فخرالسادات محتشمیپور، فعال سیاسی، مطلبی را در صفحه اینستاگرام خود درباره فیلم «به دنیا آمدن» به کارگردانی محسن عبدالوهاب، منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، او نوشت: «دیروز توسط عوامل فیلم دیدنی «به دنیا آمدن» به تماشای این فیلم در سینما فرهنگ دعوت شدیم. فیلمی زیبا و تاثیرگذار بود با سوژه ای متفاوت. کارگردان به موضوع سقط جنین پرداخته بود و بازیگران فیلم هنرمندانه نقش خود را بازی کرده اند تا به نوعی تقابل سنت و مدرنیسم را در عصر سرگشتگی انسان های محصور میان محدودیت ها و چالش های متفاوت به نمایش بگذارند.
در نگاه اول روابط عاطفی و انسانی و اخلاقی در خانواده کوچکی که امکان به دنیا آمدن عضو چهارم آن گویی نه تنها نوید دهنده نبوده بلکه آژیر خطر را در آن به صدا درآورده بود، حس لذت و آرامشی را به بیننده می داد. بیننده ای که تحت تاثیر فیلم های رایج سینمایی و سریال های تلویزیونی چشم و گوشش به جنگ و دعوا و تنش و چالش های مدام در خانواده ی ایرانی عادت کرده است و دیدن خانواده ی متعادلی که زوجین در آن قربان صدقه یکدیگر بروند و آشکارا به یکدیگر عشق بورزند برایشان نوظهور است.
اما ترس از آینده و هراس از تغییرات منجر به عقبگرد و سیر قهقرایی زندگی، مرد را وادار به تصمیمی می کند که همسرش نمی تواند با او همساز و همراه شود. این که در جریان فیلم جوان ترها حکم به دنیا نیامدن می دهند و بزرگترها به نفع به دنیا آمدن رای می دهند و بر رای خود پافشاری می کنند، نه تنها به تضاد سنت و مدرنیسم برنمی گردد بلکه متاثر از تجاربی است که نسل قبلی بدان دست یافته و نسل نو از آن هراسناک و گریزان است.
من به عنوان یک مادر پری را تحسین می کنم که در کنشی فطری تصمیمی آگاهانه و منصفانه برای به دنیا آوردن فرزند دوم می گیرد و زنانه بر سر این تصمیم می ایستد. تصمیمی که نه تنها او را خانه نشین نمی کند بلکه عزمش را برای اثبات خود با پرورش استعدادهای ذاتی و بهره گیری از دانش و تجربیات اکتسابی، استوارتر می سازد. و در دل دعا می کنم فرصتی که این زن- همسر- مادر به شویش داده تا در تنهایی فکر کند و به تصمیم برسد، او را با خانواده همراه کند. از همان دست آرزوهای مادرانه که پایان همه قصه های عالم را خوب و شیرین می طلبد.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- محسن عبدالوهاب: سینمای مستند نیازمند پژوهشی گسترده در مورد تاریخ خود است
- زایش/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فروپاشی یک تصویر بینقص/ نگاهی به فیلم “به دنیا آمدن”
- روایت حیرانی/ نگاهی به فیلم «به دنیا آمدن»
- فردای پس از ازدواج فیلمهای فردین
- گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»/ شکست آنجایی است که آدم از تجربههایش استفاده نکند
- اکران و نقد «به دنیا آمدن» در فرهنگسرای ارسباران
- محمد احمدی: «به دنیا آمدن» فیلم گیشه نیست/ اعتقادی به فصل مرده اکران ندارم
- ساکن طبقه متوسط/ گفتوگو با محسن عبدالوهاب، کارگردان «به دنیا آمدن»
- اکران همزمان فیلم «به دنیا آمدن» در سینماهای «هنر و تجربه»
- اختصاصی سینماسینما/ یادداشت رخشان بنیاعتماد درباره «به دنیا آمدن»؛ از غرور و خوشحالی قد کشیدم
- نگاهی به مستند «طبرستانیها»/ تبادر اندیشه های خلاق
- نگاهی به دو مستند/ جهانی پُرنورتر با بانوان سرزمینمان
- نگاهی به یکی از مستندهای کارستان/ بنیانگذار محک؛ یک تصمیم تاریخی
- نگاهی به مستند «طبرستانیها»/ خمیرکردنِ آهن ِتفته!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش