«بیبیسی» با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان فهرستی جدید از ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در این نظرسنجی ۱۷۷ منتقد از ۴۶ کشور جهان، فیلم «جاده مالهالند» (۲۰۰۰) ساخته سورئال «دیوید لینچ» را در جایگاه نخست برترین فیلمهای قرن ۲۱ میلادی انتخاب کردند و پس از آن نیز دو فیلم «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۱) از «وونگ کاروای» و «خون به پا خواهد شد» ساخته «پل توماس اندرسون» (۲۰۰۷) در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی با حضور در رتبه نهم این فهرست در میان ۱۰ فیلم برتر قرن ۲۱ به انتخاب «بیبیسی» قرار گرفت و «کپی برابر اصل» و «ده» از ساختههای عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته ایرانی نیز به ترتیب رتبههای چهل و پنجم و نود و هفتم را به خود اختصاص داد.
در این فهرست، سال ۲۰۱۲ میلادی محبوبترین سال است؛ چرا که ۱۰ فیلم از جمله «عمل کشتن» و «موتورهای مقدس» که میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار گرفتهاند در این سال ساخته شدهاند، ضمن این که ۹ محصول سینمایی سال ۲۰۱۳ میلادی چون «دوازده سال بردگی» و «آب گرمترین رنگ است» نیز در این فهرست جای گرفتهاند.
فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی از این قرار است:
۱- جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)
۲- در حال و هوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)
۳- خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون، ۲۰۰۷)
۴- شهر ارواح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)
۵- پسرانگی (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)
۶- درخشش ابدی یک ذهن پاک (مایکل گوندری، ۲۰۰۴)
۷- درخت زندگی (ترنس مالیک، ۲۰۱۱)
۸- یی یی (ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)
۹- جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)*
۱۰- درون لوین دیویس (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۱۳)
۱۰- جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)
۱۲- فرزندان انسان (آلفونسو کوارون، ۲۰۰۶)
۱۲- زودیاک (دیوید فینچر، ۲۰۰۷)
۱۴- عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر، ۲۰۱۲)
۱۵- ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز (کریستین مونجیو، ۲۰۰۷)
۱۶- موتورهای مقدس (لئو کاراکس، ۲۰۱۲)
۱۷- هزارتوی پن (گیلرمو دل تورو، ۲۰۰۶)
۱۸- روبان سفید (میشائیل هانکه، ۲۰۰۹)
۱۹- مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر، ۲۰۱۵)
۲۰- سینکداکی، نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸)
۲۱- هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون، ۲۰۱۴)
۲۲- پنهان (مایکل هانکه، ۲۰۰۵)
۲۲- گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)
۲۴- استاد (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۲)
۲۵- ممنتو (کریستوفر نولان، ۲۰۰۱)
۲۶- بیست و پنجمین ساعت (اسپایک لی، ۲۰۰۲)
۲۷- شبکه اجتماعی (دیوید فینچر، ۲۰۱۰)
۲۸- با او حرف بزن (پدرو آلمادوار، ۲۰۰۲)
۲۹- وال-ئی (اندرو استنتون، ۲۰۰۸)
۳۰- اولدبوی (پارک چان ووک، ۲۰۰۳)
۳۱ مارگارت (کنت لونرگان، ۲۰۱۱)
۳۲ زندگی دیگران (فلوریان هنکل، ۲۰۰۶)
۳۳- پسر شائول (لازلو نمس، ۲۰۱۵)
۳۳- شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان، ۲۰۰۸)
۳۵- ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)
۳۶- تیمبوکتو (عبدالرحمن سیساکو، ۲۰۱۴)
۳۷- عمو بونمی زندگیهای گذشتهاش را به یاد میآورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۱۰)
۳۸- شهر خدا (فرناندو میرالس و کاتیا لوند، ۲۰۰۲)
۳۹- دنیای جدید (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)
۳۹- کوهستان بروکبک (آنگ لی، ۲۰۰۵)
۴۱- Inside Out (پیت داکتر و رونی دل کارمن، ۲۰۱۵)
۴۲- ۱۲ سال بردگی (استیو مک کوئین، ۲۰۱۳)
۴۲- (میشائیل هانکه، ۲۰۱۲)
۴۲- مالیخولیا (لارس فون تریر، ۲۰۱۱)
۴۵- آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، ۲۰۱۳)
۴۵- کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)*
۴۵- لویاتان (آندری زویاگینتسف، ۲۰۱۴)
۴۸- بروکلین (جان کراولی، ۲۰۱۵)
۴۹- خداحافظی با زبان (ژان لوک گدار، ۲۰۱۴)
۴۹- آغاز (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)
۴۹- آدمکش (هو شیائو-هسین، ۲۰۱۵)
۵۲- بیماری گرمسیری (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۴)
۵۳- ایدا (پاول پالیکوفسکی، ۲۰۱۳)
۵۳- مولن روژ! (باز لورمان، ۲۰۰۱)
۵۳- روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۱)
۵۶- هارمونیهای ورکمایستر (بلا تار، ۲۰۰۰)
۵۶- ۳۰ دقیقه بامداد (کاترین بیگلو، ۲۰۱۲)
۵۸- تاریخچه خشونت (دیوید کراننبرگ، ۲۰۰۵)
۵۸- حرامزادههای لعنتی (کوئنتین تارانتینو و الی راث، ۲۰۰۹)
۵۸- Moolaadé (عثمان سمبن، ۲۰۰۴)
۵۸- علائم و یک قرن (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۶)
۵۸- زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳)
۶۳- مخزن ماهی (آندرا آرنولد، ۲۰۰۹)
۶۳- زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ۲۰۱۳)
۶۳- اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)
۶۶- بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار (کیم کی-دوک، ۲۰۰۳)
۶۶- قفسه درد (کاترین بیگلو، ۲۰۰۸)
۶۸- کارول (تاد هینز، ۲۰۱۵)
۶۸- خانواده اشرافی تننبام (وس اندرسون، ۲۰۰۱)
۷۰- داستانهایی که میبگوییم (سارا پولی، ۲۰۱۲)
۷۰- تابو (میگل گومز، ۲۰۱۲)
۷۲- قبل از غروب آفتاب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴)
۷۲- تنها عاشقان زنده ماندند (جیم جارموش، ۲۰۱۳)
۷۴-تعطیلات بهار (هارمونی کورین، ۲۰۱۲)
۷۵- داگویل (لارس فون تریر، ۲۰۰۳)
۷۵- خباثت ذاتی (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۴)
۷۵- زنگ شیرجه و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)
۷۸- تقریبا مشهور (کامرون کرو، ۲۰۰۰)
۷۸- بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)
۷۸- گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)
۸۱- پیامبر (ژاک اودیار، ۲۰۰۹)
۸۱- یک مرد جدی (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۹)
۸۱- هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱)
۸۱- او (اسپایک جونز، ۲۰۱۳)
۸۱- شرم (استیو مک کوئین، ۲۰۱۱)
۸۶- آملی (ژان-پییر ژونه، ۲۰۰۱)
۸۶- دور از بهشت (تاد هینز، ۲۰۰۲)
۸۸- اسپاتلایت (تام مک کارتی، ۲۰۱۵)
۸۹- زن بی سر (لوکرشیا مارتل، ۲۰۰۸)
۹۰- در جستجوی نمو (اندرو استنتون، ۲۰۰۳)
۹۰- آدم درست را به قلبت راه بده (توماس آلفردسون، ۲۰۰۸)
۹۰- قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون، ۲۰۱۲)
۹۰- راتاتویی (براد برد و جان پینکاوا، ۲۰۰۷)
۹۰- ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک، ۲۰۰۷)
۹۰- پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)
۹۰- راز در چشمانشان (خوان خوزه کامپانلا، ۲۰۰۹)
۹۷- ده (عباس کیارستمی، ۲۰۰۲)*
۹۷- خوشه چینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)
۹۷- ماده سفید (کلر دنیس، ۲۰۰۹)
۱۰۰- کارلوس (اولیور آسایاس، ۲۰۱۰)
۱۰۰- مرثیهای برای یک رویا (دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰)
۱۰۰- تونی ادرمن (مارن آده، ۲۰۱۶)
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
آخرین ها
- مهتاب ثروتی و مرجان اتفاقیان به «خاکستر خیال» پیوستند
- «جزیره آزاد»؛ خداوندگار خودخوانده جزیره آزاد
- جیمز کامرون: از سلطه هوش مصنوعی میگریزم/ «آوارتار۳» و شروع افتخارآمیز اکران
- بازیگر آمریکایی خودکشی کرد
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»





