حادثه آتش سوزی روز پنجشنبه ساختمان «پلاسکو» در حالی اتفاق افتاد که سیل عظیمی از مردم برای تماشای آن به روبه روی ساختمان روانه شده بودند.
به گزارش سینما سینما، البته بروز این حادثه تازگی ندارد و شواهد نشان می دهد، سال هاست که مردم در زمان بحران و حوادث دست به تجمع و ازدحام می زنند. البته چیزی که پای اغلب مردم را به پلاسکو باز کرده بود، تنها تماشا نبود، خیلی ها آمده بودند تا دسته جمعی سلفی بگیرند یا با انتشار تصاویر حادثه لایک و بازدید بیشتری برای صفحات و کانال های مجازی خود جمع کنند. البته در این میان تعدادی هم آمده بودند تا از نابود شدن چک و سندهایی که دست مغازه دارهای پاساژ داشتند، مطمئن شوند و نظاره گر سوختن و فروپاشی کامل ساختمان باشند.در این میان کاربران فضای مجازی هم بیکار ننشستند و هشتگ «احمق نباشیم»، «قاتل نباشیم» و«سلفی نگیریم» را به راه انداختند تا از ازدحام جمعیت خودداری کنند.
بر اساس آنچه که دکتر«سید حسن حسینی»، جامعه شناس، به «ایران» می گوید: «یکی از دلایل تجمع مردم در روبه روی ساختمان پلاسکو عمل نکردن صدا و سیما به وظایفش است. صدا و سیما موظف بود از ابتدای این آتش سوزی آن را در یک کانال به صورت اختصاصی پخش کند تا از هجوم مردم برای تماشا کاسته شود. در این زمان حتی این سازمان از مردم خواست تا عکس ها و فیلم هایی را که از حادثه گرفته اند برای آنها ارسال کنند که این اقدام باعث تشویق مردم برای حضور در حادثه شد.»
او در خصوص علل اصلی تجمع مردم روبه روی ساختمان پلاسکو، بیان می کند: «یکی از دلایل بروز این اتفاق این است که مردم ما هیچ فرصتی برای نشان دادن خود در جامعه ندارند. آنها حتی نمی توانند خود را به صورت صحیح در محیط های ورزشی، هنری و سیاسی مطرح کنند.»این استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، می گوید: «اغلب شاهد این موضوع هستیم که برخی از مردم در برخورد با آژیر ماشین پلیس، اورژانس و آتش نشانی، تقدم عبور را به آنها نمی دهند. این بی تفاوتی بالاترین عقب افتادگی ذهنی در جامعه است و این فاجعه به مراتب فاجعه ای بدتر از تجمع مردم روبه روی ساختمان پلاسکو است.»حسینی با تاکید براینکه در جامعه ما زیست اجتماعی بسیار کمرنگ است، می گوید: «دیگربینی در جامعه ما بسیار ضعیف است. وقتی آتش نشان و اورژانسی به دنبال رفع خطر و عبور از خیابان است، تعدادی از افراد چون احساس می کنند خطری متوجه آنها نیست برای آنها اهمیتی قائل نمی شوند.»او در خصوص لزوم فرهنگ سازی به مردم در خصوص برخورد با حوادث، بیان می کند: «بی توجهی مردم به دیگران یکی از مهم ترین عواملی است که باعث تجمع در ساختمان پلاسکو شده است. برای فرهنگ سازی در این خصوص باید ابتدا مردم نیاز به فرهنگ سازی داشته باشند و این نیاز دیده شود.
پس از آن ارکانی مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش و خانواده ها نقش اساسی ای در فرهنگ سازی دارند.» حسینی، بیان می کند: زمانی که در نیویورک انفجار اتفاق افتاد علاوه بر مردم این کشور، ما هم در ایران می توانستیم لحظه به لحظه شاهد زنده این حادثه باشیم. کار آژانس های خبری نیز پخش اخبار در صدم ثانیه است. در رویداد پیش از این حادثه و فوت آیت الله رفسنجانی نیز صدا و سیما، اخبار را دیرتر از شبکه های مجازی پخش کرد.او می گوید: روزنامه ها و سایت ها در زمان این حوادث، تنها می توانند اخبار را از طریق اینترنت منتشر کنند که اغلب مردم ممکن است دسترسی ای به اینترنت نداشته باشند.لذا صدا و سیما موظف است اخبار را در سطح ملی، صحیح و سریع به شهروندان منتقل کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- ادعای نویسنده سریال های پرطرفدار: فشارها صداوسیما را محتاط کرده است
- پایان فیلمبرداری «چهار راه استانبول»/ حادثه پلاسکو به فجر میرود
- پاسخ زیبا بروفه به انتقادهای تند
- انتقاد تند کیهان از سیاهنمایی در«خندوانه»/ جامعه ما و شهردار تهران داغدار است
- واکنش باران کوثری به فاجعه پلاسکو/ آن صندلى خوش درآمد را ترک کنید
- «خندوانه» بدون خنده/ مردم به صورت زنده حادثه را دیدند و همه تجربه مشترک دارند
- دلنوشته پانته آ بهرام برای آتش نشانان فداکار/ تاریخ این روزها در ذهن ها ثبت خواهد شد
- چرا در لحظات اولیه از نبود امکانات گلایه میکردند اما حالا میگویند مشکلی نداریم؟
- واکنش پارسا پیروزفر به حادثه تلخ ساختمان پلاسکو
- یادداشت یک منتقد سینما درباره همکلاسیهای دوران دبیرستانش در پلاسکو
- گزارش تصویری از ادای احترام هنرمندان به شهدای آتشنشان در تئاتر شهر
- کلاکت مشکی به یاد آتش نشان های شهید در «سرو زیر آب»
- عکسی از همدردی آتش نشانان استرالیایی با آتش نشانان ایرانی در اینستاگرام اشکان خطیبی
- طرح جالبی از یک کارتونیست خارجی درباره آتش نشان ها در اینستاگرام تهمینه میلانی
- بنیامین بهادری «اذان صبح» را برای قهرمانان پلاسکو خواند+ صدا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش