زلزله ۲/۵ ریشتری چهارشنبهشب در تهران و ملارد کرج، یک فرصت استثنایی و تمرین به موقع برای آگاهی از میزان قابلیتهای جامعه ما در جهت ساخت و تولید یک فیلم «آخرالزمانی» بود. تجسم مرگ و زندگی، نمایش متناقض اضطراب و هول و وَلا و فانتزی، همرنگ جماعت شدن و در یک ترافیک بدقواره احساس امنیت و آرامش کردن، شلوغی یکباره پارکها و صف طویل پمپبنزینها، تلاوت آیه «اذا زلزلت الارض زلزالها…» از سوی گوینده زن شبکه دوم تلویزیون در خلال میزگرد راجع به آلودگی هوا تا کلاژ «عزیزم کجایی، دقیقا کجایی؟» محسن چاوشی و «چرا رفتی، چرا من بیقرارم…» همایون شجریان و… از پخش اتومبیلها در ساعت ۲ نیمهشب… این مجموعه پلانها وصداهای سرصحنه، میتواند خوراک مناسبی برای یک فیلم مستند بهروز باشد که از تو دلش به یک «تریلر آخرالزمانی» از نوع ایرانیاش برسیم که اگر «ریدلی اسکات» ببیند، حسابی برای ما لُنگ میاندازد و میگوید «بلیدرانر» چیه؟! تصور کنید آلودگی هوا در این چند روز به وضعیتی بحرانی رسیده و تلویزیون در برنامه زندهاش این موضوع را بررسی میکرد، ولی با اعلام یک زلزله ۲/۵ ریشتری در تهران و حومه و احتمال پسلرزههای بعدی، همه با اتومبیلهایشان بیرون میریزند و این آلودگی هوا را به نقطه انفجاریاش میرسانند و طوری در سطح شهر و جادهها و پارکها ازدحام میکنند که تو خیال میکنی نصفشبی آمدهاند سیزدهبدر! البته در این اوضاع و احوال باحال، داشتیم افرادی را که از داخل خانههایشان جُم نخوردند و در اوج استیصال و بیدل و دماغی با لحن شاکی میگفتند: «همچین بیاد که کُن فیکون بکنه، مگه الانش چه عشق و حالی داریم میکنیم؟ این زندگیه؟ جون کندنه…» در کنار این گوشهنشینان آلتونا، افراد امیدواری هم بودند که توصیههای ایمنی گویندگان فضاهای مجازی و حقیقی و رسانهای را گوش میکردند و مدارک و لوازم مورد نیازشان را دم دست گذاشته بودند و خلاصه «حالا حالاها آرزو دارند…». زلزله ۲/۵ ریشتری این متروپلیس غریب را به خاطر بسپاریم و پرواز را بیخیال شویم. اینجا تنها جامعه بیطبقه توحیدی است که در دل سنتش، میشود «پستمدرنیسم» را با گوشت و پوست و استخوان لمس کرد. کجایید فردید و مددپور؟ دقیقا کجایید؟ کجایی اخوان عزیز که در دمای ۱۸ درجه بالای صفر، خواب درختان بلورآجین را ببینی! اما نه، هنوز سرها در گریبان است و سلامت را نمیخواهند پاسخ گفت… دل زمستانیمان، هوای بهار کرده است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- جواد طوسی : نقد، حافظه زنده یک ملت است
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- از پخش پیام صوتی کیمیایی تا حضور گلچهره سجادیه در نمایش «دندان مار»
- نسخه اصلاح و مرمت شده «دندان مار» در موزه سینما نمایش داده میشود
- در موزه سینمای ایران مطرح شد: سینمای دانش بنیان نیاز جدی امروز کشور است
- بررسی «زمانی برای کشتن» در خانه هنرمندان ایران؛ وقتی قانون ناکارآمد است، عدالتخواهی مطرح میشود
- «زمانی برای کشتن» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ تعجب میکنم برخی در جامعه ما توصیه به لیبرالیسم میکنند!/ عدالت ترمیمی تمرین دموکراسی است
- «و عدالت برای همه» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ وکیل مدافعِ یک قاضی
- خانه فیلم طهران گشایش یافت
- در هوای آن مجنونِ عدالتخواه
- «جشنواره آنلاین فیلم کوتاه کشف استعداد» آغاز شد
- همسفر کوچههای عشق/ یادداشت جواد طوسی درباره خسرو سینایی
- انتقاد جواد طوسی از ساخت فیلم های سطحی و بزن برویی
- از پشت عینک دودی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





