با نمایش فیلم ۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه در فستیوال ونیز، به احترام حضور و موقعیت کیارستمی در سینمای ایران و جهان، گروه سینمای هنر وتجربه همه سئانسهایش را در روز ملی سینما به این فیلم اختصاص داده و به طور سمبلیک دو نمایش ویژه در نظر گرفته است.
به گزارش سینماسینما، سیفالله صمدیان که از حدود یک ماه پیش برای آمادهسازی فیلم – پرترهای از عباس کیارستمی به قول خودش به قرنطینه رفته بود، با پایان کار و ارایه نسخه دی سی پی به فستیوال، راهی ونیز شد تا روز چهارشنبه ۱۰ شهریور ماه فیلم را در افتتاحیه این فستیوال ۷۳ ساله رونمایی کند.
این نخستین مراسم رسمی در سطح جشنوارههای گروه الف دنیاست که برای عباس کیارستمی برگزار میشود.
فیلم با زیرنویس انگلیسی و ایتالیایی به فستیوال ارائه شده و پوستر آن را رضا عابدینی با عکسی از سیفاله صمدیان – تنها عکس فیلم – طراحی و اجرا کرده است.
گروه سینمای هنرو تجربه قصد دارد، در روز ملی سینما – ۲۱ شهریور ۱۳۹۵- همه سئانسهایش را در تهران و شهرستانها به دو فیلم ساخته سیفالله صمدیان درباره عباس کیارستمی اختصاص بدهد.
قرار است فیلم «۷۶ دقیقه و ۱۵ ثانیه با عباس کیارستمی» و «روزی روزگاری در مراکش» – مستند ورک شاپ کیارستمی و مارتین اسکورسیزی – در سئانسهایی در پی هم اکران شوند.
سیفالله صمدیان – هنرمند عکاس و فیلمساز – پیش از سفر گفت: فرصت کمتر از یک ماه برای پذیرفتن پیشنهاد احمد کیارستمی و اصرار آلبرتو باربرا مدیر جشنواره فیلم ونیز برای ساخت فیلمی با این ویژگی نه از نظر حرفهای درست بود و نه من در موقعیتی بودم که از نظر عاطفی و حسی قادر به انجام چنین کاری باشم. اما به هر نحوی بود فکر کردم باید تمام موانع را کنار بگذارم و با جدیت کار را دنبال کنم.
او ادامه داد: با صبوری خانواده و طبیعتا همراهی همکاران آن هم در شرایطی که شماره تازه مجله تصویر در حال چاپ بود، مجبور به ایجاد شرایطی شبیه قرنطینه شدیم و امیدواریم نتیجه حاصل از این فیلم بتواند به من و بینندههای فیلم امکان ورود آهسته و بی سروصدا به دنیایی را بدهد که از تمام سروصداهای آگاهانه، شعاری و گل درشت دور باشد. درست همانند دنیای ساده و مینی مالیستی خود عباس کیارستمی!
این هنرمند گفت: مساله بسیار مهم در ساخت این پرترهی سینمایی این بود که تمامی ترس ناشی از فشردگی زمانی، خستگیهای ناگزیر ناشی از کار شبانه روزی حتی کج سلیقگیهای احتمالی که میتوانست به نتیجه نهایی فیلم لطمه بزند، خوشبختانه با انرژی و حضور استثنایی کیارستمی در تک تک تصاویر فیلم از بین رفت.
سیفالله صمدیان خاطرنشان کرد: از اینکه پرترهای ساخته شد که کلیشهها و فرمولهای قدیمی را آگاهانه رعایت نکرد و کنار گذاشت، راضیام؛ حتما نتیجه برای خود من هم در آینده راهگشا خواهد بود.
منبع: موج

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بیست و یکمین جشنواره تصویر سال در ایستگاه پایانی/ برگزیدگان معرفی شدند
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- گزارش سیفالله صمدیان از جشنواره فیلم کن/ از کاپولا تا مریل استریپ و علی عباسی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- حقایقی درباره فیلم یک تکه نان به بهانه پخش آن از شبکه نمایش
- نگاهی به «عروج» به بهانه زادروز لاریسا شپیتکو/ لحظه روبرو شدن با «خود»
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
آخرین ها
- فرشته سقوط کرده/ نگاهی به فیلمنامه «هیات منصفه شماره ۲» با بررسی عناصر مشترک درامهای دادگاهی
- «داستان سلیمان»؛ یک داستان واقعی از هزاران پناهجوی جهان
- «یک نبرد پس از دیگریِ» دیکاپریو کوتاهتر شد!
- یک عشق بی رحم،مجازات اعدام را در بریتانیا لغو کرد
- اکران آنلاین «زودپز» در شبکه نمایش خانگی
- نتفلیکس با «صد سال تنهایی» به یک رمان کلاسیک «غیرقابلاقتباس» جان میبخشد
- «ذهن زیبا»؛ اتفاقی زیبا در تلویزیون
- اسرائیل، کارگردان برنده اسکار را بازداشت کرد
- یک جایزه برای مجری اسکار؛ کونان اوبراین، جایزه مارک تواین را گرفت
- برای دستاوردهای یک دهه فعالیت حرفهای؛ بالاترین تجلیل سینمایی بریتانیا از تام کروز
- داوری فیلمساز ایرانی در جشنواره مورد تایید اسکار
- نگاهی به «اکنون»/ هنرِ شنیدن
- «بیگانه» کامو مقابل دوربین کارگردان فرانسوی میرود
- «روایت ناتمام سیما» قاچاق شد/ علیرضا صمدی: خواهش میکنم نسخه غیرقانونی را نبینید
- نقدچیست؟ منتقدکیست؟
- نوروز موسیقایی با فیدیبو؛ برنامه فستیوال موسیقی «گوشه» اعلام شد
- دارن آرونوفسکی میسازد؛ اقتباس سینمایی از رمان «کوجو»
- «بیصدا حلزون»؛ تلخی میان تصمیم و تسلیم
- «سلب مسئولیت»؛ کابوسی پنهانشده پشت نور
- خبرهای اختصاصی سینماسینما از جشنواره کن؛ مجیدی و فرهادی نمیرسند/ در انتظارِ روستایی، پناهی، مکری، کاهانی و اصلانی
- اختصاصی سینماسینما- کنفرانس خبری؛ ۱۰ آوریل/ احتمال حضور جارموش، لینکلیتر، اندرسن، مالیک و برادران داردن در جشنواره کن
- تبعات کرونا و اختلافات حقوقی با برادران وارنر؛ اعلام ورشکستگی شرکت تولیدکننده فیلمهای «ماتریکس» و «جوکر»
- به هر سازی رقصیدیم غیر از ساز دل خویش/ این بهاریه نیست، نامهای است برای امیروی امیر نادری
- تفاوت ساعت «۶ صبح» و «۵ عصر»
- پوستر بخش ۱۵ روز کارگردانان جشنواره کن منتشر شد
- یادداشت علیرضا داود نژاد برای مهدی مسعود شاهی
- هدیه نوروزی سوینا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «پدرخوانده (۲)» با صدای فرهاد اصلانی
- یک جایزه دیگر برای «دانه انجیر معابد»/ برندگان جوایز فیلم آسیایی معرفی شدند
- متوهمی به نام «اون»!
- نگاهی به سریال «شوگر»/ محله چینیها