جواد محرمی در جوان نوشت :مسعود فراستی دارای چند ویژگی است که همواره سبب شده جبهه فرهنگی انقلاب در برهههای مختلف او را به عنوان یک منتقد سینمایی بر صدر بنشاند که از جمله مهمترین آنها معاشرت چندساله او با شهید سیدمرتضی آوینی و همکاری در مجله سوره آن هم در زمانی است که بسیاری از به اصطلاح خودیها آوینی را طرد کرده بودند، اما غیر از همنشینی و همنفسی با سیدمرتضی آنچه سبب میشود فراستی همواره منتقد محبوب جبهه انقلاب باشد شخصیت جذاب، صریحاللهجه و بیپروای اوست.
وقتی این صراحت لهجه چاشنی سواد بالای سینمایی او شده و به این معجون غیرت و وطنپرستی مثالزدنیاش اضافه میشود، از او شخصیتی دوستداشتنی برای انقلابیها میسازد؛ شخصیتی که یک تنه آثاری را که به انگیزه منافع شخصی روی وجهه ایران یا انقلاب خط کشیدهاند رسوا میکند و زیر تیغ نقد جدی میبرد. همین باعث میشود وجود او زینتالمجالس محافل سینمایی جبهه فرهنگی انقلاب باشد، اما فراستی مثل همه آدمها یک پاشنه آشیل یا نقطه ضعف جدی هم دارد که خیلی وقتها اگرچه سبب میشود نام او بیش از سایرین بر سر زبانها باشد، اما تاثیر نقد او را به شدت کاهش میدهد.
این دیگر مسئله محرمانهای تلقی نمیشود که فراستی زمانی به شدت سمپات گروههای چپ مارکسیستی بوده است. خود او دو سه سال پیش تمام ماجرا را در گفتگو با یک رسانه مطرح کرده است. چپ بودن البته در مقطعی از تاریخ سیاسی ایران و جهان اصلاً غیرعادی نبوده است و رسوخ آن حتی در میان برخی جریانهای مذهبی جامعه ما نیز در آن دوران مسئلهای عادی تلقی میشده تا آنجا که علی شریعتی از ابوذر، صحابه پیامبر (ص) به عنوان یک سوسیالیست یاد میکند، اما این پدیده به طور عادی روی خلق و خوی مسعود فراستی اثر گذاشته و قدری تهنشین شده و همین سبب میشود که روحیهای تند و بیپروا داشته باشد. این تند بودن همان انگی است که همه انقلابیها همواره از سوی دلدادگان غربگرایی بحق یا ناحق متهم به آن شدهاند. فراستی جمعه شب در حال نقد فیلم «شبی که ماه کامل شد» آنقدر تند میشود که از یک خاندان بزرگ که در فیلم به آن اشاره شده با لفظی تند و به دور از ادب یاد میکند.
اینجاست که حتی اگر او بهترین نقد سینمایی را هم به فیلم داشته باشد مسموع نخواهد بود و تحتالشعاع ادبیات تند و زننده به حاشیه میرود. اینکه او به فیلم چه ایراداتی وارد و چه نکاتی مطرح کرد همه به کنار میرود و دیگر کسی به این گوش نخواهد داد که فراستی چه حرفهایی درباره فیلم مطرح کرد، فارغ از اینکه سخنان او درباره فیلم «شبی که ماه کامل شد» درست باشد یا غلط همه درباره شخصیت عصبی و تند او سخن خواهند گفت.
هر چند اکثر منتقدان در جبهه فرهنگی انقلاب نقد او به فیلم نرگس آبیار را قبول ندارند ولی آنچه اهمیت دارد این است که عدهای از جوانان جویای نام عرصه نقد ممکن است از این ادبیات بیپروا و تند خوششان بیاید و همین مشی را برای خود انتخاب کنند آنچه در این میان ذبح میشود، نقد منصفانه و حکیمانه و علمی است؛ نقدی که فراستی نشان داده سواد و تبحر ورود به آن را دارد و میتواند در مقابل بهترین منتقدان با استدلال و منطق علمی سربلند بیرون بیاید وای کاش مسعود فراستی کمی تندمزاجیاش را کنترل میکرد تا دیگر کسی نتواند او را به این بهانه تخطئه کند. فراستی نشان داده که نسبتاً در وادی سینما و در میان منتقدان آدم آزادهای است.
او برخلاف بسیاری از منتقدان سینمایی هیچ گاه قلم خود را به هیچ مرام و مسلک و جریانی نفروخته و خیلی وقتها یکه و تنها در مقابل هجوم سیلآسای سینمای جشنوارهای ایستاده است. او اگر کمی ادبیات خود را ارتقا دهد، بیتردید تاثیرگذارترین منتقد سینمایی ایران خواهد بود، اما وقتی روی همین ادبیات تأکید دارد اثر نقدهایش به شدت کاسته میشود. آنچه جریان ضدسینمایی میخواهد این است که فراستی همین ادبیات تند را ادامه دهد، اما او میتواند تصمیم بگیرد که در زمین چه کسی بازی کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آقای فراستی! نقد کردن آداب دارد
- برخی نهادهای حاکمیتی و ارزشی ، از برند سازی برای مسعود فراستی چه هدفی را دنبال می کنند ؟
- ادب مرد به ز دولت اوست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- فراستی را رها کنید؛ سیستم باید اصلاح شود/ به بهانه جنجال حضور مسعود فراستی و صحبتهایش در «دورهمی»
- درباره حضور حاشیه ساز مسعود فراستی در برنامه «دورهمی»
- واکنش تند پرویز پرستویی به اظهارات مسعود فراستی درباره فیلم «مطرب» + ویدئو
- یا در اوج یا سوار بر موج/ بررسی حواشی نقدهای “روز صفر”
- نشست خبری روز صفر/ از صحبت ساعد سهیلی به زبان بلوچی تا حضور سرزده فراستی
- گذری در جشنواره سینما حقیقت / گزارش تصویری
- تیغ و ابریشم/ نگاهی به تناقضات مسعود فراستی در برنامه هفت؛ یک آلزایمر سینمایی!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
آخرین ها
- ماجرایِ ظریفِ وزارت خارجهی سوئیس
- فیلم-کنسرت «هری پاتر»و «ارباب حلقهها» به آخرین اجرای پاییزی رسیدند
- پوستر «باد زرد – ونگوگ» رونمایی شد
- مولف بودن در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت





