سینماسینما، مهرزاد دانش:
مرد روحانی برای صحبت با سایه وارد خانه میشود. اینکه هنوز هیچکس، اعم از همسایهها و فامیل و نماینده دانشگاه و غیره حریف سایه نشدهاند تا جنازه پدرش را طبق وصیتنامهاش به دانشگاه ببرند، میزان کنجکاوی و تعلیق را برای دانستن اینکه آیا روحانی جوان قادر به قانع کردن سایه میشود یا نه، بالا میبرد. اما تا روحانی میخواهد حرف بزند، سایه به سابقه او در دوران کودکی اشاره میکند که با هم قایمباشک بازی میکردند. از همین اول روحانی خلع سلاح میشود و هر چه میکوشد از باب استدلالهای منطقی در حوزه معرفتی خودش، به سایه اثبات کند که پافشاریاش در مقابل انجام نگرفتن وصیتنامه پدر نادرست است، سایه جوابهایی بیربط میدهد که انگار در ادامه همان بازیهای قایمباشک دوران کودکی با اوست.
استراتژی سایه در برابر همه کسانی که او را در این یک ساعت و اندی توصیه میکنند که از خر شیطان پیاده شود، همین قایمباشک بازی است. منتها با هر کس یک جور؛ جلوی نماینده دانشگاه گارد شدید میگیرد و متوسل به توهین میشود، جلوی پسرعمه راه تهدید پیش میگیرد، همسایهها را کممحلی میکند، و حالا جلوی روحانی وارد سوال و جواب شرعی میشود. بار دوم که فیلم را میبینیم، تازه متوجه میشویم که وسط این قایمباشک، چطور داروهای روی میز را جمعوجور میکند و پنهانی به گفتوگوی فامیل درباره اینکه پیرمرد توهم داشت که دخترش در این مدت به او سر میزند، گوش میدهد و در میانه شلوغکاری چگونه به دختر خردسال پول میدهد که خرما بخرد. واقعیت آن است که فقط هم او نیست که این وسط دارد بازی میکند و دیگران را هم بازی میدهد. در این جمع هر کس به فراخور حال خود در حال یک جور بازی است. سربازی که به بهانه فاتحهخوانی، برای دختر نوجوان شماره تلفن میفرستد، زنی که در میانه عزا، دنبال دختری زیبا برای عروسی است، فرد ناشناسی که خود را قاری جا میزند و پولی را که برای خرید خرما میگیرد، به جیب میزند و برنمیگردد، نماینده دانشگاه که بازیوار شکایتش را پس میگیرد و بازیوار دستگیره در دستشویی را درست میکند و درنهایت معلوم میشود اصرارش برای اجرای وصیت میت، بهخاطر استخدامش در تشکیلات دانشگاه است تا نیت خیر، همسایگانی که به قصد ماجرای بهرهبرداری از خانه آمدهاند، اما با ماجرای یخ و پیراهن مشکی، خود را سوگوار و همدرد نشان میدهند، زنی که به شوهرش سفارش آوردن چادر مناسب میکند و… درواقع فیلم «خانه»، یک جور بازی آدمها با یکدیگر است. این میان شاید بچهها که بیشیله و روراست بازی میکنند، ولو در بعضی موارد بازیهای خشونتبار (کندن پر مرغ) یا تمسخربار (معرکه گرفتن بالای سر جنازه که عریانش کردهاند)، و نیز عمه خانم که آلزایمر دارد و گمان میبرد به خواستگاری آمدهاند، از بقیه متفاوتترند، و البته مجید، که انگار تنها آدم ساده این مجموعه است و تنها هم او است که درنهایت، به خارج از خانه که میزند، میبینیمش تا تمایزش با سایرین در کادر و فضا هم نمایش داده شود. اینجاست که معنای واقعی خانه، که نام فیلم نیز هست، شکل درست خود را در چند مسیر پیدا میکند. البته اینکه تقریبا همه فیلم در داخل فضای درونی منزل سپری میشود، ظاهر نام فیلم هم منطق خود را پیدا میکند، اما وجه تسمیه و کارکرد خانه در فیلم، لایههای محکمتری دارد. اول آنکه خانه یک مورد ملکی معاملاتی است که همسایهها نسبت به فروشش برای بحث کار و کاسبی خودشان نظر دارند، دوم یک مورد ارثی است که سایه و شوهرش اصلا برای زودتر رسیدن به این ارث، دست به جنایت زدهاند، سوم آنکه این خانه محل بازیهای کودکانه بوده و هست و انگار یک جور فضای بازیگوشانه را تداعی میکند که بازیهای بزرگسالانه فعلی هم در آن جریان دارد، و چهارم، حس عاطفی مجید به خانه به مثابه تداعیکننده عشقی قدیمی و ازدسترفته است. مجید در سه وجه قبلی، هیچ نسبتی با خانه ندارد، ولی در وجه چهارم، حس حسرتخوارگی در رفتارها و گفتارها و حتی سکوتش پیداست. این تنها بعد رفتاری واقعی انسانی در میان مجموعهای از بازیهای غیرواقعی اهالی خانه است. او عکسها و انتظار برای آمدن سایه را نوعی نشانه برای خود تلقی میکرده که حالا، با مشاهده رفتار سایه رفتهرفته به نتایج دیگری میرسد و چه بسا در آن صحنه گریههای اغراقآمیز همسر سایه، و با استناد به برخی حرفهای سایه در خلوتی که با هم داشتند، پی به واقعیت ماجرا هم برده باشد و گریستن تلخش در آن سیاهی داخل کوچه سقفدار، نکتهای افزون بر یک عشق ازدسترفته داشته باشد و به حال معصومیتی ازدسترفته نیز بگرید.
اما پایان ماجرا، نه با مجید، که با سایه رقم میخورد. او همانطور که در شروع فیلم از پشت حائلی داخل خودروی حامل جنازه، به شکلی محو دیده میشود، در پایان به شکلی معکوس، حالا از پشت پرده، خود جنازه را محو میبیند که دارند میبرندش. فیلم با او و گریستن شدیدش شروع میشود و پایان مییابد. اما انگار این تغییر زاویه دید دلالت بر تفاوتهایی در خصوص سایه دارد. آیا گریستن نهایی او متفاوت از نقش بازی کردن اولیهاش است؟ آیا حالا این گریستن، جدا از بعد عاطفی دختر برای پدر، وجهی همچون گریستن پایانی مجید دارد؟
بازی دیگر تمام شده است…
ماهنامه هنر و تجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- هنری کسینجر و دانشمند فیلم دکتر استرنج لاو
- «سیاوش در آتش»؛ روایتی از ارتباط موسیقی با جامعه با محوریت زندگی استاد شجریان
- آیا جنایت و قتل، متأثر از فیلم و سینما است؟/یادداشتی از مهرزاد دانش
- در نقد «آگوست اوسیج کانتی» مطرح شد؛ فیلمی آمریکایی که با فرمول «درباره الی» غافلگیر میکند
- فرصتها و تهدیدها / یادداشت مهرزاد دانش درباره برنامه مهمونی
- درباره جنجالهای اخیر پرونده حقوقی فیلم قهرمان/یادداشتی از مهرزاد دانش
- واکنش توییتری مهرزاد دانش به ترکیب هیئت داوران جشنواره /کوچه مردها
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- ماندگار در تاریخ/ برای موفقیت فیلم «قهرمان» در کن
- مهرزاد دانش : زخم کاری را دوست ندارم ولی این روال پخش ، تمسخر بیننده های سریال است
- جزئیاتی از «عروسک»، فیلم جدید اصغر یوسفینژاد
- این حرص مبتذل در خبرسازی و تحلیلهای آبدوغخیاری/یادداشتی از مهرزاد دانش
- اصغر یوسفینژاد از «ائو» میگوید/ «ائو»، تصویری ملموس از جامعه
- واکنش مهرزاد دانش به لغو جشنواره جهانی فیلم فجر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟