با نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه در فستیوال ونیز، به احترام حضور و موقعیت کیارستمی در سینمای ایران و جهان، گروه سینمای هنر وتجربه همه سئانسهایش را در روز ملی سینما به این فیلم اختصاص داده و به طور سمبلیک دو نمایش ویژه در نظر گرفته است.
به گزارش سینماسینما، سیفالله صمدیان که از حدود یک ماه پیش برای آمادهسازی فیلم – پرترهای از عباس کیارستمی به قول خودش به قرنطینه رفته بود، با پایان کار و ارایه نسخه دی سی پی به فستیوال، راهی ونیز شد تا روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه فیلم را در افتتاحیه این فستیوال ۷۳ ساله رونمایی کند.
این نخستین مراسم رسمی در سطح جشنوارههای گروه الف دنیاست که برای عباس کیارستمی برگزار میشود.
فیلم با زیرنویس انگلیسی و ایتالیایی به فستیوال ارائه شده و پوستر آن را رضا عابدینی با عکسی از سیفاله صمدیان – تنها عکس فیلم – طراحی و اجرا کرده است.
گروه سینمای هنرو تجربه قصد دارد، در روز ملی سینما – ۲۱ شهریور ۱۳۹۵- همه سئانسهایش را در تهران و شهرستانها به دو فیلم ساخته سیفالله صمدیان درباره عباس کیارستمی اختصاص بدهد.
قرار است فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» و «روزی روزگاری در مراکش» – مستند ورک شاپ کیارستمی و مارتین اسکورسیزی – در سئانسهایی در پی هم اکران شوند.
سیفالله صمدیان – هنرمند عکاس و فیلمساز – پیش از سفر گفت: فرصت کمتر از یک ماه برای پذیرفتن پیشنهاد احمد کیارستمی و اصرار آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز برای ساخت فیلمی با این ویژگی نه از نظر حرفهای درست بود و نه من در موقعیتی بودم که از نظر عاطفی و حسی قادر به انجام چنین کاری باشم. اما به هر نحوی بود فکر کردم باید تمام موانع را کنار بگذارم و با جدیت کار را دنبال کنم.
او ادامه داد: با صبوری خانواده و طبیعتا همراهی همکاران آن هم در شرایطی که شماره تازه مجله تصویر در حال چاپ بود، مجبور به ایجاد شرایطی شبیه قرنطینه شدیم و امیدواریم نتیجه حاصل از این فیلم بتواند به من و بینندههای فیلم امکان ورود آهسته و بی سروصدا به دنیایی را بدهد که از تمام سروصداهای آگاهانه، شعاری و گل درشت دور باشد. درست همانند دنیای ساده و مینی مالیستی خود عباس کیارستمی!
این هنرمند گفت: مساله بسیار مهم در ساخت این پرترهی سینمایی این بود که تمامی ترس ناشی از فشردگی زمانی، خستگیهای ناگزیر ناشی از کار شبانه روزی حتی کج سلیقگیهای احتمالی که میتوانست به نتیجه نهایی فیلم لطمه بزند، خوشبختانه با انرژی و حضور استثنایی کیارستمی در تک تک تصاویر فیلم از بین رفت.
سیفالله صمدیان خاطرنشان کرد: از اینکه پرترهای ساخته شد که کلیشهها و فرمولهای قدیمی را آگاهانه رعایت نکرد و کنار گذاشت، راضیام؛ حتما نتیجه برای خود من هم در آینده راهگشا خواهد بود.

منبع: موج
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





