امیرحسین علمالهدی: سینما به بحرانسازی و شایعهسازی عادت دارد/دلواپسان اینبار علیه هنر و تجربه
امیرحسین علمالهدی، رئیس شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه، میگوید: «ما به بحرانسازی و حاشیهسازی در سینما عادت کردهایم، اما واقعیت این است که سینمای هنر و تجربه از همان ابتدا با مانیفستی کاملا تجربی راهاندازی شد و تمام فیلمهایی که شاخصهای تجربی دارند، به ارتقای سطح کیفی سینما کمک میکنند.»
به گزارش سینماسینما؛ علمالهدی در شرایطی این توضیحها را بیان میکند که انتقادهای بسیاری طی هفتههای اخیر به عملکرد این گروه سینمایی صورتگرفته است. تمام این انتقادها نیز ازسوی رسانههایی صورت میگیرد که حامی سیاستهای توقیف فیلم در دولت پیشین و این دولت هستند. رسانههایی که نمایندگان سیاسی آنها دراین روزها برای خود عنوان دلواپس را برگزیدهاند.
آنها گروه سینمایی هنر و تجربه را متهم به هنجارشکنی، توهین به سنتها و فرهنگ و اعتقادات جامعه میکنند.
از فروردینماه امسال با آغاز به کار گروه هنر و تجربه امکانی فراهم شد تا فیلمهایی که سالها بهدلایل مختلف گوشه کمد خاک میخوردند، در سانسهای معدود روی پرده نقرهای نمایش داده شوند. این اتفاق برای سینماگران تجربی بسیار امیدوارکننده بود و انگیزهای ایجاد کرد تا جوانان علاقهمند به فیلمسازی در حوزه سینمای تجربی با بودجهای در حدود یکسوم فیلمهای مطرح سینمای ایران ایدههایی نو را درقالب تصویر به نمایش بگذارند تا بهاین ترتیب امیدی به بازگشت سرمایه خود داشته باشند.
در ابتدای راهاندازی این گروه نسبت به ثبات و ادامه این مسیر چشمانداز امیدوارکنندهای وجود نداشت. درواقع ایدهپردازان و دستاندرکاران این پروژه قدم در مسیری گذاشته بودند که هموار نبود، چراکه مخالفان گروه هنر و تجربه بسیار بوده و البته از ابتدا مخالفت خود را چندان علنی نمیکردند. بااینحال در عمل، استقبال غیرقابل پیشبینی مخاطبان از فیلمهای هنر و تجربه کار را بهجایی رساند که وقتی فیلمهای تجاری و سوپرمارکتی با سالنهایی خالی از مخاطب مواجه بودند، فیلمهای تجربی به سانسهای فوقالعاده هم میرسیدند. ازاینرو طبیعی بود که ادامه حیات این جریان زنگ خطری برای سینمای بدنه محسوب شود. بهاین ترتیب گروههای مختلف درقالب رسانههای بهظاهر دلسوز سینمای ایران، مخالفت خود را با سیاستهای درهای باز سازمان سینمایی نشان دادند. البته گروه هنر و تجربه با وجود مخالفتهای اینچنین، همچنان تا امروز به فعالیت خود ادامه میدهد و برخلاف پیشبینیهای انجامشده فیلمهای این گروه نهتنها مخاطبان خاص سینما را جذب میکنند، بلکه مخاطب فیلمبین سینما را نیز به حمایت از فیلمهای تجربی و مستقل واداشتهاند. بهاین ترتیب دلواپسانی که منافعشان به خطر افتاده بود به ریسمان دیگری چنگ زدند تا شاید حقوقی را که تصور میکردند در شرف ازدستدادن است، پس بگیرند. ازاینرو به سیاست بالابردن رقم توقیفها روی آوردند. راهبردی آنان دراین مسیر بهگونهای شد که گویی هرچه میزان فیلمهای توقیفی بیشتر باشد، به افتخارات آنان اضافه شده است. هنر و تجربه در راهبرد جدید دلواپسان اینگونه هدف گرفته شده و در ادامه این سیاست گروه «هنر و تجربه» را محلی برای اکران فیلمهای توقیفی، دانسته و بدون اینکه حداقل اطلاعاتی درباره روند اکرانهای این گروه داشته باشند، اقدامهای خود را پیش میبرند. در همین راستا چندی پیش سایت رجا نیوز، سوره سینما، خبرگزاری نسیم و روزنامه جوان بهصورت زنجیرهای فیلم «بازهم سیب داری؟» را متهم به کاربرد مضامین تند سیاسی کردند و بهاین بهانه به انتقاد از این فیلم پرداختند. این رسانهها ادعا کردند «باز هم سیب داری؟» فیلمی از بایرام فضلی است که پس از ۱۰ سال بیصدا از توقیف خارج شده و این روزها به روال مألوف دولت یازدهم برای فیلمهای توقیفی، در گروه سینمایی هنر و تجربه درحال اکران است.»
همچنین دراین گزارش که بدون اندکی پس و پیش دراین رسانههای زنجیرهای «کپی-پیست» شده است، اینگونه آمده است: «بازهم سیب داری؟ «در فضایی سوررئال و با اشاره به داستانهای قدیمی نظیر «حسن کچل و هزار و یک شب و…» میگذرد و تلاش دارد بهصورت سمبلیک روایتگر سرنوشت یک قوم تحت سلطه گروهی مستبد به نام «داسداران» باشد.»
در ادامه این گزارش نوشته شده است: «بازهم سیب داری؟»تلاش میکند در لفافه حرفهای سیاسی خود را مطرح کند اما خروجی فیلم بهگونهای است که شانه به شانه فیلمهای صریح مخالف نظام میزند. کارگردان که نویسنده فیلم نیز است، حتی در انتخاب نام گروهی که طی فیلم بهعنوان مستبد معرفی میشوند، تمام تلاش خود را به کار برده تا مخاطب متوجه شود منظور او چه چیزی است؛ بههمین دلیل «داسداران» را برگزیده و در طول فیلم نیز چندبار کلمه «داسدار جماعت» تکرار میشود تا هرکسی که اندکی از هوش برخوردار است پی ببرد کارگردان بهچه گروهی اینگونه طعنه میزند. ممکن است عدهای فیلم را صرفا یک داستان کلی و بیزمان و بیمکان تعبیر کنند و برداشتهای سیاسی از آن را توهم توطئه یا دید سیاستزده بنامند.»
همچنین روزنامه جوان با انتشار بخشی از گفتوگوی خبرگزاری مهر، بایرام فضلی را برای ساخت «باز هم سیب داری؟» محکوم کرده و آشکارا القا میکند که نباید در سینمای ایرانی نگاهی غیر از نگاه مورد توجه این رسانههای زنجیرهای را پیگرفت. بهاین ترتیب به گمان آنان سینمای ایران جایی برای نگاههای متفاوت ندارد و هرکس مخالف سلیقه ما (رسانههای دلواپس) فیلم میسازد باید توقیف شود.
آنچه دراین میان از اهمیت بیشتری برخوردار است، برچسبی است که فیلمهای توقیفی از طرف این رسانهها دریافت میکنند؛ برچسبها و اتهامهایی که هربار ازسوی مدیران سینمایی تکذیب میشود.
در اینخصوص امیرحسین علمالهدی، دبیر شورای سیاستگذاری سینمای هنر و تجربه در گفتوگو با «بهار» تاکید میکند: «گروه اکران هنر و تجربه به هیچ عنوان فیلم توقیفی ندارد. لازم به ذکر است که فیلمهایی نظیر «باز هم سیب داری؟» در دولت نهم و زمان ریاست آقای احمدینژاد پروانه نمایش گرفته است، اما متاسفانه سینماداران بهدلیل نبود امکانات مالی با اکران اینگونه فیلمها مخالفت کردند. درواقع تعلیق اکران فیلمهای تجربی صرفا بهخاطر بازار عرضه و تقاضا ایجاد شده است وگرنه هیچ منع قانونی وجود ندارند.»
همچنین علمالهدی خبر سایت رجانیوز مبنی بر اینکه گروه سینمایی هنر و تجربه فیلم مسئلهدار و پرحاشیه «خانه پدری» را برخلاف نظر صریح مراجع قانونی مبنی بر عدماکران، بهصورت قاچاق و مخفیانه نمایش دادند تا ثابت کنند گروه «هنر و تجربه» بیش از آنکه دغدغه اکران فیلمهای ظاهرا هنری را داشته باشد، به فکر حاشیهسازی با اکران فیلمهای توقیفی است، کذب محض دانست و توضیح میدهد: «فیلم خانه پدری به کارگردانی کیانوش عیاری با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد پروانه نمایش گرفت و اکران شد اما بهدلایلی به حالت تعلیق در آمد، ضمن اینکه خانه پدری هنوز هم پروانه نمایش دارد اگرچه درحالحاضر اکران آن در دستورکار اکران هنر و تجربه قرار ندارد. البته این به معنی توقیف فیلم کیانوش عیاری نخواهد بود. در همین راستا «بازهم سیب داری؟» در زمان محمدحسین صفارهرندی پروانه نمایش گرفته است و تا امروز مخالفتی با اکران این فیلم صورت نگرفته است.»
علمالهدی در خاتمه میافزاید: «ما به بحرانسازی و حاشیهسازی در سینما عادت کردهایم، اما واقعیت این است که سینمای هنر و تجربه از همان ابتدا با مانیفستی کاملا تجربی راهاندازی شد، بنابراین با توجه به فراخوان منتشرشده در سایتهای رسمی گروه هنر و تجربه تمام فیلمهایی که شاخصهای تجربی دارند و به ارتقای سطح کیفی سینما کمک میکنند دراین گروه اکران خواهند شد؛ البته لازم به ذکر است که سلیقه شورای سیاستگذاری دراین روند تاثیرگذار خواهد بود. اگرچه با وجود اینکه شورای سیاستگذاری گروه هنر و تجربه متشکل از جمعی از نخبگان این حوزه هستند که ید طولایی در سینمای تجربی دارند، ضریب خطا پایین آمده است و در مدت ۱۴ تا ۱۵ ماهی که گروه هنر و تجربه فعالیت خود را آغاز کرده است، تمام تلاش خودمان را کردیم تا حامی سینمای تجربی و فیلمسازان جوان و خوشفکر باشیم.»
منبع: روزنامه بهار
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- صدور پروانه نمایش برای دو فیلم سینمایی
- واکنش علم الهدی به اتفاقات اخیر شورای صنفی نمایش
- برگزاری نشست آنلاین «سینمای ایران و پدیده کرونا»/ اکران آنلاین؛ ظرفیتی تازه برای سینمای ایران
- انتقاد امیر حسین علم الهدی از اکران اینترنتی فیلمها
- واکنش امیر حسین علم الهدی به حضور بهروز وثوقی در فیلم آشغال های دوست داشتنی اصل
- گزارش اختصاصی سینماسینما/ آسیب گرانی نصیب فیلمسازان شد نه گیشه
- گفتوگوی سینماسینما با امیرحسین علمالهدی/ وقتی پولی در جیب مردم نیست نباید انتظار سینما رفتن داشت
- امیر حسین علم الهدی :در هیچ جای دنیا تعداد فیلم های تولیدی با تعداد فیلم های اکران شده برابر نیست
- آخرین تحولات در «هنر و تجربه»/ پراکندگی سانسها مدیریت میشود
- طعنه و کنایه امیر حسین علم الهدی به موضع گیری های اخیر مخملباف
- واکنش امیرحسین علم الهدی به تخریب سنگ قبر ابراهیم یزدی
- قهر مهدی فخیمزاده در برنامه زنده تلویزیونی
- رضا میرکریمی: امیدوارم مردم ما سینمای برزیل را مثل فوتبالش بشناسند
- امیرحسین علمالهدی: موسیقی بخشی از صدای خداست
- واکنش تند امیرحسین علم الهدی به اظهارات سیدضیا هاشمی درباره گروه هنروتجربه
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- بیانیه یکصد سینماگر درباره حکم تازه جعفر پناهی
- «سایت اند ساوند» ۵۰ فیلم برتر ۲۰۲۵ را انتخاب کرد؛ فیلم اندرسون در صدر/ «یک تصادف ساده» ششم شد
- یک چرخش استراتژیک بزرگ؛ نتفلیکس برای خرید برادران وارنر، وارد مذاکرات انحصاری شد
- دربارهی نمایش «زنی که فقط سیگار میکشد»؛ ای کاش که جای آرمیدن بودی
- «تاجی» به اسکار رفت/ «آمیگدال» آماده نمایش شد
- نخستین نشست هیئت مدیره انجمن منتقدان برگزار و رئیس انجمن انتخاب شد
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد





