آغاز داستان
داستان گفتههای شگفتانگیز سحر قریشی از آنجا آغاز شد که این بازیگر سینمای عامهپسند که در رسانههای مجازی هوادارانی هم دارد، در گفتوگویی ویدیویی که بهسرعت کانالها و مجاری ارتباطی مجازی را درنوردید، از عدم موافقتش با حضور زنان در ورزشگاه گفت و مدعی شد که حضور در کنار مردان او را منقلب میکند. گفتههایی بشدت عجیب و البته خودافشاگرانه که میتوانست به عنوان اظهارنظری عادی نادیده گرفته شود؛ اما آنجا که او این قضیه را به تمامیت زنان این سرزمین تعمیم داد و گفت به این دلیل مخالف حضور زنان در ورزشگاهها است، ماجرا را پیچیده کرد. قریشی که خود همین چند ماه پیش، عکسی از خود در یکی از استادیومهای کشور امارات در حال تماشای بازی آسیایی پرسپولیس تهران منتشر کرده بود، بدون اینکه به این تجربه اشارهای داشته باشد، گفت که دوست ندارد هیچوقت به ورزشگاه فوتبال برود و مخالف حضور زنان در ورزشگاههاست: «دوست ندارم برم استادیوم، از اینکه کنار تعداد زیادی آقا قرار بگیرم منقلب میشم، احساس امنیتم رو از دست میدم».
همه علیه سحر!
از این رو که سخنان قریشی علیه یکی از اصلیترین خواستههای زنان در چند وقت اخیر ابراز شده بود، بازتاب فراوانی یافت و عکسالعملهای تندی را باعث شد؛ عکسالعملهایی گاه به همان اندازه سخنان قریشی سطحی و افراطی. به گزارش فرارو، کاربری نوشت: ببینید اینکه سحر قریشی چه کاراکتری داره به خودش مربوطه کاری با اون نداشته باشیم. داستان بر سر اینه که افرادی مثل او، وارد عرصه هنر شدن که مشخصا در شأن پدیدهای به اسم هنر نیستن. کاربر دیگری نوشت: از سحر قریشی که کارگردان پدرخوانده و مشاهیر بزرگ سینمایی دیگه رو نمیشناسه انتظار بیشتری نیست. برخی دیگر از کاربران نیز سحر قریشی را متهم به ریاکاری کردند: متاسفانه این اتفاقا بیشتر از هر چیز نشون میده تو ایران میشه با ریاکاری و دروغ پلههای ترقی رو چهار تا یکی بالا رفت. در همین رابطه کاربری دیگر توییت کرد: عاقبت سحر قریشیها مثل آزاده نامداریها خواهد بود. یک کاربر دیگر نیز با انتشار تصاویری از قریشی، آزاده نامداری و الهام چرخنده آنها را الهههای چرخش خواند. بسیاری دیگر نیز سحر قریشی را با امیر تتلو، خواننده جنجالی موسیقی زیرزمینی مقایسه کردند که با اظهارنظرهای عجیبش در ماههای اخیر بشدت بحثبرانگیز شده است. در میان این همه اظهارنظر تند و افراطی اما برخی هم منطقیتر با ماجرا روبهرو شدند. یکی گفت: خب عزیزم شما نمىتونى حس خودت رو تعمیم بدى به همه خانمهاى ایران و این همان نظری است که یکی دیگر از سلبریتیهای سینمایی هم داشت که قبل از اشاره به او بهتر است اظهارنظر پژمان راهبر روزنامهنگار را نیز بخوانیم: قطعا منظور سحر قریشی از منقلبشدن چیزی نیست که دستمایه طنزهای ماست؛ اما سلبریتیهای ما اغلب بیمطالعه و کمسوادند و دایره واژگانشان کوچک. پس چیز عجیبی نیست که خرابکاری میکنند؛ حتی آنهایی هم که فکر میکنید فرهیختهاند و باسواد. اگر چه آنها فضیلت سکوت را دریافتهاند!
زنان علیه زنان
در میان آرا و اظهارنظرهای گوناگونی که علیه صحبتهای سحر قریشی ابراز شد، یکی از شدیدترین عکسالعملها را مهناز افشار نشان داد که با اشاره به این گفته سحر قریشی که عنوان کرده بود از اینکه بین مردها قرار بگیرد، منقلب میشود، در توییترش پاسخ او را داد. افشار که در روزهای اخیر به دلیل صحبتهایش درباره همسر زندانیاش و ماجرای شیرخشکهای آلوده خبرساز شده بود، در پاسخ سحر قریشی با هشتگ زنان علیه زنان واکنش نشان داد و در توییترش نوشت: نمیشه خیلی راحت حق نیمی از جامعه رو انکار کرد، چون یک نفر وقتی در کنار مردان قرار میگیره منقلب میشه!
گفته تند افشار، اما بهرغم اینکه بازتاب زیادی داشت و به اصطلاح دیده شد، برخلاف انتظاری که میرفت، همدلی چندانی را به وجود نیاورد. دلیل این اتفاق هم به عکسالعملهای سابق این بازیگر برمیگشت. حقیقتش افشار، مثل تمام بازیگران و کلا هنرمندان دیگر این مرزوبوم عادت کرده در مورد تمام قضایایی که در رسانهها و حتی در شایعات مطرح میشود، عکسالعمل نشان دهد و میدانیم که در چشمبودن و مرتب دیدهشدن درصد اشتباهات را نیز افزایش میدهد. به گفتهای دیگر، پرگفتن سوتیهای فرد را بیشتر میکند و این قضیه را در مورد بیشتر به اصطلاح سلبریتیهای ایران میتوان صادق دانست که بیتوجه به اینکه موضوعی در حیطه دانایی و صلاحیت آنها هست یا نه، بیمحابا اظهارنظر میکنند و با اعتبار خود کاری میکنند که صحبتهای درستشان نیز خواننده را پس میزند؛ چه رسد به افاضاتی از قبیل التهاب و انقلاب درونی آن یکی بازیگر!
سلبریتیها علیه خود
مثالها زیادند و خوشبختانه یا متاسفانه اینوری و آنوری هم ندارد. همانقدر که هانیه توسلی با گفتههای سطحی درباره گربهاش میتواند بازتاب منفی به وجود آورد. وحید یامینپور هم میتواند با گفتن از یمن همان کار را بکند. بازیگرانی که در روزهای زلزله با گفتههای موجزده و سطحیشان علیه نهادهایی چون هلالاحمر موج سفرهای شخصی به مناطق زلزلهزده را به وجود آوردند؛ همانقدر میتوانند آزاردهنده جلوه کنند که مثلا علی کریمی که گویا قصد کرده هر نقلقولی از بزرگان را به نام کورش جا بزند یا آزاده نامداریها و تتلوها و ساره بیاتها و مهناز افشارها و خیلیهای دیگر. حقیقتش ما در سینما و تلویزیونمان چهرههای چندان باسوادی نداریم. سلبریتیهایی با اطلاعاتی بشدت اندک؛ که با این اطلاعات کم و اصرارشان برای اظهارنظر در هر موضوعی، گاه باعث سوتیها و گافهای بزرگی میشوند؛ گافهایی که خود سلبریتیها را هم سوژه کاربران میکند. این قصه را در سالهای اخیر به کرات دیدهایم.
معایب و محاسن
فضای مجازی در کنار همه محاسنش، معایبی نیز دارد. هرقدر که رابطه مستقیم و رخبهرخ شخصیتها و به اصطلاح چهرهها یا سلبریتیها با مخاطبانشان میتواند در برخی موارد از محاسن فضای مجازی به شمار آید. همین رابطه روبهرو در برخی موارد هم میتواند باعث دردسر شود. دردسرهایی که دربارهشان در سالهای اخیر زیاد شنیدهایم؛ و دلیلش هم در بیشتر موارد این بوده که بعضی چهرهها خود را ملزم به انتشار مطالبی میکنند که در آن موضوع سررشته ندارند. در این مورد مثال زیاد میشود آورد. از آن بازیگری که به واسطه عشق و علاقهای که به سگهای زندهیاب هلالاحمر در جریان زلزله پیدا کرده بود، فتوای شرعی داد که سگ نجس نیست- بیتوجه به اینکه نجسبودن یا نبودن آن ربطی به علاقه ما به این موجود دوستداشتنی نمیتواند داشته باشد؛ تا آنهایی که ادعا کردند و دلیل زلزله را پیدا کردهاند و آن به جز پوشش زنان نمیتواند باشد؛ یا آن زیرزمینیخوانی که از فلسفه حجاب نوشت، آنهم فقط و فقط برپایه عقدههای خود زمانی که زنی را میبیند. یکی از آخرین نمونهها در این میان، اما سخنان حیرتانگیز وحید یامینپور مجری برنامه تلویزیونی جهانآرا در شبکه افق است که گفت به مردم کشور یمن به دلیل کشتن علی عبدالله صالح ابراز حسادت میکند، چون ایرانیها مثل آنها نتوانستند سیاستمداران خائن و سران فتنه را به اشد مجازات برسانند. اظهاراتی که در صفحات مجازی با واکنش منفی بسیاری از کاربران روبهرو شد. یکی از آنها مهراب قاسمخانی نویسنده سریالهای طنز بود که در صفحه اینستاگرام خود در واکنش به اظهارات یامینپور نوشت؛ اگر یامینپور تا این حد به مردم یمن حسادت میکند، به این کشور برود، بسیاری از مکانها را منفجر کند تا به آرزویش برسد.
دکتر احمد یحیایی مدرس ارتباطات میگوید: جهان امروز، دنیای اطلاعات خوانده میشود و افکار و آگاهی مردم جامعه درحال رشد است. مخاطب امروز فعال است و در مقابل هر پیام، تصویر و اطلاعات، واکنشهای متفاوت دارد. البته گروهی بیهدف به نشر مطالب میپردازند و گروهی دیگر که از سواد رسانهای برخوردار هستند، سعی میکنند هر پیام، تصویر و خبری را به راحتی نپذیرند و بدون تحقیق، آن را نشر نمیدهند، اما درباره سوپراستارها باید تأکید کنم به دلیل مقبولیت اجتماعی که دارند، مسئولیت بیشتری بر دوششان است و باید بیشتر مواظب باشند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- آیا سحر قریشی ممنوع الکار شده است ؟
- حمله عجیب طرفداران گروه موسیقی بی تی اس در فضای مجازی به یک فیلم اکران نشده
- رمزگشایی روزنامه فرهیختگان از جنجالهای اخیر سحر قریشی
- فرح بخش : سحر قریشی برای ازدواج به ترکیه رفته و مهاجرتی در کار نیست / او برخواهد گشت
- «بانکزدهها» با موسیقی گروه مشهور کرهای «بیتیاس» آماده نمایش شد
- مراحل فنی «بانکزدهها» تکمیل میشود/ رونمایی از لوگوی فیلم
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- در ستایش فرم/ نگاهی به فیلم «گیلدا»
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو» با بازی مهناز افشار
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهیابی «گوسفند» به جشنواره «بوسان»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- بیانیهی صنفی اعلام حداقل دستمزد نگارش فیلمنامه در سال ۱۴۰۴
- با حضور اما کورین و اولیویا کولمن؛ یوروس لین «غرور و تعصب» را میسازد
- نزدیک به ۷۲ میلیارد تومان فروش آنلاین سینمای ایران در نوروز ۱۴۰۴
- فرهاد آییش «ونگوگ» میشود
- راهیابی «پس از پدر» به جشنواره روسی
- ۱۱ فیلم اعلام شد؛ «منفعت آدام» بخش هفته منتقدان کن را افتتاح میکند
- فوت برنده جایزه نوبل ادبیات؛ ماریو بارگاس یوسا درگذشت
- واکنش نماوا به اظهارات حسن فتحی؛ کلیه تعهدات سریال «ازازیل» انجام شده/به دنبال ایجاد وفاق بین تهیهکننده و کارگردان هستیم
- مرگ بازیگر شرور سینما؛ نیکی کَت درگذشت
- دومین نمایشگاه «چند تکه آینه» با آثار تجسمی سینماگران این بار در شیراز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی شد
- نمایش و نقدِ «چاقوکشی» در سینما اندیشه
- آغاز داوری پانزدهمین جشن بزرگ منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران
- تاریخ نمایش فیلم جعفر پناهی در فرانسه مشخص شد
- برای آرش کوردسالی/ «نفت» از آن سوی «دیوار»
- ای مرگ بیا که زندگی کشت مرا؛ سریال «ازازیل» و آغازی بر یک پایان
- با انتشار یک متن گلایهآمیز؛ حسن فتحی از «ازازیل» خداحافظی کرد
- فوت سازنده فیلم «اولین خون»؛ تد کاچِف درگذشت
- اولین عکس «استخوانسوز» رونمایی شد/ ادامه فیلمبرداری در تهران
- جشنواره ویزیون دو ریل در ایستگاه پایانی؛ جشنواره سوئیسی، ۲ جایزه به سینمای ایران داد
- پردازش سخن
- در پی اعلام خبرهایی از ساخت سریال تازه مدیری؛ ژوله و قاسمخانی همکاریشان را با تلویزیون تکذیب کردند
- آکادمی داوری اعلام کرد؛ اسکار بدلکاران به رسمیت شناخته شد
- تغییر موضع کارگردان «آواتار» نسبت به هوش مصنوعی
- خبرهایی از جشنواره کن/ نمایش یک فیلم اول در افتتاحیه و حضور فیلم اسپایک لی در جشنواره
- فیلمهای کن ۲۰۲۵ اعلام شد/ فیلم جدید جعفر پناهی در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن
- درباره سریال معاویه؛ وقتی عربستان تاریخ خودش را هم تحریف می کند
- «داستانها و فیلمهای ابراهیم گلستان» منتشر شد