دبیر جشنواره فیلم کوتاه یوآلیتی، گفت: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزهای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلمهای برتر در حوزه فیلمشعر اهدا خواهد شد.
به گزارش سینماسینما، کامران رسولزاده درباره اهداف اولین جشنواره یوآلیتی Youality بیان کرد: هدف این جشنواره گردهم آوردن فیلمسازان مستعد و علاقمند در فضایی است که بتوانند تعاملات مشترک در فیلمسازی داشته و حتی به پروژههای مشترک برسند. معمولا جشنوارههای بینالمللی فقط با رصد کردن فیلمسازان و معرفی آنان برگزار میشود اما رویکرد جشنواره یوآلیتی این است که با کشف توانمندیهای فیلمسازان، برای آنها امکان همکاری با پلتفرمهای جدی بینالمللی را نیز فراهم کند.
وی افزود: یکی از اهداف دیگر این جشنواره، پرداختن به موضوعات انسانی و اجتماعی در بُعد جهانی است که در هر دوره بخشی به این مهم اختصاص دارد. در اولین دوره این جشنواره، “صلح” را به عنوان یک مفهوم جهانی انتخاب کردهایم و آثار سینمایی کوتاه با این موضوع در یک بخش و جایزه ویژه بررسی خواهند شد.
دبیر ایرانی این جشنواره فرانسوی درباره بخش فیلمشعر عنوان کرد: موضوع «فیلمشعر» بخش مشترک تمام ادوار جشنواره است که خاستگاه آن خاور دور و خاورمیانه است. ایران نیز یکی از کشورهایی است که فیلمسازان جاودان و آثار ماندگاری را در این حوزه به جهان معرفی کرده به همین دلیل در این جشنواره توجه ویژهای به شرکت فیلمسازان ایرانی داریم تا شاهد حضور هر چه بیشتر فیلمشعرهای ایرانی در عرصههای بینالمللی باشیم.
وی ادامه داد: فراخوان این جشنواره در پلتفرمهای بینالمللی منتشر شده و جشنواره، در حال حاضر مشغول پذیرش آثار فیلمسازان از سراسر دنیا است. اما روند دسترسپذیرتری برای فیلمسازان ایرانی نیز برنامهریزی شده که میتوانند از طریق تماس با شماره ۰۹۰۲۵۱۱۳۵۲۰ با نماینده جشنواره در ایران در ارتباط باشند تا روند ثبت نام آنها تسهیل شود.
رسولزاده درباره بخش فیلمشعر گفت: فیلمسازان باید مد نظر داشته باشند که فیلمی با عنوان فیلمشعر وارد بخش پایانی و رقابتی میشود که با تکیه بر یک دراماتورژی شاعرانه و در خلال پلانها و سکانسهای شاعرانه و با یک تدوین شاعرانه توانسته باشد فرایند وقوع شعر را به تصویر بکشد. آثاری که با نگاه داستان پردازانه و صرفا با اتکا به مضامین یک شعر ساخته شدهاند لزوما در دسته فیلمشعر قرار نمیگیرند.
کامران رسولزاده گفت: در بخش دانشجویی، فیلمسازان باید مدارک دانشجویی خود را برای جشنواره ارسال کنند که ما در این بخش تسهیلات ویژهای همچون ثبت نام رایگان جشنواره را در نظر گرفتهایم.
وی اظهار کرد: ادبیات میراثدار جانمایه تمام هنرها است. هر چند که تمام هنرها در تلاش باشند که به موسیقی برسند. اما ادبیات جایگاهی بسیار ظریف و شرافتمند در عرصه هنر جهان دارد. با اینکه سینما، سینماست ولی این قدرت را دارد که به زبان شعر برسد.
دبیر جشنواره youality عنوان کرد: یک برنامه خاص برای سینمای ایران داریم که آن هم جایزهای با نام عباس کیارستمی است که به طور ثابت در همه ادوار به فیلمهای برتر در حوزه فیلمشعر اهدا خواهد شد. در اولین دوره نیز مراسم یادبودی برای عباس کیارستمی و مرور آثار او برگزار خواهد شد. همچنین فیلمسازان برگزیده ایرانی، پس از جشنواره، امکان شرکت در مسترکلاسها و کارگاههای مجازی تخصصی سینما را به دست خواهند آورد.
منبع: ایرنا
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- داوران ایرانی معرفی شدند؛ افتتاح جشنواره جهانی فیلم فجر با فیلمی از عباس کیارستمی
- فوت بازیگر فیلم عباس کیارستمی/ احمد احمدپور درگذشت
- نگاهی به «پیرپسر» و تطابق آن با جهان سینمای کیارستمی/ اول به پیرامون، بعد به دوردستها
- «خانه دوست کجاست؟» یک فیلم صلح طلب است
- پرونده جنجالی عباس کیارستمی در «طعم عباس»
- «خانه دوست کجاست» در تازهترین قسمت سینماماجرا
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آیا رونالدو وارد دنیای «سریع و خشمگین» میشود؟/ دیزل: ما برای او نقشی نوشتیم
- داستان پرسر و صدای «بیسر و صدا»
- نقش و جایگاه چهرهپردازی در سینمای ایران
- مقایسه فیلمنامه «کوچک جنگلی» تقوایی با سریال افخمی/ از پژوهشِ روایتمحور تا روایتِ موردپسند صداوسیما
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- استوری سحر دولتشاهی از پشت صحنه «هزار و یک شب»
- از «بادکنک سفید» تا «طعم گیلاس» در نیویورک
- پرویز شهبازی و سینمای مولف
- معرفی برگزیدگان بیست و چهارمین جشن حافظ؛ «پیر پسر» چهار جایزه گرفت/ سه جایزه برای «تاسیان»
- نقش هوش مصنوعی در باز طراحی کسب و کارها در ۲۰۲۶
- نمایش مناسبات داخل زندانها در سریالهای نمایش خانگی چگونه است؟
- «کفایت مذاکرات»؛ شوخیهای نخنما
- چهلوسومین جشنواره جهانی فیلم فجر؛ آزمونی جدی و نگاهی رو به آینده
- نمایش «بانو»ی داریوش مهرجویی در بنیاد حریری
- مستند «جستجو در تنگنا»؛ چیزی که شور زندگی خلق میکند
- «افسانه فیل»؛ سوار فیلی بزرگ و سفید، که انگار همهی راه را بلد بود
- سینمای ما چه سرسبز بود!/به بهانه نمایش نسخه بازسازی شده سارا مهرجویی در موزه سینما
- «کج پیله» وقتی زنها از پوست خودشان، خارج میشوند
- «راه دیگهای نیست»؛ خشونت مرهم زخم
- تحلیلی بر افت ژانر وحشت با تمرکز بر چهارگانه «احضار»/ این فیلم، ترسناک نیست
- «فریاد زیر آب» و موجی که فروکش نکرد
- پیشبینیهای جدید نشریه واریتی برای اسکار ۲۰۲۶
- «سرِ انقلاب»؛ خنده در اتاق بازجویی، نمایش فروپاشی قدرت
- جزئیاتی درباره فیلم جدید ایناریتو/ «دیگر» با بازی تام کروز یک سال دیگر اکران میشود
- نمایش تمام موزیکال «رابین هود»
- «الکترون» نامزد بهترین فیلم جشنواره انگلیسی شد
- تحلیل روانکاوانه فیلم «دوستداشتنی»؛ این رابطه دوست داشتنی نیست
- نمایش «برادران کارامازوف»؛ وفادار به روح اثر نه کالبد
- درباره کامران فانی و ترجمهای ناب/ مرغ دریاییِ فانی
- فیلم کوتاه «شامیر» نامزد بهترین فیلمبرداری جشنواره امریکایی شد
- درمان از نگاهی دیگر؛ وقتی سرطان، بازیگر صحنه زندگی میشود
- گاو خشمگین ۴۵ ساله شد
- «زیر درخت لور»؛ تصویری از انزوا و شکاف عاطفی
- «جستوجو در تنگنا»؛ انگار این همه چیزی باشد که از شهر و دیوارهایش به میراث بردهایم
- حمید طالقانی درگذشت





