«بیبیسی» با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان فهرستی جدید از ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در این نظرسنجی ۱۷۷ منتقد از ۴۶ کشور جهان، فیلم «جاده مالهالند» (۲۰۰۰) ساخته سورئال «دیوید لینچ» را در جایگاه نخست برترین فیلمهای قرن ۲۱ میلادی انتخاب کردند و پس از آن نیز دو فیلم «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۱) از «وونگ کاروای» و «خون به پا خواهد شد» ساخته «پل توماس اندرسون» (۲۰۰۷) در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی با حضور در رتبه نهم این فهرست در میان ۱۰ فیلم برتر قرن ۲۱ به انتخاب «بیبیسی» قرار گرفت و «کپی برابر اصل» و «ده» از ساختههای عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته ایرانی نیز به ترتیب رتبههای چهل و پنجم و نود و هفتم را به خود اختصاص داد.
در این فهرست، سال ۲۰۱۲ میلادی محبوبترین سال است؛ چرا که ۱۰ فیلم از جمله «عمل کشتن» و «موتورهای مقدس» که میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار گرفتهاند در این سال ساخته شدهاند، ضمن این که ۹ محصول سینمایی سال ۲۰۱۳ میلادی چون «دوازده سال بردگی» و «آب گرمترین رنگ است» نیز در این فهرست جای گرفتهاند.
فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی از این قرار است:
۱- جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)
۲- در حال و هوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)
۳- خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون، ۲۰۰۷)
۴- شهر ارواح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)
۵- پسرانگی (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)
۶- درخشش ابدی یک ذهن پاک (مایکل گوندری، ۲۰۰۴)
۷- درخت زندگی (ترنس مالیک، ۲۰۱۱)
۸- یی یی (ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)
۹- جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)*
۱۰- درون لوین دیویس (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۱۳)
۱۰- جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)
۱۲- فرزندان انسان (آلفونسو کوارون، ۲۰۰۶)
۱۲- زودیاک (دیوید فینچر، ۲۰۰۷)
۱۴- عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر، ۲۰۱۲)
۱۵- ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز (کریستین مونجیو، ۲۰۰۷)
۱۶- موتورهای مقدس (لئو کاراکس، ۲۰۱۲)
۱۷- هزارتوی پن (گیلرمو دل تورو، ۲۰۰۶)
۱۸- روبان سفید (میشائیل هانکه، ۲۰۰۹)
۱۹- مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر، ۲۰۱۵)
۲۰- سینکداکی، نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸)
۲۱- هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون، ۲۰۱۴)
۲۲- پنهان (مایکل هانکه، ۲۰۰۵)
۲۲- گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)
۲۴- استاد (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۲)
۲۵- ممنتو (کریستوفر نولان، ۲۰۰۱)
۲۶- بیست و پنجمین ساعت (اسپایک لی، ۲۰۰۲)
۲۷- شبکه اجتماعی (دیوید فینچر، ۲۰۱۰)
۲۸- با او حرف بزن (پدرو آلمادوار، ۲۰۰۲)
۲۹- وال-ئی (اندرو استنتون، ۲۰۰۸)
۳۰- اولدبوی (پارک چان ووک، ۲۰۰۳)
۳۱ مارگارت (کنت لونرگان، ۲۰۱۱)
۳۲ زندگی دیگران (فلوریان هنکل، ۲۰۰۶)
۳۳- پسر شائول (لازلو نمس، ۲۰۱۵)
۳۳- شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان، ۲۰۰۸)
۳۵- ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)
۳۶- تیمبوکتو (عبدالرحمن سیساکو، ۲۰۱۴)
۳۷- عمو بونمی زندگیهای گذشتهاش را به یاد میآورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۱۰)
۳۸- شهر خدا (فرناندو میرالس و کاتیا لوند، ۲۰۰۲)
۳۹- دنیای جدید (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)
۳۹- کوهستان بروکبک (آنگ لی، ۲۰۰۵)
۴۱- Inside Out (پیت داکتر و رونی دل کارمن، ۲۰۱۵)
۴۲- ۱۲ سال بردگی (استیو مک کوئین، ۲۰۱۳)
۴۲- (میشائیل هانکه، ۲۰۱۲)
۴۲- مالیخولیا (لارس فون تریر، ۲۰۱۱)
۴۵- آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، ۲۰۱۳)
۴۵- کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)*
۴۵- لویاتان (آندری زویاگینتسف، ۲۰۱۴)
۴۸- بروکلین (جان کراولی، ۲۰۱۵)
۴۹- خداحافظی با زبان (ژان لوک گدار، ۲۰۱۴)
۴۹- آغاز (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)
۴۹- آدمکش (هو شیائو-هسین، ۲۰۱۵)
۵۲- بیماری گرمسیری (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۴)
۵۳- ایدا (پاول پالیکوفسکی، ۲۰۱۳)
۵۳- مولن روژ! (باز لورمان، ۲۰۰۱)
۵۳- روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۱)
۵۶- هارمونیهای ورکمایستر (بلا تار، ۲۰۰۰)
۵۶- ۳۰ دقیقه بامداد (کاترین بیگلو، ۲۰۱۲)
۵۸- تاریخچه خشونت (دیوید کراننبرگ، ۲۰۰۵)
۵۸- حرامزادههای لعنتی (کوئنتین تارانتینو و الی راث، ۲۰۰۹)
۵۸- Moolaadé (عثمان سمبن، ۲۰۰۴)
۵۸- علائم و یک قرن (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۶)
۵۸- زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳)
۶۳- مخزن ماهی (آندرا آرنولد، ۲۰۰۹)
۶۳- زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ۲۰۱۳)
۶۳- اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)
۶۶- بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار (کیم کی-دوک، ۲۰۰۳)
۶۶- قفسه درد (کاترین بیگلو، ۲۰۰۸)
۶۸- کارول (تاد هینز، ۲۰۱۵)
۶۸- خانواده اشرافی تننبام (وس اندرسون، ۲۰۰۱)
۷۰- داستانهایی که میبگوییم (سارا پولی، ۲۰۱۲)
۷۰- تابو (میگل گومز، ۲۰۱۲)
۷۲- قبل از غروب آفتاب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴)
۷۲- تنها عاشقان زنده ماندند (جیم جارموش، ۲۰۱۳)
۷۴-تعطیلات بهار (هارمونی کورین، ۲۰۱۲)
۷۵- داگویل (لارس فون تریر، ۲۰۰۳)
۷۵- خباثت ذاتی (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۴)
۷۵- زنگ شیرجه و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)
۷۸- تقریبا مشهور (کامرون کرو، ۲۰۰۰)
۷۸- بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)
۷۸- گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)
۸۱- پیامبر (ژاک اودیار، ۲۰۰۹)
۸۱- یک مرد جدی (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۹)
۸۱- هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱)
۸۱- او (اسپایک جونز، ۲۰۱۳)
۸۱- شرم (استیو مک کوئین، ۲۰۱۱)
۸۶- آملی (ژان-پییر ژونه، ۲۰۰۱)
۸۶- دور از بهشت (تاد هینز، ۲۰۰۲)
۸۸- اسپاتلایت (تام مک کارتی، ۲۰۱۵)
۸۹- زن بی سر (لوکرشیا مارتل، ۲۰۰۸)
۹۰- در جستجوی نمو (اندرو استنتون، ۲۰۰۳)
۹۰- آدم درست را به قلبت راه بده (توماس آلفردسون، ۲۰۰۸)
۹۰- قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون، ۲۰۱۲)
۹۰- راتاتویی (براد برد و جان پینکاوا، ۲۰۰۷)
۹۰- ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک، ۲۰۰۷)
۹۰- پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)
۹۰- راز در چشمانشان (خوان خوزه کامپانلا، ۲۰۰۹)
۹۷- ده (عباس کیارستمی، ۲۰۰۲)*
۹۷- خوشه چینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)
۹۷- ماده سفید (کلر دنیس، ۲۰۰۹)
۱۰۰- کارلوس (اولیور آسایاس، ۲۰۱۰)
۱۰۰- مرثیهای برای یک رویا (دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰)
۱۰۰- تونی ادرمن (مارن آده، ۲۰۱۶)
منبع: ایسنا

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- فیلم جدید اصغر فرهادی در نیویورک ساخته میشود
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- با حضور ۵۰۰ هزار تماشاگر در پنج هفته اتفاق افتاد/ استقبال غیرمنتظره فرانسویها از «دانه انجیر معابد»
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- سینماگران ایرانی برای اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- سینماگران ایرانی در اسکار ۲۰۲۵ چقدر شانس دارند؟
- تمجید مدیر نتفلیکس از فیلم اصغر فرهادی
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- فرهادی تجریباتش را در اردن به اشتراک میگذارد
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- سکانس طلایی/ تصنیف نارایاما
آخرین ها
- رکوردشکنی «پایتخت ۷» در تلوبیون؛ ۳۳۰ میلیون دقیقه تماشا و ۶۶۰ هزار کاربر همزمان
- فوت بازیگر آمریکایی؛ ریچارد چمبرلین درگذشت
- بزرگداشت رخشان بنیاعتماد برگزار شد
- نگاهی به فیلم عزیز؛ فیلمی قابل احترام
- عیدی ویژه همراه اول بهمناسبت عید فطر
- پرفروشهای سینما در هفته اول نوروز/ هیچ کدام از فیلمهای نوروزی، یک میلیون تماشاگر نداشتند
- آکادمی اسکار عذرخواهی کرد
- «میراث» در جشنواره هاتداکس رقابت میکند
- تازهترین ساخته هادی محقق به چین میرود/ اولین حضور جهانی «دِرنو» در جشنواره پکن
- یک جایزه برای آیدا پناهنده؛ جشنواره فرانسوی به «در انتهای شب» جایزه داد
- یک واکنش دیرهنگام؛ بیانیه آکادمی داوری در پی خشونت علیه برنده اسکار
- پس از ۴ دهه برگزاری در یوتا؛ جشنواره ساندنس به کلرادو میرود
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم