عباس رافعی با انتقاد از سختگیریهای شوراهای پروانه ساخت و نمایش سینمایی گفت: متاسفانه دوباره بحث خودی و غیرخودی در سینما سر باز کرده و فقط خودیها میتوانند هرچه میخواهند بسازند.
به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلمهای «فصل فراموشی فریبا» و «آوازهای سرزمین من» که در دو سال گذشته به دنبال گرفتن مجوز اکران فیلم «غیبت موجه» بوده، بیان کرد که هنوز پیگیریها برای صدور پروانه نمایش «غیبت موجه» به نتیجه نرسیده در حالی که در دولت قبلی اصلاحیهای که وارد شده بود، بر فیلم اعمال شد.
رافعی توضیح داد: در دوره مدیران قبلی یک اصلاحیه در شورای پروانه نمایش به فیلم دادند که آن را انجام دادم و مدیر وقت سازمان سینمایی و مدیر نظارت و ارزشیابی هم تایید کردند و گفتند باید در شورا صورتجلسه شود، اما جلسه شورا برگزار نشد تا به دوستان جدید شورای پروانه نمایش در دولت فعلی رسیدیم. آنها فیلم را دیدهاند ولی صورتجلسه ننوشتهاند.
او درباره اینکه چه مشکلی برای فیلمش عنوان شده است، گفت: از این فیلم تعبیرهایی سیاسی میکنند در حالی که داستان «غیبت موجه» در مدرسهای در دوران کرونا میگذرد و فضای ایران امروز را نشان میدهد؛ یعنی فضایی که کرونا باعث شد بسیاری از زیباییها و زشتیها جامعه نمایان شود و اگرچه کمی زبان طنز هم در روایت داستان به کار رفته، اما فیلم دچار سوءتعبیر شده است.
وی با اشاره به اینکه پیگیر است تا با محمد خزاعی – رئیس سازمان سینمایی – گفتوگو کند، درباره اینکه آیا قصد ندارد فیلم جدیدی بسازد، بیان کرد: برخوردها خیلی سختگیرانه است و من در این سالها فیلم توقیفی به این شکل نداشتم. فیلم ساختن دیگر خیلی سخت شده چون همین سختگیریها در شورای پروانه ساخت و نمایش باعث میشود سرمایهگذارها فرار کنند، فیلمسازان مستقل نتوانند کاری کنند و سینما فقط در دست فیلمهای تجاری باشد.
این فیلمساز پس از اشارهای به فیلمهای کمدی روی پرده در یکی دو سال اخیر و کمدیهایی که از سازندگان مشابه در شبکه نمایش خانگی هم پخش میشود، گفت: بعضیها به نوعی خودی محسوب میشوند. به تازگی بحث خودی و غیرخودی در سینما دوباره سر باز کرده است و میگویند فلانی خودی است و هرچه بسازد اشکالی ندارد، ولی اگر یک فیلمساز اجتماعیِ دغدغهمند، بخواهد یک دغدغه اجتماعی را مطرح کند نمیتواند. به نظرم رئیس سازمان سینمایی هر چه فضا را محدودتر و تنگتر کند متاسفانه سینمای ملی و اجتماعی ما از بین میرود، در حالی که همیشه میگویند یک راه گریزی بگذارید، گربه را هم اگر در یک اتاق دربسته میگذارید در یا پنجرهای را باز بگذارید وگرنه به روی خودتان چنگ میاندازد.
فیلم سینمایی«غیبت موجه» به کارگردانی و تهیهکنندگی عباس رافعی سال ۱۳۹۹ در تهران ساخته شده که در ادامه مضمون فیلمهای این کارگردان، داستان راز آلود زنی است که در جامعه امروز ایران در جستجوی گمشده خود است.
ابوالفضل پورعرب، میترا حجار، علی اوجی، امیررضا دلاوری و سام نوری از جمله بازیگران این فیلم هستند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «غیبتِ موجّه»؛ در انتهای کوچهی بُنبست!
- پایان اکران فیلمهای نوروزی/ فیلمهای کمدی دوباره به صدر فروش گیشه رسیدند
- مجوز ساخت سینمایی برای ۸ فیلمنامه صادر شد
- «غیبت موجه» در مرحله صداگذاری ساخت موسیقی
- گفتوگوی تصویری سینماسینما با عباس رافعی
- تینا آخوندتبار در «بیفروغ» بازی میکند
- گلایه عباس رافعی از تجمع فیلمها در صف اکران/ هر زمان فرصت شد «بهت» را اکران میکنیم
- نمایش «بهت» در جشنوارههای خارجی/ اکران بعد از جام جهانی
- صدور مجوز نمایش برای سه فیلم
- «بهت» با بازی مهتاب کرامتی در راه جشنواره فیلم فجر
- روایت مدرن از «گاو» مهرجویی/ مش حسن را چه کسی بازی میکند؟ + تصویر
- مدیر جشنواره «یونیورسال» آمریکا به ایران آمد
- چرا در اربعین برنامههای تکراری پخش میشود؟
- اکران خصوصی اینجا کسی نمی میرد در سینما فرهنگ/ تقدیم فیلم به سربازان میهن
- جایزه جشنواره «سالنتو» برای «فصل فراموشی فریبا»
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





