«بیبیسی» با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان فهرستی جدید از ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در این نظرسنجی ۱۷۷ منتقد از ۴۶ کشور جهان، فیلم «جاده مالهالند» (۲۰۰۰) ساخته سورئال «دیوید لینچ» را در جایگاه نخست برترین فیلمهای قرن ۲۱ میلادی انتخاب کردند و پس از آن نیز دو فیلم «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۱) از «وونگ کاروای» و «خون به پا خواهد شد» ساخته «پل توماس اندرسون» (۲۰۰۷) در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی با حضور در رتبه نهم این فهرست در میان ۱۰ فیلم برتر قرن ۲۱ به انتخاب «بیبیسی» قرار گرفت و «کپی برابر اصل» و «ده» از ساختههای عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته ایرانی نیز به ترتیب رتبههای چهل و پنجم و نود و هفتم را به خود اختصاص داد.
در این فهرست، سال ۲۰۱۲ میلادی محبوبترین سال است؛ چرا که ۱۰ فیلم از جمله «عمل کشتن» و «موتورهای مقدس» که میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار گرفتهاند در این سال ساخته شدهاند، ضمن این که ۹ محصول سینمایی سال ۲۰۱۳ میلادی چون «دوازده سال بردگی» و «آب گرمترین رنگ است» نیز در این فهرست جای گرفتهاند.
فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی از این قرار است:
۱- جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)
۲- در حال و هوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)
۳- خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون، ۲۰۰۷)
۴- شهر ارواح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)
۵- پسرانگی (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)
۶- درخشش ابدی یک ذهن پاک (مایکل گوندری، ۲۰۰۴)
۷- درخت زندگی (ترنس مالیک، ۲۰۱۱)
۸- یی یی (ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)
۹- جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)*
۱۰- درون لوین دیویس (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۱۳)
۱۰- جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)
۱۲- فرزندان انسان (آلفونسو کوارون، ۲۰۰۶)
۱۲- زودیاک (دیوید فینچر، ۲۰۰۷)
۱۴- عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر، ۲۰۱۲)
۱۵- ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز (کریستین مونجیو، ۲۰۰۷)
۱۶- موتورهای مقدس (لئو کاراکس، ۲۰۱۲)
۱۷- هزارتوی پن (گیلرمو دل تورو، ۲۰۰۶)
۱۸- روبان سفید (میشائیل هانکه، ۲۰۰۹)
۱۹- مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر، ۲۰۱۵)
۲۰- سینکداکی، نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸)
۲۱- هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون، ۲۰۱۴)
۲۲- پنهان (مایکل هانکه، ۲۰۰۵)
۲۲- گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)
۲۴- استاد (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۲)
۲۵- ممنتو (کریستوفر نولان، ۲۰۰۱)
۲۶- بیست و پنجمین ساعت (اسپایک لی، ۲۰۰۲)
۲۷- شبکه اجتماعی (دیوید فینچر، ۲۰۱۰)
۲۸- با او حرف بزن (پدرو آلمادوار، ۲۰۰۲)
۲۹- وال-ئی (اندرو استنتون، ۲۰۰۸)
۳۰- اولدبوی (پارک چان ووک، ۲۰۰۳)
۳۱ مارگارت (کنت لونرگان، ۲۰۱۱)
۳۲ زندگی دیگران (فلوریان هنکل، ۲۰۰۶)
۳۳- پسر شائول (لازلو نمس، ۲۰۱۵)
۳۳- شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان، ۲۰۰۸)
۳۵- ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)
۳۶- تیمبوکتو (عبدالرحمن سیساکو، ۲۰۱۴)
۳۷- عمو بونمی زندگیهای گذشتهاش را به یاد میآورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۱۰)
۳۸- شهر خدا (فرناندو میرالس و کاتیا لوند، ۲۰۰۲)
۳۹- دنیای جدید (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)
۳۹- کوهستان بروکبک (آنگ لی، ۲۰۰۵)
۴۱- Inside Out (پیت داکتر و رونی دل کارمن، ۲۰۱۵)
۴۲- ۱۲ سال بردگی (استیو مک کوئین، ۲۰۱۳)
۴۲- (میشائیل هانکه، ۲۰۱۲)
۴۲- مالیخولیا (لارس فون تریر، ۲۰۱۱)
۴۵- آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، ۲۰۱۳)
۴۵- کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)*
۴۵- لویاتان (آندری زویاگینتسف، ۲۰۱۴)
۴۸- بروکلین (جان کراولی، ۲۰۱۵)
۴۹- خداحافظی با زبان (ژان لوک گدار، ۲۰۱۴)
۴۹- آغاز (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)
۴۹- آدمکش (هو شیائو-هسین، ۲۰۱۵)
۵۲- بیماری گرمسیری (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۴)
۵۳- ایدا (پاول پالیکوفسکی، ۲۰۱۳)
۵۳- مولن روژ! (باز لورمان، ۲۰۰۱)
۵۳- روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۱)
۵۶- هارمونیهای ورکمایستر (بلا تار، ۲۰۰۰)
۵۶- ۳۰ دقیقه بامداد (کاترین بیگلو، ۲۰۱۲)
۵۸- تاریخچه خشونت (دیوید کراننبرگ، ۲۰۰۵)
۵۸- حرامزادههای لعنتی (کوئنتین تارانتینو و الی راث، ۲۰۰۹)
۵۸- Moolaadé (عثمان سمبن، ۲۰۰۴)
۵۸- علائم و یک قرن (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۶)
۵۸- زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳)
۶۳- مخزن ماهی (آندرا آرنولد، ۲۰۰۹)
۶۳- زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ۲۰۱۳)
۶۳- اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)
۶۶- بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار (کیم کی-دوک، ۲۰۰۳)
۶۶- قفسه درد (کاترین بیگلو، ۲۰۰۸)
۶۸- کارول (تاد هینز، ۲۰۱۵)
۶۸- خانواده اشرافی تننبام (وس اندرسون، ۲۰۰۱)
۷۰- داستانهایی که میبگوییم (سارا پولی، ۲۰۱۲)
۷۰- تابو (میگل گومز، ۲۰۱۲)
۷۲- قبل از غروب آفتاب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴)
۷۲- تنها عاشقان زنده ماندند (جیم جارموش، ۲۰۱۳)
۷۴-تعطیلات بهار (هارمونی کورین، ۲۰۱۲)
۷۵- داگویل (لارس فون تریر، ۲۰۰۳)
۷۵- خباثت ذاتی (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۴)
۷۵- زنگ شیرجه و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)
۷۸- تقریبا مشهور (کامرون کرو، ۲۰۰۰)
۷۸- بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)
۷۸- گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)
۸۱- پیامبر (ژاک اودیار، ۲۰۰۹)
۸۱- یک مرد جدی (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۹)
۸۱- هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱)
۸۱- او (اسپایک جونز، ۲۰۱۳)
۸۱- شرم (استیو مک کوئین، ۲۰۱۱)
۸۶- آملی (ژان-پییر ژونه، ۲۰۰۱)
۸۶- دور از بهشت (تاد هینز، ۲۰۰۲)
۸۸- اسپاتلایت (تام مک کارتی، ۲۰۱۵)
۸۹- زن بی سر (لوکرشیا مارتل، ۲۰۰۸)
۹۰- در جستجوی نمو (اندرو استنتون، ۲۰۰۳)
۹۰- آدم درست را به قلبت راه بده (توماس آلفردسون، ۲۰۰۸)
۹۰- قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون، ۲۰۱۲)
۹۰- راتاتویی (براد برد و جان پینکاوا، ۲۰۰۷)
۹۰- ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک، ۲۰۰۷)
۹۰- پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)
۹۰- راز در چشمانشان (خوان خوزه کامپانلا، ۲۰۰۹)
۹۷- ده (عباس کیارستمی، ۲۰۰۲)*
۹۷- خوشه چینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)
۹۷- ماده سفید (کلر دنیس، ۲۰۰۹)
۱۰۰- کارلوس (اولیور آسایاس، ۲۰۱۰)
۱۰۰- مرثیهای برای یک رویا (دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰)
۱۰۰- تونی ادرمن (مارن آده، ۲۰۱۶)
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- ترایبکا ۲۰۲۴ برندگانش را معرفی کرد/ انیمیشن ایرانی برنده شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
- احمد رسولزاده و «بنهور» در بیست و هفتمین قسمت «صداهای ابریشمی»
- درباره «بی همه چیز»؛ درامی پیچیده با شخصیتهایی چندلایه
- نگاهی به فیلم «هفتاد سی»/ در بستر واقعیت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- قهوه دمنکشیده/چرا سریال مهران مدیری نتوانست انتظارات را برآورده سازد؟
- سرقتهای سریالی ۳زن به سبک «تسویه حساب»
- با اعلام آکادمی داوری؛ نامزدهای اولیه اسکار معرفی شدند/ یک انیمیشن ایرانی در میان آثار
- انیمیشنی درباره لیونل مسی؛ پخش «مسی و غولها» از تلویزیون دیزنی
- کدام شبکههای تلویزیونی ادغام یا منحل میشوند؟
- جشنوارۀ ملی تئاتر اقتباس افتتاح شد/ امید به حضور در خانوادۀ جهانی تئاتر با شناسنامه خاص خود
- فوت بازیگر سرشناس اسپانیایی؛ ماریسا پاردس درگذشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- «کیک محبوب من»، رابطهای رویایی اما تراژیک
- لغو نمایش فیلم “آخرین تانگو در پاریس”
- اسطوره موسیقی هند و یکی از برجستهترین نوازندگان طبلا در جهان درگذشت
- بررسی «ازازیل» و «انجمن اشباح» در شورای صدور مجوز ساترا
- «عزیز» از چهارشنبه اکران میشود/ رونمایی از پوستر فیلم
- مرور آثار سینمایی، تئاتری و مستند «اینگمار برگمان» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- از ۵ دی ماه؛ «علت مرگ: نامعلوم» روی پرده سینما میرود
- بازگشت ژان کلود ون دام با کمدی اکشن/ «باغبان»، ژانویه، انحصاری در فرانسه اکران میشود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ نیکول کیدمن: در سال ۲۰۰۸ بازیگری را رها کردم/ فکر میکردم کارم تقریباً تمام شده است
- انتقاد روزنامه جام جم از تمسخر نام مریم و مسیحیت در فیلم صبحانه با زرافه ها
- بر اساس اعلام سامانه نمایش آنلاین نتفلیکس؛ کمک ۵۲ میلیون دلاری «صد سال تنهایی» به کلمبیا
- معرفی برگزیدگان جشنواره سینماحقیقت هجدهم/ وزیر ارشاد: ما مسئولان خودنظامپنداری را کنار بگذاریم
- نگاهی به جذابیت های ماندگار «ریوبراوو» وسترن با طعم شکلات
- به هر داستانی نباید اطمینان کرد
- وزیر ارشاد : بعضی مسئولان خودنظام پنداری را کنار بگذارند