سینماسینما، حسن حقیقی
دستی که بر سر و روی سریال ستایش بکشیم میشود یاور. پدر بازاری، حکمران و مدعی، پسر تحقیر شده و خیانتکار و نوه همراه و تعدادی افراد مطیع اما ناراضی و روایتی با چاشنی معمایی از جنس قتل که قواره کشف و شهودش را در اندازه یک ماهه رمضان گرفته اند، نه احتیاج قصه. این چکیدهای از سریال یاور است که با عناصر سریال ستایش نقاط اشتراک و متقارن زیاد دارد، با این تفاوت که شخصیت اصلی از فردوس به یاور تغییر نام داده و به ناچار و بر حسب زمانه اندکی نگاهش بهروز شده است و با توجه به نامگذاری سریال از روی نام او، گویا قرار است شخصیت الگو و معیار اثر و همچنین بازتاب دهنده مفهوم نامش باشد. حال اینکه اگر کمک به آن مرد پناه آورده به رستوران را فاکتور بگیریم، او خیلی یاور و پناه اطرفیانش نیست. نه یاور روحی، نه معنوی و حتی مالی، کارگران رستورانش نیز حکم زیردستان بله قربانگویی را دارند که از سر ناچاری و نداری باید احترامش را حفظ کنند. یاور پاکدست است و حلالخور ولی در مقام دانای کل به این و آن امر و نهی میکند و قرار است تنها حرف و سخن او مهر تاییدی باشد بر درست و غلط هر چیزی. سریال در امتداد همین نگاه برای یاور دنبال گوشهای شنواست تا مانند یک خردمند و یک پیر سرد و گرم چشیده مدام در پی نصیحت کردن باشد و به هر بهانه ای شخصیتهایش را گرد یاور قصه جمع میکند تا آنها را پند و اندرزی دهد و البته ما را. در این باب کاملا خود برتربین و متکلم وحده عمل میکند و راه را به هر گفتگو و پرسش و پاسخی می بندد. یاور نباید و نمی تواند الگوی خوبی باشد و اصرار سریال در ارجمند پنداریاش سوال برانگیز است. یاور دچار کبر و غرور، در پی تحقیر زمین و زمان است و در نزد اطرافیانش نه احترامی واقعی که از سر اجبار دارد. پسرش، سرخورده از او و جایگاهش که حتی نزد فرزندانش وجاهت لازم را ندارد، ناامید راه نجات را در بیراهه می جوید و نوه نیز تحصیل و گرفتن مدرک را با اضطراب توقع و انتظار پدربزرگ به عنوان فرمانده دارد به انجام میرساند و خیلی غیرمنصفانه نیست اگر بگوییم قاتل اصلی خود یاور است که با فشارهای بیجا به نوه و ایجاد ترس در نگرفتن هر چه زودتر مدرک در واقع به شکلی غیرمستقیم بنیانگذار قتل رفیقش میشود. اینکه در نهایت مدرک لیسانس رشته حقوق نوهاش قرار است کمک حال او در رستوران باشد یا در دفاع از حقوق او در انتخابات چند سال یکبار صنفش مورد استفاده قرار بگیرد بر ما پوشیده میماند. سریال شاید در خیالش جایگاه، شخصیت و سیر و سلوک یاور را از گزند تزلزل و فروپاشی در امان نگاه داشته، اما احتمالا ناخواسته و در مسیر روایت با ما صادق بوده که واقعیتی پراشتباه از شخصیت او ترسیم کرده، و صرفا در نتیجه گیری نخواسته آنرا گردن بگیرد و به آن اقرار کند. از طرفی ضعف در شخصیتپردازی یاور و بلاتکلیفیاش تا قسمتهای میانی حتی صدماتی به مابقی شخصیت ها وارد کرده تا جاییکه مثلا میان باور حرفهای یاور درباره بدذاتی پسر نیوندی یا راستی رفاقتش معلق میمانیم و نمیدانیم با کدام همذات پنداری کنیم.
از این منظر که بگذریم بخش داستانی و معمایی پیرامون موضوع قتل نیز پراشکال است و چنگی به دل نمیزند. مورد سوال برانگیز در این باب، اتهام زنی و رفع اتهام نوبتی هر کدام از متهمین در ماجرای قتل است که هیچکدام وسط بازجویی دیگری نمیپرد و تقدم و تاخر در مظنونین نیز مطابق دلخواه فیلمنامه صورت گرفته است و در ضمن تلاش کرده تداخل اتهامی انجام نگیرد. از پسر یاور شروع میکند و راننده آژانس را تا زمان رفع اتهام از پسر، وارد ماجرا نمیکند و اینرا تا یافتن متهم اصلی ادامه میدهد و بدتر اینکه به جای اعتراف گرفتن و مواجه کردنمان با واقعیت، وقت زیادی را صرف ارائه تصویری از تشویشهای دروغین مظنونین و غیرمتهمین برای فریب دادن ما میکند تا برای ساخت سی قسمت سریال، قصه کم نیاورد. حال اینکه تصویر دست به دست شده در فضای مجازی از وجود دوربین در دانشگاه تقریبا کشف و شهود را زیر سوال برد و طبق درخواست نویسنده ما مثل آدمهایی که شتر دیدیم، ندیدیم عمل کردیم و با تصور وقوع اتفاقات سریال در یک زمان خیالی که هنوز دانشگاهها به دوربین مجهز نبودند سریال را دنبال کردیم. یعنی یک فرد یا مردی نبود در گروه که این موضوع را تذکر دهد؟!
با اغماض، قابل تاملترین وجه سریال را شاید بتوان تلاشش برای احیا و نمایش معنی واقعی رفیق و رفاقت عنوان کرد و اغراقهایش را نادیده گرفت و باور کرد امکان تجلیاش را در همین زمانه و در افراد نسل جدید که همیشه در معرض بیشترین انتقادها در این باب و از مد افتادنش در میان امروزیهاست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
- سیامک انصاری و فرهاد اصلانی روی «خط استوا»
- داریوش ارجمند: نقش جدیدی پیشنهاد نشده که بپذیرم
- اینک آخرالزمان
- حشمت در پوست یاور/ نگاهی به سریال «یاور»
- عکسی خاطرهانگیز که فریدون جیرانی منتشر کرد
- ناگفتههای «فریدون جیرانی» همزمان با زادروزش در موزه سینمای ایران
- پوستر سریال تاریخی «بوم و بانو» منتشر شد
- تاملی بر بازیگران سنتی و مدرن در سینمای ایران/ بخش دوم
- بازبخش فصل اول “ستایش” در پی جدا شدن رامسین کبریتی از شبکه جم
- پروانه نمایش دو فیلم صادر شد
- انتقادات تند بهروز افخمی از داریوش ارجمند/ او بازیگران دیگر را تحقیر میکند
- «تیغ و ابریشم»/ نگاهی به سریال «ستایش»؛ لطفا به شعور مخاطب رحم کنید!
- به بهانه بازگشت چند بازیگر قدیمی به تلویزیون/ گذشتههای دوست داشتنی
- داریوش ارجمند در یک برنامه تلویزیونی/ به آقای تقوایی در کوچک جنگلی خیلی ستم شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- «مسیح پسر مریم» مینی سریال شد
- معرفی نخستین برندگان جشنواره برلین؛ جایزه بزرگ بخش مسابقه نسل به فیلم ایرلندی رسید
- در برنامه «خط فرضی» مطرح شد؛ خستگی از ما به نسل بعد از ما منتقل شده/ در زیر زمین، شهر دیگری وجود دارد
- نگاهی به سریال تاسیان؛روزی روزگاری ایران
- معرفی پلتفرمهای هوشمند سلامت همراه اول بهعنوان اپلیکیشنهای برگزیده
- انتقاد سازندگی از گفتوگوی کمال تبریزی با ایسنا/ داوران بر اساس مصلحت رای دادند نه کیفیت
- وداع با صدای ماندگار دوبله؛ بدرقه منوچهر والیزاده به خانه ابدی/ دوبلوری بدون جایگزین
- لوئیس بونیوئل فیلمساز در تبعید و صدو بیست و پنج سالگی
- فوت یک هنرمند پیشکسوت؛ عبدالرضا فریدزاده درگذشت
- شاهپور هنوز هست
- فیلمی در نوبت عید فطر به اکران اضافه نمیشود/ اسعدیان: پیشنهاد شورای صنفی نمایش برای بلیت، بیشتر از ۱۰۰ هزار تومان بود
- از دنیای عجیب، اما نه چندان عجیب سینما/ کارگردانانی که نمیتوانند اجاره خانهشان را بدهند
- با دستور وزیر ارتباطات، پروژههای ارتباطی همراه اول در روستاهای استان قزوین افتتاح شد
- جشنواره علیه جشنواره
- جایزه تجلی اراده ملی جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- گامی دیگر در جهت حذف سینما از سبد خانوادهها/ افزایش قیمت بلیت؛ ضربه مهلک به سینمای ایران
- مدیرعامل بهمن سبز: چه کسی بلیت ۲۲۰ هزار تومانی پیر پسر را میخرد؟!
- انتقاد صریح کمال تبریزی و علیرضا رییسیان از بهرام رادان
- اعطای تندیس «سازمان سبز برتر» به همراه اول
- پنجمین دوره «طرح پژوهانه همراه» با حمایت از دانشجویان نخبه کلید خورد
- نگاهی به سریال «جانسخت»؛ منتظر غافلگیری بمانیم یا نه؟
- کنسرت نمایش «ژن زامبی» از فردا میآید/بلیت ۵ روز اول به پایان رسید
- «نبض» روی میز تدوین
- نسخه ویژه نابینایان «مادیان» با صدای رعنا آزادیور منتشر میشود
- منوچهر والیزاده درگذشت
- ۱۲ نقشی که برنده اسکار شدند اما قرار بود به بازیگران دیگری داده شوند
- آیا باید از اینفلوئنسرها ترسید؟
- با رونمایی احتمالی فیلم در جشنواره کن؛ تام کروز با «ماموریت غیرممکن» خداحافظی میکند
- باید جلوی تصمیمات پشت پرده درباره سینمای ایران گرفته شود/ چه کسی باید مشکل شرعی «قاتل و وحشی» را حل کند؟
- نشان سیف الله داد چه نسبتی با بهرام افشاری و ملیکا شریفی نیا دارد؟