سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
بگذارید اول از همه سراغ همان جملهای برویم که بهش شاهکلید فیلم میگویند؛ آن ماجرای یک خطی که اگر قرار باشد فیلمنامهتان را به کسی بفروشید، برایش خواهید گفت. یک خطی فیلم «سرخپوست» میشود: «در یک زندان قدیمی زمان پهلوی دوم که قرار است تخریب شود، یک زندانی محکوم به اعدام ناپدید شده، در صورتی که نشانههایی برای مخفی شدن او در جایی از زندان وجود دارد.» جذاب است نه؟ اما مشکل اینجاست که جذابیت ایدهها کار زیادی برای فیلمها نمیکنند؛ میتوانند یک تهیهکننده یا چند بازیگر معروف را وسوسه کنند، اما برای به هیجان آوردن و جذب مخاطب چندان کاری ازشان ساخته نیست. فضاسازی و قابهای فیلم نیما جاویدی با رنگها و صداها از کارگردانی میگوید که نسبت به «ملبورن» قدم بزرگتری برداشته، اما شخصیتها چطور؟ شخصیتهای «سرخپوست» حرف چندانی برای گفتن ندارند. این خیلی خوب است که برای اولین بار کسی توانسته از نوید محمدزاده یک بازی درونگراتر، با خشمی کنترلشده بگیرد.
شخصیتی که دیگر دستهایش نمیلرزد و با پیشانی و کله به حالت حمله به طرف آدمها نمیرود، اما نعمت جاهد دقیقا همان نظامی است که اغلب در فیلمهای مربوط به دهه ۴۰ و ۵۰ دیدهایم. یک یونیفرمپوشِ اصولگرا، سرسخت، خودخواه و کمی بداخلاق. تصمیماتش هیچکدام دور از انتظار نیستند. چه کسی غافلگیر شده وقتی پریناز ایزدیار در زیرزمین دنبال زندانی میگردد و نوید محمدزاده پشت سرش ظاهر میشود؟ کدامیک از ما منتظر چنین چیزی نبود؟ دوباره یک دختر شهری تحصیلکرده فرنگیمآب، نگران یک مرد ستمدیده روستایی است. چه اشکالی دارد؟ راستش هیچ اشکالی در تکرار نیست اگر رنگ جدیدی بتوان به تکراریها اضافه کرد. اما حرفهای این دختر شهری شبیه حرف همه زنهای تحصیلکرده در فیلمهای مربوط به قبل از انقلاب است.
برای همینها نیست که شخصیتهای «سرخپوست» همدلی ما را برنمیانگیزند؟ از خودمان میپرسیم این آدمها چه ربطی به من دارند؟ چرا چنین چیزی میپرسیم؟ چون قرار است در فیلمها رنجهای انسانهایی را ببینیم که نه زمانه و نه طبقه و نه شغلشان، هیچکدام شاید ربطی به ما نداشته باشد، اما پرسشها و بیچارگیهای ما را دارند. متاسفانه آدمهای فیلم جاویدی ماکتهایی از گذشتهاند. لباسها و گریمهایشان بسیار جذاب است، اما نقطه اشتراکشان با ما کجاست؟ کمی شاید در آن صحنه آخر؛ آنجا که جاهد از زندانیای که دنبالش کرده میگذرد. همین.
منبع: ماهنامه هنروتجربه
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به طراحی لباس «شکارگاه»؛ طراحیِ پود بر چلّه تاریخ
- نقد؛ چراغی در رهگذر تاریک و روشن سینما
- به بهانه پایان سریال «شکارگاه»/ متخصص روایتهای طولانی اما بیملال
- «شکارگاه» به طور مشترک از دو پلتفرم پخش میشود
- آکتور ایرانی در شبکه آرته فرانسه
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- گفتگوی اختصاصی سینماسینما با بابک اسکندری/ «سلمان فارسی» چهرهپردازی با پنج اسکار را هم وسوسه میکرد
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- داوران هفتمین مسابقه عکس سینمای ایران معرفی شدند
- غریبههای آشنا/ تاملی بر فیلم «هارمونیهای ورکمایستر» ساخته بلا تار
- علی تیموری: هوش، خلاقیت و سختکوشی لازمه بازیگری است
- طلوع جاودانگی / بوسه «خورشید» بر پیشانی علی
- فروش فیلم «خورشید» از یک میلیارد تومان گذشت
- نوید محمدزاده «آکتور» میشود/ زندگی چند بازیگر تئاتر جلوی دوربین
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





