کارگردان تئاتر «امشب، اینجا» معتقد است: ما در جامعهای زندگی میکنیم که زنها فعالیت اجتماعی بالایی دارند اما بخش دیگری که در دایره این فعالیت اجتماعی نیستند مغفول واقع میشوند و در نتیجه اکثر کارهایی که میبینیم موقعیت زنان را به شکلی کلیشهای و بیخطر روایت میکنند.
به گزارش سینماسینما، مژگان خالقی که قرار است نمایشاش «امشب، اینجا» به زودی روی صحنه تماشاخانه ایرانشهر برود، درباره این نمایش توضیح داد: «امشب، اینجا» موضوعی کاملا اجتماعی دارد و محوریت اصلی آن تنهایی و انقطاع رابطه آدمها با یکدیگر است که درنهایت هرکدام سرنوشت تراژیکی پیدا میکند. سعی کردیم هرکدام از آدمها نمایندهای بخشی از جامعه ما باشند. با این حال زبان نمایش، غیررئالیستی است و در فضایی شناور اتفاق می افتد.
این کارگردان درباره خط روایی قصه ادامه داد: این نمایشنامه بر اساس یک داستان واقعی است که در نگارش و پرداخت، روایتی ذهنی و غیر خطی پیدا کرد. درواقع ماجرای زنی بود که سرنوشت هولناکی را برای خودش رقم می زند و در نهایت به دلیل اینکه داستان فضایی زنانه، پرتنش و چالشی داشت، آن را انتخاب کردم و بر اساس آن قصه دراماتیزه شد و بر روی ساختار و قصههای فرعی کار کردم. نگارش آن حدود پنج ماه طول کشید البته اکنون که در مرحله تمرین قرار داریم، باز هم این انعطاف وجود دارد که چیزهایی تغییر کند.
او درباره سختیهای روی صحنه بردن نمایشنامههایی با موضوعیت مسائل اجتماعی اظهار کرد: درست است که ما در جامعهای زندگی میکنیم که زنها فعالیت اجتماعی بالایی دارند اما بخش دیگری از زنها که در دایره این فعالیت اجتماعی نیستند مغفول واقع میشوند و ما ترجیح میدهیم دنبال قصههای بیدردسرتر بگردیم. در نتیجه اکثر کارهایی که میبینیم موقعیت زنان را به شکلی کلیشهای و بیخطر روایت میکنند. من به هیچ وجه فمینیست نیستم اما زنان و مسائل اجتماعی چالش بیشتری را در ذهن من ایجاد کرده و حواسم است که یک موضوع پرچالش اجتماعی را در قالب یک مدیوم تازه و متفاوت ارائه کنم. فرم و تجربه گرایی در کارگردانی دغدغه من است. فرمی متفاوت از تئاتر موزه ای و مرسوم. بخش زیادی از جذابیت تئاتر و به ویژه کارگردانی برای من چالشهای طراحی ساختمان اجراست با موضوعی که البته پیوندی با زندگی اجتماعی مردم دارد.
این کارگردان با بیان اینکه نمایششان از ۲۲ شهریور ماه اجرا میشود، توضیح داد: آقای محمد چرمشیر اولین کسی بود که نمایشنامه من را خواند و پذیرفت دراماتورژی آن را انجام دهد. من درباره ساختار نمایشنامه و فرم اجرا با او مشورت کردم. در ایران متاسفانه دراماتورژی این گونه جا افتاده است که تنها نمایشنامه را بازنویسی می کند یا مشاور کارگردان است در حالی که دراموتورژ متن را هم پیشنهاد میدهد و حفرههایی که در بافت اجتماعی فرهنگی و سیاسی نمایش وجود دارد را پُر می کند و نگاه و دید تازهای به نمایش القاء می کند. نگاهی که شاید از دید کارگردان غایب مانده باشد.
خالقی با اشاره به بازیگرانی که در این اثر ایفای نقش خواهد کرد، گفت: میترا حجار، هانا کامکار، ترلان پروانه و آریان رضایی بازیگران این نمایش هستند. من به شخصه قائل به بازیگر چهره و غیر چهره نیستم و فکر می کنم که آیا بازیگری میتواند از عهده نقش بربیاید یا نه. نکته دیگر این است که من در یکی از تماشاخانههایی نمایش را اجرا می کنم که پر کردن سالن اهمیت و پارامترهای خاص خودش را دارد. در نتیجه با این واقعبینی تصمیم گرفتم از بازیگرانی دعوت کنم که ضمن اینکه بازیگران خوب و شناخته شدهای هستند برای نقش هم مناسب باشند.
به گزارش ایسنا «امشب، اینجا» اثری اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی مژگان خالقی و با دراماتورژی محمد چرمشیر از اواخر شهریورماه امسال در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه خواهد رفت.
مژگان خالقی سال گذشته نمایش «تو مشغول مردنت بودی» را در سالن قشقایی مجموعه تئاترشهر به روی صحنه برد و نمایشهای «بازی استریندبرگ»، «واگویههای گاه و بی گاه مردی که به خاطر نمیآورم»، «فریب خورده» و «کلاغ» از دیگر آثاری است که او در مقام کارگردان به روی صحنه برده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سعید چنگیزیان با «مبانی تاریکی» روی صحنه میرود
- هادی مرزبان «پریزاد» را به صحنه میآورد
- هادی حجازیفر تهیه کننده «صفر پنج» شد/ معرفی بازیگران «بازی استریندبرگ»
- احمد سلگی «یخ بستگی» را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه میبرد
- معرفی بازیگران نمایشهای «هدویگ» و «نامههای بینام و نشان»
- گردهمایی هنرمندان برای آتیلا پسیانی؛ صابر ابر: جای آتیلا اصلا خالی نیست!
- معرفی بازیگران تئاتر ستاره پسیانی
- نشست تئاتر و آموزش با حضور صابر ابر، الهام کردا و ستاره اسکندری
- دو نمایش جدید روی صحنه ایرانشهر
- حامد بهداد و رضا کیانیان از یک «استاد» گفتند
- بازگشت رضا بابک به دنیای تئاتر
- بازگشت سعید پورصمیمی به صحنه/ «خوشدلان» روی صحنه میرود
- مرگ کارگردان جوان تئاتر/ ساشا کشوادی در آستانه اجرای نمایشش درگذشت
- مسافر آستانه: اجراهای تماشاخانه ایرانشهر از هفته اول مهر ماه آغاز میشوند
- منیژه محامدی خاطرات زندگی خود را مینویسد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- حقایقی درباره فیلم سرب ساخته مسعود کیمیایی به بهانه نمایش آن از تلویزیون
آخرین ها
- «شمعی در باد»؛ جسورانهترین فیلم نیمه اول دهه هشتاد
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود





