مدرسه ملی سینمای ایران: چهارمین نشست از سلسله نشستهای پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران با موضوع «سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر: چالشها و راهکارها» عصر روز دوشنبه ۲۱ تیرماه در محل مدرسه برگزار شد.
به گزارش سینماسینما، این نشست که عنوان آن با پژوهش دکتر علی مرتضویان مرتبط بود، با سخنرانی ایشان، سیدمحمد بهشتی،علیرضا رضاداد، ابوالحسن داوودی و منوچهر شاهسواری انجام گرفت. رامتین شهبازی نیز اجرا و اداره نشست را برعهده داشت.
در بخش اول نشست، علی مرتضویان به توضیحاتی کلی در مورد محتوای پژوهش خود پرداخت: « در میان نهادهایی که بعد از انقلاب تشکیل شدند و بیش از ۳۰ سال دوام آوردند، جشنواره فیلم فجر یکی از قدیمیترین آنهاست. درپژوهشها مشخص شد که نفی تمرکزگرایی دولتی، برنامهریزی صحیح و پذیرش سیاستها مهمترین عواملی است که میتواند به رشد این جشنواره کمک کند. مهمترین مساله مشکلساز در این جشنواره اما اعمال سلیقه به گرایشهای سینمایی، دولتی بودن جشنواره و فاصله بین نسلی است». وی با اشاره به گفتمان جشنواره در دورههای مختلف گفت: «از سالهای ۶۱ و ۶۷ گفتمان دفاع مقدس و جنگ، از سالهای ۶۸ تا ۷۶ گفتمان سازندگی واز سال ۷۷ تا ۸۴ گفتمان اصلاحات و از سال ۸۵ تا ۹۳ گفتمان بعد از اصلاحات در جشنواره حاکم بوده است».
سید محمد بهشتی که سابقهای ده ساله در مدیریت جشنواره فیلم فجر و بنیاد فارابی را در کارنامه خود دارد سخنران بعدی نشست پژوهشی مدرسه ملی سینمای ایران بود. بهشتی به قول خود به بررسی تاریخی جشنواره پرداخت: «از آنجایی که در سالهای ابتدایی دهه ۶۰ سینما وجود نداشت، تمام تلاش ما این بود که به تقویت تولید در سینمای ایران و صنعت سینما بپردازیم لذا همه مسایل در سینما از جمله جشنواره فیلم فجر حول محور تولید مطرح میشد و هدف جشنواره تقویت تولید بود. از سالهای ابتدایی هدف ما این بود که جشنواره فیلم فجر تبدیل به نوروز سینمای ایران و ترازوی سنجش کیفیت فیلمها باشد زیرا معتقد بودیم ترازوی ارزیابی کیفیت فیلمها جشنواره است نه اکران مردمی. از این منظر اگر جشنواره بد بود، سینمای ایران بد بود زیرا جشنواره به صورت طبیعی فیلمی تولید نمیکرد. از سال ۶۵ به بعد زیرساختها و صنعت سینما تقویت شد و مواردی به سینمای ایران وارد شد که تاکنون وجود نداشت مانند صدای سر صحنه و حرفههای جدید دیگر».
مدیرعامل اسبق بنیاد سینمای فارابی افزود: «توسعه زبان بیان سینما و توجه به فرهنگ خودمان هدف دیگر ما در سینما بود زیرا قبل از انقلاب سینمای ما به هند، آمریکا، ترکیه نگاه داشت و قبله این سینما جایی بجز فرهنگ سرزمین ایران بود». وی با تاکید بر اینکه در طول برگزاری جشنواره هرگز هیات داوران و انتخاب تحت فشار نبوده است گفت: «من ۱۱ دوره مسوولیت برگزاری جشنواره را داشتم اما میتوانم امروز قسم قرآن بخورم که حتی در یک دوره هم نگفتهایم به کدام فیلم جایزه بدهند وبه کدام فیلم جایزه ندهند».
علیرضا رضاداد دبیر جشنوارههای پیشین فیلم فجر، پس از سخنان بهشتی اظهار داشت: «یکی از پرسشهای اساسی در برگزاری جشنواره، ارزیابی آن و شناخت شکاف و عدم شکاف بین سیاستگذاری و برگزاری جشنواره خواهد بود. همبستگی و عدم همبستگی بین سیاستها و اولویتهای سینمای کشور و داوریها یکی دیگر از مسائل مهم است که در برگزاری دورههای مختلف جشنواره فجر وجود داشته است». رضاداد افزود: « رابطه دولت و سینما اگر تقویت شود، حضور در جشنواره پررنگتر خواهد شد و اگر از تقویت آن کاسته شود علاقه به حضور در جشنواره کمرنگتر میشود. نباید فضای سوء ظن نسبت به برگزاری جشنواره وجود داشته باشد؛ چون برطرف کردن آن بسیار سخت خواهد بود».
منوچهر شاهسواری تهیهکننده سینما و ابوالحسن داوودی کارگردان، هر دو، از اعضای دپارتمانهای آموزشی مدرسه ملی سینمای ایران، در پنلی جداگانه در مورد دستاوردهای کنونی و چشمانداز آینده جشنواره فیلم فجر سخن گفتند.
شاهسواری اظهار داشت: «تا زمانی که به تعریف درستی از سینما نرسیم نگاه به جشنواره یک نگاه کمی میشود. تغییر مدیریت در برگزاری جشنواره ضربه زننده است؛ چون هر کدام از این مدیران با خود روشهای مدیریتی متفاوتی را ارائه میدهند. میزان مداخله دبیران و مدیران دولتی در حدی نبوده که داوری و جشنواره از مسیر اصلی خود خارج شود اما بیتاثیر نیز نبوده است و با تحقیق و پژوهش میتوان به این موضوع رسید. در دورههایی که من در جشنواره فجر در بخش داوری بودم هیچ فشاری از بیرون به ما وارد نشد از سویی نباید بیانصافی به خرج دهیم».
ابوالحسن داوودی عضو دپارتمان کارگردانی مدرسه ملی سینمای ایران نیز گفت: «در دوران اولیه رشد گلخانهای سینمای ایران، اصطلاحی عنوان شد به نام “دیکتاتوری دلسوز”. این دیکتاتوری دلسوز مفهوم و قابل فکر است. این اصطلاح توانست فضایی را به وجود آورد که در ابتدا یک ویترین دولتی از سینمای کنترل شده خود را بیرون بدهد. سینمای ایران از محدودیتهای فرهنگی خود گذشت و اتفاقاً آن را به هویت خود تبدیل کرد».
وی افزود: «بخش مثبت جشنواره فیلم فجر با تمام چالشهایی که سینماگران با دولت، فضای اجتماعی و … دارند، تکیه به تولید است. برای اطلاع از دستاوردهای جشنواره تنها نباید به تحقیقها و مقالات بسنده کنیم و باید حاصل تجربیات سه دوره برگزاری جشنواره را به نوعی از دستاندرکاران سینما بیرون بکشیم و نتیجه آن را ببینیم. باید ببینیم اصولاً جشنواره فجر زیرمیدان خوبی برای فرهنگ و سینمای ما هست یا خیر. چگونگی برگزاری جشنواره طی این سالها در دو شکل اجرایی بین جشنوارههای رده الف دنیا که یک جریان فکری فرهنگی ثابت دارند و اسکار که توسط گروهی متخصص و تصمیمات تخصصی پایه گذاری شده، سرگردان مانده است».
در این نشست پژوهشی دکتر حجتالله ایوبی رئیس سازمان سینمایی، مدیران سینمایی نظیر امیر اسفندیاری، اساتید و دانشجوهای دانشگاههای مختلف، روحالله حسینی مدیر مدرسه ملی سینمای ایران، علیرضا داودنژاد، محمود کلاری، علی واجدسمیعی، پرویز آبنار، شاهپور شهبازی از اعضای دپارتمانهای آموزشی مدرسه در کنار سینماگرانی چون منوچهر محمدی، امیررضا معتمدی، و … حضور داشتند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- معرفی هیأت انتخاب بخش سینمای ایران در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر
- معرفی داوران بخش مسابقه تبلیغات سینمای ایران در فجر۴۳
- آیا فیلم حاتمیکیا به جشنواره فجر میرسد؟
- آغاز بازبینی آثار متقاضی رقابت در جشنواره فیلم فجر از ۲۲ آذر
- علیرضا رئیسیان مطرح کرد؛ مرگ مغزی سینمای ایران بر اثر یک شوک غیرعادی
- انتشار فراخوان مسابقه تبلیغات سینمای ایران چهل و سومین جشنواره فیلم فجر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد
آخرین ها
- برگزاری پانزدهمین کنفرانس بینالمللی فناوری اطلاعات و دانش با حمایت همراه اول
- برگزاری جشنواره فیلم ۱۰۰ در اردیبهشت سال آینده/ «فراصد» بخش جدید جشنواره با رویکرد فلسطین
- حذف فرهنگ از سبد طبقه متوسط؟/ هزینههای سبد فرهنگی خانواده ۴نفره در تهران چقدر است؟
- نکوداشت زنده یاد اکبر عالمی و بزرگداشت مهدی رحیمیان در آیین معرفی برندگان هفتمین جایزه پژوهش سال سینما
- با پیشتازی «۴۷» و «مخفیانه»؛ نامزدهای جوایز اسکار سینمای اسپانیا معرفی شد
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- دو خبر از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ زمان بازبینی حضوری و انتخاب نهایی آثار بخش دیگرگونههای نمایشی/ آغاز ثبتنام اصحاب رسانه و منتقدان
- برگزاری نمایشگاه پشت دریای وهم
- حضور همراه اول با مجموعهای از سرویسهای فناورانه در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۴
- بازگشت جنابخان به تلویزیون همراه با محسن کیایی
- «در آغوش درخت» بهترین فیلم بلند سینمای جهان جشنواره هندی شد
- نکوداشت خسرو خسروشاهی در جشنواره فیلم رشد
- «شهر خاموش» و «شناور» در شبکه نمایش خانگی
- به پاس یک عمر دستاورد سینمایی؛ خرس طلایی افتخاری برلین به تیلدا سوئینتون اهدا میشود
- کنسرت نمایش ایرج، زهره، منوچهر / گزارش تصویری
- حقایقی درباره محمد نوری به بهانه سالروز تولد او/ مردی که از شکست هراس نداشت
- ذلت ماندن یا لذت رفتن و رستن!
- جدول فروش سینمای ایران در آخرین روز پاییز/ پنج فیلمی که از ابتدای امسال بیش از ۱۰۰ میلیارد فروختند
- نمایش «دِویل» تمدید شد/ آغاز اجرای نمایش «تشنگان» از ۴ دی
- شایعه فروش آثار تجسمی مربوط به فروغ فرخزاد و سهراب سپهری/ سریال و فیلم مستند سهراب و فروغ به زودی کلید میخورد
- نامزدی یک فیلم کوتاه ایرانی-آمریکایی در جوایز آکادنی فیلم سوئد
- نشست خبری بزرگداشت فروغ فرخزاد / گزارش تصویری
- درباره سه مستند سینماحقیقت/ از جسارت نمایش عریان اعتیاد تا عشق به سینما در اتاق آپارات
- به خاطر نقش برجسته در صنعت سینما؛ کریستوفر نولان و همسرش، شوالیه و بانوی فرمانده شدند
- چرا «لیلی» سریال «داییجان ناپلئون» زشت بود؟/ پاسخ ناصر تقوایی را بخوانید
- «تیآرتی» ترکیه آغاز به کار کرد؛ صداوسیما هنوز در فکر سانسور است
- سیمرغ مردمی به جشنواره فیلم فجر بازگشت
- بستههای ویژه شب یلدای همراه اول با هدیه دیجیتال معرفی شد
- آنونس رسمی عاشقانه «عزیز» رونمایی شد
- با نظرسنجی از ۱۷۷ منتقد فیلم؛ نشریه ایندی وایر برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما را معرفی کرد