ابراهیم داروغهزاده به عنوان سیزدهمین دبیر جشنواره فیلم فجر هدایت مهمترین رویداد هنری کشور را برعهده گرفت.
به گزارش سینماسینما، پس از آنکه محمد حیدری، دو دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر بود، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نیست کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده است.
با توجه به اظهارنظرهایی که داروغهزاده در جایگاه ارزشیابی و نظارت فیلمها ارائه کرده است شاید انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، از یک جهت روال صدور مجور آثار را به ویژه برای اکران عمومی راحتتر پیش ببرد و از سوی دیگر ممکن است سختگیریهایی که او خودش در صدور مجوز بر آن اذعان دارد، در جشنواره فجر و شیوه انتخاب آثار هم تاثیرگذار باشد.
پیش از داروغهزاده که به تازگی جشنواره فیلم سلامت را با دبیری خودش به پایان رسانده است، ۱۲ دبیر دیگر این رویداد سینمایی را برگزار کردهاند که محمد حیدری به عنوان دوازدهمین دبیر، دو دوره سیوچهارم و سیوپنجم را هدایت کرد.
حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزتالله ضرغامی، سیفالله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاهحسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان ۱۱ نفر دیگری هستند که در طول این سالها به عنوان دبیر برپایی مهمترین رویداد سینمایی را عهدهدار بودند.
در میان دبیران دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با ۱۰ دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بوده است.
علیرضا رضاداد هم که تا دوره گذشته عهدهدار دبیری جشنواره بود، با ۶ دوره در رتبه دوم قرار دارد. رضاداد به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره فجر بود و بعد از سالها با حکم ایوبی در دوره ۳۲ به جشنواره برگشت و در دوره ۳۳ نیز عهدهدار این مسئولیت بود.
زندهیاد سیفالله داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده است. او همزمان با دوران معاونت سینماییاش در دورههای ۱۶ تا ۱۹ دبیر بود.
عزتالله ضرغامی (چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور (بیستم و بیستویکم)، مجید شاه حسینی (بیستوششم و بیستوهفتم) دیگر دبیران دو دورهای این جشنواره بودند.
اولین دوره جشنواره فیلم فجر هم در سال ۱۳۶۱ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد و در کنار او مهدی فریدزاده نیز در دوره سیزدهم از دبیرانی بودند که یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشتند.
در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمیشود و کار به صورت گروهی انجام شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- رییس هیأت مدیره خانه سینما: دنبال پیگیری آرام و منطقی ماجرای سینماگران هستیم
- مدیرعامل خانه سینما چه کسی خواهد بود؟
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- مدیری که دلسوز بود؛ بدرقه هنرمندانه مجید رجبی معمار از خانه هنرمندان ایران
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت
- فیلمـکنسرت «برندگان اسکار موسیقی» روی صحنه میرود
- معرفی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره بینالمللی «سینماحقیقت»
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ فهرست نامزدهای اولیه جوایز اسکار ۲۰۲۶/ نامزدی فیلمسازان ایرانی در دو بخش
- با رای منتقدان مجله IndieWire؛ آخرین ساخته جعفر پناهی در میان بهترینهای ۲۰۲۵
- شورای بازبینی فیلمهای سینمایی موافقت کرد؛ صدور پروانه نمایش برای پنج فیلم سینمایی
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «پیکار با پیکر»؛ پیکری در پیکار
- «غریزه»؛ عشق پرشور نوجوانی، عبور از ممنوعهها





