سینماسینما، علی پاکزاد – حسین پارسایی کارگردان تئاتر گفت: «بسیاری این روزها به من حمله میکنند و معتقدند که من جزو گروه و دسته خاصی هستم در صورتیکه در حقیقت من کاملا مستقل هستم و اینگونه نیز ادامه خواهم داد. به تناسب حالم کار میکنم و شاید فردا نمایش دیگری با مضمونی متفاوت به روی صحنه ببرم.»
به گزارش سینماسینما، حسین پارسایی که پیش از این کارگردانی نمایشهایی چون «بانوی آب و آینه»، «سردار مهر و ماه»، «این فصل را با من بخوان» و «آرسنیک و تور کهنه» را در کارنامه کاری خود دارد، او در جدیدترین تجربه خود در عرصه کارگردانی تئاتر قصد دارد تئاتر موزیکال «الیور توییست» را در تالار وحدت به صحنه ببرد.
این تئاتر موزیکال که محصولی از مؤسسه «حریر هنر شرق» است، بر اساس رمان مطرح چارلز دیکنز تولید شده است.
فکر اجرای نمایش «الیور توئیست» از کجا آمد؟ چه چیزی باعث شد که به سمت ساخت این نمایش موزیکال بروید؟
«الیور توئیست» جزو قصههای مورد علاقه من در نوجوانی بود. زمانی که با نسخه موزیکال این اثر روبهرو شدم. احساس کردم ظرفیت بزرگی دارد و میتواند یک تولید بسیار جذاب باشد و چالشبرانگیز در عرصه کارگردانی باشد.
ژانرها و رویکردهای مختلفی را تجربه کرده ام. حالا قصد دارم نمایش موزیکالی را تجربه کنم که در کشور خودم چنین تجربه ای را نداشتیم. چند سالی است برای ساخت چنین نمایشی فکر می کنم تا اینکه تصمیم گرفتم این تصمیم را عملی کنم. با دوستانم درباره ساخت این اثر گفت و گو کردم. عدهای مخالف و عدهای هم موافق بودند. بسیاری عقیده داشتند کار سخت و طاقت فرسایی خواهد بود. بسیاری می گفتند بازیگر و خواننده نداریم.
با بردیا کیارس رهبر ارکستر صحبت کردم و کسان دیگر همه دوستان از قصه «الیور توئیست» استقبال کردند، زیرا معتقد بودند این اثر خاطرات مشترک کودکی و نوجوانی بسیاری را رقم زده است. تقریبا از ابتدای امسال با برنامهریزی دقیق گروههای مختلف را از طریق مختلف انتخاب کردیم. مجموعه بزرگی را تشکیل دادیم. از چند ساعت تمرین در هفته شروع کردیم تا امروز که هر روز ساعتها تمرین می کنیم. گروههای مختلفی در حال تمرین هستند. می توانم به جرات بگویم به اندازه چندین پروژه در حال تمرین و آماده سازی هستیم تا اینجا که فکر می کنم اکنون «الیور توییست» قصد پرواز دارد.
برخی معتقدند شما چرخش عجیب و غریبی به لحاظ حرفهای و کارگردانی داشتهاید. به این معنا که کار امروز شما هیچ ارتباطی با کارهای گذشته ندارد. آیا چنین تصوری درست است؟
نه به هیچ وجه نمیپذیرم. کسانی که این حرف را میزنند سابقه من و کارهایی که انجام دادهام را به یاد ندارند. من نمایشهای زیادی کار کردهام که فرم و موسیقی در آن نمود بارزی داشت، اما موضوع متفاوت بود. «خواهران به وقت خیزران» و چند نمایش عاشورایی دیگر را کار کردم که از لحاظ تکنیکی شبیه همین نمایش بود. آنجا موسیقی ضبط شده بود اینجا به صورت زنده اجرا میشود. آن جا حرفم عاشورا بود اینجا قصه دیگری. من به این کنایهها عادت کردم. جالب است من تئاتر کودک و نوجوان، عروسکی و مذهبی هم کار کردم درباره دفاع مقدس کار موزیکال با مجید انتظامی در سال ۸۶ با نام «این فصل را هم بخوان » داشتم. خط قرمزی برای خودم قائل نیستم. من باید با توجه به سلایق خودم کار کنم. تمام نمایشهای من یک نقطه مشترکی داشتهاند و آن انسان است. فرقی نمیکند در نمایش «سردار مهر و ماه» حرف از اخلاق وفاداری میزنم در نمایش «الیور توییست» هم درباره آموزههای اخلاقی الیور توییست صحبت میکنم. ترسیم زشتی ها و زیبایی در کنار هم است. «الیور توییست» کاملا منطبق با اندیشه های اجتماعی ما است.
از نظر من طرح مجدد «الیور توییست» با این شیوه اجرایی برای ما بسیار مهم است جامعه ای که مشکلات خودش را نمی بیند دردها و زخم های خود را التیام نمی بخشد. همه ما تجربه می کنیم و می آموزیم. این نمایش پاسخ محترمانه ای برای کسانی خواهد بود که فکر می کنند من در جای دیگری و برای کسان دیگری مصادره به مطلوب شدهام. از ابتدا همین بودن و تغییر نکرده ام. خوشحالم ایرانی و مستقل هستم.
این نمایش حاشیههایی هم تا امروز به همراه داشته است. نکته دیگر تامین مالی این پروژه است. صحبت از این مطرح شد تهیهکننده سریال «شهرزاد» این نمایش را حمایت میکند@ اما در جوابیه آمده بود که چنین ادعایی صحت ندارد. شاید بهتر باشد از اسپانسر یا اسپانسرهای این پروژه نام ببرید.
تا این لحظه این پروژه اسپانسر ندارد. موسسه فرهنگی هنری حریر هنر شرق امر تهیهکنندگی را بر عهده دارد. آقای میثم احمدی مجری طرح هستند و آقای محمد قدس مدیر تولید هستند.
بخشی از این هزینه ها توسط این دوستان تامین می شود که امری کاملا طبیعی است. بخشی از هزینه ها بر می گردد به اینکه ما جلب اسپانسر کنیم و مشارکت بگیریم. اسپانسر تبلیغاتی هم شرکت آپ است.
بخش دیگر هم پیش فروش نمایش است که قسمتی از هزینهها را تامین می کند. اولین خبر ما با شفافیت کامل اعلام شد که تهیهکننده این اثر چه کسانی هستند. تمام طول شهر و زیر پوسترهای ما ارم شرکت آپ قید شده است. جذابیت کار ما و حضور سلبریتی ها در این کار قطعا باعث می شود که بسیاری مایل باشند اسپانسر ما شوند. البته فرق نمی کند اگر من این نمایش و کار نمی کردم و نمایش دیگری را به روی صحنه می بردم به گونه دیگری نقد می شدم. دبیر جشنواره تئاتر مقاومت می شوی نقد می شوی. دبیر جشنواره عاشورایی می شوی جور دیگری. کار کمدی می کنی می گویند دچار دگردیسی شده است. «الیور توییست» کار کنی یک جور دیگر. امیدوارم این بداخلاقی روزی تمام شود.
پیش بینی شما از هزینهها و درآمد احتمالی این نمایش چگونه است؟
این پروژه نمایش سنگینی است به اندازه چندین پروژه وقت و هزینه می برد. هزینه های دکور، گریم، و خیلی چیزهای دیگر پس برخلاف عقیده بسیاری که فکر میکنند این یک کار تجاری سودده است باید عرض کنم که این گونه نیست و این یک کار فرهنگی زیانده است.
با توجه به حجم کار و هزینه هایی که شما برای این پروژه در نظر گرفتید چرا یک کار سینمایی انجام ندادید؟
از اول پروژه که به گستردگی کار پی نبرده بودم. هرچه جلو رفت متوجه این موضوع شدم. داشتم فکر می کردم میتوانستیم یک سریال بسازیم. اگر این کار را می کردم یک تجربه نوین برای من بود. معتقدم این نمایش فرصتی را فراهم خواهد کرد که همه با هم برای تماشای تئاتر همراه شوند. من احساس کردم موزیکال «الیور توییست» میتواند حال همه ما را خوب کند. صادقانه عرض می کنم که حال ما با این نمایش خوب می شود. همه عزم را جزم کردند که کار خوب کنند.
حضور نوید محمدزاده و مهناز افشار و آقای پسیانی تا چه حد در جذب مخاطب و فروش این نمایش تاثیرگذار خواهد بود؟
در این نمایش ۱۱۵ نفر حضور دارند. کوچکترین فرد هفت سال و بزرگترین ۶۵ سال سن دارند. وقتی بازیگران شما از هفت تا هفتاد سال باشند. مخاطبان شما هم از همین رنج سنی خواهند بود. بنابراین باید بهترینها انتخاب شوند. قبل از فکر به شهرت مهناز افشار یا محبوبیت نوید محمدزاده یا کسوت آتیلا پسیانی فکر کنم روی این موضوع تمرکز داشتم که چه کسانی میتوانند این نقشها را بهتر بازی کنند. به دنبال هم آوایی در اجرا بودیم. صرفاً دنبال سلبریتی ها نبودم. مهناز افشارب هترین انتخاب برای نانسی بود. اگر نوید محمدزاده نبود می گفتم یکی شبیه نوید محمدزاده باید این نقش را بازی می کرد. همین طور آقای پسیانی و هوتن شکیبا و همه بچههایی که در این نمایش حضور دارند. سعی کردیم کار حرفه ای انجام دهیم.
جریان حامد بهداد و حضور او در این نمایش چه بود؟
آقای بهداد یکی از دوستان خوب من است. او را برای بازی در نقش «فاگین» در نظر داشتیم. اما اکنون آقای هوتن شکیبا در این نقش بازی خواهد کرد و یکی از شگفتیهای کار خواهد بود. در مورد آقای بهداد کم شانس بودم. از ابتدا نوید محمدزاده برای نقش بیل ساکس انتخاب شده بود. حامد بعد از عذر خواهی گفت من خیلی خسته هستم و رمقی برای اجرا کردن این نقش ندارم. گفت احتیاج به استراحت دارم تا روح و روانم آرام شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- دو فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- در ستایش فرم/ نگاهی به فیلم «گیلدا»
- دو ستاره در یک آسمان/ «علمدار» موفق یا شکست خورده؟
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- اکران آنلاین «مهمانخانه ماه نو» با بازی مهناز افشار
- یک توئیت عجیب از مهناز افشار/ اعتراف و عذرخواهی
- هدیه مهناز افشار به پاکبانان
- سفیر چین در ایران مهناز افشار را در توئیتر بلاک کرد
نظرات شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
آخرین ها
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
زمان ثابت کرده هر جنسی زیاد تبلیغ بشه صزفا خوب نیست ، اینکه این اثر خیلی خوبه توهمی بیش نیست .