جزئیات آیین بزرگداشت و نکوداشتهای بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران در باغ کتاب تهران اعلام شد.
به گزارش سینماسینما، مراسم بزرگداشت داریوش اسدزاده، ابوالحسن تهامی نژاد و داریوش مهرجویی در بیستمین جشن بزرگ سینمای ایران برگزار می شود و جایزه سیف الله داد نیز به پاس یک عمر خدمت به فرهنگ و هنر ایران به سید مهدی شجاعی اهدا خواهد شد.
این مراسم با حضور سینماگران، مسئولان و دست اندرکاران فرهنگی و هنری کشورمان ساعت ۲۰ یکشنبه ۲۸ مرداد ماه در باغ کتاب تهران برگزار می شود.
داریوش اسدزاده
داریوش اسدزاده متولد ۱۳۰۲ در کرمانشاه دوره دبیرستان را در مدرسه دارالفنون به پایان رسانده و فارغ التحصیل دانشکده بازرگانی و دارایی، همچنین دارای مدرک دکترا در رشته «ادبیات هنر» از دانشگاه تهران است. او از ۲۰ سالگی وارد عرصه بازیگری شد و از همراهان تئاتر نصر بود. اسدزاده در بسیاری از فیلم های کوتاه و همچنین در بیش از ۸۱ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته است.
تالیف کتاب هایی درباره تاریخ تئاتر ایران و تاریخ تهران از جمله فعالیت های وی در حوزه نوشتار است.
ابوالحسن تهامی نژاد
ابوالحسن تهامی نژاد متولد ۱۳۱۷ در تهران و از گویندگان و سرپرستان پیشکسوت گفتار فیلم و همچنین از مترجمان با سابقه سینمایی کشور است. وی از سال ۱۳۳۷ کار دوبله را آغاز کرد.
تهامی نژاد برای نخستین بار آنونس گویی را به صورت هنری و حرفه ای با ادبیات ویژه، مرسوم کرد و با سابقه روزنامه نگاریاش اولین کسی بود که نقد دوبله را به صورت جدی در مطبوعات بنیان گذاشت.
مخاطبان سینما و تلویزیون کشور با صدای گرم وی بر بسیاری از چهره های بزرگ سینمای جهان و ایران آشنا هستند و آثار بی شماری از تاریخ سینمای دنیا برای نمایش در سینما و تلویزیون کشورمان تحت مدیریت وی دوبله شده است.
تهامی نژاد از سال ۱۳۴۰ کار ترجمه را آغاز کرد و بیش از ۲۰ کتاب که ۵ عنوان آن (هملت، هنری پنجم، جولیوس قیصر، رومئو و ژولیت و تاجر ونیزی) از آثار شکسپیر را ترجمه کرده است. وی همچنین کلیه آثار اسکاروایلد و زندگی کوروش» اثر گزنفون را به فارسی برگردانده است.
تهامی نژاد به همراه همسرش دکتر بهبهانی (زبان شناس و پژوهشگر پژوهشگاه علوم انسانی) کتاب بررسی ادبیات معنوی را که هم اکنون کتاب درسی دانشگاه است تالیف کردهاند.
داریوش مهرجویی
داریوش مهرجویی متولد ۱۳۱۸ در ایلام است. وی فارغ التحصیل فلسفه از دانشگاه یو سی ال ای آمریکا است و در سال های دور سردبیری نشریه پارس ریویو لس آنجلس را به عهده داشته است.
مهرجویی در سال ۱۳۴۸ فیلم «گاو» را ساخت که برای سینمای ایران، جوایز متعددی را از جشنواره های بین المللی به همراه داشت و فصل جدیدی را در سینمای ایران رقم زد. او بالغ بر ۲۴ فیلم سینمایی با عنوان کارگردان، ۲۲ فیلم سینمایی با عنوان نویسنده فیلمنامه و ۱۳ فیلم را در مسند تهیه کننده در کارنامه خود دارد.
وی همچنین به عنوان طراح و مدیر هنری، تدوین گر و سرمایهگذار نیز در سینما فعالیت داشته است.
سید مهدی شجاعی
سید مهدی شجاعی متولد ۱۳۳۸ در تهران و فارغ التحصیل نمایش نامه نویسی و ادبیات دراماتیک است. وی سالها مسوولیت صفحههای فرهنگ و هنری روزنامه جمهوری اسلامی و سردبیر ماهنامه صحیفه را به عهده داشت و هم زمان «انتشارات برگ» را مدیریت می کرد.
قطعات ادبی، داستانها و نمایشنامههای او در قالب چندین کتاب منتشر شده است.
فیلمنامه های بدوک (۱۳۷۰)، قله دنیا(۱۳۷۴)، پدر (۱۳۷۴)، کمین(۱۳۷۵)، مسیر عشق (مسافر کربلا) (۱۳۸۷) در کارنامه سینمایی او به چشم می خورد.
وی در بسیاری از هیاتهای داوری در جشنوارههای تئاتر کشور حضور داشته است و علاوه بر آن عضویت در شورای سیاستگذاری تئاتر کشور، عضویت در هیات مدیره کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عضویت در شورای سیاستگذاری حوزه هنری، عضویت در هیات امنای بنیاد سینمایی فارابی، عضویت در شوراهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، عضویت در هیات داوران جشنواره بین المللی فیلم قاهره، فیلم فجر و… از دیگر سوابق سید مهدی شجاعی است.
فیلمنامه ۲۶ قسمتی حضرت یوسف(ع) با عنوان «یعقوب ترین یوسف، یوسف ترین زلیخا» و سرپرستی دایره المعارف امام حسین (ع) از دیگر فعالیت های تحقیقی او به شمار می رود که اولین مجلدهای آن منتشر شده است.
شجاعی بیش از ۲۵ تالیف و ۴۳ ترجمه منتشر شده برای کودکان و بیش از ۴۲ تالیف داستان و رمان در زمینه بزرگسالان دارد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛ ابعاد پرونده قتل داریوش مهرجویی روشن است
- پایان کار جشنواره فیلم کوروش با معرفی برگزیدگان
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایش «بانو» در جشنواره فیلمهای ایرانی کوروش/ برگزاری یادبود داریوش مهرجویی در تورنتو
- سینمای ملی ایران را تعریف کنید و شکل آن را بکشید
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- هارون یشایایی: مهرجویی خیلی اهل مدارا بود
- معرفی فیلمهای راه یافته به مرحله دوم جایزه ایسفا
- وکیل متهم ردیف اول: شاید هیچ وقت ابهاماتِ پرونده قتلِ مهرجویی و همسرش حل نشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت
- علی زرنگار کارگردان «علت مرگ: نامعلوم»: آقای مستغاثی در حدود تخصصتان سخن بگویید
- پاسخ سعید مستغاثی به یادداشت علی زرنگار؛ حکایت پوری فِش فِشو و نگهبانی از دایی جان ناپلئون
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
آخرین ها
- درباره «شمال از جنوب غربی» و «چشم بادومی»/ غلبه نگاه سادهانگاره و طرح مساله با راهحلی نشدنی
- ادب مرد به ز دولت اوست
- «آبستن» و آیندهای درخشان برای کارگردانان فیلم
- یادداشتی بر دو فیلم «رها» و «آبستن»/ زخمهای ماندگار و ماندگاری زخمها
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- حرفهای تازه رییس اسبق سازمان سینمایی؛ ایوبی: پشتم را خالی کردند/ دولت باید پایش را عقب بکشد
- چهارمین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- حاشیههای سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ از مشکل حل نشدنی صدای برج میلاد تا حضور نوزادان در سینمای رسانه
- آموختههایی از پشت صحنه «صد سال تنهایی»/ آیا مارکز از نتیجه اقتباس راضی میشد؟
- پروانه نمایش برای فجر صادر شد؛ «قاتل و وحشی» در جشنواره اکران میشود
- یادداشتی بر «بچه مردم» و «اسفند»/ از روایت دلنشین و شیرین تلخیها تا فیلمنامه چشم اسفندیار
- سومین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- اندر احوالات هوش مصنوعی
- در سومین روز جشنواره فیلم فجر؛ بهرام رادان از هیات داوران جشنواره خارج شد
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- تنور سرد روز دوم جشنواره فیلم فجر/ چرا باید هر فیلمی سر از جشنواره دربیاورد؟
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- «رگهای آبی»؛ با فروغ، رزومهای برای باران
- واکنش پوریا شکیبایی به سوءاستفاده از صدا و تصویر پدرش در افتتاحیه جشنواره فیلم فجر
- اختتامیه جشنواره بینالمللی تئاتر فجر / گزارش تصویری
- چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر برگزیدگانش را شناخت
- دومین روز جشنواره چهل و سوم فیلم فجر / گزارش تصویری
- تأملی بر فضای شنیداریِ «منطقهی دلخواه»/ خارجِ قاب، کمی آنسوتر
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ از اعتراض به کیفیت اکران فیلمها تا قیمتهای عجیب بلیت در بازار سیاه
- جشنواره فیلم ساندنس در ایستگاه پایانی/ جایزه جشنواره آمریکایی به دو فیلم ایرانی
- اعلام نامزدهای دریافت جایزه در چهل و سومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «۱۹۶۸»؛ هیاهو برای هیچ
- اولین دوره جایزه آرونا واسودف و یک نامزدی دیگر برای «کیک محبوب من»
- اولین روز جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یادداشتی برای فیلم «رها»/ جامعه ناکارآمد و پدرهای بیخاصیت