سینماسینما، ساسان گلفر
مردن از قرار معلوم این روزها علاوه بر دغدغه به مشغله مهمی برای مردم و بهویژه جامعه هنری ما بدل شده، چون علاوه بر انواع فیلمهایی که مرگ در عنوانشان خودنمایی میکند و چندین موردش همین اواخر در اکران سینمای هنر و تجربه ما به روی پرده رفته، در همین یکی دو ساله اخیر چند عنوان فیلم کوتاه و بلند و نمایش صحنهای با عنوان «تو مشغول مردنت بودی» به نمایش درآمده که البته داستانهایشان متفاوت بوده است. ظاهرا فیلم بلند «تو مشغول مردنت بودی» به کارگردانی مجتبی اسپنانی که در سال ۹۴ تولید شده و الان بعد از چهار سال به اکران سینمایی رسیده، یکی از قدیمیترین فیلمهایی است که با این عنوان ساخته شده.
سیمین قصد دارد خواهر جوان دانشجویش را در خوابگاه دخترانهای در شهرستان از دردسری که در آن افتاده است، نجات دهد. خواهرش پیشتر برای حل مشکل با پزشکی که مجوز طبابتش لغو شده، تماس گرفته و او قرار عمل جراحی غیرقانونی را لغو میکند، اما بعد که متوجه میشود چارهای از این کار نیست، مشکلات تازهای را مقابل خود و خواهرش میبیند.
این فیلم ویدیویی تقریبا ۸۰ دقیقهای به عنوان یک اثر تجربی از چند جنبه قابل توجه است. کادر بیش از حد عریض انتخابشده برای فیلم که کمی عریضتر از آثار پرده عریض کلاسیک و در حد یک به پنج انتخاب شده، تاکید بیشتری بر جنبه سینمایی و دوری از مدیوم تلویزیون گذاشته و با تاکید بر لانگشات و اکستریم لانگشاتها سیطره فضا بر شخصیتها و در اصطلاح جامعهشناختی، سیطره ساختار بر فرد را بهخوبی به نمایش میگذارد، اما با توجه به رواج پردههای کوچک نمایش و مخصوصا صفحههای تصویر کوچک گاهی از لحاظ تشخیص کنش روی پرده مشکلآفرین میشود. مشکل تشخیص کنشها را گزینش تصویر سیاهوسفید تا حدی تشدید میکند، اما در مقابل نورپردازی پرکنتراست و در نماهای داخلی و شب، نور رامبراند جلوههای زیبایی در تضاد سیاهی مطلق و سفیدی سرد یخزده به وجود میآورد که درونمایه را برجسته میکند و در نماهایی کادربندیهایی فوقالعاده ماهرانه، جذاب و بامعنا را به نمایش میگذارد. «تو مشغول…» از لحاظ مضمون و داستان و فضا بهشدت یادآور و وامدار «چهار ماه، سه هفته و دو روز» کریستین مونجیو است و گرچه آکروماتیک سیاهوسفید را جایگزین رنگهای چرک و مرده کرده تا همان حس فضا را بیافریند، بیش از همه در کاربرد افکتهای صوتی به فیلم رومانیایی نزدیک میشود و تداعیهای معنایی را میآفریند. بازیهای این فیلم واقعگرا گرچه در القای حس کلی و شخصیتها در این فضای تیره و تار موفق عمل میکند، اما بیشتر میتوان آن را یکنواخت و بدون اوج و فرود دانست و این کاستی بیشتر به فیلمنامهنویس برمیگردد که نوآنس کمتری در اختیار بازیگرانش گذاشته. در مجموع «تو مشغول مردنت بودی» را میتوان فیلمی کاملا برازنده عنوان تجربی و اکران هنر و تجربه دانست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- تصویر مخدوش جوان امروز/ نگاهی به فیلم «جوجهها آخر پاییز جیغ میکشند»
- فریادهای در گلو مانده جوانان در جیغ جوجه ها/ نگاهی به فیلم «جوجه ها آخر پاییز جیغ می کشند»
- واکنش مجددفرخ نژاد به حواشی خانم یایا:برای دیدن فیلمهای متفاوت و تجربه گرایانه،جایی مثل هنروتجربه مناسب تر است
- ابراهیم مختاری در گفتوگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است
- نامهای از سینما حقیقت برای اصغر فرهادی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد





