کارگردان تئاتر «امشب، اینجا» معتقد است: ما در جامعهای زندگی میکنیم که زنها فعالیت اجتماعی بالایی دارند اما بخش دیگری که در دایره این فعالیت اجتماعی نیستند مغفول واقع میشوند و در نتیجه اکثر کارهایی که میبینیم موقعیت زنان را به شکلی کلیشهای و بیخطر روایت میکنند.
به گزارش سینماسینما، مژگان خالقی که قرار است نمایشاش «امشب، اینجا» به زودی روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر برود، درباره این نمایش توضیح داد: «امشب، اینجا» موضوعی کاملا اجتماعی دارد و محوریت اصلی آن تنهایی و انقطاع رابطه آدمها با یکدیگر است که درنهایت هرکدام سرنوشت تراژیکی پیدا میکند. سعی کردیم هرکدام از آدمها نمایندهای بخشی از جامعه ما باشند. با این حال زبان نمایش، غیررئالیستی است و در فضایی شناور اتفاق می افتد.
این کارگردان درباره خط روایی قصه ادامه داد: این نمایشنامه بر اساس یک داستان واقعی است که در نگارش و پرداخت، روایتی ذهنی و غیر خطی پیدا کرد. درواقع ماجرای زنی بود که سرنوشت هولناکی را برای خودش رقم می زند و در نهایت به دلیل اینکه داستان فضایی زنانه، پرتنش و چالشی داشت، آن را انتخاب کردم و بر اساس آن قصه دراماتیزه شد و بر روی ساختار و قصههای فرعی کار کردم. نگارش آن حدود پنج ماه طول کشید البته اکنون که در مرحله تمرین قرار داریم، باز هم این انعطاف وجود دارد که چیزهایی تغییر کند.
او درباره سختیهای روی صحنه بردن نمایشنامههایی با موضوعیت مسائل اجتماعی اظهار کرد: درست است که ما در جامعهای زندگی میکنیم که زنها فعالیت اجتماعی بالایی دارند اما بخش دیگری از زنها که در دایره این فعالیت اجتماعی نیستند مغفول واقع میشوند و ما ترجیح میدهیم دنبال قصههای بیدردسرتر بگردیم. در نتیجه اکثر کارهایی که میبینیم موقعیت زنان را به شکلی کلیشهای و بیخطر روایت میکنند. من به هیچ وجه فمینیست نیستم اما زنان و مسائل اجتماعی چالش بیشتری را در ذهن من ایجاد کرده و حواسم است که یک موضوع پرچالش اجتماعی را در قالب یک مدیوم تازه و متفاوت ارائه کنم. فرم و تجربه گرایی در کارگردانی دغدغه من است. فرمی متفاوت از تئاتر موزه ای و مرسوم. بخش زیادی از جذابیت تئاتر و به ویژه کارگردانی برای من چالشهای طراحی ساختمان اجراست با موضوعی که البته پیوندی با زندگی اجتماعی مردم دارد.
این کارگردان با بیان اینکه نمایششان از ۲۲ شهریور ماه اجرا میشود، توضیح داد: آقای محمد چرمشیر اولین کسی بود که نمایشنامه من را خواند و پذیرفت دراماتورژی آن را انجام دهد. من درباره ساختار نمایشنامه و فرم اجرا با او مشورت کردم. در ایران متاسفانه دراماتورژی این گونه جا افتاده است که تنها نمایشنامه را بازنویسی می کند یا مشاور کارگردان است در حالی که دراموتورژ متن را هم پیشنهاد میدهد و حفرههایی که در بافت اجتماعی فرهنگی و سیاسی نمایش وجود دارد را پُر می کند و نگاه و دید تازهای به نمایش القاء می کند. نگاهی که شاید از دید کارگردان غایب مانده باشد.
خالقی با اشاره به بازیگرانی که در این اثر ایفای نقش خواهد کرد، گفت: میترا حجار، هانا کامکار، ترلان پروانه و آریان رضایی بازیگران این نمایش هستند. من به شخصه قائل به بازیگر چهره و غیر چهره نیستم و فکر می کنم که آیا بازیگری میتواند از عهده نقش بربیاید یا نه. نکته دیگر این است که من در یکی از تماشاخانههایی نمایش را اجرا می کنم که پر کردن سالن اهمیت و پارامترهای خاص خودش را دارد. در نتیجه با این واقعبینی تصمیم گرفتم از بازیگرانی دعوت کنم که ضمن اینکه بازیگران خوب و شناخته شدهای هستند برای نقش هم مناسب باشند.
به گزارش ایسنا «امشب، اینجا» اثری اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی و با دراماتورژی محمد چرمشیر از اواخر شهریورماه امسال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.
مژگان خالقی سال گذشته نمایش «تو مشغول مردنت بودی» را در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه برد و نمایشهای «بازی استریندبرگ»، «واگویههای گاه و بی گاه مردی که به خاطر نمیآورم»، «فریب خورده» و «کلاغ» از دیگر آثاری است که او در مقام کارگردان به روی صحنه برده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- نشست تئاتر و آموزش با حضور صابر ابر، الهام کردا و ستاره اسکندری
- دو نمایش جدید روی صحنه ایرانشهر
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- بازگشت رضا بابک به دنیای تئاتر
- بازگشت سعید پورصمیمی به صحنه/ «خوشدلان» روی صحنه میرود
- مرگ کارگردان جوان تئاتر/ ساشا کشوادی در آستانه اجرای نمایشش درگذشت
- مسافر آستانه: اجراهای تماشاخانه ایرانشهر از هفته اول مهر ماه آغاز میشوند
- منیژه محامدی خاطرات زندگی خود را مینویسد
- گروههای تئاتری حاضر به اجرای نمایشهای خود نیستند/ تعطیلی تماشاخانه ایرانشهر ادامه دارد
- «لانچر ۵» در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میرود
- آمار فروش و مخاطبان دو نمایش تماشاخانه ایرانشهر اعلام شد
- توضیحات تماشاخانه ایرانشهر درباره حواشی اجرای نمایش «خنکای ختم خاطره»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نشست «شاهد عینی» / گزارش تصویری
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار