
- نگاهی به مستند «طبرستانیها»/ تبادر اندیشه های خلاق
- نگاهی به دو مستند/ جهانی پُرنورتر با بانوان سرزمینمان
- نگاهی به یکی از مستندهای کارستان/ بنیانگذار محک؛ یک تصمیم تاریخی
- نگاهی به مستند «طبرستانیها»/ خمیرکردنِ آهن ِتفته!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





