مرضیه وفامهر کارگردان سینمای مستند و همسر ناصر تقوایی در جشن یک سالگی روزنامه سینما ،یادداشتی را برای حاضران دراین مراسم خواند.
به گزارش سینماسینما، متن کامل این یادداشت یه شرح زیر است :
درود
سینما مثل هر شکل دیگری از کار هنری تأثیری دوگانه دارد. ایجاد حرکتی پویا و چند صدایی و تولید اندیشه های رنگارنگ از یک سو و از سوی دیگر ایجاد یک وحدت و جذبه ی فراگیر در لحظه ی ناب و والای مواجهه با اثر هنری.
این یک جذبه ی اندیشمندانه است نه یک جذبه ی کور. کارش تولید اندیشه است، نه خاموش کردن چراغ. من این دیالکتیک موجود در اثر هنری را جادوی هنر می نامم.
همان اندازه که سینما تصویر جامعه است، جامعه ی متاثر از سینما شکفته می شود و متأثر از ادبیات،شعر،موسیقی و انواع دیگر هنر جامعه می شود باغی رنگارنگ و فضایی دلچسب. خوشا به حال مردمی که در فضایی نفس کشیده اند که آثار هنری درخشانی تولید شده،و در پی دیده ، شنیده، درک و جذب شده. سینما و هنرهای نمایشی اما با یک شخص مستعد متولد نمی شود، سینما با یک جامعه ی مستعد و کارآموخته متبلور می شود که بتواند استانداردهای یک سینمای رشد یافته را بشناسد و اجرا کند. اگر جامعه ای رشد یافته نباشد به مرور تک آدمهای مستعد و اندیشمندش را خاموش می کند.
امروز بیش از هر چیز دیگری جامعه ی ما نیازمند بازنگری خویش و بردباری در برابر استعدادهای درخشان اش است. نیازمند با دقت و حساسیت بالاتر کار کردن و تعمیق تجربه های هنری. امروز بیش از گذشته باید تمرین کنیم که در برابر اثر هنری والا و ارزشمند منعطف باشیم و اگر توان یاری کردن در بروز آن نداریم، لااقل نقشی در خفه کردن یک اتفاق ناب هنری بازی نکنیم.
امیدوارم که دیگر زمانه ی تک صدایی تمام شده باشد و هم چنین نخبه کشی که اینها دو روی یک سکه اند. ما نیاز به شکوفایی صداها و سلیقه های متنوع، و زیستن در فضایی متکثر، متحمل دیگری و چه بسا عاشقانه همکاری و همدلی کردن برای سازندگی داریم، که هنر سراسر راه تجربه های پر مخافت عاشقانه است.
یادداشتی از مرضیه وفامهر عاشق هنر والا و حضور ناب ناصر تقوایی
ییلاق سبز و بارانی رامسر، خرداد یکهزار و سیصد و نود و پنج خورشیدی
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در ژرفای اندیشهها و آرمانهای ناصرتقوایی/ برای رسم عاشقکشی و مرگ خاموشِ بزرگان
- سیر تحول قهرمان و جبر محیط در سینمای ناصر تقوایی: از «صادق کرده» تا «ناخدا خورشید»
- وقتی درختان شهر در جشنواره شهر موضوعیت ندارد
- ترکیببندیِ بحران: واکاوی منطق قاب، نور و مونتاژ در نخستین فیلم تقوایی
- «ای ایران»؛ تابلوی یک ملت در قاب ماسوله
- محسن امیریوسفی: آقای تقوایی عزیز! شما هنوز هم ناخدای کشتی سینمای مستقل ایران هستید
- یادبود ناصر تقوایی برگزار شد/ خالق «کاغذ بیخط» غریب بود
- سیری در سینمای ناصر تقوایی/ سفری به آبهای آنسوی کرانهی رویا
- مطالبهگری، میراث تقوایی برای هنرمندان
- کانون کارگردانان سینمای ایران برگزار میکند؛ یادبود زندهیاد «ناصر تقوایی»
- خوانشی از نخستین فیلم ناصر تقوایی/ در ستایش سکوت و انزوا
- چالشهای حفظ حریم خصوصی، از ناصر تقوایی تا پژمان جمشیدی
- یادداشت «کیانوش عیاری» در سوگ ناصر تقوایی
- یادداشت بهرام بیضایی در یادبود ناصر تقوایی؛ آخرین درس
- تقوایی و عشق فوتبال



سلام. آیا منظور خانم وفامهر از نخبه ، هنرمند و … خودش است؟ آیا منظور شان از اثر هنری والا وارزشمند ، فیلم( تهران برای حراج ) است؟ اگر جواب (آری) باشد دراین صورت فرق فرهنگ ایرانی ، منش و ارزش زنان ایرانی با فرهنگ ، منش و زن کلمبیایی چیست؟ اگر خانم وفامهر در این فیلم نماینده زنانی ایرانی است !!!که در تلاش برای عبور از سنت به مدرنیته است ، سوالاتی پیش خواهد آمد ؛ ۱_ حداقل یک نفر سنت ومدرنیته را تعریف و توضیح دهد؟ ۲_لااقل یک نفر بگوید چه چیزی (چیزی که ارزش انسان وانسانیت راداشته باشد) در این فیلم سنت و مدرنیته است؟
نوشتم ولی تا حالا ندیدم
کجا باید صحبتی که شد و نظارات دیگران را باید دید؟
پربازدیدترین ها
آخرین ها