کارگردان نامدار ژاپنی با رونمایی از پنجاهمین فیلمش از داستانهای تورا-سان گفت تا ۱۰۰ سالگی به فیلمسازی ادامه میدهد.
به گزارش سینماسینما به نقل از ورایتی، یوجی یامادا که سال ۱۹۳۱ در اوساکا به دنیا آمد، سال ۱۹۵۴ در اوج عصر طلایی سینمای بعد از جنگ ژاپن وارد استودیو شوچیکو شد. او سال ۱۹۶۱ نخستین تجربه کارگردانی خود را با فیلم کمدی «غریبههای طبقه بالا» انجام داد و بعد از آن در این ژانر متخصص شد.
در سال ۱۹۶۹ او نخستین فیلم از مجموعهای از ۴۸ فیلم کمدی را ساخت که با تمرکز بر مردی ولگرد به نام توراجیرو کوروما که همه او را با نام تورا-سان میشناسند، شکل گرفت.
داستان فیلمهای تورا-سان که بر پایه یک سریال تلویزیونی ساخته شده بودند که یامادا آن را کارگردانی کرده و فیلمنامهاش را نوشته بود، در شهر شیباماتا که زادگاه قهرمان ماجرا بود اتفاق میافتاد. قهرمان داستان با نقشآفرینی کیوشی آتسومی مردی پرانرژی و هیجانزده دور خانواده و همسایهها و فردی خجالتی اطراف زنان بود.
با وجود اینکه تورا-سان همیشه در عشق شکست میخورد، تبدیل به یکی از محبوبترین شخصیتهای ژاپن شد و توانست تا حتی یک دهه بعد از اینکه آخرین فیلم در سال ۱۹۹۵ منتشر شد هم به درآمدهای استودیو شوچیکو کمک کند. سال بعد آتسومی از سرطان درگذشت و بعد از ساختن فیلمی در سال ۱۹۹۷ در یادبود او، یامادا شخصیت محبوبش را به بازنشستگی فرستاد.
اما بعد از یک مسیر کاری موفق که شامل نامزدی دریافت جایزه اسکار برای درام «سامورائی گرگومیش» سال ۲۰۰۲ و مجموعه موفق «چه خانواده فوقالعادهای!» هم میشود، حالا یامادا با فیلم «تورا-سان، ای کاش اینجا بودی» که پنجاهمین فیلم در این مجموعه ۵۰ ساله است به فستیوال فیلم بینالمللی توکیو بازگشته است. این فیلم که برای افتتاح فستیوال هم انتخاب شد، حول محور خواهرزاده تورا-سان میگردد.
یامادا در سخنان خود در کلوپ فیلمسازان خارجی ژاپن گفت: وقتی فیلم نهایی را دیدم متوجه شدم که برای ساختن آن به ۵۰ سال زمان احتیاج داشتم. فوقالعاده است که در ۸۸ سالگی میتوانم چنین فیلمی بسازم.
او قصد دارد به کارش ادامه بدهد. این کارگردان گفت: در ایالات متحده کلینت ایستوود هنوز دارد سخت کار میکند و کارگردانهایی مانند کانتو شیندو و مانوئل دو الیویرا از پرتغال تا وقتی ۱۰۰ ساله بودند فیلم میساختند بنابراین برای من هم هنوز امید هست.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیه رسمی اعلام شد؛ ژاپن، کشور افتخاری بازار جشنواره فیلم کن
- گرما و برنامه هفتم توسعه و رأی اعتماد مجلس به وزیر فرهنگ
- نمایش «تیغ پنهان» سینمای ژاپن در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- راهیابی چهار فیلم کوتاه ایرانی به جشنواره ژاپنی
- نمایش «قصیده گاو سفید» در پارلمان ژاپن/ استقبال از اکران فیلم و افزایش تعداد سینماها
- وداع بهاری با کارگردان «باغ فردوس پنج بعد از ظهر»
- شب محمدعلی نجفی لغو شد
- راسل کرو سرآشپز میشود
- دیوید گرین کارگردان انیمیشن جدید «وایل ای. کایوت» شد
- زازا اوروشادزه کارگردان «نارنگیها» درگذشت
- دنباله «مد مکس: جاده خشم» ساخته میشود
- جایزه پالم اسپرینگز به اسکورسیزی اهدا میشود
- احمدرضا معتمدی: برای ساخت «سوءتفاهم» بد و بیراهها شنیدم
- حبیب کاوش به آرامگاه ابدی بدرقه شد
- «من یک نفر را کشتم» آماده نمایش شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها
- رابطه ظرف و مظروف
- «محکوم»؛ آغازی برای پایان
- میراثِ کودکی
- بازیگر «پاریس تگزاس» در فیلم تازه نادر ساعیور
- اکران نسخه مرمت شده یکی از فیلمهای مهم داریوش مهرجویی
- این فیلم انعکاس واقعیتهای زندگی آدمهاست/ لیلا حاتمی: حواس کسی به «قاتل و وحشی» نیست
- «ارس، رود خروشان» روایت فاتحان شهرهای رفته بر باد است
- اکران و نقد نمایندهی کانادا در اسکار در سینما اندیشه
- نگاهی به مستند «زیر درخت لور»؛ بیانیهای هنری درباره شکلی از رنج جمعی
- «پیکار با پیکر»؛ وقتی که سخن هرودوت بهانه فیلم میشود
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- یک جایزه و دو تقدیر برای فیلمسازان ایرانی در جشنواره الیمپیای یونان





