شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار که یکی از جذابترین بخشهای این رویداد سینمایی است، امسال شاهد رقابت ۸۱ فیلم خواهد بود؛ فیلمهایی پرامید و معروف، فیلمهایی که امیدی به موفقیتشان نیست و البته آثاری که اگرچه در سایه هستند اما ممکن است در چشم به همزدنی شگفتی خلق کنند.
نشریه «هالیوود ریپورتر» در گزارشی به ۱۳ فیلم از میان ۸۱ فیلم تائید شده از سوی آکادمی اسکار پرداخته که علیرغم این که کمتر شناخته شدهاند، اما میتوانند همه را شگفتزده کرده و با برهم زدن معادلات، اسکار خارجی ۲۰۱۶ را به خانه ببرند.
«شب بخیر مامان» (اتریش) به کارگردانی«ورونیکا فرانز» و «سورین فیالا»
«شب بخیر مامان» داستان مادری است که پس از یک جراحی پلاستیک سنگین و در حالی که تمام صورتش را با بانو پوشانده است به خانه و نزد دو پسر دوقلویش باز میگردد اما با رفتارهای غیر معمول او، پسران شک میکند که آیا این زن مادر واقعی آنهاست یا خیر.
این فیلم از جمله نادر فیلمهای هنری و ترسناکی است که امسال برای حضور در بخش غیر انگلیسی به آکادمی اسکار معرفی شده است. «شب بخیر مامان» با بازخورد مثبتی نیز از سوی منتقدان روبه رو شده است و در وبسایت «راتن تومیتو» تاکنون نمره ۸۷ درصد را از مجموعه۸۱ نقد کسب کرده است. سینمای اتریش در چند سال اخیر حضور موفقی در جوایز اسکار داشته است و در سال ۲۰۱۲ با فیلم «عشق» ساخته «میشائیل هانکه» برنده اسکار خارجی شد.
«هفت حرف» (سنگاپور) به کارگردانی هفت فیلمساز مختلف
فیلم «هفت حرف» که امسال از سوی کمیته اسکار سینمایی سنگاپور به آکادمی معرفی شده است، فیلمی است بلند حاصل هفت فیلم کوتاه از کارگردانان «رویستون تان»،«کلوین تونگ»،«اریک کو»،«ژاک نئو» ،«تان پین پین»، «کی راجا گاپول» و «بو جونفنگ» که به مناسبت پنجاهمین سالگرد تولد کشور سنگاپور ساخته شده است تا اولین حضور سینمای این کشور را در بخش اسکار خارجی رقم بزند.
«۱۱ دقیقه» (لهستان) به کارگردانی «یرژی اسکلیموفسکی»
سینمای لهستان که سال گذشته با فیلم سیاه و سفید «آیدا» به کارگردانی «پاول پالیکوفسکی» اسکار خارجی را به خانه برد امسال با فیلمی بسیار متفاوت با عنوان «۱۱ دقیقه» قصد دارد این افتخار را مجددا تکرار کند.
درام «۱۱ دقیقه» مجموعه از چند داستان از چند فرد شهرنشین است که هر کدام از آنها به نوعی زندگیشان به یک ۱۱ دقیقه سرنوشت ساز وابسته است. این فیلم برای اولین بار در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز ۲۰۱۵ به عنوان یکی از نامزدهای شیر طلا به روی پرده رفت و پس در بخش «مسترز» جشنواره فیلم تورنتو به نمایش گذاشته شد.
«عشق ۱۰۰ ینی» (ژاپن) به کارگردانی «ماساهارو تاکه»
«۱۰۰ین عشق» نماینده سینمای ژاپن در اسکار هشتادو هشتم داستان زنی تنبل با بازی «ساکورا آندو» را روایت میکند که به یک بوکسور حرفهای تبدیل میشود.
این فیلم با ژانری مختلط کمدی را با صحنههای خشن بوکس میآمیزد. این فیلم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم توکیو موفق به کسب جایزه «اسپلش» شد و در چندین جشنواره و جایزه سینمایی در کشور ژاپن موفق به کسب چندین جایزه از جمله جایزه بهترین بازیگری برای «یاساکورا آندو» شد. سینمای ژاپن آخرین بار در سال ۲۰۰۸ با فیلم «عزیمتها» ساخته «یوجیرو تاکیتا» موفق به کسب اسکار خارجی شده است.
«قوچها» (ایسلند) به کارگردانی «گریمور هاکانارسون»
فیلم «قوچها» که امسال جایزه اصلی بخش نوعی نگاه جشنواره فیلم کن را تصاحب کرد، روایتگر داستان دو برادر است که در درهای دور افتاده مناطق کوهستانی ایسلند زندگی میکنند و برای مدت ۴۰ سال است که با یکدیگر صحبت نکردهاند.
این فیلم که یکی از نامزدهای جوایز فیلم اروپا در بخش بهترین فیلم است. سینمای ایسلند تاکنون موفق به کسب اسکار خارجی نشده است و تنها یک با در سال ۱۹۹۱ به جمع نامزدهای نهایی این شاخه راه یافته است.
«شبهای عربی» (پرتغال) به کارگردانی «میگوئل گونر»
این فیلم دومین قسمت از سه گانه ساخته «میگوئل گونر» برگرفته از افسانه «شبهای عربی» است که در البته در روزگار معاصر پرتغال روایت میشود.
نماینده پرتغال در اسکار ۸۸ که پس از نمایش در جشنواره فیلم کن با تحسین فراوانی رو به رو شد، میتواند به ناکامی سینمای پرتغال در جوایز اسکار پایان دهد که تاکنون ۳۱ فیلم را به این رویداد سینمایی معرفی کرده و حتی یک بار هم به جمع نامزدهای نهایی راه نیافته است.
«چگونه در چکرز همیشه برنده باشیم» (تایلند) به کارگردانی «جاش کیم»
این فیلم براساس داستانهایی کوتاه نوشته«راتاووت لاپچارونساپ» نویسنده تحسین شده تایلندی،درامی اجتماعی و رئال است که روایتگر داستان پسری ۱۱ ساله است که در تلاش است تا از پیوستن برادر بزرگش به ارتش جلوگیری کند. «چگونه همیشه در چکرز برنده باشیم» برای اولین بار در بخش پانورامای شصت و پنجمین جشنواره فیلم برلین به روی پرده رفت و میتواند اولین حضور سینمای تایلند در جمع نامزدهای نهایی شاخه فیلمهای غیر انگلیسی رقم بزند.
تاج و تخت (کره جنوبی) به کارگردانی «لی جون- ایک»
داستان زندگینامه شاهزاده «سادو» در قرن هجدهم میلادی که پدرش او را به مرگ محکوم کرد، فیلمی است که در سینماهای کره جنوبی نیز با استقبال فراوانی رو به رو شد و نزدیک به ۵۰ میلیون دلار فروخت.
«تاج و تخت» در جوایز انجمن منتقدان سینمایی کره جنوبی سه جایزه از جمله بهترین فیلم را از آن خود کرد و این پتانسیل را دارد تا بتواند اولین نامزدی فیلمی از این کشور آسیایی را در طول تاریخ جوایز اسکار رقم بزند.
«آفریم!» (رومانی) به کارگردانی «رادو ژوده»
«آفریم» اولین نمایش خود را در بخش رقابتی جشنواره برلین ۲۰۱۵ تجربه کرد و در نهایت جایزه خرس نقرهای بهترین کارگردانی را برای«رادو ژوده» به ارمغان آورد. فیلم داستان مامور پلیسی در ابتدای قرن نوزدهم را روایت میکند که در جستجوی یک برده فراری هستند.
«هالیوود ریپورتر» این فیلم «درس ناگوار تاریخ» و ورایتی آن را «نگرش هوشمندانه و استثنایی به نقطهای مهم در تاریخ» معرفی کردهاند.
«مور» (پاکستان) به کارگردانی «جمشید محمود رضا» معروف به «جامی»
فیلم «مور» که در زبان پشتو به معنای مادر است داستان یک رئیس ایستگاه قطار و پسرش را پس از مرگ ناگهانی همسرش روایت میکند. این فیلم که پس از غیبت ۵۰ ساله سینمای پاکستان در عرصه اسکار امسال وارد میدان شده است به سبب ارائه صدایی جدید در سینمای پاکستان مورد تحسین فراوانی قرار گرفته است.
«موج» (نروژ) به کارگردانی«رور یوتاگ»
فیلمی حادثهای و مهیج که درباره سونامی مهیبی است که یکی از روستاهای نروژ را تهدید میکند، فیلمهای در این ژانر گرچه در اسکار معمولا شانس زیادی نداشتهاند اما این «موج» شاید بتواند اعضای آکادمی اسکار را با خود ببرد.
«مرا با خود ببر» (مونتهنگرو) به کارگردانی «ایوونا ژوکا»
«مرا با خود ببر» فیلمی احساسی قدرتمندی شبیه فیلمهای جون «۲۱ گرم» و «کرش» است که «ایونا زوکا» در اولین ساخت بلند سینمایی خود داستان سه زن از سه نسل گوناگون را روایت میکند که زاگرب پایتخت کرواسی زندگی میکنند.
«بابایی» (کوزوو) به کارگردانی «ویسار مونیا»
«بابایی» دومین فیلمی است که سینمای «کوزوو» برای حضور در بخش بهترین فیلم غیرانگلیسی جوایز اسکار معرفی کرده است و با بودجه ۱/۷ میلیون دلاری پرهزینهترین فیلم تاریخ سینمای این کشور نیز محسوب میشود. این فیلم داستان پدر و پسری را روایت میکند که در خیابانهای کوزوو سیگار فروشی میکنند اما چند سال پس از فروپاشسی دیوار برلین، پدر و آلمان می برد و پسر ۱۰ ساله خود را برای کشف یک زندگی جدید تنها میگذارد.
سال گذشته فیلم «آیدا» ساخته «پاول پالیکوفسکی» از لهستان موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی شد.
رایگیری نهایی جوایز اسکار روز هشتم ژانویه تمام میشود و فهرست پنج نامزد نهایی بهترین فیلم خارجی اسکار ۲۰۱۶ روز ۱۴ ژانویه (۲۴ دیماه) سال آینده معرفی میشوند.
مراسم اعطای جوایز اسکار نیز روز ۲۴ فوریه ۲۰۱۶ (۵ اسفند) در سالن «دالبی» هالیوود برگزار خواهد شد.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حضور «زرد خالدار» در جشنواره پالم اسپرینگز
- مخالفت اسپیلبرگ با حضور نتفلیکس در اسکار
- فیلمنامهنویس نامزد اسکار در ۹۲ سالگی درگذشت
- ۱۰ فیلم ایرانی که شانس حضور در اسکار را دارند/ از «ماجرای نیمروز» تا «رگ خواب»
- «مردان گریه نمیکنند»٬ نماینده بوسنی در اسکار
- فروش جایزه اسکار در دیجی کالا !/واکنش فراستی و ده نمکی
- این ۲۲ انیمیشن بلند وارد رقابت اسکار می شوند؟
- «آل پاچینو» در یک فیلم بالیوودی!
- انیمیشنهای منتخب اسکار معرفی شدند/ کدام شخصیت کارتونی پیروز میشود؟
- جایزه بهترین بازیگر مرد اسکار به چه کسی میرسد؟/ نبرد میان غولها آغاز شد
- من و اسکار
- تغییرات بزرگ در روند عضوگیری آکادمی اسکار / انتقادها به ترکیب نامزدها ادامه دارد
- «بازگشته» نامزد ۱۲ جایزه اسکار شد / ۱۰ نامزدی برای «مکس دیوانه؛ جاده خشم»
- با پیشتازی «مکس دیوانه»: نامزدهای جوایز انتخاب منتقدین معرفی شدند
- نامزدهای انیمیشن اسکار کوتاه اعلام شد/ نام “استریپی” نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود


















