ارسلان امیری کارگردان فیلم سینمایی «زالاوا» درباره انگیزههای خود برای پرداختن به یک داستان ماورایی در اولین تجربه کارگردانی خود در سینما، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش سینماسینما، نشست خبری فیلم سینمایی «زالاوا» به کارگردانی ارسلان امیری عصر امروز ۱۵ بهمن در خلال برگزاری سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد.
امیری در ابتدای این نشست درباره انگیزه خود برای ساخت این فیلم گفت: یک احساس و کنجکاوی درباره باور من شکل گرفت و ماجراها و داستانهایی درباره موضوعات متافیزیکی در خانواده پدری میشنیدم که گاهی منجر به باورهای غیرمنطقی میشد.
وی افزود: همه ما این داستانهای عام را شنیدهایم. روزی که پدرم داشت خاطراتش را تعریف میکرد، جزو اولین خاطراتش تسخیر و استخدام یک جن در خانواده پدریاش بود. این برای من جذاب بود، نه خود داستان بلکه شیوهای که پدرم آن را تعریف میکرد و به گونهای باورپذیر بود همه از این داستانها دارند من آن شیوهای را که منجر به باورپذیری شود، دوست داشتم و تصمیم گرفتم این قصه را بنویسم.
وی افزود: ما در این مسأله وارد مبحث درام میشویم ما وارد حاشیه مانند اینکه جن وجود دارد یا نه، نشدیم از سو استفادههایی که از این جنس باورها میشود، گفتیم.
نوید پورفرج بازیگر این فیلم هم گفت: به نظرم سکانسی که عاشقانه شروع میشد و تا پایان فیلم ادامه داشت سکانس سختی بود، بیست تا بیست و پنج روز همان سکانس پایانی طول کشید حفظ راکورد خیلی سخت بود. تیمی که کار میکردیم درجه یک بود و همکاری با آنها باعث افتخار بود، فیلمنامه بسیار خوب بود در صفحه دوم به این نتیجه رسیدم که باید در آن حضور داشته باشم.
ارسلان امیری هم درباره حضور نوید پورفرج در فیلم عنوان کرد: همه سکانسها برای نوید مشکل بود او زحمت زیادی برای فیلم کشید ما دو ماه و نیم در حال تمرین دو زبان با او بودیم. هرچند کرمانشاهی است اما باید به گونهای صحبت میکرد که مخاطبان متوجه شوند.
امیری درباره تاثیر حضور همسرش در شورای فیلمنامه فارابی بر حمایت بنیاد از این فیلم گفت: همسرم آیدا پناهنده دو ماه به اشتباه در بنیاد سینمایی فارابی بود که با حملههایی مواجه شد آن زمانی که همسرم در آنجا بود اصلاً ماجرای ساخت فیلم مطرح نبود. ضمن اینکه همسرم منتقد جدی این فیلم است.
سمیرا برادری تهیهکننده این اثر هم عنوان کرد: فیلمنامه این اثر برای من فاکتورهایی داشت که همان ابتدا خواندم متوجه شدم با زبان مردم، برای مردم و با در نظر گرفتن شعور مردم بود.
محمد رسولی مدیر فیلمبرداری هم توضیح داد: بزرگترین چالش این کار کارگردانی ارسلان امیری بود من الفبای سینما را از او یاد گرفتم و این باعث میشد هم بخواهم عرض اندام کنم و هم تواضع در مقابل استاد را داشته باشم. فیلمبرداری کار پیچیدهای بود قرار بود فیلمنامه بین ژانری باشد و مسیر سر راستی نداشته باشد این موضوع هم در فیلمنامه و هم در فیلمبرداری خودش را نشان بدهد یعنی هرچند میخواستم شیطنتهایی در ژانر وحشت کنم اما گاهی ترمز خودم را میکشیدم تا وارد فضای رئال شوم. ما در بیست روز دو سکانس را گرفتیم که باید وحدت زمانی حفظ میشد.
امیری در ادامه درباره زبان فیلم گفت: اساساً من زبان کردی را دوست دارم و دوست داشتم فیلم با این زبان ساخته شود ولی میخواستیم مخاطب عامتری داشته باشیم. سینمای اقوام به نظرم باید تقویت شود من دوست دارم نشانههای قومیت را در فیلمها داشته باشم اما ممکن است داستان این فیلم در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. اگر همه اقوام صدا، فیلم و رسانه داشته باشند این موضوع باعث صلح پایدار خواهد شد و بیشتر شناخته میشوند.
امیری درباره سکانس حضور گربه در فیلم هم گفت: این موضوع نشاندهنده این است که همه عوامل خوب کار کردند همه به نوعی در حال بازی گرفتن از این گربه بودند. آن گربه هم خیلی با ما همکاری کرد.
محمدحسین کرمی طراح صحنه این اثر گفت: ارسلان خودش قبلاً به آن لوکیشن رفته و دیده بود آن روستا به قدری زیبا و عجیب بود که ما به لحاظ اقلیمی چالشی نداشتیم. چالش ما ایجاد ترس از المانهای ساده بود اینکه بدون نشان دادن شمایل جن بتوانیم ترس را القا کنیم.
پوریا رحیمی سام دیگر بازیگر این فیلم هم گفت: از چندین سال پیش در جریان تولید این فیلم بودم حتی قرار بود نقش دیگری بازی بکنم. من معتقدم بازی در این نقش برای من یک شانس بود، چالش زبان یک ترس بزرگ برای ما بود. پیدا کردن کوک اصلی بازیها چالش زیادی برای ما بود ما بسیار مرهون بازیگران خوب کنارمان هستیم.
امیری گفت: من فیلمی درباره جن نساختم و هیچ وقت فیلمی درباره موضوعی به این حساسی نمیسازم فیلم درباره این نیست که جن وجود دارد یا نه. ماجرای جن دستمایهای برای رسیدن به موضوع باور است.
امیری درباره این سوال که آیا طبق تصویر ارائه شده در فیلم کردها خرافه پرست هستند؟ گفت: لطفاً فتنه درست نکنید این فیلم نمادین است و میتواند در همه جای جهان رخ بدهد این اتیکت زدنها یک بیماری کثیف برای به جان هم انداختن اقوام است.
وی گفت: این فیلم بین ژانری است وقتی شما فیلم ژانر میسازید به یک سری مردم نیاز دارید. فیلم را در کردستان ساختم چون آدم در زمین خود راحتتر بازی میکند کردستانیهای اهل موسیقی و هنر هستند یک انعطاف و علاقه عجیبی به هنر دارند از آنجایی که بودجه فیلم من کم بود، باید از دوستانم و همشهریانم استفاده میکردم اگر فیلمم را در کردستان ساختم به خاطر این است که به کردستان و فرهنگش علاقه دارم.
برادری هم گفت: گیشه نباید مختص یک عده خاص باشد ما باید بیشتر به سلیقه مخاطب احترام بگذاریم. پروسه پیش تولید فیلم دو سال طول کشید. اگر همه فرمولهای گیشه را نداشته باشد بخشی از آن را دارد و آن قصه گفتن برای مردم است.
عباسی گریمور این اثر هم توضیح داد: این یکی از سختترین کارهای من بود. ما یک گروه شش نفره بودیم که هر کدام زحمت زیادی کشیدند. ما چالشهایی داشتیم برای رسیدن به این آدمهایی که هر کدام نشانهای از روستا داشته باشند خیلی با هم صحبت کردیم.
منبع: مهر
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- چهار فیلم ایرانی در چهار بخش جشنواره کارلووی واری
- اکران «زالاوا» در ترانسیلوانیا و پاریس
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد: «زالاوا» به زودی اکران میشود/ مردم بهترین تبلیغ هستند
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «علت مرگ: نامعلوم»؛ اثری با ارزش و کمیاب در سینمای امروز ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
آخرین ها
- عمارت روبرو برگزار میکند؛ سومین دوره «چشم در چشم» با رخشان بنیاعتماد
- ۲ فیلم جدید روی پرده سینماها میرود
- نگاهی به «هفتاد سی»؛ شروع امیدوارکننده بهرام افشاری
- در یک نشست فوقالعاده مطرح شد؛ دغدغههای تهیهکنندگان سینمای ایران چیست؟
- نمایش سه فیلم ایرانی در جشنواره هندی
- برگزاری هفتمین کنفرانس سنجش و ایمنی پرتوهای یونساز و غیریونساز با مشارکت همراه اول
- فیلم رسولاف میان بهترین فیلمهای غیرانگلیسی/ اعلام برندگان انجمن ملی منتقدان فیلم آمریکا
- در جشنواره فیلم گوتبورگ سوئد؛ ژولی دلپی جایزه یک عمر دستاورد هنری میگیرد
- نشست رسانهای جشنواره بینالمللی تئاتر فجر؛ دبیر جشنواره: به حواشی توجهی ندارم/ مشارکت ۲۸۱ هنرمند در جشنواره چهل و سوم
- انتقاد از سانسهای محدود فیلمهای غیرکمدی؛ کدام فیلمهای کمدی و جدی در هفته گذشته پرفروش بودند؟
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ اعلام آثار مسابقه کوتاه داستانی
- در یک اظهار نظر غیرمنتظره؛ اولیور استون «شرور» را بهترین فیلم ۲۰۲۴ دانست
- دردم از عشق است و درمان نیز هم
- تقدیر وزیر ارتباطات از همراه اول بابت حسن تدبیر در پایهگذاری سایت ارتباطی امیرآباد دشتروم
- فوت دو بازیگر تئاتر؛ علی رشوند و مریم منصوری درگذشتند
- «۲۱ گرم»؛ وزنِ روح
- بهرهبرداری از سایتهای روستایی جدید همراه اول در کهگیلویه و بویراحمد با دستور وزیر ارتباطات
- گیشه سال سینما در تسخیر انیمیشن و دنبالهها/ ۱۰ فیلم پرفروش سینمای جهان در سال ۲۰۲۴
- اکران مردمی فیلم علت مرگ: نامعلوم / گزارش تصویری
- درخواست نعمتالله از مسئولان جشنواره فجر: «قاتل و وحشی» را یک سانس در کوچکترین سالن جشنواره اکران کنید
- دستیابی ارزش بازار سلامت دیجیتال جهانی به ۸۵۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۳۰
- آغاز پویش قرعهکشی جایزه بزرگ همراه اول ویژه تمامی استانها
- فیلمی توقیفی که بعد از ۳ سال سریال میشود
- کارگردان «نیم رخ» با «دو سی» به شبکه نمایش خانگی آمد
- فیلمسینمایی «عکس»؛ تلاشی برای بازخوانی جایگاه انسان مدرن در جوامع سنتی
- «مالی سویینی» در دوبی روی صحنه میرود
- احمد صدری سرپرست دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- بررسی سریالهای پربیننده ۲۰۲۴/ سریال در عصبانیترین حالت ممکن
- غوغای فصل جدید یک سریال؛ «بازی مرکب» روی دست «چهارشنبه»
- سیاوش چراغیپور دبیر جشنواره ملی فیلم فضای باز شد