سینماسینما، ساسان گلفر
مردن از قرار معلوم این روزها علاوه بر دغدغه به مشغله مهمی برای مردم و بهویژه جامعه هنری ما بدل شده، چون علاوه بر انواع فیلمهایی که مرگ در عنوانشان خودنمایی میکند و چندین موردش همین اواخر در اکران سینمای هنر و تجربه ما به روی پرده رفته، در همین یکی دو ساله اخیر چند عنوان فیلم کوتاه و بلند و نمایش صحنهای با عنوان «تو مشغول مردنت بودی» به نمایش درآمده که البته داستانهایشان متفاوت بوده است. ظاهرا فیلم بلند «تو مشغول مردنت بودی» به کارگردانی مجتبی اسپنانی که در سال ۹۴ تولید شده و الان بعد از چهار سال به اکران سینمایی رسیده، یکی از قدیمیترین فیلمهایی است که با این عنوان ساخته شده.
سیمین قصد دارد خواهر جوان دانشجویش را در خوابگاه دخترانهای در شهرستان از دردسری که در آن افتاده است، نجات دهد. خواهرش پیشتر برای حل مشکل با پزشکی که مجوز طبابتش لغو شده، تماس گرفته و او قرار عمل جراحی غیرقانونی را لغو میکند، اما بعد که متوجه میشود چارهای از این کار نیست، مشکلات تازهای را مقابل خود و خواهرش میبیند.
این فیلم ویدیویی تقریبا ۸۰ دقیقهای به عنوان یک اثر تجربی از چند جنبه قابل توجه است. کادر بیش از حد عریض انتخابشده برای فیلم که کمی عریضتر از آثار پرده عریض کلاسیک و در حد یک به پنج انتخاب شده، تاکید بیشتری بر جنبه سینمایی و دوری از مدیوم تلویزیون گذاشته و با تاکید بر لانگشات و اکستریم لانگشاتها سیطره فضا بر شخصیتها و در اصطلاح جامعهشناختی، سیطره ساختار بر فرد را بهخوبی به نمایش میگذارد، اما با توجه به رواج پردههای کوچک نمایش و مخصوصا صفحههای تصویر کوچک گاهی از لحاظ تشخیص کنش روی پرده مشکلآفرین میشود. مشکل تشخیص کنشها را گزینش تصویر سیاهوسفید تا حدی تشدید میکند، اما در مقابل نورپردازی پرکنتراست و در نماهای داخلی و شب، نور رامبراند جلوههای زیبایی در تضاد سیاهی مطلق و سفیدی سرد یخزده به وجود میآورد که درونمایه را برجسته میکند و در نماهایی کادربندیهایی فوقالعاده ماهرانه، جذاب و بامعنا را به نمایش میگذارد. «تو مشغول…» از لحاظ مضمون و داستان و فضا بهشدت یادآور و وامدار «چهار ماه، سه هفته و دو روز» کریستین مونجیو است و گرچه آکروماتیک سیاهوسفید را جایگزین رنگهای چرک و مرده کرده تا همان حس فضا را بیافریند، بیش از همه در کاربرد افکتهای صوتی به فیلم رومانیایی نزدیک میشود و تداعیهای معنایی را میآفریند. بازیهای این فیلم واقعگرا گرچه در القای حس کلی و شخصیتها در این فضای تیره و تار موفق عمل میکند، اما بیشتر میتوان آن را یکنواخت و بدون اوج و فرود دانست و این کاستی بیشتر به فیلمنامهنویس برمیگردد که نوآنس کمتری در اختیار بازیگرانش گذاشته. در مجموع «تو مشغول مردنت بودی» را میتوان فیلمی کاملا برازنده عنوان تجربی و اکران هنر و تجربه دانست.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اکران فیلم سینمایی «زندگی شیرین» از ۱۷ آبان
- گفتوگو با کارگردان «تو مشغول مردنت بودی»/ زخمهای عمیق جامعه را پنهان نکنیم
- مواجهه با مرگ/ نگاهی به فیلم «تو مشغول مردنت بودی»
- تصویر مخدوش جوان امروز/ نگاهی به فیلم «جوجهها آخر پاییز جیغ میکشند»
- فریادهای در گلو مانده جوانان در جیغ جوجه ها/ نگاهی به فیلم «جوجه ها آخر پاییز جیغ می کشند»
- واکنش مجددفرخ نژاد به حواشی خانم یایا:برای دیدن فیلمهای متفاوت و تجربه گرایانه،جایی مثل هنروتجربه مناسب تر است
- ابراهیم مختاری در گفتوگو با سینماسینما/ سینمای تجربی رکنی از سینمای ایران است
- نامهای از سینما حقیقت برای اصغر فرهادی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- حتی نام ایران او را به گریه میانداخت/ داور زنده زنده دق کرد
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- عشق و پساعشق/ چند نکته درباره فیلم سینمایی «نبات» به کارگردانی پگاه ارضی
- اختصاصی سینماسینما/ تازهترین فیلم کارگردان افغانی تبار در مسابقهی جشنواره برلین
آخرین ها
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران
- جوآن پلورایت درگذشت
- معرفی داوران دو بخش چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- شهرام میراب اقدم درگذشت
- «عزیز»؛ عاشقانهای با طعم آلزایمر/ مجید توکلی: شورای پروانه ساخت منحل شود
- انجمن منتقدان آثار چهل و سومین جشنواره فیلم فجر را داوری میکند
- یک برنده اسکار، رئیس هیات داورانِ جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی شد