سینماسینما، سعید هاشمزاده:
شالوده بیست و سه نفر درباره اسیرانی نوجوان است که قرار است دلیرانی باشند برای نماد مقاومت و ایستادگی. نوجوانانی که از دل واقعه تاریخی جنگ هشت ساله سر بر آورده اند و ایده جسورانه فیلم از ماجرای اسارت آنها قرار است بگوید. ایده ای که بر تم ایستادگی و مقاومت استوار است و این تم قرار است بیننده را به رشادت این بیست و سه نفر متصل کند و آنها را تحت تاثیر قرار بدهد. اما مسئله دقیقا همین تحت تاثیر قرار دادن است. راه های مختلفی دارد و لحن های گوناگونی. و گزینش کارگردان است که به این تم حس می بخشد و سپس معنا. تراژدی می سازد یا کمدی یا وضعیت میانی یا حتی گروتسک.
بگذارید به این نکته اشاره داشته باشیم که توجه و فهم این لحن از بزنگاه های روایت اثر مشخص می گردد. نخستین فصل مد نظر زمانی است که قرار بر بازجویی و ضبط اعترافات نوجوانان اسیر شده ایرانی است. فضا قرار است بیانگر یک بازجویی تلخ و تراژیک باشد، بازجویی تحت فشار اما چه چیزی برای ما تصویر می شود؟! بازجویی که با زبان بازی بچه های اسیر همراه می شود، آن هم با لهجه ها و گویش های گوناگونی که از بیننده خنده می گیرد؛ در نتیجه وضعیت نقض غرض می شود؛ باید تراژیک باشد اما کارگردان بنابر دلایلی خواسته یا ناخواسته لحن را کمیک یا در حالتی میانی برگزار و انتخاب می کند. فصل بعدی یا بزنگاه دیگر اما جایی است که سونامی تلخ اتفاق می افتد، بچه های اسیر گرفته شده قرار است گرسنگی بکشند و رنج اما تکه پراکنی و دیالوگ ها مخاطب را از وضعیت تراژیک دوم نیز دور می کند. دور تر از آنچه که باید ساخته شود و فهم گردد. در واقع لهجه و گویش ترکی و جنوبی مثل کاتالیزوری قوی به میدان می آید و روایتگر داستان، گویی قصد ندارد تا تراژدی بسازد. فضای تلخ بسازد و فاجعه درست کند.
تیر خلاص اما بزنگاه سوم است. بزنگاهی که هم قد و قواره یک آشویتس کوچک می تواند هولناک باشد. سکانسی که قرار است ریختن آب جوش بر روی نوجوانان را نشانمان دهد. بی درنگ باید به این مسئله توجه کرد که نشان دادن عریان امر خشن، به مثابه دید هنرمند به این امر نمی تواند پذیرفته باشد، بدین منظور که نشان دادن آب جوش و ریخته شدن آن روی سر نوجوانان نمی توانست راهکار مناسبی برای تصویرگری بزنگاه سوم باشد اما هر چه هست، همانطور که وقایعی اینچنینی در دل سینما روایت شده اند، فیلمساز می توانست بجای بی اهمیتی به این اتفاق، آن را به شکلی دیگرگون و هنرمندانه به تصویر بکشد، و نه اینکه از کنار آن با یک اینسرت و یک مدیوم شات عبور کند و کات بزند و تاثیری از آن در سکانس های بعدی مشخص نگردد. عبور کردن از تصویرگری چنین تراژدی تاریخی، هم می تواند نشان از انتخاب نکردن لحن تراژدی باشد و هم می تواند به نوعی نتوانستن و عدم توانایی را به ذهن متبادر کند.
در فصل دیدار نوجوانان با صدام حسین، راوی اثر می گوید: حیف که نمیشه هیچ وقت پشت این دوربین ها رو دید… و فیلمساز نیز همین کار را می کند، و چه بسا همین جمله مانیفست و رویکرد فیلمساز باشد، یعنی نشان ندادن؛ و اگر بنا بر نشان ندادن است پس چرا سینما!؟
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونمایی از پوستر رسمی «۲۳ نفر»/ اکران از ۱۳ آذر
- قرارداد اکران سه فیلم ثبت شد
- معرفی برگزیدگان سیودومین جشنواره بینالمللی فیلم کودک و نوجوان
- انتشار جزییات هزینههای جشنوارهی ملی فجر + جدول
- چه کسی ضربه فنی شد؟/ نگاهی به فیلم «غلامرضا تختی»
- صحبتهای حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی در مراسم تجلی اراده ملی / وقتی میتوان از ظرفیت سینما برای پیشرفت کشور استفاده کرد
- «تجلی اراده ملی»، سی و هفتمین دفتر جشنواره فیلم فجر را بست
- نگاهی به دو فیلم «ماجرای نیمروز» و «قسم»
- نگاهی به فیلم «متری شش و نیم» ساخته سعید روستایی/ دل خوش سیری چند؟
- نگاهی اجمالی به سی و هفتمین جشنواره ملی فیلم فجر / سینمای بی ادعا و مدعیان بی شمار
- نگاهی به لیست کسانی که در جشنواره درخشیدند ولی داوران آنها را ندیدند/ جا ماندههای جشنوارهی سی و هفتم
- محمد متوسلانی: نگاه حاکمیتی به سینما، سیمرغهای فیلم نرگس آبیار را افزایش داد
- توضیحی درباره آرای مردمی «متری شیش و نیم»
- مرور فیلمهای جشنوارهی سی و هفتم روی دور تند / بخش سوم و پایانی
- نگاهی به سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر / این نیز بگذرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- اختصاص سینماسینما/ سه فیلم ایرانی در جشنواره فیلمهای برتر سال ۲۰۲۴ مجله تله راما
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
آخرین ها
- جایزه فرانسویها برای «در سرزمین برادر»
- دومین جایزه بینالمللی یک بازیگر در یک هفته؛ فروغ قجابگلی، بهترین بازیگر جشنواره آمریکایی شد
- درخواست هواداران: هنگام تماشای فیلم «شرور» فعلاً همخوانی نکنید
- داستان کوتاه/ بومرنگ
- دعوت دبیر جشنواره جاده سبز از مستند سازان
- گزارشی از فیلمهای پرمخاطب جهانی؛ ۱۰ فیلم پرفروش سال ۲۰۲۴ همه دنباله هستند!
- فصل سوم «آقای قاضی» ساخته میشود/ تولید سیتکام در دستور کار سیمرغ
- گزارشی از گیشه سینماها؛ ۳ فیلم کودک و نوجوان در میانِ ۵ فیلم صدرنشین گیشه در هفته گذشته
- بیست و سومین جشن حافظ برگزیدگانش را شناخت/ تقدیر از یک عمر فعالیت هنری مرتضی عقیلی
- «انسان سالم»؛ زنِ سالم
- «لیلی و مجنون»؛ داستانی که در هر عصر روایان خویش را میطلبد
- جشنواره فیلم جهانی آسیایی به «در آغوش درخت» جایزه داد
- انتشار اولین تصویر سعید آقاخانی و آناهیتا افشار در «خاتی»
- نمایش مستند «کارون – اهواز» در جشنواره نیجریهای
- مراسم رونمایی از کتاب «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» / گزارش تصویری
- درباره آثار ایرج رامینفر/ تکیه بر پشتوانه نظری، برای رسیدن به نقاط قوت
- در آستانه سالگرد درگذشت بیتا فرهی؛ «بیتا؛ درختها ایستاده میمیرند» رونمایی شد
- پایان کار مجید زینالعابدین؛ سرپرست بنیاد سینمایی فارابی منصوب شد
- موتمن: سردر سینماهای کشور شبیه تئاتر بولینگ عبدو شده است/ فارابی را تعطیل کنید
- مستند لهستانی از جشنواره هلندی جایزه گرفت/ ایدفا برندگان خود را شناخت
- بخش رسمی جشنواره کن شروع به کار کرد
- نکوداشت مقام فرهنگی و هنری علی اکبر صادقی؛ هنرمندی که هنر و اندیشه اش رنگ کهنگی نمی گیرد
- چهاردهمین حضور بینالمللی «آخرین حرکت»؛ فیلم شهاب حسینی در بخش اصلی فستیوال بزرگ سالرنو ایتالیا
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- رقابت ۲۸۵ فیلم در ۳ بخش انیمیشن، مستند و بینالمللی اسکار نود و هفتم
- حضورهای بین المللی فیلم کوتاه تامینا
- گلدن گلوب اعلام کرد؛ وایولا دیویس جایزه سیسیل بی دمیل ۲۰۲۵ را میگیرد
- درباره «قهوه پدری»؛ قهوه بیمزه پدری
- «کارون – اهواز» در راه مصر
- اختتامیه جشنواره «دیدار» ۱۷ دی برگزار خواهد شد