همایش «هزینهها و شیوههای تامین سرمایه» عصر روز گذشته دوشنبه ۳۰ تیرماه با سخنان رائد رئیس سازمان سینمایی در خانه سینما افتتاح شد.
به گزارش سینماسینما به نقل اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، رائد فریدزاده ضمن تشکر از خانه سینما و همکاران سازمان سینمایی، گفت: از نگاه آکادمیک و علمی که در بخش معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی شکل گرفته و تلاش میکنند تا فضای تعاملی و گفتگو را برای صنوف و حوزههای مختلف ایجاد کنند، تشکر میکنم.
وی با تقدیر از همراهی و همدلی همه سینماگران و صنوف سینمایی در جنگ ۱۲ روزه اظهار کرد: البته وقتی تقدیر و تشکر میکنیم درواقع یک وظیفه ملی را تقلیل میدهیم زیرا سینماگران جزئی از ملت هستند و وظیفه ملی توسط سینماگران در شرایط پرخطر بدون اینکه کسی به آنها بگوید صورت گرفت به همین دلیل خودم را در شرایطی نمیبینم که بخواهم تقدیر و تشکر کنم و زبانم برای بیان آن الکل است.
فریدزاده با اشاره به اینکه شاید اصل مشکل سینمای ما به موضوع مورد نظر همایش بر می گردد، بیان داشت: نکته مهم این است که نمی توانیم سینمای ایران را جدای از سینمای جهان بدانیم زیرا سینمای ایران جزئی از چرخه تجاری جهانی محسوب میشود.
وی ادامه داد: سالنامه فوکس سالانه از طرف مرکز اطلاع رسانی سمعی بصری اروپا منتشر میشود که منبعی برای رجوع موضوعاتی مانند تولیدات سینمایی، پخش، فروش و اکران را می توانید در آن مشاهده کنید.
رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در سال ۲۰۲۴ فروش ناخالص سینمای کشورهای آمریکا و کانادا ۷ هزار و ۹۶۴ میلیون یورو بوده است که نسبت به ۲۰۲۳ چیزی در حدود ۴ درصد کمتر شده است و کشور چین در سال ۲۰۲۳ در حدود ۷ هزار و ۱۶۹ میلیون یورو و در سال ۲۰۲۴ تبدیل به ۵ هزار و ۴۵۱ میلیون یورو یعنی افت ۲۴ درصدی پیدا کرده ، کشور فرانسه تغییری نداشته ،هند تغییر ۵ درصدی ، ژاپن افت ۱۳ درصدی و انگلیس نیز رشد ۳ درصدی داشته است. در سال ۲۰۲۴ بقیه کشورها مانند آلمان، کره جنوبی و استرالیا درآمد سینمایی شان در حدود منفی ۹ درصد کاهش داشته است.
وی خاطرنشان کرد: در مورد میزان بلیتهای فروخته شده چین رتبه اول را دارد، هند منفی ۶ درصد ، آمریکا منفی ۷ درصد و جالب است اندونزی با رشد ۱۱ درصدی و بعد از آن برزیل با رشد ۱۰ درصدی در رتبه بعدی قرار دارند. درخصوص تولیدات در سال نیز۲۰۲۴ در ابتدا کشور هند با ۸۰۳ فیلم ( با۸ درصد افزایش )، آمریکا ۵۱۰ فیلم، ژاپن ۶۸۵ فیلم و چین با ۵۱۲ فیلم.
فریدزاده با تاکید بر جدی گرفتن تولیدات مشترک گفت: در چنین شرایطی اگر بخواهیم وضعیت سینمای ایران را از یک چهارچوب و محدوده محلی و منطقهای فراتر ببرید چارهای نیست جز اینکه آنرا در قیاس جهانی ببینید و افق سینمای ایران، افق استانداردهای جهانی باشد و به تولیدات مشترک جهانی پیوند بخورد و اگر میخواهیم از نظر اقتصادی برای سینمای ایران چرخهای در نظر بگیریم چارهای نداریم جز اینکه تولیدات مشترکی داشته باشیم.
علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی هم ضمن تشکر از همکاری خانه سینما و اساتید سینمایی که در این همایش حضور پیدا کردند گفت: در معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی در استقرار دولت جدید با نگاه دانشگاهی که آقای فریدزاده داشتند سعی کردیم مسائل سینما را با پژوهشهای کاربردی و نشست های علمی بررسی کنیم تا از این طریق بتوانیم به برخی سوالات دوستان سینما پاسخ بدهیم تا مجموعه آنها کمکی برای ارتقاء سینمای ایران باشد.
وی ادامه داد: درهمین راستا اولین همایش را سال گذشته با موضوع «سینمای ایران نگاهی به آینده» برگزار شد که با استقبال خوبی همراه بود.
اسماعیلی با بیان اینکه سه نوع جریان فیلمسازی هنری، تجاری و حمایتی را از نوع تامین سرمایه و میزان هزینه تولید در فیلمسازی ایران می توانیم معرفی کنیم، افزود: امیدوارم بتوانیم در این همایش این سه نوع فیلمسازی را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم و فرصتی باشد تا نقاط قوت و ضعف هر کدام از آنها را از زبان اساتید دانشگاه و سینماگران بشنویم تا گامی در جهت ارتقاء سینمای ایران برداریم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- کانون کارگردان سینمای ایران درخواست کرد؛ شورای پروانه ساخت را برچینید/ ممیزی فیلمنامهها را پایان دهید
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- بماند به یادگار از دولت وفاق!/ نامه سرگشاده یک مستندساز به رئیس سازمان سینمایی
- نکوداشت زندهیاد مهدی مسعودشاهی برگزار شد/ مدیری از جنس مهر
- آکادمی علوم سینمایی اوراسیا آغاز به کار کرد
- رئیس سازمان سینمایی مطرح کرد: پیشنهاد تغییر تاریخ جشنواره جهانی فجر/ ضرورت بازنگری در آییننامههای صدور مجوز
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره چهل و سوم فیلم فجر شد
- مسعود نجفی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی شد
- تغییراتی که باید، انجام میشود؛ پاسخ وزیر ارشاد درباره تغییر دبیر جشنواره فجر و معاون هنری
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- معاون بین الملل بنیاد سینمایی فارابی: اسامی کمیته انتخاب به آکادمی اسکار در موعد مقرر اعلام شده است
- معاون بینالملل بنیاد سینمایی فارابی: فارابی ۳۳ هزار یورو برای شرکت در بازار جشنواره کن هزینه کرده است
- با حکم محمد خزاعی؛ تهیهکننده سینما و داور عصر جدید، مدیرعامل موزه سینما شد
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





