افشین هاشمی با انتشار مطلبی در صفحه اینستاگرامش به سرقت رقتن یک ایده واکنش نشان داد.
به گزارش سینماسینما، افشین هاشمی نوشته است:
«برای ثبت در تاریخِ سینما و موسیقیِ ایران
(و همچنین گزارشی به همکارانم در پروژهی بهسلامتیِ سینما – Cinema Salute)
ایدهی جمعآوری، تدوین و دستهبندیِ ترانههای سینمای ایران، سالیانِ سال در ذهنم بود، و از ۶ سال پیش با هزینهی شخصی، ایده را اجرایی کردم.
در این راه مستندساز و همکارِ فرهیخته – امید خاکپورنیا – دعوتم را پذیرفت و در یک بازهی ۶ساله، هرآنچه موجود بود گردآوری، و آمادهی انتشار شد، و اکنون در مرحلهی دستهبندی و جداسازیهای کاربردیست.
در کنارِ این گردآوری، ساختِ یک مستند، یک کنسرتِ پژوهشی و همچنین مقالهای بر واشکافیِ سیرِ این ترانهها تا انقلاب، همچنان در دستورکار است.
در اواسطِ راه اما (که بخشی از محتوا جمعآوری شده بود)، دوستِ آهنگسازی با شنیدنِ این ایده، محسنِ نامجو را برای خوانندگیِ این کنسرتِ پژوهشی پیشنهاد کرد، و طرح و ایده را با او در میان گذاشت. به دلایلی که نیاز به گفتن نیست، این همکاری شکل نگرفت.
حال دقیقن در زمانی که همهچیز در شکلی آبرومند و ارزشمند، آمادهی ارائه است، آن خواننده در شکلی هولهولکی (!) همان ترانهها را میخواند و به سرعت ارائه میدهد که البته به دلیلِ ناآگاهی دربارهی تاریخ سینمای ایران و پیشینهی کلمات، نامِ تحقیرآمیزِ فیلمفارسی را بر آن نهاده است. البته همین سرعت در انتشار، که من – خوشبینانه – ترجیح میدهم آنرا ناشی از ذوقزدگی در برابرِ این ایده و سپس فراموشیِ ناخواسته دربارهی آورندگانِ ایده بدانم، نشانگرِ ارزشِ کارِ ماست.
این نوشته اما برای پیروزی در مسابقهی «کی اوّل شد؟!» نیست، بلکه نویدیست به دوستدارانِ سینما و موسیقی، و همچنین کسانی که از پروژهی ما آگاه بودند: این مجموعه در شکلی کامل و علمی در راه است و به زودی در اختیارِ علاقمندان قرار خواهد گرفت.
همچنین به همکارانِ هموارههمراهم که با مهر و پشتکار در این پروژه کنارمان بودند، اطمینانِ خاطر میدهم که کارِ بزرگشان در این پژوهش و گردآوری، کوچکترین ارتباطی به آنچه منتشر شده، ندارد و این خواننده تنها از ایدهای که پیشتر در اختیارش قرار گرفته، استفاده برده.
سخنِ آخر اینکه میراث و گنجینهی بزرگِ «ترانههای سینمای ایران» که ما سعی در یادآوری و نگهداریاش داریم، همچون اقیانوس آنقدر وسیع هست که هرکس سهمی از آن داشته باشد؛
و حال اگر کسی با کاسهی کوچکِ خود جرعهای از این آب برداشت، چه باک؛ و حتا چه بهتر، که تشنهای سیراب شود…
افشین هاشمی – اردیبهشت ۱۴۰۴»
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چون نیک بنگری همه تزویر میکنند!/ نگاهی به سریال «داوینچیز»
- در سکوت اهل تاریخ/ نگاهی به سریال «شبکه مخفی زنان»
- اکران دو فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان شارجه
- وزارت ارشاد متن بیلبورد تبلیغاتی «شبکه مخفی زنان» را تغییر داد
- وقتی هاشمی، کودکی و رندی دهه نودیها را به رخ میکشد /«پسران دریا» نمونه ساده سازی شده «باشو غریبه کوچک»
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- شب بازیگر پس از وقفهای دو ساله برگزار شد/ علی نصیریان: وقتی حال مردم خوب نیست، نباید جشن بگیریم
- دعوت به مراسم اسیدپاشی و آدامسخوانی؛ رونمایی و نمایشنامهخوانی دو اثر محمد رحمانیان برگزار میشود
- رضا میرکریمی: «خیلی دور، خیلی نزدیک» تجربه درک حیرانی و بیوزنی نسبت به جهانی بیانتهاست
- نمایش «پسران دریا» در جشنواره بینالمللی فیلم چنای هند
- افشین هاشمی در نشست خبری «پسران دریا»: عمیق بودن منافاتی با ساده بودن ندارد
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره عشق آمریکا به مدیر فیلمبرداری «خداحافظ دختر شیرازی» رسید
- نامزدی «خداحافظ دختر شیرازی» در ۵ رشته جشنواره آمریکایی عشق
- «پسران دریا»، به کارگردانی افشین هاشمی در مراحل فنی
- «قطار آن شب» در بلژیک به نمایش درمیآید
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





