سینماسینما، علی پاکزاد – محمود غفاری، کارگردان فیلم سینمایی «شماره ۱۷ سهیلا» بر این باور است که سینماى اجتماعى پیشانى سینماى ایران است و برخى طبق معمول می خواهند آن را پایین بکشند.
به گزارش سینماسینما، غفاری پیش از ساخت «شماره ۱۷ سهیلا» فیلم «این یک رویاست» را با نگاهی به موضوعات اجتماعی ساخته بود. او در فیلم جدید خود هم سراغ سوژه اجتماعی دیگری رفته و به زندگی دختری میانسال و دغدغه ازدواج و بچه دار شدن او پرداخته است. بابک حمیدیان، مهرداد صدیقیان و زهرا داودنژاد بازیگران اصلی فیلم او هستند. غفاری در مورد چگونگی انتخاب بازیگران و موضوعات اجتماعی که علاقه مند به فیلمسازی در آن زمینه است و همچنین جشنواره فیلم فجر توضیحاتی داده است.
غفاری در گفت و گو با سینماسینما، درباره انتخاب بازیگران «شماره ۱۷ سهیلا» به ویژه زهرا داود نژاد که بیشتر با پدرش همکاری داشته و البته در فیلم «کلاس هنرپیشگی» او خوش درخشیده بود، این طور گفت: «بازى ایشان در فیلم کلاس «هنر پیشگى» خیلى خوب بود و من همان موقع تصمیم گرفتم که با خانم داودنژاد همکاری کنم. براى نقش اصلى فیلمم دنبال بازیگر زنى بودم که در آستانه ۴۰ سالگى باشد و بازیگر شناخته شده اى هم نباشد. با توجه به پیشینه ذهنى که از زهرا داود نژاد داشتم اولین انتخابم ایشان بود، البته در پروسه پیدا کردن تهیه کننده و سرمایه گذار، پیشنهادهایی از طرف آنها به عنوان شرط همکارى داده شد، اما از بین آنها، آقاى سیدزاده تهیه کننده فیلم، پذیرفت که بازیگر کمتر شناخته شده ای ، این نقش را بازى کند. در مورد بقیه بازیگران به جز مهرداد صدیقیان که در مرحله نگارش فیلمنامه به توافق رسیده بودیم، همگى در مرحله پیش تولید و با توجه به شرایط تولید و فیلمنلمه انتخاب شدند.»
این کارگردان درباره موضوع فیلمش یعنی ازدواج و بچه دار شدن که در ساخته قبلی اش هم به نوعی مورد توجه بود، گفت: «ما در کشورى زندگى می کنیم که با بحران هاى مختلف اجتماعى به دلیل ناکارآمدى ها، مواجه است. طبیعی است که پرداختن به این موضوعات جزو دغدغه هاى فیلمسازان باشد. من هم از این قاعده مستثنا نیستم. مساله رابطه زن و مرد از همان ابتداى انقلاب، یکى از چالش هاى مهم جامعه ما بوده و نبود برخورد درست با این مساله باعث شده که کشور و مردم ما در این حوزه دچار سردرگمى و بحران باشند. مثل آمار بالاى طلاق و کاهش میل به ازدواج و پایین آمدن زاد و ولد انسانى. به نظرم این مساله براى امروز ما سوژه جالبى بود.»
غفاری در مورد ورود جوانان با آثار خوب و تأثیرگذار در حوزه اجتماعی و مورد توجه قرار گرفتن آنها از جانب هیأت انتخاب و داوران جشنواره گفت: «فیلم خوب ساختن مهم تر از هر چیز است. ما در شرایطى زندگى می کنیم که دیگر نمی شود کیفیت خوب را نادیده گرفت و این کیفیت خوب از طرف مردم و اصحاب رسانه تشخیص داده می شود و با اهرم قدرت شبکه هاى اجتماعى منتشر شده و باعث دیده شدن آثار خواهد شد. به نظرم این شرایط عرصه ای مناسب برای فعالیت جوانان البته به مدد اینترنت مهیا می کند.»
کارگردان فیلم «این یک رویاست» دلیل اکران نشدن ساخته اولش را که قرار بود در گروه هنر و تجربه نمایش داده شود، ویدیویی بودن آن دانست.
محمود غفاری در مورد تغییرات جشنواره و رقابت فیلم اولی ها در کنار سینماگران باتجربه گفت: «قرار گرفتن فیلم اول در کنار نام هاى بزرگ قطعا اعتماد به نفسى به فیلمسازان اول می دهد و این مساله به نظرم باعث رشد کیفى سینماى ایران می شود. امیدوارم این تغییرات حداقل تا چند سال ادامه پیدا کند و دستخوش تغییر به واسطه ى سلیقه مدیران بعدى جشنواره نشود.»
کارگردان فیلم «شماره ۱۷ سهیلا» در پایان به این نکته اشاره کرد: «زمزمه هایی این اواخر شنیده ام که حس می کنم موجى در مقابل تولید فیلم اجتماعى راه می افتد. براى من خیلى عجیب است که چرا عده اى تلاش می کنند این نوع فیلم ها را زیر سوال ببرند آن هم وقتى تا این حد جا افتاده که علاوه بر موفقیت هاى بین المللى، سهم بزرگى از گیشه را در داخل کشور به خودش اختصاص داده است. سینماى اجتماعى الان پیشانى سینماى ایران است و برخى طبق معمول می خواهند آن را پایین بکشند. به نظرم دوره اعمال سلیقه از بالا و نسخه نویسى براى جهت دهى به سینماى ایران تمام شده است.»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- «روز سیب» پروانه نمایش گرفت
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- یک فیلم ایرانی در بخش نسلها پذیرفته شد/ «روز سیب» در جشنواره فیلم برلین
- نمایش دو فیلم از ایران در بخشهای مختلف جشنواره برلین ۲۰۲۲
- تنهایی و بالاتر از تنهایی/ نگاهی به فیلم «شماره ۱۷ سهیلا»
- گزارشی از چگونگی ادامه مسیر تولید در سینما/ موج نو در راه است یا ورشکستگی؟
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- موقعیت فیلمهای ایران و سینماگران فراملی در فرانسه
آخرین ها
- درباره پوستر جشنواره فیلم فجر پوستری که هرساله بحث برانگیز می شود
- اختصاصی سینماسینما/ نامه امیر اثباتی به کمال تبریزی؛ کنجکاوم بدانم قرار است در شورای پروانه نمایش چه گلی به سر سینما بزنید
- با تصویری از فیلم سینمایی «مادر»؛ پوستر چهل و سومین جشنواره فیلم فجر رونمایی شد
- برآیندی از نظرسنجیهای مختلف؛ بهترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب بیش از ۴۰۰ منتقد
- «ژاله علو مرگ ندارد»/ بدرقه پیکر ژاله علو به خانه ابدی
- «دِویل» به ۵ اجرای پایانی رسید/ بررسی نمایش در یک گفتگوی مجازی
- سوینا منتشر میکند؛ ۳ داستان کوتاه با صدای نازنین مهیمنی
- با حکم وزیر ارشاد؛ اعضای جدید شورای پروانه نمایشِ فیلمهای سینمایی منصوب شدند
- رونمایی از دو سرویس همراه اول در بازدیدهای معاون راهبردی رئیسجمهور و رگولاتوری
- هیات امنای انجمن سینمای جوانان ایران منصوب شدند
- کتاب «صحنه عشق من است» رونمایی میشود/ تقدیر از ادنا زینلیان
- خسرو خسروشاهی: کسی دیگر در دوبله نمانده است/ امیدوارم چراغ دوبله خاموش نشود
- نخستین جایزه ملی پویانمایی فراخوان داد
- رونمایی از سرویسهای دیجیتال و هوش مصنوعی همراه اول با حضور وزیر ارتباطات
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ فیلمِ بعدی نولان، اقتباسی از اودیسه است
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ هیأت داورانِ فیلمهای کوتاه داستانی معرفی شدند
- آیا بهروز شعیبی گزینه خوبی برای مدیریت انجمن سینمای جوان است ؟
- همه در اندوه خاموشی صدایی ماندگار/ پیامهای تسلیتی که برای درگذشت ژاله علو منتشر شد
- میزبانی ۱۱ سالن از جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- اعضای آکادمی سینمای مستند ایران انتخاب شدند
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ بهروز شعیبی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران شد
- شبنشینی غیرایرانی در هفتِ یلدایی
- جوایز ادبی و دوستان و دشمنان واقعی
- انتقاد نویسنده روزنامه اعتماد از جشنواره سینما حقیقت : اغلب آثار شلخته و پروپاگاندایی بودند
- بلا گردان / در حاشیه مستند «ضد قهرمان»
- کوتاه درباره «ملاقات با جادوگر» لمپنیسم سینمایی!
- بازدید معاون اول رییسجمهور و وزیر ارتباطات از غرفه همراه اول
- پس از ۳۸ سال؛ رئیس فیپرشی استعفا داد
- نمایش غلامرضا لبخندی / گزارش تصویری
- جشنواره ملی تئاتر کوتاه کیش افتتاح شد/ معرفی داوران بخش عکس