سینماسینما، نغمه دانش آشتیانی: بالاخره با گذشت یک ماه از علنی شدن شیوع ویروس کرونا در ایران و تعطیلی سه هفته ای تمامی فعالیت های فرهنگی هنری، اهالی سینما در قالب صنوف سینمایی دست به کار شده و «کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران» را تشکیل داده و در بیانیه ای به وظایف این کارگروه اشاره کردند.
هنوز ساعتی از انتشار این خبر نگذشته بود که دانش اقباشاوی سخنگوی همین کارگروه در گفتگویی اعلام کرد: در حال حاضر ۲۷ پروژه در اقصی نقاط ایران در حال فیلمبرداری هستند که سه پروژه به شکل داوطلبانه، فیلمبرداری خود را لغو کردند ولی ۲۴ پروژه به شکل قطعی در حال کار هستند. (ایسنا-۱۸ اسفندماه ۹۸)
آماری که اقباشاوی از پروژه های سینمایی که در حال حاضر مشغول فیلمبرداری در اقصی نقاط کشور هستند به شدت نگرانکننده است و این پرسش را ایجاد می کند که تولید فیلم به چه قیمتی باید ادامه پیدا کند آنهم در شرایطی که تمام نهادهای ذیربط در حال هشدار دادن برای پرهیز از حضور در اجتماعات هستند و حتی موکدا از مردم می خواهند از منزل خود خارج نشوند.
فیلمبرداری این ۲۴ پروژه در حالی در جریان است که در هر پروژه و در سر هر صحنه دهها نفر حضور دارند و همین مساله ریسک شیوع بیماری را بالا می برد. از سوی دیگر این سوال مطرح است که در شرایطی که کشور در استان هایی چون گیلان با بحران بسیار جدی روبه رو است و کمبود وسایل بهداشتی و امکانات ضدعفونی وجود دارد تا حدی که کادر پزشکی در صفحات مجازی خود از مردم خواسته اند که برای آنها لوازم بهداشتی فراهم کنند، آیا این انصاف است که بخشی از این امکانات محدود در اختیار پروژه های سینمایی قرار بگیرد که دست اندرکاران آنها حاضر به تعطیلی کار نشده اند؟
قطعا مساله تامین مجدد سرمایه، هدر رفتن بخشی از سرمایه در صورت توقف پروژه، از دست رفتن زمان مناسب فیلمبرداری، فراهم نشدن فرصت مجدد برای کرایه لوکیشن و مسایلی از این دست فشارهایی است که بر بدنه سینما وارد شده ولی با همه این تفاسیر باز هم آنچه بیشتر ارزش و اهمیت دارد جان افراد است و همچنین نکته ای که بدان اشاره شد؛ عاقلانه و انسانی است که در شرایط بحرانی امکانات بر اساس اولویت ها توزیع و مصرف شوند.
در حالی که همه کسب و کارهای کشور این روزها دچار اختلال و تنش شده اند طبیعی است که تولید در سینما نیز از قاعده مستثنی نباشد و از دست اندرکاران آن چند پروژه ای که به هر دلیل اصرار به ادامه کار دارند انتظار می رود که مسئولانه تر و از زاویه بازتری به موضوع نگاه کنند.
اگر تلویزیون برای سر پا نگه داشتن آنتن ناگزیر است که تولیدات خود را متوقف نکند و البته به آن رسانه نیز به دلیل آوردن تماشاچی ها به محل ضبط برنامه ای چون «دورهمی» انتقادهایی جدی وارد است، ولی سینما دچار چنین محدودیتی نیست و به اندازه یک سال و یا بیشتر هم فیلم در صف انتظار اکران است تا سال آینده پرده سینماها خالی نماند. همچنین در حال حاضر فیلم هایی که اکران خود را در هفته آخر بهمن ماه آغاز کرده بودند عملا اکرانی به خود ندیده اند و آنها انتظار دارند که زمان اکرانشان تمدید شود و به همین قاعده اکران نوروزی نیز می تواند به تعویق بیفتد.
در پایان جا دارد از دست اندرکاران آن سه پروژه سینمایی که به گفته سخنگوی کارگروه مدیریت ویروس کرونا در تولیدات صنعت فیلم ایران، به طور داوطلبانه فیلمبرداری خود را متوقف کرده اند، تشکر کنیم.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افزایش مرگ چهرههای مشهور؛ در چین چه خبر است؟
- لغو یک جشنواره سینمایی به دلیل شیوع دوباره کرونا/ جشنواره شانگهای در سال ۲۰۲۳ برگزار میشود
- کاهش پروتکلهای بهداشتی؛ جشنواره کن بدون ماسک و تست کرونا برگزار میشود
- سالنهای سینما و تئاتر با ۸۵.۷۱ درصد بیشترین رعایت پروتکل ها را داشته اند
- خبرنگارانی که سال ۱۴۰۰ آخرین برگ دفتر زندگانیشان شد
- دبیر شورای صنفی نمایش: منتظر نظر سازمان سینمایی برای اکران در نوروز هستیم
- کرونا، سینما و جشنوارهای با حاشیههای بی پایان
- تست کرونای گروههای «تئاتر فجر» قبل از اجرا/ حذفی که جایگزین ندارد
- رییس کمیته مسابقات سازمان لیگ : مدیریت ورزشگاه در حضور تماشاگران سختتر از مدیریت سینما است!
- گفتوگو با داوود موثقی/ اگر سیاستگذاران ما دغدغه فرهنگ داشتند شدت رکود در سینما در این حد نبود
- فعالیت سینماها به حالت عادی بازمیگردد
- حلول روح دنکیشوت در بهروز افخمی
- جزئیاتی از چهلمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- احتمال پایان محدودیتهای کرونایی سینماها قوت گرفت
- سینماهای اتریش تعطیل شدند/ آغاز قرنطینه عمومی از اول آذر
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- گفتوگو با محمد مقدم درباره سینمای مستند/ فیلم مستند، جهانی است ساختگی؟
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «مجمع کاردینالها»؛ موفقیت غیرمنتظره در گیشه و جذب مخاطبان مسنتر
- مدیر شبکه نسیم توضیح داد؛ مهران مدیری، جنابخان، فرزاد حسنی و چند برنامه دیگر
- تاکید بر سمزدایی از سینما و جشنواره فجر/ علیرضا شجاع نوری: ادغام جشنوارهی ملی و جهانی فجر سیاسیکاری بود
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ جادوی «شرور»؛ داستانی از دوستی، تفاوتها و مبارزه با تبعیض
- برای پخش در سال ۲۰۲۵؛ پسر شاهرخ خان برای نتفلیکس سریال میسازد
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «گلادیاتور ۲»؛ بازگشتی باشکوه به کُلُسیوم و سنت حماسههای سینمایی
- اعلام نامزدهای چهلمین دوره جوایز انجمن بینالمللی مستند/ محصول مشترک ایران و انگلیس در شاخه بهترین مستند کوتاه
- اصغر افضلی و انیمیشن «رابینهود» در تازهترین قسمت «صداهای ابریشمی»
- جایزه جشنواره آمریکایی به پگاه آهنگرانی رسید
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ از فرصت ثبت نام فیلمها تا داوری عوامل بخش نگاه نو
- نمایش بچه / گزارش تصویری
- اهمیت «باغ کیانوش» در سینمای کمدی زدهی این روزها
- برای بازی در فیلم «ماریا»؛ نخل صحرای پالم اسپرینگز به آنجلینا جولی اهدا میشود
- اکران فیلم علی زرنگار از اواخر آذر؛ «علت مرگ: نامعلوم» رفع توقیف شد
- مانور آمادگی همراه اول برای رویارویی با بحران؛ تمرینی برای پایداری ارتباطات
- بررسی هزینه و درآمد تولیدات ۳ سال اخیر؛ حساب کتاب فارابی جور است؟
- در اولین روزهای اکران بینالمللی؛ «گلادیاتور۲»، ۸۷ میلیون دلار فروخت
- اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم فجر معرفی شدند
- نامزدی ۲ جایزه آمریکایی برای «دوربین فرانسوی»
- «شهر خاموش» بهترین فیلم جشنواره نوستالژیا شد
- فروغ قجابگلی بهترین بازیگر جشنواره ریچموند شد
- «تگزاس ۳»؛ کمدی از نفس افتاده یا موفقیت تکراری؟
- روایتی از سه نمایشنامه از محمد مساوات روی صحنه میرود
- «کارون – اهواز» در مراکش