سینماسینما، ایلیا محمدینیا:
تابستان سال ۹۳گروه سینماهای “هنر و تجربه” به منظورحمایت از آثار سینمایی فیلمسازان ایرانی در حوزه فیلم کوتاه، بلند و مستند به ویژه فیلمسازان جوانی که آثارشان از معیارهای هنری و فرهنگی نیز برخوردار بودند و بنابر دلایلی کاملا اقتصادی امکان اکران در گروههای سینمایی را نداشتند تشکیل شد.به طبع هر امکان و گشایش جدید طرفداران و منتقدانی دارد و گروه هنر و تجربه از این قاعده مستثنا نبود اما کیفیت خوب فیلمها و استقبال غالب سینما روهای حرفهای باعث شد که بیشتر جنبههای مثبت راهاندازی این گروه برجسته شود.
حال بعد از گذشت پنج سال از فعالیت این گروه میتوان به ارزیابی بهتری به دور از شتابزدگی های رایج پرداخت.طبیعی است در این مجال کوتاه نمیتوان تحلیلی جامع در همه بخشهای گروه هنر و تجربه داشت در نتیجه تلاش خواهم کرد درسر فصلهای مختلف به این ارزیابی بپردازم
اکران فیلم ها
یکی از معضلات اکران در این گروه استفاده از شیوه چرخشی اکران است که فیلمها در یک بازه زمانی مشخص بنابر کیفیت اثر و ملاحظات دیگر تعدادی نوبت اکران میگیرند مثلا ۲۰ یا ۳۰بار یا هر عدد دیگری که این امر بیشتر ناشی از کمبود سالنهای نمایش و از طرفی میزان بالای متقاضیان نمایش در این گروه است که صاحب فیلم تمایل دارد که در بهترین ساعت اکران اثرش روانه اکران شود که البته عملا با این شیوه غیر ممکن است در نتیجه در گروه هنر و تجربه آثار به صورت چرخشی روانه اکران شده و در نوبت نمایش قرار میگیرند تا به عدالت نزدیک باشد. به نظر میرسد راهحل دیگری نیست چرا که سالنها به صورت ثابت و اختصاصی در اختیار اکران فیلمهای این گروه قرار ندارد. این شیوه اکران فیلمها باعث شده که بسیاری از تماشگران اینگونه آثار قید دیدنش را بزنند.چرا که اگر مثلا فیلمی امروز ساعت ۱۶ در خانه هنرمندان روانه اکران میشود فردا در سالنی دیگر در ساعتی دیگر در آنسوی شهر امکان نمایش مییابد.
هرچند از ابتدای سال ۹۷ چند سالن سینما همچون کورش، فرهنگ و باغ کتاب به صورت ثابت اکران فیلمهای گروه هنر و تجربه بر عهده گرفتن این که چند سالن ثابت برای اکران فیلمهای هنر و تجربه اختصاص یافته امر شایسته و البته نه چندان کافی به نظر میرسد.
چرا که در مواقعی که فیلمهای سینمای بدنه با استقبال گسترده مواجه میشود صاحب سینما ترجیح میدهد که به دلایل مالی از اکران فیلمهای هنر و تجربه امتناع کرده تا با اکران فیلمهای موفق در گیشه به سود مورد نظر برسد که چندان هم غیر منتقی نیست.
پیشنهاد
تهران پر از نهادها و موسسات دولتی و خصوصی است که هریک به فراخور نیازشان دارای سالنهای آمفی تئاتر با قابلیت پخش فیلمهای ویدئویی هستند.سالن هایی لوکس و شیک با ظرفیتهای مختلف که در غالب اوقات به جز در مناسبتهای خاص مورد استفاده قرار نمیگیرند. به لحاظ پراکندگی نیز در مناطق مختلف شهر پراکنده هستند. به نظر میرسد با رصد این سالنها و عقد قرارداد و تفاهمنامه با این موسسات بتوان شرایط را برای اکران ثابت با پراکندگی جغرافیایی مناسب برای فیلمهای گروه هنر و تجربه فراهم آورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «اتاق فرار» پرمخاطبترین بسته فیلم کوتاه «هنر و تجربه»
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- اکران «ایساتیس» در «هنر و تجربه» از ۲۲ دی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- آغاز اکران یک مستند سیاسی در هنر و تجربه
- اکران «آویختگی» در سینماهای هنر و تجربه
- اکران چهار فیلم جدید در گروه سینمایی هنر و تجربه در آذر ماه
- رونمایی از تیزر مجموعه انیمیشن «رویاهای رنگی»
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- «پسر انسان» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- شهاب حسینی با «مقیمان ناکجا» به هنر و تجربه میآید
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «پسر انسان» مطرح شد: هیچکدام از شخصیتها ضدقهرمان نیستند/بحران خانواده اهورا به عدم پذیرش جامعه برمیگردد
- «پسر انسان»؛ سوژهای که جایش در سینمای ایران خالی بود
- اکران فیلم «مهاجران» از ۳۱ خرداد در هنر و تجربه/ رونمایی از پوستر
- مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- مدیر جشنواره برلین راهی جشنواره ایتالیایی شد
- بررسی مشکلات فیلمنامهنویسی درگفتوگوی کیوان کثیریان با شادمهر راستین و مهران کاشانی/ سانسور مشکل اساسی سینمای ایران
- نگاهی به «صورت زخمی»(۱۹۸۳) به مناسبت ۸۴ سالگی برایان دی پالما/ دنیا از آنِ توست!
- برندگان اسکار دانشجویی اعلام شدند
- «آخرین حرکتِ» شهاب حسینی، بهترین فیلم شمال آمریکا شد
- «ویلای موروثی» از فردا در پلتفرمهای پخش آنلاین/ روایتی از زندگی یک باغبان
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ئی.تی.» با صدای محمدرضا غفاری
- اختتامیه هفته پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- ۶ فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- بدرقه پیکر صدرالدین حجازی به خانه ابدی
- برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بینالمللی؛ ایسلند، کنیا، نپال و فنلاند نمایندگانشان به اسکار را معرفی کردند
- رونمایی از دو کتاب فیلمهای محبوب زندگی من و مخمصه۲ / گزارش تصویری
- افتتاحیه سریال بازنده / گزارش تصویری
- پس از ۳ سال؛ «برف آخرِ» امین حیایی به سینماها میآید
- حضور همراه اول در سومین نمایشگاه رصتا
- اکران فیلم کلینت ایستوود و احتمال وداع با دنیای فیلمسازی
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- تحولات سیاسی و جریان موسوم به موج نو در سینمای ملی/ بهمناسبت روز ملی سینما
- «جهان غیرموازی» در لندن و بوداپست اکران شد
- «گُم، میان منزویترین زاویه» از امروز روی صحنه میرود
- سینمای مستقل و آینده سینمای ایران بررسی شد؛ سینمای مستقل آزادی، سلطه ناپذیری، عشق و ارزش زن را بازتاب میدهد
- برندگان جوایز امی ۲۰۲۴ اعلام شد/ رکوردشکنی سریال «شوگان» با کسب ۱۸ جایزه در امی
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- دیپلم افتخار جشنواره اسپانیایی برای «پتتیک»
- نشست بررسی آسیبهای سینمای ایران / گزارش تصویری
- نشست بررسی سیمای مستقل ایران / گزارش تصویری
- معرفی بستههای ویژه همراه اول بهمناسب هفته وحدت
- کهنترین شرح جامع مثنوی معنوی مولانا منتشر شد