ابراهیم داروغهزاده به عنوان سیزدهمین دبیر جشنواره فیلم فجر هدایت مهمترین رویداد هنری کشور را برعهده گرفت.
به گزارش سینماسینما، پس از آنکه محمد حیدری، دو دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر بود، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نیست کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده است.
با توجه به اظهارنظرهایی که داروغهزاده در جایگاه ارزشیابی و نظارت فیلمها ارائه کرده است شاید انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، از یک جهت روال صدور مجور آثار را به ویژه برای اکران عمومی راحتتر پیش ببرد و از سوی دیگر ممکن است سختگیریهایی که او خودش در صدور مجوز بر آن اذعان دارد، در جشنواره فجر و شیوه انتخاب آثار هم تاثیرگذار باشد.
پیش از داروغهزاده که به تازگی جشنواره فیلم سلامت را با دبیری خودش به پایان رسانده است، ۱۲ دبیر دیگر این رویداد سینمایی را برگزار کردهاند که محمد حیدری به عنوان دوازدهمین دبیر، دو دوره سیوچهارم و سیوپنجم را هدایت کرد.
حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزتالله ضرغامی، سیفالله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاهحسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان ۱۱ نفر دیگری هستند که در طول این سالها به عنوان دبیر برپایی مهمترین رویداد سینمایی را عهدهدار بودند.
در میان دبیران دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با ۱۰ دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بوده است.
علیرضا رضاداد هم که تا دوره گذشته عهدهدار دبیری جشنواره بود، با ۶ دوره در رتبه دوم قرار دارد. رضاداد به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره فجر بود و بعد از سالها با حکم ایوبی در دوره ۳۲ به جشنواره برگشت و در دوره ۳۳ نیز عهدهدار این مسئولیت بود.
زندهیاد سیفالله داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده است. او همزمان با دوران معاونت سینماییاش در دورههای ۱۶ تا ۱۹ دبیر بود.
عزتالله ضرغامی (چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور (بیستم و بیستویکم)، مجید شاه حسینی (بیستوششم و بیستوهفتم) دیگر دبیران دو دورهای این جشنواره بودند.
اولین دوره جشنواره فیلم فجر هم در سال ۱۳۶۱ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد و در کنار او مهدی فریدزاده نیز در دوره سیزدهم از دبیرانی بودند که یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشتند.
در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمیشود و کار به صورت گروهی انجام شده است.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- رییس هیأت مدیره خانه سینما: دنبال پیگیری آرام و منطقی ماجرای سینماگران هستیم
- مدیرعامل خانه سینما چه کسی خواهد بود؟
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- مدیری که دلسوز بود؛ بدرقه هنرمندانه مجید رجبی معمار از خانه هنرمندان ایران
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
آخرین ها
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری