سینماسینما، آیدا مرادی آهنی
«زندگی ما در عرض یک شب متوقف شد.» اگر روزی کسی بخواهد از دوران کرونا بنویسد شاید این یکی از بهترین جملهها برای شروع دورانی باشد که از صبح بعدش جهان وارد قرنطینهای یک ماهه شد. «سالی که جهان تغییر کرد» از فراز جملهای چون این، داستان واقعی خودش را آغاز میکند، با این فرق که بعد از این جمله داستانْ مربوط به حضور و زندگی ما انسانها نیست. روایت فیلم، روایت نتایجی است که غیاب ما برای محیطزیست به ارمغان آورده است. بعد از مارس ۲۰۲۰ و رفتن آدمیزاد به قرنطینه، منظرهی هر شهری هوایی تمیزتر و آبهایی زلالتر را نشان میداد. در هند هوا آنقدر تمیز بود که هیمالیا را میشد دید؛ آن هم بعد از سی سال که پشت مهدود پنهان بود. در ساحل خالی فلوریدا و در نبود آدمیزاد لاکپشتها هزاران تخم گذاشتند. زندگی آدمی در عرض یک شب متوقف شد اما زندگیهای دیگری جان گرفتند.
با دیدن مستند «سالی که جهان تغییر کرد» از خودمان میپرسیم چه میکردیم ما با زمین؟ اعداد و ارقامی که دربارهی زاد و ولد حیوانات یا در ارتباط با میزان آلودگی صوتی و هوا -قبل و بعد از بیماری کووید- اعلام میشود همگی نشان از این دارد که آدمیزاد زمین را به کُما میبرد. اینکه ما و دستکاریمان در محیطزیست و دخالت و مالکیتطلبیمان باعث شده گونهای از جانداران زاد و ولد نکنند یا گونههایی نابود شوند بیشتر شبیه یک خصومت دیرین با طبیعت به نظر میرسد. نتیجهی چهار هفته ماندن ما در خانه، جهانی به شفافیت شیشه و درخشندگی تیلههایی رنگی بود. حتی شهرهایی که برساخته و مصنوع دست خود ما بودند تمیزتر و آرامتر شدند.
در مقابل مستندهای بسیاری که همهی این سالها تخریب طبیعت به دست آدمی را نشان دادهاند تماشای چنین مستندی بسیار مهم میشود. اگر آن مستندها به ما میگفتند که با کوتاهتر شدن دست آدمی چه اتفاقات خوشایندی برای طبیعت میافتد، این مستند به ما نتیجهی عینی و اثبات آن را نشان میدهد. اگر آنها با اعداد و ارقامی تقریبی فواید عدم دخالتمان در طبیعت را گوشزد میکردند این مستند اعداد و ارقامی واقعی و حاصلشده به دستمان میدهد. آن مستندها مجبور بودند به کمک نرمافزارها نبودن ما را روی زمین بازسازی کنند و آن جهان آرمانی برای طبیعت را نشانمان دهند اما «سالی که جهان تغییر کرد» تصاویر واقعی زمین بدون انسان است. این شاید همان بهشتی بود که صدها سال حیوانات بیشماری آرزویش را داشتند. از این لحاظ تماشای چنین مستندی اخطار و هشدار شدیدتری برایمان به همراه دارد. فیلم در ظاهر از اتفاقی خوب و خبری خوش میگوید اما پیغام اصلیاش همان هشدار همیشگی است که با برگشتن ما به طبیعت دوباره چه بر سر طبیعت خواهد آمد، چه خطری زمین و موجودات دیگرش را تهدید میکند، و چگونه آن اندکی که در این مدت و در نبود ما ساخته شده، تخریب خواهیم کرد.
شاید بعد از این مستند از خودمان بپرسیم فایدهی آفرینش ما برای طبیعت چه بوده است؟
منبع: مجله نماوا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- بازخوانی یک قتل از پیش طراحی شده/ نگاهی به مستند «ترور سرچشمه»
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- گفت آن گلیم خویش بدر میبرد ز موج/ وین جهد میکند که بگیرد غریق را/ نگاهی به مستند «صبیه»
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- نمایش ۶ فیلم مستند ایرانی در برنامه انجمن آسیایی نیویورک
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- نگاهی به مستند «زیر این چتر باران میبارد»/ چیزی خزنده و مرموز راه پیدا کرده به دفتر مدیری مسئول
- «کاغذپارهها» از اول بهمن اکران عمومی میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟