روزنامه جوان در مطلبی نوشت: زنان در سینمای غرب و به ویژه هالیوود برخلاف سینمای ایران سهم ناچیزی در شغلهای پشت دوربین دارند. برای همین کمپانی مارول ابراز امیدواری کرده تا در آینده برای بیشتر شدن این سهم تلاش بیشتری کند.
با وجود اینکه زنان سینماگر به ویژه فعالان سینماگر پشت دوربین پس از انقلاب اسلامی سهم عمدهای از بازار کار سینما و هنرهای نمایشی را به خود اختصاص دادهاند و این یک امر عادی محسوب میشود اما در آن سوی جهان و در ایالات متحده زنان به دلیل سهم ناچیز در شغلهای پشت دوربین همواره معترض بودهاند و همین باعث شده تا کمپانی مارول مجبور شود وعدههایی برای سهیم کردن زنان ارائه بدهد.
سهم زنان از سینمای غرب و به ویژه هالیوود بیشتر در مقابل دوربین تعریف میشود و به زنان برای گرفتن شغلهای پشت دوربین رغبتی نشان داده نمیشود. فایگی رئیس استودیوهای مارول در دهمین دوره گردهمایی تولید با کنفرانس که در استودیوی پارامونت برگزار میشد به صحبت درباره آنا بادن کارگردان مشترک بیستمین ساخته استودیو مارول که به عنوان اولین کارگردان زن این مجموعه فیلمها شناخته میشود، پرداخت.
او در پاسخ به سؤالی که آیا ممکن است تعداد ۲۰ فیلم بعدی مارول توسط کارگردانان زن ساخته شود بیان کرد: من نمیتوانم قول بدهم که ۲۰ فیلم آینده مارول را زنان خواهند ساخت اما میتوانم بگویم تعداد زیادی از این فیلمها را کارگردانان زن میسازند. یک پژوهش در غرب نشان میدهد تعداد کارگردانان زن در سینمای امریکا نسبت به مردان بسیار ناچیز است. در مجموع سهم زنان پشت دوربین بسیار کمرنگ است. این پژوهش نشان میدهد زنان در جایگاههای کارگردانی، نویسندگی، مدیریت تولید، تدوین و فیلمبرداری بسیار حضور ناچیزی دارند. این آمار از ۲۰ سال پیش به این سو تغییر چندانی نکرده است. موضوع نابرابری جنسیتی میان کارگردانهای هالیوودی در چند وقت گذشته به یکی از بحثهای داغ تبدیل شده است. در جوایز گلدنگلوب و بفتا نیز حضور نداشتن کارگردانان زن در میان نامزدهای جایزه بهترین کارگردانی انتقادات فراوانی برانگیخت.
با یک مقایسه درباره وضعیت زنان در سینمای ایران با سینمای غرب به خوبی میتوان دریافت که پس از انقلاب اسلامی زنان در همه عرصهها حضور چشمگیری داشتهاند و این حضور در سینما نیز قابل توجه است. امروزه بسیاری از فیلمسازان مطرح ایرانی از میان زنان هستند. درباره مشاغل پشت دوربین نیز زنان سهم عمدهای را به خود اختصاص دادهاند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- بنیاد ایرانشناسی برگزار میکند؛ نشست تخصصی روایت وطن در سینمای ایران
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- چاقوکشی برای رسیدن به حق!/ درباره لزوم فاصلهگذاری بین هنرمند و انسان خوب
- سینمای ایران از نفس افتاده است
- از تاریکی گفتن موجب روشنایی نمیشود/ سینمای ایران نیازمند فیلمهایی است با تم امید و جسارت
- چرا سیاهنمایی کارِ سینمای ایران نیست
- سینمای ایران به هوای تازه نیاز دارد
- استقبال تماشاگران و منتقدین از یلدا در جشنواره ساندنس
- نکتههای گمشده سینمای ایران/ اهمیت دکور در سینمای دهه ۳۰ + ویدئو
- آزمون بزرگ «خانه پدری»
- گزارش سازمان سینمایی از وضعیت سالنهای سینمای کشور
- حجازیفر: پول سینما را در تئاتر خرج میکنم
- ساختار «خانه سینما» پیر شده است/ صنف نباید نیازمند پول دولت باشد
- چرا ما دیگر به کمدیهای وطنی نمیخندیم؟
- «کوچه ژاپنیها» و «عنکبوت» مجوز ساخت گرفتند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد





