پیکر مرحوم فرج الله حیدری در حالی به سمت آرامگاه ابدی بدرقه شد که برخی سینماگران نسبت به بی توجهی هنرپیشههایی که جلوی دوربین این فیلمبردار مطرح شدهاند در مراسم تشییع اش انتقاد کردند.
به گزارش سینماسینما، صبح یکشنبه هجدهم آذر ماه مراسم تشییع فرج الله حیدری فیلمبردار باسابقه سینما در خانه سینما خیابان وصال با حضور جمعی از سینماگران مانند رضا صفایی، مهدی میامی، اکبر اصفهانی، مهدی احمدی، حبیبالله اسماعیلی، گلاره عباسی، مازیار میری، همایون اسعدیان، تورج منصوری، نیما شاهرخ شاهی و حسین فرح بخش برگزار شد.
تورج منصوری که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا با بیان اینکه نمیدانم باید از روزهای خوشی فرج الله حیدری بگویم یا روزهای سخت و تنهایی او، گفت: او مرا به یاد سفری میاندازد که در آن دریانوردی را دیدم که حالش بد بود چون سه سال خشکی را ندیده و دلتنگ بود. آنجا متوجه شدم ما هم مثل دریانوردان هستیم و مرگ در آب، مرگ آسان تری است و شاید هر دریانوردی بخواهد در آب بمیرد.
این فیلمبردار افزود: حتما هر سینماگری هم دلش میخواهد در حال کار بمیرد و چیزی که مرگ این همکار ما را تسریع کرد زندگی در خشکی بود، او خشک شد.
وی گفت: من با فرج کار نکرده بودم ولی با او زیاد حرف زده بودم و از دلتنگیهایش خبر داشتم. در طول راه فکر میکردم چه باید بگویم چون معلوم است که همه غمگین و متاسف هستیم. اما میخواهم بگویم فرج حیدری ماهیای بود که چند سال از آب بیرون بود و یک چیزی او را شکست که آن هم فوت پسرش بود و بعد از آن نتوانست کمر راست کند. این ماهی اینبار از آب بیرون افتاد چون آب با او بیمهری کرد. خدا روح او را غرق آرامش کند و برای کسی این اتفاق سخت را (داغ فرزند) پیش نیاورد.
منصوری یادآور شد: او سه سال آخر به ایران برگشت و بخاطر دوری طولانی ناچار خانه نشین شد و بنا به وضعیت و شرایط سینما فرصت کار فراهم نشد. به همین دلیل مدتی برای او در تنهایی سپری شد ولی دیگر نتوانستیم او را از آن تنهایی بیرون آوریم. من از طرف انجمن فیلمبرداران تاثر عمیق را اعلام و آرزو میکنم بعد از مرگ به یاد هم نیفتیم و نگذاریم وقتی اینجا خوابیدیم بگوییم ای داد بیداد، یکی دیگر از ما هم رفت. ما قطرههای آبی هستیم که اسمش سینماست.
او سپس از رییس هیات مدیره خانه سینما دعوت کرد تا سخنانی را مطرح کند.
همایون اسعدیان گفت: معمولا رسم است وقتی اینجا قرار میگیریم از هم تعریف میکنیم که امیدوارم برای من هم همینطور باشد.
وی افزود: من فیلم اولم را با فرج حیدری کار کردم و خیلی از او یاد گرفتم و مدیون شجاعتش هستم. صحنههایی در فیلم هست که اگر او نبود من جرات گرفتن آن ها را نداشتم و همه را فرج حیدری انجام داد و من خیلی از ترفندهایش را بلد نبودم.
او ادامه داد: متاسفم که این سالها این طور گذشت ولی میخواهم گله کنم که بسیاری از هنرپیشههای ما با زیبایی شناسی فرج حیدری و جلوی دوربین او مطرح شدند و الان حضور ندارند و فقط در مراسمی شرکت میکنند که بیشتر دیده شوند. جای تأسف است که این چندمین مراسمی است که به این شکل در خانه سینما برگزار میشود.
سپس فراز حیدری پسر این فیلمبردار که نمیتوانست صحبت کند، گفت: عزیزترین رفیقم را از دست دادهام و فقط میتوانم از همه تشکر کنم.
در پایان منوچهر شاهسواری مدیر عامل خانه سینما نیز در سخنانی بیان کرد: یکی از موقعیتهای دراماتیک خانه سینما همین است که همه ما را متهم میکند اینجا فقط به محل تشییع تبدیل شده است. اما واقعیت تلخی که با آن مواجه هستیم همان است که دوستان دیگر گفتند و اینکه فراموش میکنیم آنچه ساخته میشود، محصول زحمت افراد زیادی است.
وی گفت: سینما اگر روزهای خوشی را دیده حتما افراد زیادی بابت آن زمان کشیدهاند و حتما یکی از آنها فرج حیدری است که غریزی سینما را یاد گرفته بود. مرگ امر مقدر همه ماست و چه بهتر که در آغوش دوستان و فضایی که برایمان دلپذیر است آن را تجربه کنیم. امیدوارم این لحظه برای “فرج” خوب باشد.
در پایان نوه این هنرمند قطعه شعری را برای پدربزرگش خواند و در حالی که اشک میریخت، گفت: کسی که اینجا خوابیده دوست و همبازی من بود نه فقط پدربزرگم.
نماز میت آخرین بخش این مراسم بود و پس از آن حاضران برای خاکسپاری در قطعه هنرمندان راهی بهشت زهرا شدند.
فرجالله حیدری از فیلمبرداران مطرح ایرانی ۱۵ آذرماه در سن ۶۲ سالگی بر اثر ایست قبلی درگذشت.
فرجالله حیدری در سال ۱۳۳۵ در تهران متولد شد. او دارای مدرک تحصیلی دیپلم ریاضی بود و فعالیت خود در سینما را با دستیاری فیلمبرداری فیلم «کوچه مردها» ساخته سعید مطلبی در سال ۱۳۴۹ آغاز کرد.
او تاکنون مدیر فیلمبرداری بیش از ۳۰ فیلم سینمایی و فیلمبردار نزدیک به ۲۰ اثر سینمایی بوده است.
فیلمبرداری «سام و نرگس» و «میخواهم زنده بمانم» به کارگردانی ایرج قادری و «روز شیطان» به کارگردانی بهروز افخمی از جمله کارهای مرحوم حیدری بوده است.
همکاری با فیلمهای «قاعده بازی» احمدرضا معتمدی و «پارکوی» فریدون جیرانی در سال ۸۵ از آخرین کارهای این فیلمبردار است. فیلمبرداری فیلم «کارناوال مرگ» در سال ۸۷ آخرین کار وی در سینما محسوب میشود.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- حمایت خانه سینما از مطالبه اصناف برای حذف پروانه ساخت
- بدرقه پیکر ناصر تقوایی با نوای موسیقی جنوب/ سکوت کنیم و صدای صداقت و شرافت را بشنویم
- زنجیره بیانیهها درباره اسکار ادامه دارد؛ حمایت۸۰ سینماگر دیگر از تصمیم خانهسینما
- موضع تازه خانه سینما درباره حواشی کمیته اسکار؛ بیانیه کمیته توهین آمیز بود، ولی سکوت میکنیم
- بیانیه تند کمیته انتخاب اسکار؛ انتقاد همزمان از دولت و خانه سینما
- مراسم گرامیداشت روز ملی سینما برگزار شد؛ سینمای متفاوت را خفه نکنید/ صدای ما، صدای مردم است
- حمایت بیش از ۱۳۰ سینماگر از خروج خانه سینما از کمیته اسکار
- اسعدیان: خانه سینما بنگاه کاریابی نیست/ حسینی: سند ملی سینما را قبول نداریم
- خلف وعده سازمان سینمایی/ خانه سینما از حضور در کمیته انتخاب نماینده ایران برای اسکار کنارهگیری کرد
- خانه سینما از کمیته اسکار خارج شد؛ نقشی در این کمیته نداریم/ آرزوی موفقیت برای فیلم معرفی شده
- در انتخاب فیلم برای اسکار، خانه سینما سرِ پیاز است یا ته پیاز؟!
- آیا کمیته اسکار سینمای ایران به خانه سینما بازگشت؟
- پاسخ امینی تیرانی به امیر اثباتی/ مطالبه این باشد؛ چرا خانه سینما سمتِ سینمای مستقل و زیرزمینی نمیایستد؟
- نامه سرگشادهی امیر اثباتی به خانه سینما؛ مطالبهی حذف مجوزهای ساخت و نمایش فیلم، وظیفهی خانه سینماست
- «پیر پسر»، یک فرصت استثنایی برای دفاع از حقوق سینماگران ایران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





