سینماسینما، آنا اسبکیان*
«بهارستان، خانه ملت» بر پایه مستندات تصویری و اسناد تاریخی است و محوریت موضوع همانطور که از اسم آن پیداست، مجلس بهارستان در طول تاریخ مشخصی از دوران قاجار و رویدادهای تاریخی مشروطه تا زمان حال است.
بابک بهداد، کارگردان و محقق اثر، با حجم بسیار بالایی از تحقیق و پژوهش مواجه بوده و برای اینکه از اکثر آنها صرفنظر نکند، ریتم خاص خودش را انتخاب کرده که بتواند در زمان استاندارد یک مستند بلند تمام دریافتهای پژوهشی را به تصویر بکشد. انتخاب عکسها اتفاق بسیار خوب این فیلم است. ظاهرا اکثر این عکسها تابهحال جایی دیده نشده است. اما بخش تاریخی که روایت میشود، روایتی ناآشنا نیست و پایه این اطلاعات همانند همانی است که در کتب تاریخی درسی در مدارس تدریس میشود. کار رنگآمیزی عکسها از جذابیتهای تصویری این فیلم است. اما ریتم روایت در جاهایی از حد و حوصله خارج میشود و روایت خطی به این اثر جذاب خدشه کوچکی وارد می کند. کیفیت فیلمهای ارائهشده در اثر خوب است و شاید در بهترین حالت ممکن ترمیم و ارائه شده است. روایتهای شخصی از یادداشتهای افراد تاریخی که تاریخنوشتههای مهجور دفترچههای ثبت وقایع روزانه محسوب میشوند، از بخشهای جذاب این روایت تاریخی است. مثلا خاطرات ملیجک و صداگذاری روی صدای افراد و شخصیتها هم بهخوبی انجام شده است. اینکه بیننده از زاویه دید افراد مختلف روایتی تاریخی را شاهد و شنونده است، نقطه مثبتی برای این اثر محسوب می شود. بابک بهداد آنچنانکه در تیتراژ شاهد هستیم، بدون دخیل کردن سلیقهای خاص، از کتب تاریخی نوشتهشده به دست افرادی با سلایق و جناحبندیهای مختلف استفاده کرده و تنوع دید آنها را دستمایه بازگو کردن وقایع و حقایق کرده است. از بت سازی از شخصیتهای تاریخی پرهیز کرده و همینطور از نفرت پراکنی نسبت به هر یک از رجل سیاسی یا مذهبی. خصایص یک مستند را به واقع رعایت کرده است. اگر در روایت خود از پویانمایی استفاده میکرد، بر جذابیت این اثر میافزود. این اثر بهذات به دلیل دوره مشروطه و فراز و نشیب اتفاقات فرهنگی و هنری و سیاسیاش جذاب است و موفقیت هر راوی در فرم روایت او میتواند باشد. بخشهایی که در فیلم از استوری برد یک واقعه تاریخی مثل ترور یکی از رجل سیاسی استفاده شده، همان فرم روایت است که اگر با کمی پویانمایی قوام پیدا میکرد، شاهد ریتم بهتری برای این فیلم بودیم و روایت از مشکل خطی نجات پیدا میکرد. اگر در جاهای مختلف از راویان متعددی هم استفاده میشد، حتما روایت را شیرینتر می کرد. اما در مجموع فیلم یک اثر مهم تاریخی و از اسناد تاریخی محسوب میشود که میتوان از این به بعد به آن در مواقعی رفرنس داد
* مدرس تاریخ
منبع: ماهنامه هنروتجربه

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی میزبان ۶۵ مستند میشود
- معرفی اعضای هیئت انتخاب دو بخش جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی
- یک سند تصویری قابل اعتنا/ نگاهی به مستند «بهارستان خانه ملت»
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- گزارشی از نشست همفکری مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی با هنرمندان درباره «هنر و تجربه»
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
- خبرهای تازه از «اکران حقیقت»/ نمایش چهار مستند در بهمن ماه
- صنوبرهایِ شیرین، در همنوازیِ عشق
- مستندهای بخش مسابقه اصلی «ایدفا» معرفی شد
- شهرت یا آرامش / مستند «مزرعه کلارکسون»؛ پیچوخمهای مزرعهداری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- معضل پایان باز/ نگاهی به فیلم «شب طلایی»
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به فیلم «دختر، پدر، دختر» ساخته پناهبرخدا رضایی/ آنچه میبینید، همان است که میبینید!
آخرین ها
- ماه رمضان، افزایش قیمت بلیت یا ترامپ؟ ماجرای گیشه نوروزی سینما و انتظاراتی که برآورده نشد
- «برهوت» به روسیه میرود
- اختصاصی سینماسینما/ «ادینگتون» با فیلمبرداری داریوش خنجی به کن میرود
- «روزی روزگاری در هالیوود۲» در نتفلیکس با کارگردانی دیوید فینچر
- ۲ میلیون تماشاگر طی ۵ هفته؛ آیا گیشه سینماها در اکران نوروزی ناکام ماند؟
- الهه نوبخت آثار جشنواره سوئیسی را داوری میکند
- موفقیت پویش «۱۰۰۱ امید» در آزادی ۱۲۵۴ زندانی جرایم غیرعمد
- انتشار فراخوان پانزدهمین دوره جوایز ایسفا
- مونا فرجاد با «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- اکران یک فیلم اقتباسی؛ «هنری جانسونِ» دیوید ممت روی پرده میرود
- نقدی علمی بر عملکرد صدا و سیما
- درنگی بر خارج از متنِ «هامون»/ مهم است این چیزها را بدانیم؟
- تازهترین خبرها از جشنواره/ کدام فیلم جشنواره کن را افتتاح میکند؟
- دیدار و گردهمایی بزرگ پخشکنندگان آثار هنر و تجربه در جشنواره کن
- به کارگردانی گرتا گرویگ؛ مذاکره مریل استریپ برای نقش اصلانِ «نارنیا»
- مرگ بازیگر سرشناس هالیوود؛ وال کیلمر درگذشت
- خبرهایی از «جزیره آزاد» و «ذرات آشوب»
- «موسی کلیمالله»؛ دومین فیلم پرفروش اکران نوروزی
- «در سرزمین برادران» در فرانسه اکران میشود
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار