به گفته رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما، حدود ۷۶/۳ درصد مردم در رمضان سال ۹۷ به تماشای برنامه مختلف تلویزیون نشستند.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری آخرین نتایج و آمار مخاطبان برنامه های ماه رمضان با حضور علی طلوعی رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما و اصحاب مطبوعات امروز یکشنبه سوم تیر ماه در ساختمان اداری صداوسیما برگزار شد.
طلوعی در ابتدای این نشست درباره آخرین یافته های نظرسنجی ویژه برنامه ها و سریال ها در ماه رمضان ۹۷ عنوان کرد: ما در ماه رمضان چهار نوبت نظرسنجی در سطح ملی و تهران داشتیم که این نظرسنجی که امروز به شما ارایه می شود به ۱۰ روز آخر ماه رمضان تعلق دارد.
وی با اشاره به مخاطبان تلویزیون در رمضان ۹۷ اعلام کرد: تلویزیون در ماه رمضان حدود ۷۶/۳ درصد مخاطب داشت و بینندگان به طور میانگین ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه در شبانه روز برنامه ها و سریال ها را تماشا کردند.
طلوعی اظهار کرد: برنامه «ماه عسل» ۵۵/۵ درصد بیننده داشت که پربیننده ترین برنامه رمضان ۹۷ بود و بعد از آن «خندوانه» که در مجموع ۱۳ قسمت از آن در ماه رمضان پخش شد ۴۶/۲ درصد مخاطب داشت که دومین برنامه پربیننده سیما بود. همچنین ۳۳ درصد از مردم مراسم شب های قدر را از تلویزیون تماشا کردند. ۲۹/۳ درصد برنامه های ترتیل خوانی را دیدند و سخنرانی های رمضانی نیز ۲۳/۵ درصد مخاطب داشت.
وی با اشاره به دیگر ویژه برنامه های رمضانی بیان کرد: در میان سایر ویژه برنامه ها «جشن رمضان» در شبکه پنج ۱۴/۳ درصد و «هزار داستان» حدود ۱۱ درصد مخاطب داشت که ۷۷ و ۷۱ درصد رضایت مخاطبان را هم کسب کردند.
پربیننده ترین سریال امسال «رهایم نکن» بود
طلوعی در بخشی دیگر درباره سریال های تلویزیونی بیان کرد: پربیننده ترین سریال امسال اثر «رهایم نکن» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در شبکه سه با حدود ۴۱ درصد بود که ۶۹ درصد از مخاطبان از آن رضایت داشتند. بعد از آن «بچه مهندس» ساخته علی غفاری در شبکه ۲ با ۳۲/۱ درصد مخاطب بود که حدود ۷۰ درصد رضایت داشتند. سریال «سر دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی نیز حدود ۲۷/۳ درصد بیننده و حدود ۷۱ درصد رضایت را در برداشت.
وقتی سریال تکراری پربیننده تر از جدیدها می شود!
وی افزود: همچنین چهارمین سریالی که برای اولین بار در ماه رمضان پخش می شد سریال خارجی «جاده یاس» از شبکه ۲ بود که حدود ۶/۶ درصد مخاطب داشت. طبق آمار ما حدود ۷۰ درصد از بیننده ها حداقل یکی از سریال های رمضانی را دیده اند. زنان بیشتر از مردان و نوجوانان بیشتر از سایر گروه های سنی سریال دیده اند. همچنین ما ۱۱ سریال تکراری را هم بررسی کردیم که «پایتخت ۴» با ۵۰ درصد مخاطب پربیننده ترین سریال ماه رمضان بود.
رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در بخشی از این نشست درباره صحت و سقم این آمار عنوان کرد: مرکز پژوهش امسال وارد پنجاه و یکمین سال تاسیس خود می شود و امسال جشن نیم قرن فعالیت این مرکز را خواهیم گرفت. ۱۲۰۰ پرسشگر از افراد آموزش دیده نظرسنجی های این مرکز را انجام می دهند و ما در تهران و ۳۱ شهر مرکز استان این نظرسنجی ها را با نمونه ای نزدیک به پنج هزار نفر انجام داده ایم.
ادعای ما این است که علمی ترین و دقیق ترین نظرسنجی ها را در کشور انجام می دهیم
طلوعی تصریح کرد: ادعای ما این است که علمی ترین و دقیق ترین نظرسنجی ها را در کشور انجام می دهیم که نظرسنجی مرکز پژوهش در انتخابات ریاست جمهوری می تواند شاهد این گفته باشد. ما میزان مشارکت در انتخابات اخیر را ۷۳/۱ تخمین زدیم و با آماری که وزارت کشور ارایه کرد فقط چند درصد فاصله داشتیم. همچنین ما پیش بینی کردیم حسن روحانی با ۵۶/۸ رییس جمهور می شود و رییسی ۳۶/۵ رای می آورد که باز هم تفاوت آمار چند درصد بود و این درحالی است که ما قبل از وزارت کشور این آمار را منتشر کردیم.
وی درباره این آمارها و میزان باورپذیری آنها از طرف مخاطبان بیان کرد: ماموریت مرکز افکارسنجی داخلی است و یافته های خود را به بیرون ارایه نمی دهیم و شاید از این حیث مخاطب چندان با کار و فعالیت ما آشنا نباشد.
رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با مقایسه میان این آمار این مرکز و آمار مراکز نظرسنجی جهانی یادآور شد: یافته های ما در میزان مخاطب با یافته های دستگاه ها و موسسات داخلی و خارجی افکارسنجی، آمار مخاطب تلویزیون را کمتر هم پیش بینی کرده است. به طور مثال گالوپ در سال ۲۰۱۲ میزان مخاطب تلویزیون ایران را ۸۶ درصد و در سال ۲۰۱۳ حدود ۹۵ درصد اعلام کرده است. رسانه بی بی سی در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۵/۳ درصد میزان مخاطبان تلویزیون ایران را اعلام کرده است. همچنین مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند نیز در سال ۲۰۱۴ حدود ۹۶ درصد، در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۴ درصد و در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۲ درصد آمار مخاطبان تلویزیون ایران را اعلام کرده است که این آمارها از آمارهای ما بالاتر است.
طلوعی افزود: تمام مراکز نظرسنحی مثل ایسپا مخاطب تلویزیون را از آنچه ما اعلام کردیم بیشتر اعلام کرده اند و علتش هم این است که ما دقیق تر اعلام می کنیم. هیچ یک از این مراکز توان مخاطب پژوهی را به اندازه مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما ندارند.
وی با اشاره به آمار مخاطبان گفت: ما با یک روند خطی در میزان مخاطب مواجهیم اگرچه که ریزش هم داشته ایم اما این ریزش قابل توجه نبوده است. امسال سریال ها کمترین بیننده را داشته است اما باز هم وضعیت نسبت به سال گذشته خوب بوده است. تجربه نشان می دهد که هر سال که ما سریال طنز داشتیم وضعیت ما بهتر بوده است.
این مدیر رسانه ملی اظهار کرد: امسال دستاورد ما این است که در ماه رمضان در کنار سریال ها، کارهای غیرنمایشی هم خوب دیده شد و این نشان می دهد که روی این آثار هم می توان سرمایه گذاری کرد.
طلوعی در پایان درباره میزان ساعتی که بینندگان با آن به عنوان مخاطب تلویزیون سنجیده می شوند، اظهار کرد: سوال پرسشگران ما از نمونه ها این است که چقدر برنامه های صداوسیما را می بینند و اگر این میزان بیش از ۱۵ دقیقه در شبانه روز باشد فرد به عنوان مخاطب در نظر گرفته می شود که البته این مخاطب در دسته بندی های بعدی به عنوان مخاطب فعال و غیر فعال و… محسوب می شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- اطلاعیه انجمن تهیهکنندگان مستقل سینمای ایران؛ ناتوانی تشکیلات تلویزیون با بودجه بیانتها در همراهی با مردم
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- «بخارست» از ۲۴ آبان اکران میشود
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ «بخارست» فعلا اکران نمیشود/ پروژه نجات گیشه به تاخیر میافتد؟
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- «قمرتاج»؛ از ثبتِ واقعیت تا سازماندهی روایت
- «یک تصادف ساده»، فیلم مورد علاقه باراک اوباما
- مدیران تلویزیون به جای اینکه نقدها را بپذیرند به انتقاد از منتقدان می پردازند
- آخرین قاب یک کارگردان در «سینماحقیقت۱۹»/ احسان صدیقی درگذشت
- «شهر خاموش»؛ طلسم فاوست بر فراز شهر
- واکنش روزنامه هفت صبح به مصاحبه اخیر مهران مدیری : از برج عاج خود پایین نیامد
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی





