ابراهیم داروغهزاده به عنوان سیزدهمین دبیر جشنواره فیلم فجر هدایت مهمترین رویداد هنری کشور را برعهده گرفت.
به گزارش سینماسینما، پس از آنکه محمد حیدری، دو دوره متوالی دبیر جشنواره فیلم فجر بود، با آمدن محمد مهدی حیدریان به سازمان سینمایی یکی از معاونان او برای این رویداد انتخاب شد؛ معاونی که خودش مدت چندان زیادی نیست کارش را در اداره ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی آغاز کرده است.
با توجه به اظهارنظرهایی که داروغهزاده در جایگاه ارزشیابی و نظارت فیلمها ارائه کرده است شاید انتخاب او به عنوان دبیر جشنواره فیلم فجر، از یک جهت روال صدور مجور آثار را به ویژه برای اکران عمومی راحتتر پیش ببرد و از سوی دیگر ممکن است سختگیریهایی که او خودش در صدور مجوز بر آن اذعان دارد، در جشنواره فجر و شیوه انتخاب آثار هم تاثیرگذار باشد.
پیش از داروغهزاده که به تازگی جشنواره فیلم سلامت را با دبیری خودش به پایان رسانده است، ۱۲ دبیر دیگر این رویداد سینمایی را برگزار کردهاند که محمد حیدری به عنوان دوازدهمین دبیر، دو دوره سیوچهارم و سیوپنجم را هدایت کرد.
حسین وخشوری، سیدمحمد بهشتی، مهدی فریدزاده، عزتالله ضرغامی، سیفالله داد، محمدمهدی عسگرپور، علیرضا رضاداد، مجید شاهحسینی، مهدی مسعودشاهی، محمد خزاعی و محمدرضا عباسیان ۱۱ نفر دیگری هستند که در طول این سالها به عنوان دبیر برپایی مهمترین رویداد سینمایی را عهدهدار بودند.
در میان دبیران دورههای مختلف جشنواره فیلم فجر، سید محمد بهشتی با ۱۰ دوره رکورددار است. این مدیر سینمایی از جشنواره سوم تا دوازدهم دبیر این رویداد سینمایی بوده است.
علیرضا رضاداد هم که تا دوره گذشته عهدهدار دبیری جشنواره بود، با ۶ دوره در رتبه دوم قرار دارد. رضاداد به عنوان مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی دبیر دوره بیست و دوم تا بیست و پنجم جشنواره فجر بود و بعد از سالها با حکم ایوبی در دوره ۳۲ به جشنواره برگشت و در دوره ۳۳ نیز عهدهدار این مسئولیت بود.
زندهیاد سیفالله داد هم چهار دوره دبیر جشنواره فیلم فجر بوده است. او همزمان با دوران معاونت سینماییاش در دورههای ۱۶ تا ۱۹ دبیر بود.
عزتالله ضرغامی (چهاردهم و پانزدهم)، محمدمهدی عسگرپور (بیستم و بیستویکم)، مجید شاه حسینی (بیستوششم و بیستوهفتم) دیگر دبیران دو دورهای این جشنواره بودند.
اولین دوره جشنواره فیلم فجر هم در سال ۱۳۶۱ به دبیری حسین وخشوری برگزار شد و در کنار او مهدی فریدزاده نیز در دوره سیزدهم از دبیرانی بودند که یک دوره برپایی جشنواره را بر عهده داشتند.
در دوره دوم این جشنواره نامی به عنوان دبیر مشاهده نمیشود و کار به صورت گروهی انجام شده است.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- در جلسه با روسای صنوف خانه سینما مطرح شد؛ در ارشاد معتقدند سینما را احیا کردهاند/ انگار باید با برخی ژانرها خداحافظی کنیم
- در نشست بررسی برنامه هفتم توسعه مطرح شد؛ عسگرپور: برنامه، ساختاری کاملا سنتی دارد / ویاودیها تبدیل به شبکههای تلویزیون میشوند؟
- عسگرپور در جشنواره فیلم اتریشی داوری میکند
- انتقاد برومند و عسگرپور از مواضع خزاعی/ ماهیت «خانه سینما» چیست؟
- برای هفتمین دورهی پیاپی؛ محمدمهدی عسگرپور بهعنوان نایب رییس فیاپف انتخاب شد
- هیات مدیره جدید کانون کارگردانان سینما انتخاب شدند
- در هشتمین نشست «بازیابی» عنوان شد: حاکمیت علاقه ندارد صنفها به شکل طبیعی فعالیت کنند/ دلیل بلاتکلیفی نهادهای صنفی چیست؟
- پنل موبایل و صنعت VOD در کنگره موبایل ایران؛ بررسی وضعیت پلتفرمهای آنلاین فیلم و سریال و چالشها با ساترا
- رییس هیأت مدیره خانه سینما: دنبال پیگیری آرام و منطقی ماجرای سینماگران هستیم
- مدیرعامل خانه سینما چه کسی خواهد بود؟
- از سوی معاون اول رئیس جمهور؛ اعضای شورای سینما منصوب شدند
- مدیری که دلسوز بود؛ بدرقه هنرمندانه مجید رجبی معمار از خانه هنرمندان ایران
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- در آیین معارفه محمدمهدی عسگرپور چه گذشت؟/ آنچه باقی مانده و میماند «خانه هنرمندان ایران» است
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





