«بیبیسی» با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد سینمایی از سراسر جهان فهرستی جدید از ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ منتشر کرد.
به گزارش سینماسینما، در این نظرسنجی ۱۷۷ منتقد از ۴۶ کشور جهان، فیلم «جاده مالهالند» (۲۰۰۰) ساخته سورئال «دیوید لینچ» را در جایگاه نخست برترین فیلمهای قرن ۲۱ میلادی انتخاب کردند و پس از آن نیز دو فیلم «در حال و هوای عشق» (۲۰۰۱) از «وونگ کاروای» و «خون به پا خواهد شد» ساخته «پل توماس اندرسون» (۲۰۰۷) در جایگاههای دوم و سوم قرار گرفتند.
فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی با حضور در رتبه نهم این فهرست در میان ۱۰ فیلم برتر قرن ۲۱ به انتخاب «بیبیسی» قرار گرفت و «کپی برابر اصل» و «ده» از ساختههای عباس کیارستمی کارگردان تازه درگذشته ایرانی نیز به ترتیب رتبههای چهل و پنجم و نود و هفتم را به خود اختصاص داد.
در این فهرست، سال ۲۰۱۲ میلادی محبوبترین سال است؛ چرا که ۱۰ فیلم از جمله «عمل کشتن» و «موتورهای مقدس» که میان ۱۰۰ فیلم برتر قرن قرار گرفتهاند در این سال ساخته شدهاند، ضمن این که ۹ محصول سینمایی سال ۲۰۱۳ میلادی چون «دوازده سال بردگی» و «آب گرمترین رنگ است» نیز در این فهرست جای گرفتهاند.
فهرست کامل ۱۰۰ فیلم برتر قرن ۲۱ میلادی از این قرار است:
۱- جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)
۲- در حال و هوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)
۳- خون به پا خواهد شد (پل توماس اندرسون، ۲۰۰۷)
۴- شهر ارواح (هایائو میازاکی، ۲۰۰۱)
۵- پسرانگی (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۱۴)
۶- درخشش ابدی یک ذهن پاک (مایکل گوندری، ۲۰۰۴)
۷- درخت زندگی (ترنس مالیک، ۲۰۱۱)
۸- یی یی (ادوارد یانگ، ۲۰۰۰)
۹- جدایی (اصغر فرهادی، ۲۰۱۱)*
۱۰- درون لوین دیویس (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۱۳)
۱۰- جایی برای پیرمردها نیست (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۷)
۱۲- فرزندان انسان (آلفونسو کوارون، ۲۰۰۶)
۱۲- زودیاک (دیوید فینچر، ۲۰۰۷)
۱۴- عمل کشتن (جاشوا اوپنهایمر، ۲۰۱۲)
۱۵- ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز (کریستین مونجیو، ۲۰۰۷)
۱۶- موتورهای مقدس (لئو کاراکس، ۲۰۱۲)
۱۷- هزارتوی پن (گیلرمو دل تورو، ۲۰۰۶)
۱۸- روبان سفید (میشائیل هانکه، ۲۰۰۹)
۱۹- مکس دیوانه: جاده خشم (جورج میلر، ۲۰۱۵)
۲۰- سینکداکی، نیویورک (چارلی کافمن، ۲۰۰۸)
۲۱- هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسون، ۲۰۱۴)
۲۲- پنهان (مایکل هانکه، ۲۰۰۵)
۲۲- گمشده در ترجمه (سوفیا کوپولا، ۲۰۰۳)
۲۴- استاد (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۲)
۲۵- ممنتو (کریستوفر نولان، ۲۰۰۱)
۲۶- بیست و پنجمین ساعت (اسپایک لی، ۲۰۰۲)
۲۷- شبکه اجتماعی (دیوید فینچر، ۲۰۱۰)
۲۸- با او حرف بزن (پدرو آلمادوار، ۲۰۰۲)
۲۹- وال-ئی (اندرو استنتون، ۲۰۰۸)
۳۰- اولدبوی (پارک چان ووک، ۲۰۰۳)
۳۱ مارگارت (کنت لونرگان، ۲۰۱۱)
۳۲ زندگی دیگران (فلوریان هنکل، ۲۰۰۶)
۳۳- پسر شائول (لازلو نمس، ۲۰۱۵)
۳۳- شوالیه تاریکی (کریستوفر نولان، ۲۰۰۸)
۳۵- ببر خیزان، اژدهای پنهان (آنگ لی، ۲۰۰۰)
۳۶- تیمبوکتو (عبدالرحمن سیساکو، ۲۰۱۴)
۳۷- عمو بونمی زندگیهای گذشتهاش را به یاد میآورد (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۱۰)
۳۸- شهر خدا (فرناندو میرالس و کاتیا لوند، ۲۰۰۲)
۳۹- دنیای جدید (ترنس مالیک، ۲۰۰۵)
۳۹- کوهستان بروکبک (آنگ لی، ۲۰۰۵)
۴۱- Inside Out (پیت داکتر و رونی دل کارمن، ۲۰۱۵)
۴۲- ۱۲ سال بردگی (استیو مک کوئین، ۲۰۱۳)
۴۲- (میشائیل هانکه، ۲۰۱۲)
۴۲- مالیخولیا (لارس فون تریر، ۲۰۱۱)
۴۵- آبی گرمترین رنگ است (عبداللطیف کشیش، ۲۰۱۳)
۴۵- کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)*
۴۵- لویاتان (آندری زویاگینتسف، ۲۰۱۴)
۴۸- بروکلین (جان کراولی، ۲۰۱۵)
۴۹- خداحافظی با زبان (ژان لوک گدار، ۲۰۱۴)
۴۹- آغاز (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)
۴۹- آدمکش (هو شیائو-هسین، ۲۰۱۵)
۵۲- بیماری گرمسیری (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۴)
۵۳- ایدا (پاول پالیکوفسکی، ۲۰۱۳)
۵۳- مولن روژ! (باز لورمان، ۲۰۰۱)
۵۳- روزی روزگاری در آناتولی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۱)
۵۶- هارمونیهای ورکمایستر (بلا تار، ۲۰۰۰)
۵۶- ۳۰ دقیقه بامداد (کاترین بیگلو، ۲۰۱۲)
۵۸- تاریخچه خشونت (دیوید کراننبرگ، ۲۰۰۵)
۵۸- حرامزادههای لعنتی (کوئنتین تارانتینو و الی راث، ۲۰۰۹)
۵۸- Moolaadé (عثمان سمبن، ۲۰۰۴)
۵۸- علائم و یک قرن (آپیچاتپونگ ویراستاکول، ۲۰۰۶)
۵۸- زیر پوست (جاناتان گلیزر، ۲۰۱۳)
۶۳- مخزن ماهی (آندرا آرنولد، ۲۰۰۹)
۶۳- زیبایی بزرگ (پائولو سورنتینو، ۲۰۱۳)
۶۳- اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)
۶۶- بهار، تابستان، پاییز، زمستان … و بهار (کیم کی-دوک، ۲۰۰۳)
۶۶- قفسه درد (کاترین بیگلو، ۲۰۰۸)
۶۸- کارول (تاد هینز، ۲۰۱۵)
۶۸- خانواده اشرافی تننبام (وس اندرسون، ۲۰۰۱)
۷۰- داستانهایی که میبگوییم (سارا پولی، ۲۰۱۲)
۷۰- تابو (میگل گومز، ۲۰۱۲)
۷۲- قبل از غروب آفتاب (ریچارد لینکلیتر، ۲۰۰۴)
۷۲- تنها عاشقان زنده ماندند (جیم جارموش، ۲۰۱۳)
۷۴-تعطیلات بهار (هارمونی کورین، ۲۰۱۲)
۷۵- داگویل (لارس فون تریر، ۲۰۰۳)
۷۵- خباثت ذاتی (پل توماس اندرسون، ۲۰۱۴)
۷۵- زنگ شیرجه و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)
۷۸- تقریبا مشهور (کامرون کرو، ۲۰۰۰)
۷۸- بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)
۷۸- گرگ وال استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)
۸۱- پیامبر (ژاک اودیار، ۲۰۰۹)
۸۱- یک مرد جدی (جوئل و اتان کوئن، ۲۰۰۹)
۸۱- هوش مصنوعی (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۱)
۸۱- او (اسپایک جونز، ۲۰۱۳)
۸۱- شرم (استیو مک کوئین، ۲۰۱۱)
۸۶- آملی (ژان-پییر ژونه، ۲۰۰۱)
۸۶- دور از بهشت (تاد هینز، ۲۰۰۲)
۸۸- اسپاتلایت (تام مک کارتی، ۲۰۱۵)
۸۹- زن بی سر (لوکرشیا مارتل، ۲۰۰۸)
۹۰- در جستجوی نمو (اندرو استنتون، ۲۰۰۳)
۹۰- آدم درست را به قلبت راه بده (توماس آلفردسون، ۲۰۰۸)
۹۰- قلمرو طلوع ماه (وس اندرسون، ۲۰۱۲)
۹۰- راتاتویی (براد برد و جان پینکاوا، ۲۰۰۷)
۹۰- ترور جسی جیمز توسط رابرت فورد بزدل (اندرو دومینیک، ۲۰۰۷)
۹۰- پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)
۹۰- راز در چشمانشان (خوان خوزه کامپانلا، ۲۰۰۹)
۹۷- ده (عباس کیارستمی، ۲۰۰۲)*
۹۷- خوشه چینان و من (آنیس واردا، ۲۰۰۰)
۹۷- ماده سفید (کلر دنیس، ۲۰۰۹)
۱۰۰- کارلوس (اولیور آسایاس، ۲۰۱۰)
۱۰۰- مرثیهای برای یک رویا (دارن آرونوفسکی، ۲۰۰۰)
۱۰۰- تونی ادرمن (مارن آده، ۲۰۱۶)
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اولین اخبار غیر رسمی درباره فیلم اصغر فرهادی
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- «فروشنده» در آینه مکتب نقد عمیقگرا / فیلمی که مخاطبانی فراگیر دارد
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- «ارتفاع پست»؛ پرواز اضطراب و امید بر فراز خاکِ ایران
- یادداشت محمد حقیقت/ رکوردشکنی «یک تصادف ساده» در فرانسه/ نگاهی به فروش فیلمهای سه فیلمساز مهم
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- نمایش «جدایی نادر از سیمین» در ایتالیا
- «جدایی نادر از سیمین» در رتبه سیوسوم؛ نیویورک تایمز، ۱۰۰ فیلم برتر هزاره سوم را معرفی کرد
- نمایش آثار مهرجویی، بیضایی و فرهادی در جشنواره مطرح ایتالیایی
- کلاس پیشرفتهی اصغر فرهادی در دبی
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- طرح یک دادخواست جدید؛ زخم «قهرمان» دوباره برای فرهادی باز شد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





