اسماعیل کهرم در اعتمادنوشت :سالهاست در تلویزیون برنامهای ندارم و ظاهرا ممنوعالتصویر شدهام. این در حالی است که پیشتر در شبکه ۴ برنامهای در حوزه محیطزیست اجرا میکردم که با استقبال مخاطبان نیز مواجه شده بود، اما نظر رییس گروه بر ادامه این برنامه قرار نگرفت و پخش آن متوقف شد.
این روزها بسیاری افراد و حتی مسوولان این گزاره را مطرح میکنند که تلویزیون نمیبینند و رادیو گوش نمیدهند. در این شرایط که مسوولان نیز خود را مخاطب این رسانه نمیدانند، آیا میتوان از رسانه ملی سخن گفت؟ چقدر از زمان تلویزیون به نمایش فیلمها و تلهتئاترهای ارزشمند، اطلاعرسانی درباره محیطزیست و… اختصاص دارد.
در برنامههای خبری سایر کشورها میبینیم، ابتدا خبرهای سیاسی، جنگ، مشکلات اجتماعی، ورزشی و… را پخش کرده اما یک دقیقه آخر، به خبری خوش در حوزههای مختلف و بهویژه محیطزیست اختصاص دارد و به این ترتیب برنامه با لبخند مجری و امید خاتمه پیدا میکند. حال در برنامههای خبری ما چقدر به این موضوع توجه میشود؟ ما نه تنها چنین رویهای را شاهد نیستیم، بلکه میبینیم برنامههای محیطزیستی در شبکههای غیراصلی آن هم در ساعتهایی که کمترین میزان ببینده را دارد، محدود میشود. در چنین شرایطی میتوانیم انتظار داشته باشیم مردم نسبت به این مقوله حساسیت داشته و آمار تخریبها کاهش پیدا کند؟
ضربالمثلی میگوید: «اگر میخواهی خوشنویس شوی، بنویس و بنویس و بنویس.» رسانه ملی هم برای ایجاد حساسیت درباره محیطزیست باید مدام درباره محیطزیست و راههای حفاظت آن، برنامههای متنوع بسازد و نگاه سنتی نسبت به این حوزه را تغییر دهد.
در مقابل میبینیم در برنامههای کودک وطنی گونههایی مانند گرگ یا روباه و… به عنوان گونههای نامطلوب دیده میشوند که جامعه محلی برای نجات خود و دامش باید آنها را از بین ببرد. چرا ما برنامهای نمیسازیم که به نقش این گونهها در حفظ جمعیت جوندگان توجه کند؟ تا زمانی که ما تنوع برنامهای را لحاظ نکرده، سطح کیفی آنها را بالا نبرده و در یک کلام خانهتکانی در رسانه ملی نکرده باشیم، نمیتوانیم انتظار داشته باشیم نظر مردم درباره این رسانه تغییر کند و دوباره پای تلویزیون بنشینند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «افسانه هیرکانی» فراخوان دارد
- واکنش روحالله سهرابی به ادعای جهانگیر کوثری؛ کی و کجا برای اکران فیلمتان مراجعه کردهاید؟
- دولت به دنبال مستمسک قانونی برای برخورد با اهالی فرهنگ و هنر
- آبشخورِ آهوانِ تشنه!/ نگاهی به مستند «مُغیسُف»
- «برگ جان» بهترین فیلم شانزدهمین جشنواره توسعه سبز شد
- رقابت حامیان محیط زیست در رادیو
- بهروز غریبپور: دولت باید متولی ساخت فیلم درباره محیطزیست باشد
- قصه شکارچی حرفهای که حامی محیط زیست و حیوانات شد
- درخواست میترا حجار از مردم برای شناخت اقیانوسها
- ایوبی: امیدوارم درس گرفته باشیم که مسائل زیستمحیطی، لوکس و فانتزی نیستند
- احسان کرمی ممنوع التصویر شد
- دیکاپریو باز هم روی محیط زیست سرمایه گذاری کرد
- واکنش حمید استیلی به خبر ممنوع التصویری اش: استقبال می کنم
- شما هم بگین صداوسیما زده
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟