سینماسینما، محمد حقیقت:
عباس کیارستمی برای نمایش عمومی فیلم کلوزآپ به تاریخ اکتبر ۱۹۹۱ به پاریس آمده بود. قبل از این فیلم در همین سینما، اولین نمایش در سالنهای عمومی در جهان برای «خانه دوست کجاست؟» در مارس ۱۹۹۰ رخ داده بود. علاقه کیارستمی به این سینما تا حدی بود که هتل خود را چسبیده به این سینما انتخاب کرد تا در اغلب نمایشهای های فیلم کلوزآپ، شرکت کند. سینما دوستان فرانسوی بعد از تماشای فیلم با حیرت و گاه کمی گیج از سالن بیرون میآمدند و به کیارستمی تبریک میگفتند.
در کنار همین سالن مصاحبههای مطبوعاتیاش نیز انجام میشد. ژان لوک گدار یکی از سردمداران موج نوی فرانسه نیز کلوزآپ را در سینما اتوپیا دید و عاشق این فیلمساز شد.
بنا به گفته رومن گوپیل سینماگر دیگر فرانسوی، وی با گدار یک شب تا صبح را جع به کلوزآپ بحث کرده بودند! بعدا آقای مارین کارمیتز رییس کمپانی معتبر mk2 با دیدن همین فیلم، افسون عباس کیارستمی شد و بعد از آشنایی با وی از ۱۹۹۸ به بعد تهیهکنندگی اغلب فیلمهای کیارستمی را به عهده گرفت.
هنگامی که آقای پی یر ریسیان کلوزآپ را در سینما اتوپیا دید، گفت باید او را به ژیل ژاکوب معرفی کنیم و راه کیارستمی برای ورود به جشنواره کن هموار شد که سرانجام با «طعم گیلاس» در ۱۹۹۷ منجر به برنده شدن نخل طلا برای سینمای ایران شد.
در صحبتهای خودمانی که خیلی هم زیاد با کیارستمی داشتم روزی از او پرسیدم: «عباس اقا، آیا تو بر فیلمهایت موقع ساخت کاملا مسلط هستی؟» وی پاسخ داد: «بله، تنها فیلمی که آن بر من مسلط شده بود، کلوزآپ بود. هر بار برای دیدن فیلمی از خودم وارد سالن میشوم، مدت کمی بعد، بیرون میآیم، تنها کلوزآپ است که تا انتها مرا روی صندلی نگه میدارد!»
مدتها بعد از اینکه طعم گیلاس نخل طلا را برده بود، روزی با کیارستمی صحبت از جشنواره کن و نخل طلا میکردیم، میگفت: «ایران کی دوباره نخل طلا خواهد گرفت؟» از آن موقع سالها گذشته است عباس دیگر نیست، روحش شاد. راستی چه موقع و با فیلم کدام کارگردان ایرانی دومین نخل طلا به سینمای ایران تعلق خواهد گرفت؟ وقت بسیار است.
توضیح عکس: عباس کیارستمی و محمد حقیقت مقابل سینمای هنر و تجربه «اتوپیا»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- نامزدهای جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند/ «یک تصادف ساده» در میان نامزدها
- نگاهی به فیلم متفاوت همایون غنیزاده؛ رازها و دروغها
- توصیه کارگردان فرانسوی ایرانی تبار؛ قصههای شاهنامه را فیلم کنید
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- ستایش دلپذیر یک کارگردان آمریکایی از «موج نو»ی فرانسه
- دنیای پرتلاش برخی از کارگردانان/ بن هنیه فیلم جدیدش را کلید زد
- «منفعت آدام»؛ رای دادگاه برای بچه چهار ساله
- گمانهزنی درباره هفت فیلم معرفیشده به بخش اسکار بینالمللی
- نامهای عاشقانه به شهر تهران؛ جایزه اصلی بخش روزهای ونیز به فیلم ایرانی رسید
- ستارهباران منتقدان برای «صدای هند رجب»
- «بیگانه» بهترین فیلم روز هفتم جشنواره ونیز
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- غافلگیری در جشنواره ونیز با فیلمی از عربستان سعودی
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «مثل یک بهمن»؛ روایت خنیاگری که صدای یک قوم اصیل شد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
آخرین ها
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان
- سینما ایران در آتش سوخت
- ۲۶ هزار پاترهد دست دوستی دادند/ پیش به سوی فیلم-کنسرت «بازی تاج و تخت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- «سگ سیاه»؛ بازمانده در شهر مردگان
- پیوند نوستالژی و نقد اجتماعی در «سینما شهر قصه»
- سیویکمین دوره جوایز سینمایی لومیر فرانسه؛ نامزدی ۲ سینماگر ایرانی/ «بیگانه» نامزد ۶ جایزه شد





