به گفته رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما، حدود ۷۶/۳ درصد مردم در رمضان سال ۹۷ به تماشای برنامه مختلف تلویزیون نشستند.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری آخرین نتایج و آمار مخاطبان برنامه های ماه رمضان با حضور علی طلوعی رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما و اصحاب مطبوعات امروز یکشنبه سوم تیر ماه در ساختمان اداری صداوسیما برگزار شد.
طلوعی در ابتدای این نشست درباره آخرین یافته های نظرسنجی ویژه برنامه ها و سریال ها در ماه رمضان ۹۷ عنوان کرد: ما در ماه رمضان چهار نوبت نظرسنجی در سطح ملی و تهران داشتیم که این نظرسنجی که امروز به شما ارایه می شود به ۱۰ روز آخر ماه رمضان تعلق دارد.
وی با اشاره به مخاطبان تلویزیون در رمضان ۹۷ اعلام کرد: تلویزیون در ماه رمضان حدود ۷۶/۳ درصد مخاطب داشت و بینندگان به طور میانگین ۲ ساعت و ۲۷ دقیقه در شبانه روز برنامه ها و سریال ها را تماشا کردند.
طلوعی اظهار کرد: برنامه «ماه عسل» ۵۵/۵ درصد بیننده داشت که پربیننده ترین برنامه رمضان ۹۷ بود و بعد از آن «خندوانه» که در مجموع ۱۳ قسمت از آن در ماه رمضان پخش شد ۴۶/۲ درصد مخاطب داشت که دومین برنامه پربیننده سیما بود. همچنین ۳۳ درصد از مردم مراسم شب های قدر را از تلویزیون تماشا کردند. ۲۹/۳ درصد برنامه های ترتیل خوانی را دیدند و سخنرانی های رمضانی نیز ۲۳/۵ درصد مخاطب داشت.
وی با اشاره به دیگر ویژه برنامه های رمضانی بیان کرد: در میان سایر ویژه برنامه ها «جشن رمضان» در شبکه پنج ۱۴/۳ درصد و «هزار داستان» حدود ۱۱ درصد مخاطب داشت که ۷۷ و ۷۱ درصد رضایت مخاطبان را هم کسب کردند.
پربیننده ترین سریال امسال «رهایم نکن» بود
طلوعی در بخشی دیگر درباره سریال های تلویزیونی بیان کرد: پربیننده ترین سریال امسال اثر «رهایم نکن» به کارگردانی محمدمهدی عسگرپور در شبکه سه با حدود ۴۱ درصد بود که ۶۹ درصد از مخاطبان از آن رضایت داشتند. بعد از آن «بچه مهندس» ساخته علی غفاری در شبکه ۲ با ۳۲/۱ درصد مخاطب بود که حدود ۷۰ درصد رضایت داشتند. سریال «سر دلبران» ساخته محمدحسین لطیفی نیز حدود ۲۷/۳ درصد بیننده و حدود ۷۱ درصد رضایت را در برداشت.
وقتی سریال تکراری پربیننده تر از جدیدها می شود!
وی افزود: همچنین چهارمین سریالی که برای اولین بار در ماه رمضان پخش می شد سریال خارجی «جاده یاس» از شبکه ۲ بود که حدود ۶/۶ درصد مخاطب داشت. طبق آمار ما حدود ۷۰ درصد از بیننده ها حداقل یکی از سریال های رمضانی را دیده اند. زنان بیشتر از مردان و نوجوانان بیشتر از سایر گروه های سنی سریال دیده اند. همچنین ما ۱۱ سریال تکراری را هم بررسی کردیم که «پایتخت ۴» با ۵۰ درصد مخاطب پربیننده ترین سریال ماه رمضان بود.
رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما در بخشی از این نشست درباره صحت و سقم این آمار عنوان کرد: مرکز پژوهش امسال وارد پنجاه و یکمین سال تاسیس خود می شود و امسال جشن نیم قرن فعالیت این مرکز را خواهیم گرفت. ۱۲۰۰ پرسشگر از افراد آموزش دیده نظرسنجی های این مرکز را انجام می دهند و ما در تهران و ۳۱ شهر مرکز استان این نظرسنجی ها را با نمونه ای نزدیک به پنج هزار نفر انجام داده ایم.
ادعای ما این است که علمی ترین و دقیق ترین نظرسنجی ها را در کشور انجام می دهیم
طلوعی تصریح کرد: ادعای ما این است که علمی ترین و دقیق ترین نظرسنجی ها را در کشور انجام می دهیم که نظرسنجی مرکز پژوهش در انتخابات ریاست جمهوری می تواند شاهد این گفته باشد. ما میزان مشارکت در انتخابات اخیر را ۷۳/۱ تخمین زدیم و با آماری که وزارت کشور ارایه کرد فقط چند درصد فاصله داشتیم. همچنین ما پیش بینی کردیم حسن روحانی با ۵۶/۸ رییس جمهور می شود و رییسی ۳۶/۵ رای می آورد که باز هم تفاوت آمار چند درصد بود و این درحالی است که ما قبل از وزارت کشور این آمار را منتشر کردیم.
وی درباره این آمارها و میزان باورپذیری آنها از طرف مخاطبان بیان کرد: ماموریت مرکز افکارسنجی داخلی است و یافته های خود را به بیرون ارایه نمی دهیم و شاید از این حیث مخاطب چندان با کار و فعالیت ما آشنا نباشد.
رییس مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما با مقایسه میان این آمار این مرکز و آمار مراکز نظرسنجی جهانی یادآور شد: یافته های ما در میزان مخاطب با یافته های دستگاه ها و موسسات داخلی و خارجی افکارسنجی، آمار مخاطب تلویزیون را کمتر هم پیش بینی کرده است. به طور مثال گالوپ در سال ۲۰۱۲ میزان مخاطب تلویزیون ایران را ۸۶ درصد و در سال ۲۰۱۳ حدود ۹۵ درصد اعلام کرده است. رسانه بی بی سی در سال ۲۰۱۳ حدود ۸۵/۳ درصد میزان مخاطبان تلویزیون ایران را اعلام کرده است. همچنین مرکز مطالعات بین المللی و امنیتی دانشگاه مریلند نیز در سال ۲۰۱۴ حدود ۹۶ درصد، در سال ۲۰۱۵ حدود ۹۴ درصد و در سال ۲۰۱۸ حدود ۹۲ درصد آمار مخاطبان تلویزیون ایران را اعلام کرده است که این آمارها از آمارهای ما بالاتر است.
طلوعی افزود: تمام مراکز نظرسنحی مثل ایسپا مخاطب تلویزیون را از آنچه ما اعلام کردیم بیشتر اعلام کرده اند و علتش هم این است که ما دقیق تر اعلام می کنیم. هیچ یک از این مراکز توان مخاطب پژوهی را به اندازه مرکز پژوهش و سنجش افکار صداوسیما ندارند.
وی با اشاره به آمار مخاطبان گفت: ما با یک روند خطی در میزان مخاطب مواجهیم اگرچه که ریزش هم داشته ایم اما این ریزش قابل توجه نبوده است. امسال سریال ها کمترین بیننده را داشته است اما باز هم وضعیت نسبت به سال گذشته خوب بوده است. تجربه نشان می دهد که هر سال که ما سریال طنز داشتیم وضعیت ما بهتر بوده است.
این مدیر رسانه ملی اظهار کرد: امسال دستاورد ما این است که در ماه رمضان در کنار سریال ها، کارهای غیرنمایشی هم خوب دیده شد و این نشان می دهد که روی این آثار هم می توان سرمایه گذاری کرد.
طلوعی در پایان درباره میزان ساعتی که بینندگان با آن به عنوان مخاطب تلویزیون سنجیده می شوند، اظهار کرد: سوال پرسشگران ما از نمونه ها این است که چقدر برنامه های صداوسیما را می بینند و اگر این میزان بیش از ۱۵ دقیقه در شبانه روز باشد فرد به عنوان مخاطب در نظر گرفته می شود که البته این مخاطب در دسته بندی های بعدی به عنوان مخاطب فعال و غیر فعال و… محسوب می شود.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- واکنش روابط عمومی صدا و سیما به بازگشت برخی چهرهها
- «بخارست» از ۲۴ آبان اکران میشود
- تهیهکننده فیلم خبر داد؛ «بخارست» فعلا اکران نمیشود/ پروژه نجات گیشه به تاخیر میافتد؟
- سه وزیر حاضر، رئیسجمهور غایب/ چه کسانی برای سینما تصمیم میگیرند؟
- انتقاد نصرالله مدقالچی از دوبلههای زیرزمینی؛ ویراستاران واحد دوبلاژ تخصص کافی ندارند/ نمیتوانیم مردم را فریب دهیم
- وزیر فرهنگ و ارشاد در حاشیه جلسه هیات دولت: نگاه تهدیدمحور به شبکه نمایش خانگی را نمیپسندیم
- طی نامهای به رییس سازمان صدا و سیما؛ یک نماینده مجلس درباره تعطیلی پلتفرمهای داخلی هشدار داد
- نامه عجیب رییس ساترا به رییس صداوسیما/ آیا دستورالعمل جدیدی در حوزه نظارت بر پلتفرمها اعلام خواهد شد؟
- معاون سیاسی صداوسیما مطرح کرد؛ «شهر فرنگ» فضای خبری نداشت/ «چاپ اول» چالشی نبود
- حبیب اسماعیلی: شبکه جم فیلمها را رایگان تبلیغ میکرد/ تلویزیون چه خصومتی با سینما دارد؟
- سرپرست شبکه نمایش سیما منصوب شد
- اعتراض عضو کمیته علمی کرونا و پاسخ «خندوانه»؛ با مجوز کدام نهاد ماسکها را برداشتید؟/ مجوز شورای سلامت صداوسیما را داشتیم
- چهار هزار امضا برای پس گرفتن شبکه نمایش خانگی از ساترا
- تاکید خزاعی بر ضرورت افزایش ظرفیتهای اشتغال و تولید در سینما/ مطالبه خانواده سینما در زمینه نمایش خانگی پیگیری میشود
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش