سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی: بالاخره با گذشت یک ماه از علنی شدن شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی سه هفته ای تمامی فعالیت های فرهنگی هنری، اهالی سینما در قالب صنوف سینمایی دست به کار شده و «کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران» را تشکیل داده و در بیانیه ای به وظایف این کارگروه اشاره کردند.
هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که دانش اقباشاوی سخنگوی همین کارگروه در گفتگویی اعلام کرد: در حال حاضر ۲۷ پروژه در اقصی نقاط ایران در حال فیلمبرداری هستند که سه پروژه به شکل داوطلبانه، فیلمبرداری خود را لغو کردند ولی ۲۴ پروژه به شکل قطعی در حال کار هستند. (ایسنا-۱۸ اسفندماه ۹۸)
آماری که اقباشاوی از پروژه های سینمایی که در حال حاضر مشغول فیلمبرداری در اقصی نقاط کشور هستند به شدت نگرانکننده است و این پرسش را ایجاد می کند که تولید فیلم به چه قیمتی باید ادامه پیدا کند آنهم در شرایطی که تمام نهادهای ذیربط در حال هشدار دادن برای پرهیز از حضور در اجتماعات هستند و حتی موکدا از مردم می خواهند از منزل خود خارج نشوند.
فیلمبرداری این ۲۴ پروژه در حالی در جریان است که در هر پروژه و در سر هر صحنه دهها نفر حضور دارند و همین مساله ریسک شیوع بیماری را بالا می برد. از سوی دیگر این سوال مطرح است که در شرایطی که کشور در استان هایی چون گیلان با بحران بسیار جدی روبه رو است و کمبود وسایل بهداشتی و امکانات ضدعفونی وجود دارد تا حدی که کادر پزشکی در صفحات مجازی خود از مردم خواسته اند که برای آنها لوازم بهداشتی فراهم کنند، آیا این انصاف است که بخشی از این امکانات محدود در اختیار پروژه های سینمایی قرار بگیرد که دست اندرکاران آنها حاضر به تعطیلی کار نشده اند؟
قطعا مساله تامین مجدد سرمایه، هدر رفتن بخشی از سرمایه در صورت توقف پروژه، از دست رفتن زمان مناسب فیلمبرداری، فراهم نشدن فرصت مجدد برای کرایه لوکیشن و مسایلی از این دست فشارهایی است که بر بدنه سینما وارد شده ولی با همه این تفاسیر باز هم آنچه بیشتر ارزش و اهمیت دارد جان افراد است و همچنین نکته ای که بدان اشاره شد؛ عاقلانه و انسانی است که در شرایط بحرانی امکانات بر اساس اولویت ها توزیع و مصرف شوند.
در حالی که همه کسب و کارهای کشور این روزها دچار اختلال و تنش شده اند طبیعی است که تولید در سینما نیز از قاعده مستثنی نباشد و از دست اندرکاران آن چند پروژه ای که به هر دلیل اصرار به ادامه کار دارند انتظار می رود که مسئولانه تر و از زاویه بازتری به موضوع نگاه کنند.
اگر تلویزیون برای سر پا نگه داشتن آنتن ناگزیر است که تولیدات خود را متوقف نکند و البته به آن رسانه نیز به دلیل آوردن تماشاچی ها به محل ضبط برنامه ای چون «دورهمی» انتقادهایی جدی وارد است، ولی سینما دچار چنین محدودیتی نیست و به اندازه یک سال و یا بیشتر هم فیلم در صف انتظار اکران است تا سال آینده پرده سینماها خالی نماند. همچنین در حال حاضر فیلم هایی که اکران خود را در هفته آخر بهمن ماه آغاز کرده بودند عملا اکرانی به خود ندیده اند و آنها انتظار دارند که زمان اکرانشان تمدید شود و به همین قاعده اکران نوروزی نیز می تواند به تعویق بیفتد.
در پایان جا دارد از دست اندرکاران آن سه پروژه سینمایی که به گفته سخنگوی کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران، به طور داوطلبانه فیلمبرداری خود را متوقف کرده اند، تشکر کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی نواحی گیلان/ ناصر مسعودی درگذشت
- نگاهی به فیلم «بیسر و صدا»؛ ایده خلاقانه، مسیر اشتباه
- حقایقی درباره بازمانده ساخته سیف الله داد/ماجرای توقیف فیلم بازمانده به دلیل حجاب!
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- «رابین هود»؛ افسانهی شیرین مرد شریف قانون شکن!
آخرین ها
- نگاهی به فیلم سینمایی «سامی»؛ دوربین به مثابه سمفونی برای سفری طولانی
- معرفی برندگان هیئت ملی نقد آمریکا ۲۰۲۵/ «یک تصادف ساده»؛ بهترین فیلم بینالمللی/ «نبردی پس از دیگری» ۵ جایزه گرفت
- ۱۵ اثری که برای فهرست اولیه اسکار فیلم بینالمللی شانس بالاتری دارند
- تأملی بر حضور نوری بیلگه جیلان در جشنواره جهانی فیلم فجر؛ داور غایب
- بیانیه کانون کارگردانان سینما درباره بازداشت سینماگران در مهمانی خصوصی
- واکنش رضا کیانیان به گزارش تاریخ سه هزار ساله زیر چرخ لودرها
- اعلام مستندهای دو بخش از نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- واکنش کانون کارگردانان سینمای ایران به حکم جعفر پناهی
- شروودِ تالار وحدت؛ جایی که ماهان حیدری قهرمانان آینده را پیدا میکند
- تورج اصلانی داور جشنواره ترکیهای شد
- سروش صحت و علی مصفا «بیآتشی» را روایت کردند
- سام درخشانی هم استعفا داد
- نمایش موزیکال «رابین هود» / گزارش تصویری
- حلقه منتقدان فیلم نیویورک منتخبان ۲۰۲۵ خود را اعلام کرد/ «نبردی پس از دیگری»، بهترین فیلم شد؛ پناهی، بهترین کارگردان
- جشنواره جهانی فیلم فجر۴۳؛ در ایستگاه پایانی «درس آموختهها» بهترین فیلم شد/ جایزه ویژه داوران به کارگردان ژاپنی رسید
- «خرگوش سیاه، خرگوش سفید» به چین میرود
- گاتهام ۳ جایزه به «یک تصادف ساده» داد/ «نبردی پس از دیگری» بهترین فیلم جوایز مستقل نیویورک شد
- بیانیه انجمن بازیگران سینما در واکنش به وقایع اخیر و هتک حرمت هنرمندان/ پژمان بازغی استعفا داد
- مصائب افزایش سن ، از جولیا رابرتز تا نیکول کیدمن
- تام استاپارد؛ نویسندهای که جهان را از نو صحنهپردازی کرد
- نگاهی به فیلم «پارتنوپه»؛ زیبایی از دست رفته
- توقیف سکوی پخش «بازمانده» پس از انتشار ویدیوی بدون مجوز
- «سمفونی باران» کلید خورد
- «ناتوردشت» به باکو میرود
- از جدال اندیشه تا لبخند روی ردکارپت
- گفت وگو با کارگردان مستند «مُک» به بهانه حضور آن در جشنواره سینما حقیقت
- «زوتوپیا ۲» رکورددار فروش جهانی سینما شد
- صدای بخش خصوصی را بشنوید؛ هوای آلوده با تعطیلی تئاتر تمیز میشود؟
- «رها» بهترین فیلم اول جشنواره گوا شد
- سنگرم اندازه همان کافه ام بود





