هنوز ساعتی از اعلام نامزدهای جشنواره سیوپنجم نگذشته بود که فضای مجازی پر از مطالب اعتراضی به انتخابها شد؛ یک روز پس از اعلام نامزدها، دامنه اعتراضات به روزنامهها هم کشیده شد و برخی مطبوعات و برنامههای تلویزیونی هم طعم انتقاد گرفتند.
به گزارش سینماسینما، جشنواره سیوپنجم با اعلام اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ، این روزها به پایان کار خود نزدیک میشود اما حواشی آن نسبت به دورههای گذشته کمی متفاوتتر است و همچنان ادامه دارد.
روزنامه «شرق» امروز در گزارشی با عنوان «چلو فیلم»، از فیلمهای جشنواره فجر استقبال نکرده است و در قالب یادداشتی به محتوای این فیلمها انتقاد کرده است.
در این یادداشت آمده است: «انصافا قضاوت کنید تصادف چقدر به کار فیلمسازهای ما آمده است. باور کنید اگر عنصر تصادف نبود، معلوم نبود فیلمسازان ما چه میکردند. چقدر ساده از ابتدای فیلم یک تصادف، و بعد هم همه چیز حول آن تصادف پیش میرود!»
روزنامه «اعتماد» هم در قالب یک یادداشت، نگاهی به ماجرای داوری فجر سیوپنجم با عنوان «جهان هولوگرافیک» داشته است.
در گزارش این روزنامه اشاره شده است: «ماجرای نوبت سیوپنجم ماجرای غریبی است، دیگر خبری از اختلاف سلیقه و بالا و پایین کردنهای ظریف و نه چندان گل درشت نیست، ماجرا عمیقتر از این حرفهاست!»
این روزنامه همچنین در قالب یادداشتی جداگانه به اعتراض برخی سینماگران به نامزدهای جشنواره پرداخته است.
روزنامه «قانون» در مطلبی با عنوان «آشوب در جشنواره» به بررسی نامزدهای سیمرغ سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر پرداخته است.
این روزنامه در قالب گزارشی مطرح کرده است: «بحران در سیوپنجمین جشنواره به جایی رسیده که هیات داوران برای رساندن کاندیداهای هر رشته به حدنصاب لازم دست به دامن کاندیداسازی شدهاند!»
بر اساس این گزارش، روزنامه «ابتکار» نیز در گزارشی با عنوان «لیست پر انتقاد نامزدهای سیمرغ» این جشنواره را ارزیابی کرده است.
در گزارش «ابتکار» آمده است: «سیوپنجمین جشنواره یکی از ناکارآمدترین و محافظهکارانهترین دورههایش را گذراند، جشنوارهای که همه چیزش از اساس محل انتقاد و سوال بود!»
برنامه تلویزیونی «هفت» نیز شامگاه گذشته واکنش تندی نسبت به داوریهای جشنواره داشت. واکنش به لیست نامزدها در آنتن زنده برنامه «هفت» اتفاق افتاد و بهروز افخمی در واکنشی اظهار کرد «داوری ضعیف، ضعیفتر و فاحشتر از آنچه پیشبینی میشد اتفاق افتاد».
اما روزنامه «مردمسالاری» نیز در گزارشی با عنوان «شبه ناداوری» به اسامس نامزدهای سودای سیمرغ فیلم فجر سیوپنجم اشاره کرده است. این روزنامه در گزارش خود سیوپنجمین جشنواره فیلم فجر را یکی از ضعیفترین دورهها عنوان کرده است.
روزنامه «جامجم» هم در گزارشی به داوریهای جشنواره فیلم فجر با عنوان «داوری جشنواره فیلم فجر زیر تیغ نقد» اشاره کرده است.
روزنامه «جوان» نیز در گزارشی با عنوان «اعتبار جشنواره روی سر سینما آوار شد» وضعیت داوریها را بغرنج گزارش کرد. این روزنامه در گزارش خود آورده است: «انگار داوران قصد شوخی داشتهاند و بسیاری از بدیهیات نادیده گرفته شده است.»
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- معرفی داوران و نامزدهای بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- تقدیر همراه اول از برگزیدگان جشنواره فیلم فجر
- همه حاشیههای چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ جشنوارهای که اسامی برگزیدگانش لو رفته بود!
- چهلمین جشنواره فیلم فجر به پایان رسید؛ «موقعیت مهدی» بهترین فیلم شد
- برگزیدگان چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
آخرین ها
- «کارون – اهواز» در مراکش
- رونمایی از پوستر انیمیشن «شنگول و منگول» در آستانه اکران
- درباره «اتاق بغلی» اثر پدرو آلمودووار/ مرز باریک دوستی و مرگ زیر جهانی از زندگی و رنگ
- استادان و کارگاههای «سینماحقیقت۱۸» را بشناسید
- بر مبنای آمار سمفا؛ روند صعودی فروش سینماها در هفته گذشته نزولی شد
- محمد شکیبانیا رئیس سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند شد
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- با احکامی جداگانه از سوی رائد فریدزاده؛ حسینی و شفیعی معاون شدند/ ایلبیگی به موسسه سینماشهر رفت
- کارگردان «سه جلد»: اقتصاد سینمای ایران را چند سکانس رقص میگرداند
- نمایش دو مستند از ناصر تقوایی در موزه سینما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ کونان اوبراین، میزبان اسکار ۹۷ام خواهد بود
- «کارمند جماعت» رونمایی میشود
- یادداشتی بر فلسفه دوستی بر پایه «چشمانت را ببند»/ در جستوجوی دوست
- دنزل واشینگتن از دنیای بازیگری خداحافظی میکند
- تاد هینز رئیس هیئت داوران جشنواره فیلم برلین شد
- پس از جنجال حرفهای مدیر جشنواره کمرایمیج؛ استیو مک کوئین رفت/ کیت بلانشت ماند
- ابوالفضل جلیلی مطرح کرد؛ حضور در کلاس بازیگری عامل موفقیت نیست
- نمایش بلندترین سکانس پلان سینمای مستند ایران در آمریکا
- کدام سینما واقعی تر است ؟
- پیدا شدن جسد یک بازیگر در خانهاش
- دیدار اصغر فرهادی با علاقهمندان فیلمهایش در استانبول
- فیلمی که اطلاعاتش مخفی نگه داشته شده؛ لوپیتا نیونگو به فیلم کریستوفر نولان پیوست
- «کتابخانه نیمهشب» روی صحنه میرود
- سه نمایش برای مستند «۹۹-۱۹» در یک هفته
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- درباره فیلم جدید رابرت زمکیس/ «اینجا»؛ یک قرن را طی می کند، اما بدون حرکت دوربین
- سوینا منتشر میکند؛ نسخه ویژه نابینایان «مورد عجیب بنجامین باتن» با صدای مهدی پاکدل
- «پینگو» بعد از ۱۸ سال بازمیگردد
- جوایز اصلی فستیوال فیلم هانوی به «بی سر و صدا» رسید
- درباره یک خبر بی نهایت وحشتناک و غم انگیز